روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء الثالث عشر

رواية اهتديت بحبه البارت الثالث عشر

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الثالثة عشر

ام سمر:الو
الحج ابو اسماعيل:سلام عليكم
ام سمر قلبها انقبض لان ده مش صوت جوزها واللي رن رن من علي رقم جوزها فقالت وهي بتترعش:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مين
الحج ابو اسماعيل:أنا اسمي الحج ابو اسماعيل ايه من ساعتين تقريبا رنيت علي جوز حضرتك و و عشان يجي يشوف ابن اخوه و
ام سمر انطربت وقالت بمقاطعه:نادر ماله نادر
الحج ابو اسماعيل:هو يعني نادر
ام سمر بزعيق:ماله نادر قول
الحج ابو اسماعيل:البقاء لله
الكلمه نزلت عليها اذكن حد ضر’بها بكر’باج واعدت مكانها وخلتها متنحه
الحج ابو اسماعيل:الو الو الوووو
سمر جت :ماما عرفتي بابا فين
امها لا رد
سمر:ماما ماما خدت منها الفون وقالت:الو
الحج ابو اسماعيل:الو ايوا يا انسه بصي تعالي مستشفي””””””عشان تستلموا الج’ثه لان ابوكي مغمي عليه وقفل
سمر مش مستوعبه وبتقول :ج’ثه ايه وبابا ايه اللي مغمي عليه ماما ماما أعدت تهزها ماما مين اللي مات
امها بصدمه قالت بكميه و’جع وحزن وأ’لم:ن ن ن ناا
سمر:نا مين ماما مالك فوقي

 

 

 

امها اخيرا فاقت وقالت :نادر وبدأت تصر’خ :نااااااادر ااااااااه يا نااااااادر ياللي شبابك ضاع فغمضه عين يا حبيبي ااااااااه اااااااااااه يا حرقه قلبي عليك يابني اااااااه يا نادر يابني ااااااااااه والجيران بدأت تتلم وسمر واقفه متسمره مكانها ومش مستوعبه اللي امها قالته:نادر مين اللي ما’ت ده لسه كان ادامي من سعات وما’ت ازاي وأمته وفين وليه كل دي اسئله بتدور فدماغها اللي مش مستوعب:نعم هو مين ما’ت…..الجيران خبطوا جاااامد والباب اتفتح من كتر التخبيط ودخلوا ولقيوا ام سمر أعده تعيط وتصر’خ وسمر واقفه مش بتتحرك
ام صلاح:خير ياختي في ايه وبتصر’خي ليه
ام سمر مسكت فيها وقالت بهستيريه:نادر يا ام صلاح نادر ياختي ما’ت مااااااا’ت يعيني يابني ده لسه فعز شبابه ده لا راح ولا جه ده كان لسه متقدم لسمر وهيجوزها يا حبيبي مفرحتش بيك دانا اللي مربياه بهد مو’ت الغاليه امه يا ناااادر ااااااااااه
الجيران اعدوا يهدوها وفي اللي عيط لان نادر كان طيب مع الكل وفي اللي شمت’ان ولعياذوا بالله وفي اللي حز’ين وفي اللي مستغرب حكمه ربنا سبحانه وتعالى
سمر اخيرا فاقت وجريت لبست علطول وطلعت عالمستشفي من غير ما تكلم ووصلت جري وسألت فالاستقبال وطلعت جري وهي بترن علي ابوها والحج ابو اسماعيل رد إليها وشاورلها وشافته وراحتله وهي بتنهج وقالت:بابا فين ونادر حصله ايه ومقدرتش تقف واعدت مكانها لأنها جايه جري
الحج ابو اسماعيل:اهدي يا بنتي وخدي نفسك بس وانا هقولك علي كل حاجه واداها مايه وشربت وهديت وهو حكالها كل حاجه من طقطق لسلاموا عليكوا
سمر أعدت تعيط اوي وهي بتسمع وحست احساس داخلي أنها السبب
الحج ابو اسماعيل:اهدي يابنتي أمر الله نفذ اترحمي عليه افضل
سمر بعياط؛ربنا يرحمك يا ناادر ربنا يرحمك يارب
الحج ابو اسماعيل:يارب يابنتي يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته
سمر:وبابا فين وعامل ايه
الحج ابو اسماعيل: ابوكي مستحملش منظر نادر وهو مي’ت فاغمي عليه مالصرا’خ والعياط وركبوله محاليل وهو جوه فالاوضه دي وشاورلها
سمر جريت عالاوضه ومسكت ايد ابوها واعدت تعيط علي نادر وحاله ابوها وامها اللي فالبيت واعدت تلوم نفسها وتقول:لو مكنتش جيت مكنش ده حصل انا السبب انا السبب وذادت فالعياط وأبوها فاق بس كانت ملامحه جامده وكان باصص للسقف ومش بيتكلم او بيتحرك عامل زي التمثال الصدمه كانت شديده عليه (نسيب الناس باحزانها شويه 😂)
سيلا فاقت ولقت الكل حواليها خديجه وسما وأبو وام سليم
ابو سليم؛مالك يا سيلا وروحتي فين واللي حصل قلقتينا عليكي
سيلا بتمسك دماغها:دماغي بيوجعني اوي يا جدو
ام سليم باستغراب؛جدو
ابو سليم؛اه بتقولي يا جدو ملكيش دعوه انتي وراح وخد سيلا فحضنه وقالها:الف سلامه عليكي يا روووحي ها ايه حصل
سيلا بتحكي :أنا كنت نايمه وبعدين حسيت أن في حاجه كتمت علي بؤي صحيت وصوت بس عمو حط ايدو علي بؤي وخدني فالعربيه وروحنا بيت كبييييييييير واعدني وقالي متكلميش وقلتله عوزه اخش الحمام وخلاني ادخل واعدني علي كرسي وريطني بس مش جامد اوي وشربني عصير ونمت ولسه صاحيه اهو بس دماغي بتوجعني
خديجه:يعني هو مزعقلكيش ولا ضر’بك ولا عملك اي حاجه

 

 

 

 

سيلا بتهز راسها؛لاء هو كان طيب بس قالي متعمليش وش بس
سما بتفكير:يبقي هو مش هدفه سيلا خالص وانما سليم
خديجه بتفكير برضو:ومعني ان سليم عرفه وراحله يبقي بنهم حوار وهو استخدم سيلا عشان يودي سليم عنده
أم سليم:بقيتو محققين دلوقتي يلا ياختي منك ليها خشوا ذاكروا وراكوا امتحانات عالابواب وانت
ابو سليم قاطعها:أنا هاخد سيلا ونروح نفطر فحته حلوه واوديها الملاهي
سيلا بفرح:بجد يا جدو هاااااا وباسته من خده
ابو سليم بحب:قلب جدك انتي جدو طالعه منك زي العسل وباسها
ام سليم بتغلي وقالت بابتسامه مز’يفه وهي بتجز علي سنانها:والشغل يا حبيبي
ابو سليم:اجازه انهارده كده كده سليم متابع يلا يا سيلا اجهزي
سما وخديجه فصوت واحد:عوزين نروح معاكوا
ابو سليم:بت انتي وهي وراكوا امتحانات ذاكروا واما تخلصوا امتحانات هوديكوا
خديجه وسما بتمثيل؛بالله عليك يابابا عشان خاطري
سما؛ايوا يا عمو بالله عليك يوم من نفسنا انت عارف احنا طالعين من مستشفيات وحوادث عوزين نفك شويه
ابو سليم بص لسيلا وهي هزت دماغها بمعني اه
ابو سليم؛خلاص يلا البسوا
خديجه وسما ضر’بوا أيديهم فأيد بعض وقالوا هاااااا وجريوا عشان يلبسوا وسيلا راحت وراهم عشان تلبس
ام سليم:حج
ابو سليم؛نعم
ام سليم؛وانا
ابو سليم؛تحبي تيجي معانا
ام سليم؛لاء ورايا اكل وغسيل ومسح وتنضيف و
ابو سليم قاطعها:باااااااس ايه كل ده اومال الخدم فين
ام سليم بخ’بث:مشيتهم يعني ميبقاش عندي تلت بنات حلوين وفي خدامين
ابو سليم؛تلت ايه ياختي البنتين اللي وراهم امتحانات ولا البت اللي متعرفش حاجه ست انتي رجعيهم والا اعملي كل ده بنفسك سلام وسابها ومشي
ام سليم وقفت تتوعد لسيلا (لان الكل بيحبها بالزات جوزها اللي عمره ما غاب مالشغل بقا يغيب عشانها وهي اصلا مش حابه فكره ان بنت غريبه تعد معاهم فعشان كده مش طيقاها)
سيلا؛ديجه ديجه
خديجه:ياقلب ديجااااااا
سيلا:احم هو يعني أنا هلبس ايه
سما جت من وراها:بصي أنا عندي فستان من وانا ادك ماما كانت جيباهولي ولسه عندي وجديد ايه رايك تلبسيه ونجيب هدوم واحنا جاين
سيلا بفرحه:بجد
سما هزت راسها بمعنى اه وفعلا البنات لبسوها الفستان وسرحولها شعرها وكانت ملكه بمعني ملكه ونزلت
ابو سليم اول مشفها؛بسم الله مشاء الله ايه القمر ده
سيلا لفت بالفستان؛حلو يا جدو
ابو سليم؛قمر يا قلب جدك وحضنها وشالها
خديجه نزلت هي وسما وكانوا لابسين دريسات فضفاضه وطرح وشعرهم كله متغطي ومش حطين ميكب خالص
ابو سليم:بسم الله مشاء الله قمرات يبنات الله يسعدك يا سليم يابني مطرح مانت وخدهم وركبوا العربيه ومشيوا،،،،،،
سليم راح لام سعيد لان دي الوحيده اللي بتريحه وبيحكلها بارتياح
الباب: طقطق
ام سعيد:اتفضل يا سليم
سليم باستغراب:عرفتي منين أنه أنا
ام سعيد بضحكه حزينه:مفيش غيرك بيجي اصلا خش يابني
سليم دخل وقلبه وجعه عشانها اوي:ازيك عامله ايه
ام سعيد:بخير نحمد الله وانت عامل ايه وقطتك واختك قولي

 

 

 

سليم بدأ يحكيلها وحكي عن سيلا وان اخته بقت هي وسما اكتر من اخوات وسمر وكل حاجه حتي معتز
ام سعيد ابتسمت وقالت:بص يا حبيبي كل اللي حصل ده كان الهدف منه عند ربك انك تلاقي سيلا واختك ومراتك يرجعوا والله اعلم برضو وسمر دي انت لازم تشوفها وتعرف منها كل حاجه لانها مدام عملت مره تعملها تاني وتالت وبالمره توصل للي اذوا سما بما أن الشرطه لسه موصلتلهمش اما بقا صاحبك فأنت يابني كان لازم تسمعه الاول لأن مابعد الظن إثم والظلم وحش (دي حقيقه دايما لو حصل اي شوط بينكم وبين أي حد بتحبوه اسمعوه الاول وخلوه يخلص كل اللي عنده وبعديها قرروا متتسرعوش وتتهموا وتظلموا لان الظلم وحش اوي اوي وياما ناس حكمت بسرعه من غير ما تسمع وزعلوا من بعض واتفرقوا فعشان كده دايما لازم تسمعوا ويابخت من بات مظلوم ومباتش ظالم)واللي حصل حصل لازم بقا تصالحه بمعرفتك وهو اكيد هيسامحك عشان انتو كنتوا اكتر من اخوات زي ما بتقول وخير انشاء الله
سليم ابتسم وقالها:والله انتي اكتر واحده بتريحني وببقا متاكد اني كل ما اجيلك هرتاح واطلع مجبور الخاطر
أم سعيد؛ربنا يريح قلبك يا حبيبي
واعد معاها شويه وبعدين مشي متجه لمعتزز،،،،،،
بعد شويه ابو سمر محلوله خلص وقام وسمر معاه
ابو سمر:الف شكر ليك يا حج ابو اسماعيل ربنا يخليك
ابو اسماعيل:معملتش حاجه يابني ربنا يرحمه ويصبركوا يارب محتاج مني اي حاجه
ابو سمر:كتر خيرك الف شكر الف شكر
ابو اسماعيل:الشكر لله ومشي
الدكتور:تقدروا تستلموا الج’ثه دلوقتي واحنا غسلناه وكفناه والعربيه هتيجي معاكوا بيه
ابو سمر:ماشي يا دكتور وفعلا اتحط فالنعش والعربيه وسمر وأبوها ركبوا معاه وسمر مكنتش مبطله عياط عليه وأبوها جامد مكانه اذاكنه فصدمه خلته يبطل عياط وصرا’خ صدمه مخلياه جامد مكانه وشه ثابت متعرفش اذاكان كان حزين او سعيد أو اي حاجه مفيش حاجه واضحه بس الاكيد ان حرفيا فاقصي مراحل العذا’ب لان الكتمان ده اصعب شئ بعد الفراق
وصلوا البيت ودخلوا النعش جوه واتنادي عليه بالجامع واتدفن واتعملوا معزه كبيره وخلص اليوم وكل ده وسمر كانت بتعيط بس لوحدها فالاوضه وأبو سمر جامد مش بيعمل اي حاجه غير أنه اللي يسلم عليه أو يقوله البقاء لله يقوله حياتك الباقيه بملامح جامده وبس وام سمر طبعا ربنا يقويها لأنها زادت عياط وصرا’خ عليه لما وصل ولما مشي عشان يتدفن،،،،،،،،،
سليم وصل عند معتز دخل وانصدم لما شاف البيت كله متكسر وسمع صوت معتز فوق عمال يزعق طلع لقاه عمال يكسر فؤضته وشكله شا’رب وبيقول بزعيق:ليه يا سليم ليه دانت صاحبي اخويا ليه تصدقها لي
سليم جري عليه ومسكه جامد وزعق:معتز
معتز بصله ووبدموع:ليه يا سليم ليه يا سليم لي ونام مالشر’ب والتعب مالتكسير
سليم خده الاوضه التانيه ورقده ونزل للحراس وطلب منهم يلموا اللي انكسر وظبطوا الدنيا وهو خلاه جنب صاحبه لحد الصبح،،،،،،

 

 

 

بعد يوم طويل ماللعب والهزار والضحك رجعوا البيت مبسوطين وفرحانين
ام سليم بتريقه: حمدالله عالسلامه ما لسه بدري
ابو سليم:يلا يا بنات ادطلعوا غيروا وناموا سوي انهارده
سما باستغراب:هو سليم مش جاي
ابو سليم؛قالي أنه صاحبه تعبان وهيقضي معاه الليل
سما هزت راسها وطلعوا التلاته غيروا وناموا من كتر التعب وسيلا كانت فوسطهم
ام سليم لسه هتكلم
ابو سليم قاطعها:اليوم كان جميل وانا مزاجي رايق ومبسوط وتعبان وعاوز انام اجلي محاضرتك للصبح وسابها وطلع غير ونام وهي أعدت تا’كل فنفسها اكتر واكتر واعدت طول الليل تخطط هتطلع سيلا ازاي،،،،،
……………………….جاء الصباح مع كثير من المفاجآت،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
معتز صحي وماسك دماغه واتفاجأ أن سليم اعد عالكرسي ونايم قصاده واعد يفرك فعينه ولقا سليم بجد معاه
معتز باستغراب:سليم
سليم صحي علطول لانه مكنش نايم اصلا؛ها معتز صحيت
معتز بجمود:ايه اللي جابك هنا
سليم بابتسامه:عشانك
معتز بضحكه سخر’يه:هه عشاني وده من امته
سليم راحله وحضنه وقاله:من انهارده يا عم
معتز زقه وقاله:شكرا مش عايزين يلا يا عم امشي
سليم راحله وحضنه تاني وقاله؛بتكرش صاحبك الوحيد
معتز باستهز’اء:صاحبي اه معنديش صحاب يلا يا عم فارقنا
سليم:اعد علي قلبك
معتز سابه وقاام دخل خد شاور وطلع لقا سليم نايم عالسرير
معتز:لا والله قوم ياعم امشي معندكوش بيت
سليم:لا رد
معتز:انت يابني سليم سليم لقاه نايم بجد سابه ونزل يحضر فطار وبعد ساعتين سليم نزل وقال بنوم:هو انا نمت كتير
معتز:نموسيتك كوحلي يا معلم احنا الضهر
سليم بصدمه:يااااااه زمانهم قالقانين عليه
معتز ببرود:طب يلا امشي يا خويا عشان ميقلقوش عليه
سليم راح ضر’به فكتفه بهزار: بطل بواخه بقا
معتز بنفس البرود:ياعم امشي بقا انت لزقه
سليم بجديه:معتز بجد بقا اسف
معتز ببرود:اروح اصرفها من انهي بنك دي
سليم بجديه؛معتز اسف وحقك عليه وباس رأسه بجد كنت فاهم غلط وعقلي مكنش فيه سامحني بقا
معتز :لا
سليم بحزن:خلاص يا معتز انت حر وسابه وماشي
معتز:بشرط

 

 

 

سليم ابتسم لأنه عارف ان معتز مش هيهون عليه زعل سليم:اؤمر
معتز:جوزني اختك
سليم:نعم
معتز:ايه
سليم؛انت بتكلم جد
معتز:ودي فيها هزار اصلا أنا بحبها من زمان بس كانت لسه صغيره
سليم:اممممممممممم
معتز:امممم ايه موافق
سليم؛هو لو عليه تمم بس هي
معتز:اهم حاجه انت عشان انت اللي هتساعدني
سليم؛بس اشمعنا ربط دي بدي
معتز حط ايده فشعره وقال:بصراحه انا بحبك اوي اوي وعذرتك سعتها بس كان لازم أعلمك الادب واحسسك بشويه من وجعي لكن أنا مش زعلان منك
سليم؛و’سخ طول عمرك
معتز بفخر:تسلم يا صاحبي وحضنوا بعض واعدوا يكلموا ويرجعوا ذكريات،،،
(ممكن كتير يستغرب بس هي الصداقه اللي بجد لو اتنين بيست بيحبوا بعض اوي اوي اوي ومفيش حد بيحب التاني لمصلحه حب صافي لو حصل بينهم اي حاجه مهما كانت بيرجعوا ايوا يزعلوا يتخانقوا بس ميسبوش بعض وحبهم ميتغيرش مهما عدي الزمن وللاسف نادرا لو الصداقه دي موجوده)،،،
البنات صحيوا وفطروا وطلعوا عشان يذاكروا سوي وابو سليم خد سيلا وراح يسجلها فالمدرسة وجابلها هدوم وحجات كتير لأنهم مقدروش امبارح وجم اعد يذاكرلها لان امتحانتها قربت والفتره اللي أعدتها اثرت جامد وام سليم مكلمتش مع حد واعده تخطط وبس،،،،
سمر صحيت أعدت تصلي وتدعي وتقرا قرأن علي روح نادر ومطلعتش من أوضتها اصلا وامها تعبت من كتر الصر’اخ والعياط بقت أعده جامده زي ابو سمر بالظبط والبيت كله حزين،،،،،،
سليم اخيرا بعد ما اتصافي مع صاحبوا رجع البيت بس قبل ما يرجع افتكر حاجه مهمه ولف بالعربيه وراح عشان ……..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى