روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل التاسع 9 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل التاسع 9 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء التاسع

رواية اهتديت بحبه البارت التاسع

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة التاسعة

سليم قبل ما يدخل شاف اللي عمره ما يتوقع أنه يشوف والدم جري فعروقه وقال وهو بيجز علي سنانه:اي اللي جابك هنا
سمر بتمثيل:جيت اطمن علي خديجه عرفت انها تعبانه
سليم نزل سيلا وقالها بقولك يا سيلا تعرفي تروحي لسما لوحدك
سيلا:اه يا عمو
سليم:خلي بالك من نفسك
سيلا:حاضر ورجعت لسما
سليم شدها من ايديها ومشي راح فطرقه فاضيه فالمستشفي وخن’قها من رقب’تها وهو بيقول:بصي أنا جبت اخري منك وربي لو مكان حرام لكنت قت’لتك فأرضك
سمر بخنقه:مش قدره اتنفس
سليم بعد عنها وقالها بكل غضب:والله العظيم لو مقلتي دلوقتي اللي حصل وازاي خديجه وافقت تجبلك سما وانتي ودتيها فين لهوديكي مكان الج’ن الاز’رق مش هيعرفك فيه
سما أعدت تكح وبتقول بتمثيل العياط:انا معملتش حاجه اختك بتك’دب وقبل ما تخلص كان في قل’م محترم نزل علي وشها وسليم بيقول:اختي اشرف منك يا فاج’ره

 

 

 

 

سمرر حطت أيدها علي خدها وقالت بصدمه:انت ازاى تجرأ ولقت واحد كمان نزل علي وشها وقالها:قولي اخلصي
سمر نزلت ايديها وعنيها بقت تط’ق شرار وبكل بجا’حه:بس بشرط
سليم باحت’قار:وليكي عين تشرطي ات’فو عليكي وعلي اللي شك’لك
سمر ربعت ايديها وبصتله بخ’بث وقالت:هتطلق سما وتجوزتي والا مش هقولك مين اللي عمل فيها كده او أنا ماسكه اي علي اختك وسما زي ما اتخ’طفت مره تتخ’طف تاني وتالت ورابع كمان لان بصراحه اللي طالبها واقع لشوشته وهي’موت عليها
سليم كل ده بيسمع واعد يستغفر ربنا عشان ميجن’نش ويق’تلها مكانها وقالها بكل برود عكس اللي جواه:مبدأيا كده فكره اني اطلق سما دي مستحيل ثانيا لو انتي اخر بنت فالدنيا مش هفكر ابصلك مش اجوزك حتي ابصلك ثالثا وده الاهم انتي من مصلحتك تكلمي والا هدخلك السجن وهناك هتكلمي غصب عنك ده غير خش ف٢٠ سنه سجن لان ده شر’وع فق’تل سما اومااال انتي فكره ايه وغير برضو انك سبب فإنت’حار اختي اومااال مش انتي اللي بتهدديها غير انك اصلا واحده رخ’يصه وبا’عت نفسها يعني محدش هيبكي عليكي
سمرر كانت بتسمع كل ده وهي فحاله صدمه لان كل ده مخطررش علي بالها وقالت والخوف ظهر عليها:انت انت كذ’اب كل ده محصلش و

 

 

 

سليم بمقاطعه:حصل يا قطه والدليل انك شويه وهيغمي عليكي من ساعه ما سمعتي سيره السجن فكره ولا افكرك
سمرر بعصبيه:بس يا سليم اسكت
سليم ابتسم:افكرك
flash back
القاضي:حكمت المحكمة حضوريا علي المتهمه سمرر امجد متولي بالسجن سنتين مع الشغل طبقا لما صدر ضددها من اتهامات بأنها تم القبض عليها وهي تسرق مجوهرات الماس عيار ٢٤ رفعت الجلسه
سمرر:لااااا لاااااا انا لسه صغيره حرام عليكم لاااا مش هتسجن مش هضيع سنتين من عمري لااااااااااا
back
سليم:فكره يا سمر فكره أما كنت باجي زياره كنتي بتحكي وتعيطي اد ايه الماسجين معذ’بينك ومخلينك تكنسي وتغسلي هدومهم وبيضر’بوكي عشان انتي اصغر واحده
كل ده وسمر حطه ايديها علي ودنها ومش عوزه تفتكر المأ’ساه اللي عاشتها وبتص’رخ وتقول:خلاااص خلااااص واغمي عليها من كتر الخوف
سليم ابتسم وقال:لسه البدايه معاش ولا كان اللي يهدد اخت سليم الانصاري أو يهدده هو شخصيا ومشي وسابها
(اكيد هيجي فبالكوا أن سليم راجل بيحب ربنا ومتدين ازاى يبقي كده هقولكوا أن اللي زي سمر دول موجودين فالحياه وبيعملوا او’سخ من كده وبيطلعوا او’حش مافي البني ادم حتي لو ايه )
سليم راح ودخل لأخته حضنها وسلم عليها وتجاهل نظرات أمه اللي متركزه عليه وقال بحب:عمله ايه يا روووحي
خديجه:بخير الحمد لله
سليم:يارب دايما اتشجعي كده وقومي بسرعه
خديجه:انشاء الله
سليم قام وقف:تمام همشي أنا ورايا حجات لو عوزتي حاجه كلميني سلام يابابا ومشي
امه جريت وراه ومسكت ايده :سليم استني

 

 

 

سليم شد ايده براحه وقالها بكل هدوء:حضرتك ظلم’تيني ٣مرات انهارده وانا لاني ابنك مقدرش اكلمك أو ازعق أو اعمل اي حاجه فهكتفي اني هسكتت واتجنب حضرتك ومشي بسرعه ومسبلهاش فرصه تتكلم
ام سليم بندم:اللهم لا تكتبه زنب علي اللهم لا تكتبه زنب علي ودخلت
سليم راح لقا سيلا نيمه فحضن سما وشكلهم كيوت اوي وقف عالباب وسند بكتفه عالباب وربع ايديه وابتسم واعد يسرح فخياله واد ايه أتمني أن دول يكونوا عيلتوا الصغيره وحرفيا مش هيكون عايز حاجه تاني مالدنيا زوجه صالحه وذريه صالحه وفاق من سرحانه علي صوت الممرضه
الممرضه:لو سمحت عوزه ادخل عشان اديها العلاج
سليم؛اه اتفضلي
الممرضه دخلت حطت العلاج فالمحلول ومشيت وسليم دخل وقفل الباب واعد يقرأ قرأن ويهرب مالدنيا وهمها
نروح لسمرر اللي فاقت لقت نفسها فمكان غريب مسكت دماغها. قالت:ااااه أنا فين
مراد:نورتي يا قطه
سمر برعب؛مر مراااد
مراد:ايوا يا حلوه مراد
سمر بلعت ريقها وقالت:أن أنا اللي جابني هنا
مراد اعد علي كرسي وحاطط رجل علي رجل وبيشرب السي’جار بتاعه وقال ببرود:أنا
سمر:عايز مني ايه
مراد:اللي معرفتش اخدوا من سما
سمر برقت وقالت؛:لا يا عم حض الله بيني وبين الحر’ام
مراد ضحك باعلي صوته وقال:بلاش الحبتين دول عليا وانا عارف اللي فيها
سمر بصت فالارض:دي كانت مره وراحت لحالها
مراد باستهزاء:هههه مش عليا الكلام ده يا حلوه
سمر بك’ره:مانا جبتلك سما مش انت كنت عايزها
مراد:أنا كنت هم’وت عليها بنت ادب واحترام وشريفة وقمرر بقا فكنت عاوز ادوق بس زي ما بيقولوا الشريف شريف ولا ايه
سمر بصتله بأ’رف وقالت:عايز مني ايه يا مراد

 

 

 

 

مراد قام وقف وقال:مراد بيه يا رخ’يصه
سمر حطت أيدها علي ودنها وقالت:بس بقا كفايه مش كل شويه تفكروني حرام عليكوا بس بقاااااا
مراد بصلها بأ’رف وقال؛بصي غيرت رايي انتي مؤ’رفه اصلا سما كانت جديده بنوفها وانا مبحبش حاجه استخدمت قبل كده يلا امشي خلاص مش عايزك
سمر امت ومسكت لياقته وقالت بصر’اخ:اسكت بقا اسكت في اي لي كلكوا بتعاتبوني علي غلطه لي دايما مكر’هيني فنفسي ومخليني مأر’وفه من نفسي بس بقا اي
مراد بعد اديها وبكل برود:الغلطه دي يا قطه دمر’تلك حياتك كلها واي حد كان هيم’وت عليكي بقيتي مش فارقه معاه وبفحيح الافعي وده الفرق بينك وبين البنات الشريفه
سمر بصتله بك’ره وغل وكانت عايزه تق’تله بس تمالكت نفسنا وسابته ومشيت
مراد بعد ما مشيت:ات’فو علي عينتك عيله رخ’يصه
سمر طلعت وهي مش طايقه نفسها ونفسها لو تم’وت وترتاح وبقت ماشيه وهي بتعيط وعماله تقول ولاول مره:يارب يارب يارب وشافت جامع رجالي دخلت فيه وشافت شيخ اعد فأخر الجامع وراحتله
سمر:السلام عليكم
الشيخ:وعليكم السلام واول ما شافها دير وشه وقال استغفر الله استغفر الله ده جامع يا أختاه ومكان طاهر مينفعش اللي انتي فيه ده
سمر كانت لابسه بنطلون هيطق عليها وبلوزه عالكمره ومخرمه ومبينه من جس*مها ومش لابسه طرحه اصلا
سمر أعدت وبندم:ممكن تسمعني طيب
الشيخ:استغفر الله استغفر الله طب ممكن تاخدي دي تستري نفسك شويه واداها اللي هي التلفيحه بتاعته وهي خدتها ولفتها علي شعرها وغطط نفسها لانها بتبقي كبيره
الشيخ:اتفضلي يا أختاه طلبك ايه
سمر خدت نفس وبدأت تحكي من يوم ما باعت نفسها لحد هذه اللحظه وحوار السجن وكل حاجه حرفيا من يوم ما بقت و*حشه

 

 

 

 

الشيخ:وطلبك
سمر:ربنا هيسامحني
الشيخ ابتسم وقالها:بصي يا بنتي ربنا ده كبير جدا جدا جدا فوق مما نتخيل وكرمه كبير جدااا وبيسامح دايما العبد اللي غلط وندم لو عمل ايه لو كف’ر شفتي لدرجه ايه ان الله يحب الخطا*ئون التوا*بون ايوا انتي ممكن تقولي أنا عملت كبيره من الكبا*ئر وربنا مش هيغفرلي وانا هخش النار وخلاص الحياه وقفت بس احب اقولك لاء طول ما فيكي نفس وطول مالقيامه مقامتش ابواب التوبه مفتوحه اهم حاجه تتوبي من قلبك وتكوني ندامانه من قلبك وتتغيري من جوه قبل ما تتغيري من بره ولازم تحبي الخير للكل عشان الكل يحبك ويحبلك الخير ولازم تعتذري لكل شخص اذ*تيه وترجعي لربنا ولبسك ده غلط وحر*ام شر*عا يابنتي هتقوليلي اكتر البنات بقت تلبس كده هقولك كلهم غا*فلين البنت المسلمه لازم لبسها يكون ساترها من فوقها لتحتها شعرك ده محدش يشوفه الا والدك اخوكي زوجك اللي مش يحللك بس جس*مك ده لي تخلي كل الشباب تشوفه اقصد انك لما تلبسي بنطلون ضيق ومجس*مك كده اذ*اكن*هم شافوه يابنتي اي بنت بتلبس بنطلون ضيق ومجس*مها أو بلوزه ضيقه ومجس*ماها دول اسمهم الكا*سي*ات الع*اريا*ت ودول حطب النار يوم القيامة لي تكوني منهم لي المتب*رجا*ت دول بياخدوا ذن*وب ميعرفوش عددها لي كده صدقيني حاولي تخرجي وانتي لابسه دريس واسع وفضفاض وخمار أو نقاب أو طرحه ياستي بس بشرط يكون الدريس أو اين كان اللي لابساه فضفاض والله هتحبي نفسك وصدقيني مفيش ولد هيقدر يبصلك بصه كده او كده هتقولي مالشباب سعات بيعاكسوا المنتقبه والمختمره هقولك ده بيبقي قليل دين وقليل تربيه وهيتحاسب حساب عسير واللي بيعمله فبنات الناس هيتردله فبنات بيته ربنا مش بيسيب حد ابدا وخليكي فكره يا بنتي أن ربنا دائما بيسامح وبيغفر بس اوعي أن الله غفور رحيم تنسيكي أن الله شديد العقاب فإحذري يا بنتي ويارب يتقبل منك ومن امثالك
سمر كانت بتعيط وهي بتسمعه وحست بشعور اول مره تحسه وشكرته وامت مشيت وهي حاسه بحاجه جديده وجميله وروحت علطول ودخلت خدت دش واتوضت ولبست إسدال وشافت نفسها بيه ولاول مره تشوف نفسها جميله وراحت وفرشت المصليه وقالت الله اكبر وراحت فعالم تاني عالم كله اطمئنان عالم مفهوش خوف عالم بجد اجمل من الجمال نفسه أن الانسان يكون بين ايد ربه دي اجمل حاجه فالوجود بجد بلاش تسيبوا الصلاه لو بتعملوا ايه بلاش تسيبوها هي طريقه الاتصال الوحيده بين العبد وربه وهي أول حاجه هتتسألوا عليها يوم القيامه وهي اللي هتنجي*كم مالنا*ر افيقوا من غفلتكم فالمو*ت لا ينتظر احد

 

 

 

 

المهم نرجع لسليم وسما وسيلا
سما صحيت وسيلا كذلك علي صوت سليم الجميل العذب اللي بيقرأ بيه القرأن بس كان بيصلي بقا وابتسموا الاتنين وخلوهم متابعينه لحد ما خلص
سما:تقبل الله
سليم بصلهم وابتسم؛منا ومنكم صالح الاعمال اللهم امين يارب العالمين
سيلا:عمو سليم
سليم:قلب عمو سليم من جوه
سيلا شاورت بصابعها علي بؤها
سليم بعدم فيه:في اي
سيلا؛جعانه مش بتفهم لغه الاشاره
سليم ضحك وقالها:يابنت الايه طب تعالي اجبلك اكل
سما باحراج؛احم
سليم:جعانه انتي كمان
سما ضحكت وهزت دماغها بمعني اه
سليم:طب تعالي يا سيلا نجيب اكل من تحت انا وانتي ونعمل حسابها معانا وناكل كلنا
سيلا:هااااا وشالها ومشي وراحوا المطعم اللي تحت المستشفي واشتروا اكل وشرب وطلعوا فوق بس ملاقوش سما ومره واحده ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى