روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء الثامن والعشرون

رواية اهتديت بحبه البارت الثامن والعشرون

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الثامنة والعشرون

سليم طلع عالسلم وانصدم من سما لما لاقاها راقده عالارض وبتترعش ووشها ازرق وعماله تقول مقت*لتهاش مقت*لتهاش أنا مقت*لتهاش
سليم نزل عليها واعد يضر*بها علي وشها براحه ويقول بخوف:سما سما اصحي سما سما وشالها وحطها عالسرير وغطاها كويس وجاب كمادات واعد يعملها وهي بتترعش زي ماهي وبعد شويه الرعشه هديت بس لسه بتقول مقتل*تهاش
سليم؛سما سما فوقي سماااااا فوقي سماااااا
سما فتحت عينيها واول ما شافته حضنته جااامد وقالت مقت*لتهاش يا سليم والله ما قت*لتها سليم أنا مقت*لتهاش وعيطط اوي
سليم طبطب عليها وقالها:اهدي يا حبيتي اهدي هي مما*تتش هي كويسه والله
سما بصتله؛بجد
سليم ابتسم بحب وهز رأسه بمعني ايوا
سما قلبها هدي وارتاحت وحضنته وقالت:طب الحمد لله الحمد لله
سليم:هو حصلك ايه
سما:معرفش أنا بعد ما هي وقعت جس*مي ساب ومقدرتش اتحرك وأما خدتوها ومشيتوا كلكوا مقدرتش أقف علي رجلي ومحستش بنفسي سعتها
سليم؛لازم اكشف عليكي وأشوف انتي بقيتي اي حاجه يجيلك نوبه خوف ليه
سما؛مش مهم انا المهم هي عامله ايه
سليم:هي بالف خير الحمد لله

 

 

سما بخوف:والبيبي
سليم؛مايغلاش عاللي خلقه
سما انصدمت وبرقت وقالت؛ايه
سليم:الحمد لله علي كل شي
سما بخوف:يع يع يعني انا قت*لت ابنها أنا أنا
سليم؛هششششش اهدي اهدي هتترعشي تاني اهدي
سما:اهدي ايه أنا قت*لت ابنها
سليم؛ملوش عمر عالدنيا افهمي
سما بعياط هستيري:بس أنا السبب انا انا اللي وقعتها لو كنت ماشيه زي الناس مكنش ده حصل انا السبب يا سليم أنا قت”لت روح بريئه ملهاش اي زنب
سليم عمال يهديها ويقول:اهدي اهدي اهدي اهدي
سما:أنا السبب انا السبب عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا انا السبب انا عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
سليم حضنها جامد وقالها بصوت عالي:سما اهدي سما اهدي بقولك انتي معملتيش حاجه اختلفت الإسباب والمو*ت واحد
سما:بس أنا لي اكون السبب لي يارب اكون السبب لي عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
سليم:قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا
سما:بس أنا السبب يا سليم أنا قت*لت بيبي عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
سليم:وعسي أن تكر*هوا شيئا وهو خير لكم
سما: عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
سليم:بقولك اهدي يا سما وقال بصوت هز البيت:بقولك اااااههههددددييييي
سما سكتت مره واحده بس صوت شهقاتها كان باين اوي
سليم؛لازم ازعق في ايه انتي نكديه كده ليه كل حاجه عياط عياط ايه الغم ده يا ربي في ايه يا بنتي قلتلك ملوش عمر عالدنيا وربنا عايز كده هنقول لربنا لاء هنعترض الي أمر الله مثلا ده ربنا سبحانه وتعالى إذا أحب عبد ابتلاه وده ابتلاء من ربنا لازم نصبر ونحمد ربنا مش نعد تعيط ونولول ونقول لي ومش لي واحنا السبب ومش احنا السبب ربنا عايز كده وكاتب أن ده اللي هيحصل في ايه بقا ملوش لازمه الهبل اللي بتعمليه ده وبعدين الحمد لله أنه متولدش واتعلقنا بيه لاء الحمد لله راح قبل ما نشوفه دي نعمه علي فكره غيرنا بيتولد ويتعلقوا بيه ويروح مره واحده دول بجد اللي ربنا يكون فعونهم فوقي مش كل حاجه عياط عياط فين الصبر الايمان واليقين بالله
سما لسانها عجز عن الكلام والدموع اتحجرت فعنيها وبصتله نظره حزن نظره وجع نظره صدمه نظره انت ازاى فوقت احتياجي ليك بدل ما تحتويني تزعقلي وتقسي عليا نظره لوم وعتاب وحسره كل ده فنفس الوقت
سليم مفهمش نظرتها ابدا بس حس أنه ندم أنه قالها الكلام ده فالوقت ده بالزات ومقدرش يشوف نظرتها ومشي وهي معملتش اي رد فعل غير أنها قامت ودخلت الحمام واتوضت وراحت تصلي عشان تبعد عن العالم كله
سليم نزل وكان مخنوق وشافهم وهما داخلين قال بابتسامه كاذ*به: حمدالله عالسلامه شكل المستشفيات مش بتقدر علي فراقنا وضحك وهما ضحكوا
مالك دخل علا واعدها عالركنه وكلهم أعدوا
سليم؛ربنا يعوض عليكوا يارب
مالك:يارب الحمد لله على كل حال
ام سليم:خديجه بالله عليكي اومي اعملي دور ينسون نهدي اعصابنا
خديجه:حاضر تعالي يا سيلا معايا
سيلا:حاضر ودخلوا

 

 

ابو سليم:مش عايزكوا تزعلوا كله خير والله وانشاء الله ربنا يعوض عليكوا
علا ومالك:والنعمه بالله
ام سليم:حاسه بحاجه يا علا
علا:لاء يا ماما أنا بخير الحمد لله
ام سليم:يارب دايما يا حبيبتي بقولك يا مالك انت كلمتهم فالكليه ولا لا
مالك:اه كلموني يماما واستاذنت منهم اسبوع عشان علا بس
علا:بس ايه
مالك بص فالارض وقال:شرطوا عليه عشان اخد الاسبوع لما اروح اعد هناك شهر مش أسبوع واجي
علا بصدمه:ليه
مالك:هي القوانين كده وبعدين ده بالعافيه علي ما وافقوا مش بسهوله
علا بحزن:طب روح دلوقتي وارجعي بعد اسبوع
مالك:مش هينفع اسيبك يا علا
علا؛يعني هتقعد معايا اسبوع وتروح تعد شهر
مالك:هيعدوا هوا يا حبيبتي متقلقيش
علا بحزن:لاء يا مالك مش هقدر
ام سليم:متقلقيش يا حبيبتي احنا هنكون معاكي وهتتلهي متقلقيش
ابو سليم:ايوا يا علا وكمان لو حابه نروح الڤيلا اللي فالساحل نغير جو علي ما مالك يجي
علا مردتش لأنها معرفتش تقول ايه وخلتها بصه لمالك نظره بتقول متسبنيش وهو زعل بس مش بأيده يعمل حاجه
خديجه جت ووزعت الينسون عليهم كلهم وبدؤا يشربوا
سيلا:سليم هي سما فين
سليم كان لسه هيكلم بس لقاها نازله وقالت:أنا هنا يا سيلا
كلهم بصولها وهي نزلت وراحت لعلا وحضنتها وقالت:انا اسفه يا علا والله غصب عني
علا بابتسامه حزينه:الحمد لله متتأسفيش مش بمزاجك
سما:ربنا يعوض عليكي ياروووحي
علا؛يارب
سما:ربنا يعوض عليك يا مالك
مالك:يارب واعدت جنب خديجه
خديجه بهمس:كنتي فين
سما:هقولك بعدين
خديجه بنفس الهمس:متنسيش أننا شيلنا السنه

 

 

سما:أنا اصلا بفكر اعد مالتعليم فمش فارقه
خديجه:فاشله طول عمرك
سما:بعض ما عندكم يا صديقي
خديجه ضحكت فسرها وسما كذلك(ايه ده هو في ايه هتفهموا متقلقوش😂😂)
بعد وقت
مالك:طب يلا يا علا تعالي اطلعك فوق عشان ترتاحي
علا:ماشي وحاولت تقوم بس مقدرتش ومالك شالها وطلع بيها وهي انصدمت من حركته
ابو سليم:سيلا
سيلا؛ها
ابوسليم:يلا
سيلا؛تاتا يلا
ام سليم:يلا
سليم بعدم فهم:هو ايه اللي يلا يلا ماتفهمونا
ابو سليم؛اش حشرك انت بنا اوم روح عالشركه يلا احنا وقاموا التلاته
خديجه:يلا
سما:يلا
سليم يصلهم وشنك وقال:وانتو كمان
خديجه:سوري ياخوووي بس انت مش هتفهم وطلعوا فوق
سليم قام وقف وضر*ب كف علي كف وقال:لا حول ولا قوه الا بالله العائله دي اجننت ولا ايه انا ماشي احسن اتعدي وراح الشركه
سيلا؛تاتا الفوره من ١٠ وانتي اللي هتحكمي
ام سليم؛اتفقنا
ابو سليم:ماتخليها من ٢٠ يا سيلا
ام سليم؛هما ١٠ خلصت
ابو سليم؛اوووف ماشي وبدؤا يلعبوا
خديجه:ها احكيلي
سما؛بصي يا ستي وبدأت تحكي اللي حصل من ساعه ما مشيوا لحد ما ما صلت وقالت:أنا بقا بدأت اصلي وانا بعيط لاني كنت حزينه بجد وبعد شويه حسيت براحه اوي وكأن ربنا سبحانه وتعالي بيطبطب عليا وبيقولي اهدي متعيطيش أنا معاكي بيني وبينك لما اخوكي زعقلي حزنت اوي وحسيت بإني يتيمه بجد ومليش حد فإيه بقا فرحت اوي وخلصت صلاه واعدت افكر واهتديت وتيقنت أن الحزن ملوش لازمه وان الدنيا فانيه هناخد ايه مالحزن والزعل غير أننا بنضيع حياتنا عالفاضي فقررت اني انزل واتجنب نظرات اخوكي واكون عاديه بس مش هسامحه وربي لاوريه عاللي عمله صبره عليا
خديجه تنحت وبعدين ضحكت اوي وقالت:بت انتي هبله ولا شكلك كده ايه ده هو تمام حلو انك صليتي وحسيتي اني ربنا معاكي وكده وأنك فهمتي معني الدنيا وبقيتي طبيعيه بس ازاي بعد كل ده هتوري اخويا اللي مشافوش وبعدين هو ده اللي مزعلك حضرتك مش مستوعبه أننا سقطنا وهنعيد السنه بسببك
سما:ياستي فكك ريحي دماغك بلا خوته

 

 

خديجه مذبهله وحطط ايديها علي دماغها وقالت:انتي مش سخنه ولا حاجه فين سما اللي مش هتنازل عن طب ولازم نذاكر ونجتهد ونكون متعلمين عشان محدش يعايرنا و و و كل ده راح فين
سما:وااااو انتي بجد فاكره كلامي تنحسدي يراتك بتفتكري عيد ميلادي
خديجه:بن انتي المهم لازم نتعلم انتي فهمه
سما:ماشي يا دحيحه وهنعمل ايه
خديجه؛هحاول اخلي مالك يكلمهم وربنا يستر
سما؛طب فالانجاز عشان منساش المنهج اللي ذاكرته
خديجه:انشاء الله
سما بحزن:بس عارفه ايه اكتر حاجه واجعه قلبي
خديجه:ها
سما:اني السبب فم*وت ابن علا ومالك
خديجه بحب:بصي يا سما يا حبيبتي هي حاجه تحزن فعلا مش تزعل بس بس ده نصيبه وزي ما قلتي هيفيد بإيه الزعل ربنا يعوض عليهم وبعدين فالطبيعي أن بيحصل سقط كتير يعني ماما قالتلي انها سقطط مره قبل كل واحد فينا يعني كنا هنبقي ٦مش تلاته بس تخيلي
سما؛ماما سقطط فتلاته قبل ما تجيبني
خديجه:اهو شفتي يعني بيحصل كتير فعادي بقا وبعدين ربنا كبير ومش بيعمل حاجه الا أما تكون خير لينا
سما:والنعمه بالله
خديجه: المهم
سما: ايه المهم
خديجه:عايزه انااااام
سما باستغراب:ايه
خديجه: عايزه انااااام
سما:طب اعملك ايه
خديجه:خديني فحضنك
سما:انتي شا*ذه يابت
خديجه:مش كده بس عوزه حد يحتويني
سما بفهم؛ااااااااه يحتويكي يا بتاعه الدكتور
خديجه؛انتي فهمتي
سما:عيب عليكي دانا بيستك
خديجه:اممممم طب هتاخديني فحضنك ولا لا
سما:تعالي يا اختي شكل عندك جفاف عاطفي
خديجه:بالظبط
سما:طب تعالي وخدتها فحضنها وطفوا النور وناموا
مالك حط علا عالسرير براحه وغطاها وقال:يلا يا حببتي نامي وراتاحي
علا:انت ازاي تشيلني ادامهم كده
مالك:وشيلتك والموضوع خلص فكك بقا وبعدين انتي مكنتش قدره تقومي

 

 

علا؛برضو يا مالك
مالك:خلاص بقا نامي
علا؛طب خليك جنبي متسبنيش أنا محتجاك
مالك خد نفس وقال؛حاضر وطفي النور ونام وخدها فحضنه واعد يقرأ لها قرأن لحد ما نامت وهو نام كمان
سيلا:جوووووووووووووول هددددددددف كمااااااان يا بشريااااااااااا وقامت واعدت تلف وترقص وتقول:٥صفر لسيلاااااا ووواااااوووووووو
ام سيلان بضحك:يعيني يا حاج شكلك هتلبس
ابو سليم؛لسه في فرصه وهكسب
سيلا:فالاحلام يا جدو يلا نكمل وهتخسر ههههههههههه
ام سليم: بطل تحرج نفسك يا حج قصاد البت انت كده خسران خسران
ابو سليم:لاء هنجح يلا يا سيلا
سيلا؛ماشي يا جدو يلا
ابو سليم:يلا وكملوا لعب،،،،،،
💥اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد💥
حور:احنا هنروح فين ده مش طريق البيت
سمر بضحك:وانتي عارفه طريق البيت
حور:حفظته
سمر:امممم صح احنا مش راحين البيت
حور:اومال
سمر:راحين لماما وبابا
حور:بتوعك
سمر:ايوا بتوعي
حور:اممممممم
سمر:اممممم بتفكري فإيه
حور:مش فحاجه
سمر:اوووووكي وشويه ووصلوا البيت
حور:بيتكوا صغير
سمر؛هههه بس حلو ومليان دفا
حور:يعني ايه
سمر:هتفهمي يلا نخش
طق طق طق
ابو سمر:تعالي شوفي الباب يا ام سمر
ام سمر:يعني انت مش قادر تفتح ايه ده وراحت فتحت وبصت واستغربت وبتبص لقت واحده صغيره حته مالقمر بتهز هدومها
ام سمر بانبهار:بسم الله مشاء الله مين القمر ده
حور بابتسامه؛اسمي حوور
ام سمر:اسمك جميل انتي جايه مع مين أو بنت مين
حور:بابا اسمه زين وماما ساره ما*تت وهي بتولدني
ام سمر؛يارووحي ربنا يرحمها يارووحي متزعليش طب باباكي فين
حور:فالسجن
ام سمر بصدمه:ايه
حور:بابا ظابط بطل فالسجن
ام سمر بارتياح:اه الحمد لله طب انتي جايه مع مين
حور:شاورت جنب الباب وام سمر طلعت بصت وانصدمت وقالت:سمر
سمر حضنتها جاامد وقالت:وحشتيني ياماما

 

 

امها مكنتش مصدقه وحضنتها جااامد وقالت:وحشتيني اوي يا بنتي ااااه يا بنتي يا اااااه وحشتيني اوي
سمر بدموع:وانتي كمان ياروووحي عمله ايه
امها؛بخير يا حبيبتس تعالي يا ابو سمر ياابو سمر سمر جت
ابو سمر بفرحه:حمدالله عالسلامه يابني تعالي ودخلت
حور بفرحه:جدووووووووووو وجريت عليه حضنته
ام سمر باستغراب؛جدو هي انت عارفها أو هي عرفاك
ابو سمر:ما هي دي المفاجاه
ام سمر بصدمه:مش معقول بتهزر
ابو سمر بضحك:اه والله روحت لسمر وقابلتها واتفقنا أنها هتيجي
ام سمر بدموع فرحه:أنا مش عارفه اقولك ايه ربنا يخليك ليا وحضنت سمر اوي وقالت:اهلا برجوعك يا بنتي نورتي بيتك
سمر:بنورك يا حبيبتي
ام سمر:بس مين البنت دي
ابو سمر:طب أنا هاخد حور واشتريلها حاجه وانتوا تكلموا براحتكوا
سمر:ماشي يابابا روحي معاه يا حور
حور:ماشي يلا ومشيوا
امها؛في ايه يا بنتي احكيلي
سمر؛مش عارفه ابدا منين يماما والله
امها:من ساعه ما مشيتي
سمر خدت نفسها وقالت:حاضر وبدأت تحكي كل حاجه حرفيا،،،،،،
💥سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر💥
زين:الف شكر يا باشا ربنا يخليك ليا بجد مش هنسالك الجميل ده
الظابط:أنا عملت كده بس علشان بنتك ملهاش زنب
زين:ربنا يخليك يارب
الظابط:يارب تكون فعلا ملكش ز*نب وتخرج عشان البنت دي حتي
زين:انشاء الله يباشا

 

 

الظابط:كده كده التحريات لحد دلوقتي مقالتش حاجه بس أنا متفائل خير
زين:اللي فيها لله متغلبش خير انشاء الله
الظابط:انشاء الله،،،،،
💥استغفر الله العظيم من كل زنب عظيم💥
سليم وصل الشركه وطلب قهوه وبدأ يشتغل وفجأه،،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى