روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل العاشر 10 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل العاشر 10 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء العاشر

رواية اهتديت بحبه البارت العاشر

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة العاشرة

سليم دخل هو وسيلا وانصدموا لما ملاقوش سما ومره واحده :عوووو
سليم انطرب ووقع عالسرير وسيلا صوتت
سما ما’تت علي نفسها مالضحك وعلي منظرهم بس مسكت بطنها وقالت:اااااه ااااه ولقت د’م من بطن’ها
سليم خاف وراح نادي الدكتور
الدكتور جه:ايه ده حصل ازاي حضرتك مكنش لازم تقومي الجر’ح معداش عليه يوم قومتي ازاي اصلا
سما عماله تتو’جع ومش قدره تكلم
سليم واقف وشايل سيلا وبيقولها:احسن عشان تطربينا تاني شوفتي ومن اعمالم سلط عليكم وضحك هو وسيلا
سما عيطط بجد ومش قدره تستحمل
سليم وسيلا سكتم:احم اسف يا سما والله ماقصدي اشمت كنت فكرك بتضحكي
سما أغمي عليها لأنها مستحملتش الوجع والدكتور خلص الج’رح وحطلها محالليل وقال:يرات متقومش تاني لان الحركه خطر لان الجر’ح لسه معداش عليه يوم حتي وده غلط أنه يتفتح يوميها ومشي
سليم اعد وسيلا وبصم بحزن علي سما
سيلا:عمو هي سما زعلانه مننا
سليم وهو باصص لسما:مش عارفه والله يا سيلا زعلت او لاء بس أنا حزين اني شمت فيها أو حسستها بكده مع أن والله مكنش قصدي كده

 

 

 

سيلا ببراءه الاطفال:متزعلش يا عمو هي بتحبك واكيد مش هتزعل
سليم ابتسم وقال:ومين قالك أنها بتحبني
سيلا حطط ايديها علي بؤها وشهقت:قلت السر أنا كده ربنا مش هيسامحني وهيزعل مني عشان مينفعش لو حد قالنا سر نقوله
سليم باستغراب :سر ايه
سيلا:ها ولا حاجه بقولك
سليم:هاا
سيلا:جعاااانه اوي
سليم:طب تعالي أأكلك
سيلا:بس سما مش هتاكل معانا
سليم؛متخفيش منابها متعان وطلع الاكل وبدأ يأكلها فبؤها كان جايب كريب وفراخ وعصير بقا ومظبط الأجواء (هو المفروض بيبسي مش عصير بس دي طفله وسما مريضه)
وهي خدت منه واكلته وهو مرضيش يكس’فها وكل وبقوا يأكلوا الاتنين وبعد ما خلصوا وعانم بقيت الاكل ودخلوا غسلوا ايديهم فالحمام طلعوا وعينك ما تشوف الا النور ……..
ابو سليم:لو سمحت يا دكتور هي بنتي هتخرج امته
الدكتور:حضرتك بنت حضرتك جايه مسممه وكانت فحاله خط’يره جداا واتركب ليها خرا’طيم وكانت فالعنايه وفاقت بمعجزه اصلا فإنها تخرج قبل اسبوع مستحيل وممنوع منعا بتاا
ابو سليم؛طب نقدر ناخدها ونهتم بيها فالبيت
الدكتور:لاء معلش مقدرش اخاطر لان محتاج تحاليل علي مدار الأسبوع عشان ابقي مطمن علي صحتها تماما
ابو سليم:تمم شكرا لحضرتك ودخل قالهم
خديجه:بس أنا كويسه
ابو سليم؛هنعمل ايه لازم

 

 

 

خديجه:مش بحب أعده المستشفيات سما اللي كانت بتهون علي ومكملتش وافتكرت سما وذكرياتهم وعيطط غصب عنها واعدت تقول اللهم لا تكتبه زنب علي يارب سامحني والله غصب عني واهلها مبقوش فاهمين مالها وهي بتعيط لي
امها:مالك يارووحي بتعيطي لي
خديجه:سما يماما أنا ظلمتها اوي اوي اوي ظلمتها اوي وانا بحبها جداااااااا وبجد ندمانه من قلبي عاللي عملته يارب تسامحني وربنا يسامحني وانتو سامحوني وبتعيط
امها راحت حضنتها:مسامحينك يا قلبي وهي هتسامحك بس علي اي
خديجه اكتفت أنها تعيط ومكلمتش
ابوسليم:هدي نفسك بس هروح أجبلك عصير ومشي،،،
نرجع لسليم وسيلا لما خرجوا وانصدموا لما شافوا سما مربعه ايديها وبتذغرلهم وبصالهم بصه امك لما حد فينا يجي جنب حجات النيش😂
سليم:سلام قول من رب رحيم ايه يا بت بصه البومه دي
سما:أنا بومه ماشي يا سليم وانقمصت
سليم؛مالها دي
سيلا:معرفش يا عمو مالك يا حجه
سما:عماله تا’كل فنفسها ومش بترد
سليم وسيلا راحوا ادامها وماسكين نفسهم مالضحك علي شكلها وهي مقدرتش تمسك نفسها وضحكت واعدوا يضحكوا كلهم
سليم:مالك كنتي بتبتصي كده لي
سما بتمثيل الحزن:عشان كلتوا من غيري يا اند’ال
سليم:يااااااه ده اللي مزعلك سيلا
سيلا راحت جابت الأكل واعدت فناحيه وسليم الناحيه التانيه وبدؤا يأكلوها وهي انبصتت وبقت تاكل وبؤها اتملي وقالت:بااااس وهي بؤها مليان اكل واعدت تبلع حبه بحبه وياكلوها وياكلوا تاني عادي واعدوا يهزروا ويضحكوا ونسيوا الباب مفتوح
ابو سليم وهو معدي شبه علي ضحكه سليم وبص واتفاجئ لما شاف سليم وسما وبنت صغيره ودخل واستغراب:سليم انت بتعمل اي هنا
كلهم بصوا لمصدر الصوت وسليم قام وقالوا:بابا اتفضل ودخل وهو علي وشه علامات التعجب واعد وسليم راح اعد جنبه وقاله خديجه اخبارها ايه
ابوه؛كويسه بس مش هتخرج قبل اسبوع بس!!!!

 

 

 

سليم اه هقولك يا سيدي وبدأ يحكي اللي حصل لسما بسبب خديجه وسمررر وأن البوليس بيدور علي هانم ومراد حاليا
ابو سليم؛اه الف سلامه يا بنتي حقك عليا أنا يرات تسامحي بنتي هي والله بتبحبك
سما قاطعته:لا يا عمو مفيش حاجه خير الحمد لله وانا اصلا بحبها ومقدرش ازعل منها وعارفه ان ده غصب عنها
ابو سليم ابتسم وبص لسيلا اللي أعده بصاله ومش بتكلم
سليم؛كنت رايح فين
ابو سليم وهو باصص لسيلا:كنت رايح اجيب عصير لأختك
سليم:طب تعالي نروح سوي اجبلكم حاجه
سيلا؛ايس كريم وظبتنا وغمزتله
سليم؛عيوووني وانتي
سما:لاء أنا تمم
سليم:تمام يلا يا حج وخده ومشي
ابو سليم:مين سيلا دي
سليم:والله يبابا دي حكايه طويله اوي يلا احكيلك واحنا ماشين وقاله كل حاجه بالتفصيل وأنه ناوي ياخدها وكده
ابو سليم:بس انت لسه صغير يابني انك تاخد بنت وبعدين انت تقدر تخلف
سليم:يبابا افهمني أنا عارف بس أنا حبيتها وعاوزها وبصراحه وعدتها اني مش هسيبها وبعدين عادي تكون اخت كبيره لأولادي فالمستقبل
ابو سليم:مش مطمن يا سليم مش عارف لي
سليم:كله خير يا حج متقلقش
ابو سليم:بس انت متأكد انك هتكون ادها
سليم؛اللي فيها لله متغلبش ومشيوا،،،
سيلا:سمكه
سما:هاا
سيلا:انتي بابا وماما بتوعك فين
سما الدموع اتحجرت فعنيها وبصت ادامها وقالت بحزن:عند ربنا
سيلا اتعدلت وبصتلها؛مع ماما يعني
سما:ايوا
سيلا:يعني أناووانتي مش عندنا ماما زي بعض وانتي بابا بتاعك عند ربنا وانا بابا بتاعي مش بيحبني
سما:ليه كده
سيلا:بابا طول عمره بيض’ربني ومش بيحبني وكنت دائما بحس أنه مش عاوزني فالدنيا

 

 

 

سما حضنتها:لا ياروحي متقوليش كده اكيد بابا بيحبك يمكن بس الظروف صعبه شويه
سيلا بعياط:لاء لان محمد اللي جنبنا بابا بتاعه كان عنده محل صغير كده ومش كان معاهم فلوس كتير ومحمد كان بيقولي انهم سعات مش كانوا بيتعشوا بس دايما كانوا مبصوتين وبيضحكوا وأبوه دايما كان بيحبه ويلعب ويهزر معاه ويشجعه علي كل حاجه أنا كنت بحبه ونفسي يكون بابا بتاعي أنا يعني مش الفلوس المشكله وبعدين عمو سليم قالي أن الغني هو ربنا ويما ناس معهاش تأكل بس مبسوطين وفرحانين
سما:يااااه يا سيلا كلامك ده مش كلام طفله ٨ سنين
سيلا؛عمو سليم قالي كده برضو بس أنا عرفت أن الظروف هي اللي بتكبر الواحد قبل أوانه تعرفي
سما:ها
سيلا:أنا بحب بابا اوي مهما عمل بحبه جداا وبتمناله يكون كويس ومعاه فلوس عشان يبقا فرحان بس مش عايزه اعيش معاه عوزه اعيش مع عمو سليم ومعاكي بحبكم اوي وانتو بتفرحوني
سما حضنتها جامد وقالت لها:اوعدك يا سيلا أني مش هسيبك ابدا وطول ما فيا نفس هفرحك ومش هزعلك ابدا
سيلا:وعد
سما:وعد،،،،
امجد:الو
سمر بعياط:بابا
امجد:سمر
سمر:بالله عليك ما تقفل التليفون اسمعني بس
امجد:استغفر الله العظيم اتفضلي
سمر:أنا اتغيرت يبابا والله بجد ندمت علي كل اللي عملته وبجد عرفت ربنا وقربت منه وهو اكيد غفور رحيم وهيسامحني انشاء الله اتغيرت والله ارجوك سامحني انت وماما واسمحلي اعيش معاكوا
امجد:سمعت الكلام ده قبل كده
سمر:والله اتغيرت والله طب فرصه اخيره بالله عليك فرصه اخيره
امجد:مش ضامن المره دي هتعملي فينا ايه

 

 

 

سمر:والله يبابا اتغيرت والله انت مش مصدقني لي
امجد صعبت عليه ما هي بنته برضو وقالها:خلاص يا سمر اخر فرصه ليكي بس والله
سمر بسرعه:لا لا والله هتعرف اني اتغيرت
امجد:ومجبيش سيره سليم تاني
سمر:خلاص والله نسيته والله ما هجيب سيرته
امجد باختبار:وتجوزي نادر
سمر بقله حيله:اللي حضرتك تؤمر بيه
امجد ابتسم؛خلاص ماشي تعالي يلا
سمر فرحت:حاضر وفعلا لمت هدومها وطلعت علي بيت ابوها،،،،،
سليم رجع ليهم وقال:سما الدكتور قال انك اسبوع وتطلعي عشان الجر’ح يكون تمام لانه انفتح مرتين وكده كده خديجه كذلك مش هتخرج قبل اسبوع فأنتوا الاتنين بقا
سما:وحشتني اوي عوزه اشوفها
سليم:مينفعش تتحركي عشان جر’حك اللي لسه مفتوح وهي كذلك بسبب الخرا’طيم اللي كانت فيها وكده فمش ادامك غير فيديو كول
سما:حلو اهم حاجه اشوفها وفعلا سليم رن علي أبوه فيديو كول
سليم: وجه الفون لديجه يا بابا ووجهه فعلا
خديجه:سما
سما:ديجااااااا
خديجه عيطط علطول وقالت:اسفه ياروووحي يارب تسامحيني معرفش عقلي كان فين وقتها ياريت تسامحيني والله بحبك اوي وانتي أقرب صديقه ليا
سما دمعت كمان وقالت بحب؛متتأسفيش ياروووحي انتي اختي مش صاحبتي وانا كده كده مش زعلانه منك لان بيكي من غيرك كانوا هيوصلولي ثم إن ربنا عاوز كده وانا راضيه بقضاء ربنا فخير والحمد لله انها جت علي اد كده متتأسفيش بقا
خديجه:وحشتيني اوي عمله ايه
سما:وانتي اكتر والله وبخير اهو لسه فاتحه الجر’ح تاني وقفلته😂😂😂
خديجه باستغراب:جر’ح اي
سليم،دي حكايه طويله بابا يحكيهالكم سلام بقا وقفل فعلا،،،.
خديجه:جر’ح اي يبابا
ابو سليم اتنهد وبدأ يحكي وخديجة حست بالزنب اوي وبقت عوزه الأرض تن’شق وتبلعها واعدت تقول اللهم لا تكتبه زنب علي اللهم لا تكتبه زنب علي
ابو سليم؛وفي حاجه كمان
خديجه :في اي
ابو سليم حكي عن سيلا وكان سليم عاوز ياخدها
ام سليم:نعم ليه انشاء الله فتحناها ملجأ ولا اي
ابو سليم اتعصب وقام:انتي اتغيرتي كده لي مش انتي سعاد اللي اتجوزتها الظاهر حادثه بنتك جن’نت عقلك واتنرفز ومشي
خديجه:لي يماما كده ده حتي الرسول قال أنا وكافل اليتيم كهاتين فالجنه
ام سليم:كافل مش تبني
خديجه:سليم مش هيتبناها هيبقي واصي عليها لحد ما تم ١٨ وهي تقرر حياتها بعدها

 

 

 

ام سليم:اما نشوف
خديجه:بابا عنده حق انتي اتغيرتي اوي اوي من ساعه الحادثه اللي هي من يومين بس،،،،،،
سليم وهو قاعد فونه رن
سليم:الووو
مجهول:*******
سليم بصدمه:ايه…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى