روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء الثاني والعشرون

رواية اهتديت بحبه البارت الثاني والعشرون

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الثانية والعشرون

سما مبقتش مستوعبه اللي خديجه قالته واعدت تفكر فكلامها وتدوره فدماغها وتستوعب وتفهم ولقت فعلا أن خديجه عندها حق،،،،،
الدكتور طلع
زين وسمر جريوا عليه:دكتور طمنا
الدكتور:البنت جالها انه’يار عص’بي
زين بصدمه؛ايه ليه وازاي
الدكتور:والله انتو تحكولي اللي حصل وانا اقول
زين بص لسمر وقال أنا مكنتش موجود
سمر بصتله بغضب وقالت:أنا هقول وحكت كل حاجه وحكت اللي عرفته وكل حاجه حصلت من يوم ما قابلت البنت وعن كل حاجه وزين كان مصدوم من الكلام لان حوار الدادات وكل حاجه كان اول مره يعرفها
الدكتور:أنا فهمت بص يا استاذ بنت حضرتك من يوم ما اتولدت وهي عاشت وحيده حتي الدادت مكانوش بيعاملوها حلو وكانوا مخلينها عايشه فخوف فالبتالي أنها تلاقي حد يعاملها حلو ويحبها ويهتم بيها ده بالنسيالها نجده وهي اتعلقت بيها فلما عرفت انها هتمشي جالها انه’يار عص’بي وخدت وضع الجنين ومستحيل تفوق بسهوله هي هتفوق فحاله واحده هي أن سمر توعدها انها تعيش معاها للابد ومشي
سمر وزين أنصدموا

 

 

زين:ده معناه أن حضرتك مجبوره تعدي عشان بنتي
سمر:وانا ذ’نبي ايه حضرتك مش ذ’نبي اني مش بهتم ببنتي وسايباها للدادات ومش عارف عنها حاجه حر’ام عليك انت بنتك ذ’نبها فرقبتك انت
زين اتعصب:والله حضرتك ملكيش دعوه أنا أعامل بنتي زي منا عايز ميخصكيش يا حلوه
سمر بغضب:وانت كمان ملكش دعوه بيه اعد معدش دي حريتي انت مش ابويا أو اخويا أو جوزي عشان تجبرني اعد
زين ببرود:عندك حق روحي بس لو ترضي انها تعيش حياتها كلها فالوضع ده روحي
سمر كانت عوزه تخن’قه وقالت :انت وسكتت
زين بم’كر:ها
سمر استغفرت ربنا وقالت:يكون فعلمك أنا لو هعد هعد عشانها مش عشانك فاهم
زين ابتسم:وده اللي انا عايزه
سمر:يلا أما نروح للدكتور ونشوف في ايه
زين:يلا يا حلوه
سمر؛اسمي سمر
زين:حلوه برضو
سمر مردتش عليه،،،،،،،،
ام سليم؛انا هدخل لابوك اتكلم معاه شويه
سليم:ماشي
ام سليم دخلت:ممكن ادخل
ابو سليم هز رأسه بمعني خشي

 

 

ودخلت ومشت ايديها علي رأس سيلا وسيلا خافت منها ورجعت
ام سليم:متخفيش مني يا حببتي
سيلا بصت لجدها ومردتش
ام سليم:ليكي حق تخافي مني انا اسفه يا بنتي حقك عليه بجد ندمت وانت يا حج اسفه سامحني انا عارفه اني اتغيرت وقلبت ومبقتش مظبوطه والله ماعارفه ايه جرالي بس أنا دلوقتي فهمت وندمت بجد حزينه علي كل مره ظلمت فيها حد اسفه سامحوني بجد وانتي يا سيلا هكون مبسوطه لو قلتيلي تاتا أو اعتبرتيني جدتك وانت يا حج عشان خاطري سامحني وانا اوعدك اني عمري ما هعمل غلط تاني وهتغير
ابو سليم ابتسم لأنه عارف ان مراته قلبها طيب وبتطلع تطلع وتنزل علي مفيش
سيلا من غير ما تبصلها:يعني اقولك تاتا
ام سليم:هكون فقمه سعادتي
سيلا حضنتها وقالت:ماشي يا تاتا
ام سليم فرحت وقالت:ربنا يخليكي لينا يا عسليه
سيلا؛جدو خف بقا عشان نروح ونلعب وتاتا تلعب معانا
ابو سليم قال بتقطع:اي اي
ام سليم بفرحه:انت انت انت بتكلم سليم سليم
سليم جه جري :في ايه
ام سليم:ابوك حاول يتكلم
سليم بصله
ابوه؛اي اي
سليم:أنا هجيب الدكتور بسرعه وجابه
الدكتور:حاول تتكلم
ابو سليم؛اي اي
الدكتور:حلو اوي حاول تقول سيلا
ابو سليم بتقطع:س س

 

 

الدكتور؛هه حاول حاول
ابو سليم؛سي لا
الدكتور:قولها علي بعضها
ابو سليم؛سيل سيل
الدكتور:هه قربت
ابو سليم؛سيلا
سيلا سقفت؛هاااااااااا جدو قال اسمي هاااااااااااااا
الدكتور:كده اقدر اقولكم أنه خلال الاسبوع ده انشاء الله هيقدر يتكلم ويرجع زي الاول
ام سليم:الحمد لله الحمد لله
سليم؛اللهم لك الحمد حمدالله علي سلامتك يا حج
سيلا باسته؛حمدالله علي سلامتك يا جدوووو
ابو سليم؛سيلا
سيلا؛جدو قال اسمي وانتو لاء وطلعت لسانها
ام سليم وسليم والدكتور:اعدو يضحكوا وشويه ومالك وصل ودخل
مالك:بتضحكوا علي ايه ضحكوني معاكوا
سيلا؛جدو قال اسمي هاااااااااااااا
مالك بفرحه:بجد رجع يتكلم
الدكتور:بدأ نطقه يرجع الحمد لله
مالك:اللهم لك الحمد حمدالله على السلامه يا حبيبي
الدكتور:طب استأذن عشان عندي مرضي حمدالله عالسلامه
مالك:معايا حد بره
كلهم بصوا باستغراب وقالوا:مين
مالك:خشي
علا دخلت وكانت بصه فالارض وبتفرك برجليها
ام سليم بجمود:انتي واقفه كده ليه
كلهم بصولها بصدمه،،،،،،،💥سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم💥
خديجه بعد شويه هديت ودخلت وقالت:سما أنا اسفه اني اتعصبت عليكي بس لازم اعمل كده اصل مش حابه وضعك ده انتي اختي واكتر ومحتجاكي معايا ومش عاجبني رقدتك دي
سما:بحبك
خديجه باستغراب؛ايه
سما بضحك؛بحبك

 

 

خديجه جريت عليها حضنتها وقالت:حبيبي يا صاحبي
سما:انتي كلامك صح أنا فكرت ودورت وفهمت وطلع عندك حق أنا مش كده أنا قويه ومش من وقعه استسلم لازم افوق واقوم يمكن مش عارفه اتحرك بس انشاء الله علي بكره هقوم ارقص
الدكتور بضحك: حمدالله عالسلامه
سما انحرجت:احم
خديجه أعدت تضحك فصمت
الدكتور:الحمد لله اخيرا بطلتي عياط وصدمات خديجه جدعه علفكرا هي صديقه وفيه وبتحبك جدااا واللي هي عملته هو الصح لأنها لو معملتش كده كنتي هتخليكي لسه زي مانتي ومكنتيش هتفوقي لكن كلامها فوقك ودي حاجه حلوه وكشف عليها وقال:كده اقدر اقولك أن بكره انشاء الله تخرجي
خديجه زرغتت
الدكتور ضحك وقال؛بس بس في مرضي يلا حمدالله عالسلامه ومشي
خديجه؛الدكتور ده مز اوي
الدكتور:سمعتك
خديجه نطت تحت السرير وسما أعدت تضحك
سما:اطلعي يا هبله شوفتي لسانك وداكي فين
خديجه:بس يا ستي أنا موقفي زباله أنا ماشيه
سما:ماشيه راحه فين
خديجه طلعت:راحه لابويا سلام
سما:بنت يا هبله خدي يا بت خدي
خديجه:هبعتلك جوزك
سما:خديجه متسبنيش
خديجه:هجبلك جوزك
سما:خديجه
خديجه:بهزر يا صاحبي ورجعت حضنتها
سما؛شكلك وقعتي فالدكتور بتاعي
خديجه:بت عيب
سما غمزت:عيب اه الله يرحم ابوكي
خديجه:مو’تي الراجل
سما بضحك:الرحمه تجوز عالحي والمي’ت
خديجه:اه مش كده واعدوا يضحكوا،،،،،💥اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد💥
الظابط:القاضي حكم انك هتديها ٥٠ الف جنيه
ام ام سمر:ليه انشاء الله

 

 

ابو سمر:أنا ربنا نصرني
الظابط:حضرتك بنتك متجوزه من ٢٦ سنه فاتوا وقايمتها كانت بملاليم فإن يجيلها المبلغ ده احمدوا ربنا
ام سمر:أنا موافقه
امها:بت
ام سمر:بس يما بقا
ابو سمر بصلها وهي بصتله
الظابط:اسبكم شويه
هو فهم من غير ما يكلموا يا حجه ممكن تيجي معايا
ام ام سمر:اجي فين
الظابط:خدي بس تعالي وشدها
ام سمر:هنت عليك
ابو سمر بجمود:انتي اللي اضطرتيني
ام سمر:كل ده عشان بقولك عوزه بنتي
ابو سمر؛بسببها ابني ما’ت
ام سمر؛مكنش ابنك لوحدك بس ده عمره
ابو سمر؛هي السبب
ام سمر؛اختلفت الأسباب والمو’ت واحد
ابو سمر:هي لو كانت شريفه مكنش ده حصل
ام سمر؛ربنا عايز كده
ابو سمر مردش
ام سمر:بنتك تابت ورجعت لربنا وربنا بيسامح انت مش هتسامح
ابو سمر:بنتي با’عت نفسها
ام سمر:وتابت وربنا سامحها
ابو سمر؛عوزه ايه مالاخر
ام سمر:تسامح بنتك هي ملهاش غيرنا
ابو سمر:ونادر مكنش ليه غيرنا
ام سمر:وراح لأهله وربنا خد أمانته

 

 

ابو سمر اعد واستغفر ربنا
ام سمر:حج
ابو سمر:خلاص يا ام سمر
ام سمر؛هترجع بنتنا
ابو سمر:وهرجع ام سمر
ام سمر ابتسمت،،،،،،،
الدكتور:دلوقتي لازم تعدي معاها وتكلمي كتير وتحاولي تخليها تتفاعل معاكي
سمر:حاضر
الدكتور:؛وانت كذلك ولازم توعدها انك مش هتسبها وتكلم معاها انتو الاتنين عشان هي لما تطمن هتفوق ماللي هي فيه
زين:حاضر
الدكتور:تمم يلا،،،،،،،
مالك:ماما انتي
ام سليم:في ايه اتخضيتوا لي أنا قصدي تيجي تعد جنبي وقامت حضنتها وقالت:نورتي عيلتنا يا غاليه
علا فرحت وقالت:بجد يا طنط
ام سليم؛لاء مفيش طنط ماما
علا حضنتها:حببتي يا ماما
ام سليم؛انا الحمد لله عندي ولدين و٣بنات خديجه وسما وعلا وحفيده قمر اسمها سيلا وحطت أيدها علي بطن علا وحفيد جاي فالطريق،،،،،،،،،
نعدي بقا الاسبوع اللي مش راضي يخلص ده ونرجع البيت كلنا سوي
سليم:ياااااه الاسبوع ده كان سنه مش أسبوع حمدالله علي سلامتكوا كلكوا يا عالتي الحلوه وانشاء الله تكون اخر الأمراض ابو سليم نورت بيتك يا حبيبي ام سليم ربنا يخليكي يا حببتي سما حمدالله علي سلامتك يا روووحي علا نورتي عالتنا الحلوه خديجه ومالك البيت بيتكوا وضحك وكله ضحك
سيلا بصوت عالي:وانا بقا
سليم:انتي فرحه البيت كله يا قلبي
سيلا:هااااااا
سليم:أنا عازمكوا علي غدوه حلوه بس هنجيب الاكل هنا اشطا خشوا بقا أعدوا فالصاله وخديجة وعلا وسما اعملوا قهوه علي مالاكل يجي مالك تعالي معايا نجيب الاكل
سيلا:انت ناسيني دايما
سليم؛سيلا هتعد مع جدها وجدتها وغمزلها

 

 

سيلا؛اوكي،،،،،،،،
سمر وزين دخلوا لحور وكل واحد اعد فناحيه
سمر؛اكلم
زين:انتي الاول
سمر:ياعم أنجز
زين رفع حاجبه:عم انتي اتعودتي عليا كده ليه
سمر:لا اله الا الله خلاص هكلم أنا
زين:لاء هكلم أنا
سمر:اللهم طولك يا رو’ح
زين:علي هذا اللوح
سمر؛انت مش طبيعي يا بني ادم انت
زين ببرود؛شكرا
سمر بقت شويه وهتاكله واعدت تبصله بغيظ وهو كان مبصوت اوي
سمر بصت لحور وقالت:حوري حببتي اصحي وانا اوعدك هخليني معاكي ومش هسيبك ابدا بجد اصحي عشان ننام سوي ونلعب سوي ونأكل سوي ونعمل كل اللي نفسنا فيه اصحي يا روووحي متخلكيش نايمه كده انا اسفه عاللي عملته سامحيني والله بجد مش هسيبك تاني بس اصحي ودمعت غصب عنها اصحي يا حور عشان خاطري أنا مش هسيبك والله مش هسيبك تاني ندمت واول واخر مره هعمل كده تاني وعد مش هسيبك
زين أتأثر وحس علي د’مه وقال:حور أنا آسف يا بنتي أنا عارف اني ظلمتك من صغرك ومهتمتش ومقعدتش معاكي وكنت فاكر اني لما اجبلك دادات اني كده هعوض غياب امك سامحيني يا بنتي حقك عليا وانا اسف بجد ووعد مني هتغير وهعد معاكي بعد كده ولو هسافر هاخدك وههتم بيكي اكتر مالشغل بعد كده وتكوني انتي اول اهتماماتي سامحيني يا بنتي وفوقي وارجعي تاني
ومره واحده ،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى