روايات

رواية انقذتني من الظلام الفصل الثالث 3 بقلم ندى عمرو

رواية انقذتني من الظلام الفصل الثالث 3 بقلم ندى عمرو

رواية انقذتني من الظلام الجزء الثالث

رواية انقذتني من الظلام البارت الثالث

انقذتني من الظلام
انقذتني من الظلام

رواية انقذتني من الظلام الحلقة الثالثة

البارت الثالث
العقيد: يلا روحو نفذوا المهمة
الجميع: تمام يا فندم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
و في مكتب المتمردة يجلس كل من المتمردة و يامان و ياسمين
يامان: طب احنا سنعلن خبر خروجي ازاي
المتمردة بجدية: احنا فعلا عملنا كده نزلنا في جرائد و سوشيال ميديا و الاعلام طلع الخبر
يامان بانبهار: ياه بسرعه دي
ردت عليه ياسمين بفخر: عيب عليك يا كوتش احنا جامدين
يامان نظر إليها باستغراب بسبب طريقه كلامها: كوتش 🤨
ياسمين بمرح: طبعا طبعا انت لسه هتشوف مني مفاجآت 😎
يامان يتحدث بهمس: ربنا يستر شكلها مجنونه و هتبوظ الدنيا 🙂
المتمردة بغضب: اقسم بالله يا ياسمين لو ما بطلتي عبطك مش هخليكي تساعدني و انتي انا مش بسمع كلام حد غير نفسي لو ضربت في دماغي
ياسمين بخوف: لا خلاص خلاص هسكت اهو حتي بصي 🤐
المتمردة: كويس
يامان بخوف قليلا: كائن شرير دي مراتي 😰
المتمردة: قولت حاجه
يامان رد بسرعه: بقول ايوة يا مسيطره 🙂
المتمردة بتنهد: طيب خلينا في مهم اكلمت بجدية يامان قولي عن عائلتك يعني مين كويس معاك مين بيكرهك قولي
يامان بجدية: عندي اخ اسمه يوسف علي اكبر مني ب ٦ سنين بس بيكرهني من زمان بسبب أن بابا الله يرحمه كان يفضلني عنه أو ده هو فكره بس نوع مستهر مجوز نرجس الانصاري بنت استغفر الله العظيم مغرورة جدا اجوزها يوسف علشان مشاركه في شركه بتحبني بس انا مش مديها اهتمام عندي عمي اسمه كمال الصاوي بس كده مسافر بقالو كتير معرفش عنه حاجه و اخيرا ابن عمي و صحبي جاسر كانا صحاب اوي بس عايش بره بقاله ٣ سنين بس معرفش حاجه عنه ( هنعرف مين جاسر و كمال بس شويه 😂) دول كل عائلتي
المتمردة بتفكير ثم قالت: طب عمك بقاله مسافر قد اي
يامان: بقاله كتير حاولي ٥ سنين
المتمردة: طب لي عمك ما نزليش بعد ما عرف أن والدك اتقتل
يامان: مش عارف بس اعرفه زمان كان فيه بنهم خلافات
المتمردة: وابن عمك
يامان: لا هو نزل و جيه اطمئن عليا لما كنت محبوس جاسر يعتبر ان والدي هو مربي يعني يعتبر اخويا ٣
المتمردة: تمام لما اتحبست يوسف أو مراته زروك
يامان بحزن: لا
المتمردة بهدوء: مين بلغ عنك يوم ما لقيت باباك مقتول
يامان بحزن: يوسف
المتمردة: من غير ما يسمعك
يامان بحزن: ايوة
المتمردة: مراته عملت اي
يامان بغضب: شهدت اني انا قتله
المتمردة بهدوء: طيب دلوقتي المشتبهين هما يوسف و نرجس و كمال حد منهم هو قتل ابوك
يامان بحيره: طب هنعرف منين
المتمردة: مين دي بتاعتي انا بس لازم أعد وسطتيهم
يامان: تمام
المتمردة: ياسمين عايزكي هناك لما نروح تخطي جهاز تنص من غير ما يحسو و تراقبي كل واحد منهم
ياسمين بجدية: تمام
المتمردة: تمام يلا بينا نتحرك
________________________________________________
في مكان اخر عند البوص كان يشاهد التلفاز و صعق من خبر أن يامان قد خرج من السجن بسبب أن الأدلة غير كافيه و ليس هو الفاعل ثم رن هاتفه
البوص: الو
المجهول ؛………..
البوص: صدقني انا معرفش خرج ازاي مفروض الأدلة احنا حنطها تلبسه في السجن و يأخذ اعدام
المجهول:……..
البوص ؛ ايييييي اجوز امتا اجوز
المجهول: ما تخفيش يا زعيم انا هتصرف و مفيش حد هيعرف مكان الورق
ثم اغلق البوص مع شخص المجهول و رن علي يوسف
يوسف هو مازال نائم لأنه كان سكران المبارحة: الو
البوص بصراخ انت نايم و احنا في مصيبه
يوسف بإزعاج: مصيبة اي في أي
البوص: في زفت علي دماغك اخوك خرج من السجن
يوسف بصدمه و صراخ: اييييي خرج ازاي
البوص: بسبب أن الأدلة مش كفايه فخرج
يوسف: ازززاي مش مفروض انتو مظبين موضوع قتل ابويا و الأدلة كمان
البوص: اسمع يالا افتح السبيكر عشان نرجس تسمع
بفعل يوسف فتح الاسكبير وقال فتحت
البوص قال: زفت يامان خرج
نرجس قطعت كلامه: ايييي ازاي خرج
البوص بإزعاج: اخرسي و اسمعي ثم اكمل زي ما قولت يامان خرج و كمان طلع مجوز و مش عارفين ازاي انتم لازم تعرفوا مين مراته دي لأني مش مرتاح و تأخذوا بالكم اوعو يامان يعرف يلاقي ورق أو يعرف مين اقتل ابوه لأن لو دي حاجه اتعرفت هنروح فين داهيه كلنا و مش كده الزعيم هيقتلنا
يوسف : انا نفسي افهم اي موجود في ورق ده عشان خايفين اوي علي
البوص بغضب: ملكش فيه اسمع كلام و نفذ انت و نرجس
يوسف و نرجس: تمام
ثم اغلق البوص هاتف و قال: انا لي ان المتمردة هي سبب
ثم رن البوص علي احد من رجاله
البوص: ايوة يا زفت عايزك تعرف المتمردة بتعمل اي و ماسكه قضيه أي عايز اعرف النهارده ماشي
الشخص: تمام يا بوص
اغلق البوص وقال: والله لو طلعتي انتي وره الموضوع يا متمردة مش هرحمك زي ما عملت مع ابوكي
____________________________________________
في فيلا علي الصاوي حيث أن فيلا جميله بشكل لا يصدق يمل المكان الزهوز الجميلة و لونها الجميل حيث يوجد بيها ممكن مخصص الحيوانات ايضا فعلم يامان يحب للحيوانات جدا وصل يامان و المتمردة أو دعونا نستخدم الاسم مستعار الان هي حنين عصام و ياسمين كما هي ( كده ياسمين عادي 😂) فتح لهم عم محمد البواب و كان يوجد كثيرا من الحارثة
عم محمد: استاذ يامان حمدنا علي سلامه مش مصدق انك خرجت
يامان: الله يسلمك يا عم محمد اخبارك ايه و اخبار فيلا
عم محمد: الحمدلله كله بفضل ربنا ثم أكمل بحزن: بس من يوم ما مشيت اخوك ما بقاش يهتم بحاجه و ست هانم بتعملنا بأسلوب زفت
جاءت المتمردة أو حنين بصوت حنون: خلاص يا عم محمد مفيش هيبقي في كده تاني
يامان: عم محمد احب اعرفك مراتي و حبيبتي حنين عصام ثم جعلها تتقرب منه و وضع يديه علي كتفاءه
هنا شعرت المتمردة بشيء غريب و احمرت من الخجل
عم محمد: يا اهلا و سهلا بست هانم جديده
المتمردة بحب و كانت تشعر بعض الخجل بسبب حركته يامان: قولي بس حنين
عم محمد: اي لا ما ينفعش طبعا يا ست هانم
المتمردة بحب:, لا اقول اسمي عادي
عم محمد: تحت أمرئك
ياسمين بفرح: انا يا عمو محمد اخت خلود 😃
عم محمد يتحدث في سره: دي هبله ولا أي ثم أكمل اهلا يا بنتي اهلا
يامان: طب بعد اذنك يا عم محمد هندخل
عم محمد : اكيد يبني اتفضل
دخل الجميع ثم استقبلهم يوسف و نرجس
قال يوسف يضع رجل علي رجل: اهلا أهلا ب اخويا قاتل
يامان نظر إليه ببرود: اهلا
يوسف بغضب: انت ازاي خرجت
يامان ببرود: اي ما شفتش تلفزيون
نرجس تتحدث بدلع: حمدنا علي سلامه يا قلبي
ياسمين و المتمردة نظروا إليها بقرف
يامان ببرود: الله يسلمك ثم اكلمي معايا عدل انا مجوز دلوقتي
نرجس و تنظر إلي المتمردة بقرف: دي شكلها بيئة اوي مين معفنه معاها دي
ياسمين ردت عليها و قالت: مين المعفنه دي يا شبه الفار يا مع احترامي ل فار ده احسن منك يا حزبونه يا شبه العصاية يا عمله زي الحمام
المتمردة ضحكت بهدوء و قالت: هي ردت عليكي مش محتاجه ارد
يامان بذهول: يالهوي دي بتشتغل في مخابرات ازاي
نرجس: يااااي انتي بيئة اوي
ياسمين نظرت إليها نظرت شر: انا بيئة طب تعالي😈
المتمردة: الله يرحمها من دلوقتي
يامان: هتوحشيني اوي يا نرجس
ثم مسكتها ياسمين و اوقعتها علي الارض وقالت بقا انا بيئة يا يا حشره يا شبه حمار الوحشي يا بت ده حته حمار وحشي اجمل منك و عضتها ياسمين في خدها و سخرت نرجس عاااااا الحقوني
كان ينظر إليها يامان و المتمردة بضحك و قالت المتمردة: خلاص يا ياسمين
ياسمين تركت نرجس: ماشي عشان انا بس تعبت
حاول يوسف أن يجعل نرجس تنهض وقالت ‘ انتي ازاي تعملي كده في مراتي
نظرت اليه ياسمين: قولت حاجه 😈
نظر إليه يوسف و قال: هاه لا بقول حمدنا علي سلامه اتفضلو براحتكم 😰 ثم حمل نرجس و هرب
ضحك بصوت عالي كل من يامان و المتمردة بصوت عالي
ثم نظر يامان الي المتمردة و سحر في جمال ضحكتها و فضل ينظر اليها ثم لاحظت المتمردة و نظرت اليه في عينه و عيون الان أصبحت تتحدث
ياسمين بصيت ليهم و قالت: ياجماعه احنا مش جاين هنا نحب يلا نشوف ورانا
قال المتمردة بغضب: حب اي يا جزمه انتي
يامان بغضب ايضا: حب اي و زفت اي
ياسمين: طب يجماعه هتفضل وافقين ولا نطلع
يامان نادا علي خادمة و قال: طلعي شنط بتاعتي انا و هنام في الاوضه بتاعتي و أختها في اوضه تانيه
المتمردة بغضب: نعم اي اوضه بتاعت مستحيل طبعا أعد معاك في نفس الاوضه
يامان ببرود: اولا صوتك ما يعلاش ثانيا لازم ده يحصل عشان مهمه
المتمردة بغضب وقالت ببرود قليلا ‘ طيب
ثم صعد جميع الي غرف في غرفه يامان حسنا تعتبر أجمل الغرف في فيلا كلها فالوانها متناسقه غير أنه رائحه عطرها جميل و تبدو غرفه كلاسيكيه
المتمردة بانبهرار: اوضتك حلوة
يامان بفخر: طبعا دي اجمل اوضه في فيلا كلها 😎
ثم نظرت إليه وقالت: أوه يا أستاذ فخور مش ممكن ثم اكملت بس حلوة أجواء كلاسيك دي
يامان ينظر اليها بحب: تعرفي انتي اول واحده تقولي علي الاوضه بتاعتي حلوة كل بيقول مش حلوه بسبب شكلها
المتمردة: ما فكرش في كلام ناس دائما ناس بتكرهك بتشوف حاجات انت عملتها وحشه و مهما طلعت تعجب ناس لازم تطلع سلبيات فيها عشان كده مش عايزك ابدا تهتم بكلام ناس اعمل انت بتحبه ما دام مش حرام او غلط و سيبك منهم
يامان بإعجاب: واو يبدو أن مراتي حكيمة
المتمردة بفخر: طبعا يبني امال انت فاكر أي ثم أكملت بحنان: بس بجد اوضتك حلوة اوي انا بحب اي حاجه كلاسيكية
يامان بفرحه و ضحكه خفيفه: شكرا
المتمردة نظرت إلي ابتسامه و قالت في نفسها: اي يا المتمردة اوعي تتأثري انتي اقوي من كده اي يعني ضحكته حلوة و هو قمر ثم قالت نفسها مجدا : لا فوقي فوقي
يامان يحاول ازعاج المتمردة: ما كنتش عارف شكلي حلو كده عشان تركزي معايا
المتمردة ببرود: مين قال اني بركز معاك
يامان: اي ببرود كده بهزر
المتمردة: لا ما تهزرش معايا
يامان: انتي بس عارفه أن بنات نفسها ببصي مني و انتي مفرود تفرحي عشان انا بكلمك اصلا
المتمردة بسخرية: لي استاذ شاروخان معايا
يامان: يا بنتي ده انا اجمل من شاروخان 😎
المتمردة بسخرية: طبعا طبعا آمال 😏
يامان: انتي بتترقي
المتمردة ؛ ولا بتريق ولا حاجه بلاش تنسي احنا في مهمه يعني مفيش وقت دلع
يامان بهدوء: تمام
المتمردة: يلا ننام
يامان: يلا
بينما يامان اتجه الي سرير أوقفته المتمردة و قالت رايح فين
يامان: اي هنام
المتمردة : والله و انا هنام فين
يامان بخبث: هنا جنبي
المتمردة بسخرية: مستحيل طبعا
يامان يمثل البراءة: انتي مراتي وهكون محترم 😇
المتمردة: انسي يا حلو نائم علي كنبه
يامان بغيظ: نعم ياختي
المتمردة: زي ما سمعت
يامان قد فقد صبره: ماشي عشان تعبان بس و عايز انام
ذهب يامان الي الكنبه و المتمردة ذهبت الي السرير و بعت ل ياسمين علي واتس اب أن ساعه ٣ عليها أن تضع جهاز تنصت في كل مكان في فيلا ثم نامت و قبل أن تنام سمعت يامان يقول
يامان: منك لله يا بعيده مش عارف انام علي كنبه
ابتسمت المتمردة و نامت
يامان نظر إليها من بعيد وقال: بس ضحكت حلوة و نام هو آخر
______________________________________________
في غرفه يوسف و نرجس
نرجس و وجها يؤلمها شوفت المتوحشة عملت اي
يوسف: حق عليا عايزين فكره بس نمشي بت دي و أختها و ندخل يامان تاني السجن
نرجس هي تفكر في خطه: ماشي استنوا عليا
_______________________________________
تسريع الاحداث الجميع قد نام و اصبحت ساعه ٣
تحركت ياسمين لوضع جهاز تنصت لكن احد راءه وقال
انتي بتعاملي اي هنا
ياسمين نظرت اليه بتوتر و قالت……
استوووووب
وصلنا للنهايه البارت يا ترا مين الزعيم ال البوص كلمه و اي علاقته بموضوع و ليس البوص مش عايز يعرف يوسف علي الورق و مين كمال و جاسر دول و لي كمال كان عندوه عداوة مع والد يامان يا ترا علاقه المتمردة و ياسمين هتبقي عامله ازاي و مين قتل علي الصاوي و مين مشتبه و نرجس بتفكر في أي هنعرف ده و مين شاف ياسمين هنعرف ده في الأحداث الجايه انتظروني

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انقذتني من الظلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى