رواية اهتديت بحبه الفصل الثلاثون 30 بقلم ريم خاطر
رواية اهتديت بحبه الجزء الثلاثون
رواية اهتديت بحبه البارت الثلاثون
رواية اهتديت بحبه الحلقة الثلاثون
ام سمر دخلت وقالت بصراخ:يلاهوي
سمر قامت مخضوضه:ايه ايه في ايه
ام سمر:حور ايه اللي جرالها
سمر بصت جنبها وانصدمت وقالت:ينهار ابيض ايه ده (كان وشها كله بني وهدومها ونايمه ومش باينلها ملامح)
ام سمر:تعالي يا حج بسرعه يا حج
ابو سمر جهة:ايه ايه خير
ام سمر بخوف:شوف البت ايه اللي جرالها
ابو سمر:ايه وراح ناحيه حور وبصلها وبعدين بصلهم وقالهم:لا والله
ام سمر:ايه
ابو سمر مسح وش حور ووشها بان وقال:دي شوكولاته
ام سمر وسمر بذهول:ايه
ابو سمر:ربنا يهديكوا طربتوني هو انا مش قلت اني رايح اجيب لها حاجه وجابت شوكلاتات كتير مع الحجات التانيه
سمر وامها بصوا لبعض واعدوا يضحكوا
ابو سمر:اضحكوا اضحكوا طربتوني بس وخلاص
حور صحيت علي صوتهم وهي بتدعك فعنيها وقالت:هو في ايه
ابو سمر:مفيش يا بنتي قومي اغسلي وشك وتعالي عشان ناكل سيبك منهم
حور:حاضر يا جدو ودخلت الحمام
ابو سمر:يلا يا ام سمر حطي الاكل
ام سمر:حاضر
سمر:وانا هغير واحصلكوا
ابوها:ماشي يلا
سمر بضحك:يلاهوي منظرنا كان نكته 😂،،،،،،
🖤اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد🖤
عدي اسبوع وجه اليوم اللي مالك ماشي فيه وعلا بقت كويسه جدااا وسما وخديجه بعد تذليل اتحددلهم امتحان فنفس اليوم اللي مالك ماشي فيه(كلاكيت تاني مره😂)
جه اليوم الصبح سما وخديجة مشيوا من بدري لأنهم هيمتحنوا كل المواد فيوم واحده ومالك صحي سلم عالعائله كلها وعلا أصرت توصله للمحطه وسليم كان فالشغل وأبوه اللي وصله نروح ادام القطر
علا بعياط:هتوحشني اوي يا مالك
مالك:وانتي كمان يارووحي خلي بالك من نفسك
علا حضنتها جامد:ابقي رن عليا
مالك:كل فرصه هتيجي هرن عليكي
القطار صفر
مالك:يلا سلام سلام يابابا
ابو سليم:سلام يا حبيبي
مالك ركب وشاور لعلا وهي شاورتله وهي بتعيط والقطر مشي وأبو سليم حضنها وقال:معلش يابنتي هيرجع تاني
علا؛هيوحشني اوي يابابا أنا اتعودت عليه
ابو سليم:معلش يلا نروح
علا؛يلا ومشيوا
فالامتحان
خديجه:ينهار ابيض أنا فكره الحته دي كانت فالصفحه التانيه هي ايه ياربي
سما كانت بتحل ومركزه
خديجه بهمس:بس بس سما بسس
المراقبه؛خديجه
خديجهة:نعم
المراقبه:فورقتك
خديجه:حاضر اوف هي حيو*انه اصلا
سما بصتلها وهزت دماغها بمعني عايزه ايه
خديجه شاورت بايديها ٢ ٢ يعني السؤال التاني رقم ٢
سما بصت فالسؤال وقالت:اووووف السؤال إجابته كبيره اوي هعمل ايه وبصت لخديجه لقتها بصالها
سما بهمس:إجابته كبيره اوي
خديجه بهمس:قولي اي حاجه
سما:طب اقرئي شفايفي
خديجه هزت راسها بمعني تمم
سما بدأت تقول الاجابه وخديجه مش فاهمه
خديجه عماله تستوعب بس مش فاهمه خرجت عن شعورها وقالت بصوت عالي:بتقولي ايه
سما برقت وخبطط علي دماغها
المراقبه بزعيق:خديجه انتي زودتيها اوي مينفعش كده هسحب الورقه
خديجه بصعبانيه:والله يا ميس أنا كنت مذاكره بس قبل الامتحان بيومين البت دي اتخط*فت ولما لقناها دخلت المستشفي وورتنا الويل وبعدين بعد ما حددنا يوم تاني وقعت مرات اخويا وسقططها وقعدنا فالمستشفي برضو ودي اخر فرصه وانا نسيت السؤال ده ومش فكره وهعيط بجد دي اخر ماده احنا مالساعه ٦ واحنا بنمتحن والفرق بين الماده والماده ١٠ دقائق مش بنلحق ناخد نفسنا وده اكبر سؤال وعليه درجات كتير بالله عليكي الساعه بقت ٢ وعوزه اروح والله زهقت وعيطط(تمثيل طبعا😂)
سما كانت مبرقه ومتنحه وفاتحه بؤها ومش مصدقه اللي بيحصل
المراقبه كانت غلبانه فخديجه صعبت عليها وقالت: يا عيني يا بنتي كل ده طب خدي اللي انتي عايزاه يابنتي ودي اخر ماده فيلا
خديجه بنصب:شكرا ليكي اوي انتي امي بجد وبصت لسما بصه بمعني(اتعلمي) وقالت:قولي
سما كانت لسه متنحه
خديجه شاورت بايديها وقالت:بت فوقي
سما فاقت وقالت:انت انتي ان
خديجه:انتي لسه هتنتني انجزي
سما قالت الاجابه ومكنتش مستوعبه اللي خديجه عملته،،،،،،،
🖤استغفر الله العظيم من كل زنب عظيم🖤
سليم كان مطحون فالشغل ومركز اوي ومره واحده الباب انفتح ودخلت سيليا
سليم اتعصب ووقف وقال؛انتي ازاي تجرأي تعملي كده
سيليا؛مش مهم المهم قررت ايه
سليم ببرود؛فإيه
سيليا؛هتجوزني ولا
سليم:انتي هبله أنا مجوز اصلا
سيليا؛البت اللي فتانيه ثانوي دي
سليم بعصبيه؛احترمي نفسك دي مراتي
سيليا ضحكت ضحكه مستفزه؛هههه مراتك مراتك ولا بينتك أراهن انك مقربتش منها
سليم عيونه بقت حمرا؛دي حاجه متخصكيش واطلعي بره
سيليا أعدت وحطط رجل علي رجل وقالت؛طب بص بقا يا حلو مبدأيا كده الشحنه اللي جايه كمان يومين مش هتوصل وهتغرق بدون سبب وحضرتك هتضطر تدفع الشرط الجزائي اللي هو مليار جنيه لان الشحنه غاليه اوي ثانيا انت مش هيبقي معاك المبلغ ده حاليا فهتضطر تاخد قرض وترهن الڤيلا لانه اكيد مش هترهن الشركه ثالثا مش هتقدر تسدد لان اي صفقه بعد كده هتخسر فهتخسر الڤيلا والشركه هتقع وهتشحتوا بعد كده كل ده ممكن ميحصلش لو وافقت تجوزني
سليم كان مصدوم من كلامها وقال؛ايه الش*ر ده انتي مش طبيعيه
سيليا ببرود؛مش مهم
سليم؛هي البلد مفهاش قانون
سيليا:ههههه بابي القانون يا حلو
سليم بتركيز؛وابوكي مين بقا
سيليا؛جابر ابو شادي
سليم بصدمه؛ايه
سيليا؛مفاجأه صح
سليم:انتي بنت جابر ابو شادي
سيليا؛yes
سليم اعد ومبقاش قادر يصدق وحط دماغه علي ايده وقال ياربي اعمل ايه دلوقتي(معلومه جابر ابو شادي اكبر رجل اعمال فالدنيا واغني واحد كمان وواصل جداااا واي حاجه بيطلبها باشاره صباعه بتحصل)
سليم وهو بيجز علي سنانه:انتي عايزاني ايه
سيليا؛هجاوبك وامت وقفت وبدأت تحكي؛من ٥ سنين بالظبط كان اول يوم كليه اول ما شوفتك حبيتك جدااا جداااا جدااا واتعلقت بيك لدرجه اني سبت صحابي وكل اللي ليه علاقه بيهم وخلتني ٢٤ ساعه براقبك وامشي وراك فكل حته والبيدچ بتاعتك عالفيس كنت فريند عندك بس باسم ولد مش اسمي وكنت بعرف كل تفصيله فحياتك وانت مكنتش واخد بالك مني نهائي كنت بتحب البنت اللي اسمها سمر المهم اني كبريائي ومركزي ومركز والدي مسمحليش اطاتي واقولك اني بحبك خصوصا انك كنت اوريدي مرتبط بسمر ولما سافرت قلبي واجعني اوي ومقدرتش علي فراقك فقررت اسافرلك وسافرت فعلا وسجلت فنفس الكليه اللي سجلت فيها ورجعت اراقبك ٢٤ ساعه اللي مجنني انك مكنتش بتشوفني حتي صدفه واللي جنني أن سمر كانت قريبه منك جدااا بس لما عرفت انك سبتها فرحت اوي واليوم اللي قررت أظهر ادامك فيه انت رجعت مصر ساعتها كنت عايزه اقت*لك بس مهتمتش ونزلت مصر وساعتها عرفت انك اجوزت بنت متسواش جنيه وبقت مراتك ساعتها تعبت اوي وجالي انهي*ار عص*بي ودخلت مص*حه نفس*يه وطلعت من اسبوعين ساعتها قررت اني انت*قم علي الخمس سنين اللي ضاعوا من عمري هدر بس ملقتش اي حاجه تدخلك السجن فقلت هتجوزني يعني هتجوزني ميهمنيش أن كنت مجوز مطلق اهم حاجه اني اجوزك وقالت بصراخ لو مجوزتنيش يا سليم هدمرك فاهم
سليم مكنش مصدق وكان مصدوم من كلامها اللي هو بجد هي بتكلم جد للدرجه دي هي بتحبني للدرجه دي ضيعت ٥ سنين ورايا للدرجه دي الانسان ممكن يتذل بسبب الحب
سيليا؛قلت ايه
سليم؛هسألك سؤال واحد
سيليا؛قول
سليم؛انتي مستوعبه انتي قلتي ايه
سيليا؛اه جدا
سليم؛انتي معندكيش كرامه لدرجه انك بتذللي لراجل أنه يجوزك
سيليا بضيق:الحب مفهوش كرامه
سليم؛هه مين قالك كده يا شيخه ين*عل الحب اللي يذل صاحبه ليه تهيني كرامتك عشان حب وهبل لي تضيعي ٥سنين من عمرك علي وهم الحب عمره ما كان بالأجبار بصي هي جمله (ان الله يخلق في قلوبنا الحب فلا تسأل محب لماذا احب)الحب ده ربنا اللي بيزرعه فقلوبنا لناس بتحبنا مش مهم العمر مش مهم المكانه ولا العائله ولا اي حاجه ربنا سبحانه وتعالي أما يريد شئ بيقوله كن فيكون وافترضنا اني طاوعتك واجوزتك هل هتكوني سعيده بالعكس هتعيشي أسوأ ايام حياتك لان عمري ما هحبك وهتبقي مكر’وهه مالبيت كله ومحدش طايقك ليه تعذ*بي نفسك ليه اكيد في ناس بيتمنوا التراب اللي بتمشي عليه ومن نفس مستواكي وانتي مش واخده بالك منهم ليه تعيشي علي وهم ملوش اساس مالصحه ليه حرام عليكي نفسك
سيليا كانت الدموع متحجره فعنيها وواقفه جامده ومش بتتحرك وبصاله اوي وطلعت من صمتها وحطت ايديها علي ودانها وقالت بصراخ:بس بس اسكت مش عايزه اسمه حرام عليك لي كده لي تعذبني أنا اتنازلت عن كل حاجه وجيت لحدك دانت حتي بتقول أن الله يخلق في قلوبنا الحب فلا تسأل محب لماذا احب فمتسألنيش وتقولي بحبك ليه
سليم؛ده مش حب يا سيليا ده هبل الحب عمره ما كان كده الحب احترام الحب الحفاظ علي المشاعر الحب انك تخافي علي الشخص اللي بتحبيه الحب حاجه اكبر من اللي المجتمع فاهمه الحب مش اني احب شخص وانهبل بيه وابقي ٢٤ ساعه براقبه وعارف عنه كل حاجه لاء الحب عمره ما كان ولا هيكون كده الحب دي حاجه عظيمه جدااا بس للاسف أغلبنا مش بيدركها
سيليا أعدت عالارض وانهارت واعدت تعيط جااامد وقالت:بس بقا بس انا تعبت أنا خلاص مبقتش قدره استحمل نفسي حاجه تتحقق مش لاقيه حب من اي حد ليه دايما بتنازل ومحدش بيتنازل عني ليه دايما اعاني لوحدي ليه مليش صحاب بيحبوني أنا ليه مليش حد بيحبني ويحسسني اني ملكه ليه ابويا وامي كل همهم الشغل وانا لا ليه معنديش اخوات انا تعبت عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وعيطط جامد
سليم صعبت عليه اوي وحزن عشانها وراح واعد قدامها وقال:استهدي بالله يا سيليا اهدي
سيليا حضنته لا ارادي وعيطط اوي وهو طبطب عليها وبعد شويه هديت
سليم؛قومي وقامت واعدها علي كرسي وطلب لمون
سليم اعد ادامها وقال:بصي يا سيليا أنا هقولك حاجه ويرات تسمعي انتي بنت وربنا عز وجل كرم المرأه اوي وخلاها عظيمه جدااا وانتي بنت بسم الله مشاء الله جميله شكلا مركزك حلو ابوكي واصل بنات كتير بتتمني تكون مكانك واكيد شباب كتير انتي فتاه أحلامهم وبعدين اي بنت فالعالم مش شرط انتي اي بنت فالكون ملهاش غير كرامتها لازم دايما راسها تبقي مرفوعه متذللش لحد ابدا ابدا مهما كان متسمحش لحد يهينها أو يقل منها ده الرسول عليه الصلاة والسلام قال استوصوا بالنساء خيرا فإنهن المؤنسات الغاليات ليه تذلي نفسك عشاني أنا مستاهلش ولا اي حد يستاهل انك تذلي نفسك عشانه الحب مش عيب ولا حرام حبي بس فقلبك جواكي مع نفسك ولو الشخص ده يستاهلك وربنا كاتبهولك هيجيلك لحد عندك لكن متكلميهوش متذليلهوش متقلقيش من نفسك عشانه بقا ربنا سبحانه وتعالى ورسوله يكرموكي وانتي تهيني نفسك ليه ولو عالصحاب فمسيرك تلاقي صاحبه شبهك وتحبك كسيليا مش عشان فلوسك أو مركزك ولو عشان اخواتك فده أمر ربنا متزعليش ابدا واكيد ربنا يعوضك ولو علي اهلك فدي حكمه ربنا أن محدش بياخد كل حاجه شوفي جمال ومال وسلطه وجاه بس ناقصك حجات كتير ومش سعيده برضو حاولي تقربي من ربنا لبسك ده غيريه البسي لبس يرضي ربنا صلي واستغفري واذكري الله فقلبك دايما اعطفي عالفقراء والمساكين وتصدقي قربي من ربنا واسعدي نفسك بنفسك متستنيش حد يسعدك متستنيش حاجه من حد ابدا لان الزمن ده قليل لو لقيتي حد بيدور علي سعاده حد
سيليا اتاثرت اوي بكلامه وقالت:شكرا يا سليم بجد كلامك فقلبي اوي بجد انت وعتني علي حجات كتير اوي فهمتني حجات كتير اوي حجات أنا عمري ما اتعلمتها اوي سمعت عنها فهمتني الحياه بجد شكرا بجد بجد واسفه عالدوشه والازعاج اللي عملتهولك سامحني وشكرا اوي
سليم:ولا يهمك اهم حاجه تفهمي وترجعي لربنا وصدقيني هتعرفي انك مش بتحبيني وهتلاقي اللي بيحبك ويمو*ت عليكي
سيليا ابتسمت وقالت؛شكرا
السكرتيره:الليمون يا سليم بيه
سليم:اتفضلي
سيليا؛شكرا وشربت وقالت؛انا لازم تمشي مع السلامه
سليم؛سلام مستني سيليا الجديده
سيليا؛انشاء الله ومشيت
سليم راح اعد واتنهد وقال:الحمد لله اللهم لك الحمد يارب عدت علي خير،،،،.
🖤سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته🖤
ام سمر؛يلا يا حور يلا يا سمر
سمر؛حاضر يماما يلا يا حور
حور:جايه اهو وراحوا واعدوا ياكلوا
حور:ممممم الاكل جميل اوي
سمر؛فعلا الاكل تحفه تسلم ايدك يا ماما ابدعتي
ام سمر؛بالهنا والشفا يا حبايبي
سمر زقت ابوها عشان يكلم
ابو سمر:ها اه تسلم ايدك يا ست الكل
ام سمر بكسوف:بالهنا
ابو سمر؛متعرفيش يابنتي قضيه زين وصلت لايه
سمر:لاء والله يابابا هروح بكره انشاء الله وأشوف الدنيا
حور: هتروحي لبابا
سمر:ايوا يارووحي
حور؛هاجي معاكي
سمر؛لاء
حور بزعل؛ليه بقا مليش دعوه عايزه اجي
سمر بضحك:بهزر معاكي انا اقدر اروح من غيرك يا جميل
حور:هااااااا هروح لبابا
ابو سمر:هاجي معاكي يا بنتي
سمر:ماشي يابابا يكون افضل،،،،
🖤لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم🖤
ابو سليم؛خلاص بقا يا علا روقي كده
علا؛مفيش حاجه يبابا أنا بخير
ابو سليم؛مش باين بس المهم تحبي نروح بكره ولا بليل
علا باستغراب؛فين
ابو سليم؛نسيتي مش قلنا هنروح الساحل
علا بضحك:اااه افتكرت
ابو سليم؛نروح امته بقا
علا؛اي وقت يبابا
ابو سليم؛خلاص هنشوف البيت ونقرر
علا:ماشي يبابا
ابو سليم:المحل ده بيبيع ايس كريم حلو اوي اجيبلك
علا؛ممم اوكي
ابو سليم:يلا وركبوا العربيه ونزلوا ودخلوا
الويتر:تحبوا ايه
علا بصت وقالت؛هاخد وبعدين انصدمت وقالت:انت،،،،،
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)