روايات

رواية انفصام الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية انفصام الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية انفصام الجزء الخامس

رواية انفصام البارت الخامس

رواية انفصام الحلقة الخامسة

-اتجوزت اماني

قولتها وانا ببصله بتوهان وشرود

مكنتش قادره استوعب الجمله مش قادره استوعب أن حبيبي اتجوز اعز اصحابي

طب ليه يحصل كده ؟!

انا عملت فيهم ايه ،آذي*تهم في ايه ،ليه يك*س*روني بالشكل ده

 

 

 

 

هو ده آخره حبي ليهم هما الاتنين آخره ثقتي الزياده فيهم يعملوا فيا كده ؟!

ليه صاحبتي مستكتره عليا الشخص الوحيد اللي حبيته !

مع انها اكتر شخص عارف انا ت*عب*ت قد ايه عشان نكون سوا

طب هو ” محمد ” ليه يعمل كده لما هو بيحبني ومتمسك بيا أوي كده ليه يتجوز صاحبتي

أنا ليه حاسه اني عايشه في حلم مش حقيقه ؟؟؟؟

ليه الدنيا جايه عليا اوي بالشكل ده ليه في كل حاجه ضدي ليه مش نصفاني ليه مش راضيه تريحني ابدا !

 

 

 

 

فوقت من شرودي علي صوته وهو بيقولي بتوسل:

– عائشه انا مش فاكر اي حاجه اقسم بالله مش فاكر

انا مش عارف انا عملت كده ازاي اكيد في حاجه غلط ،عائشه اكيد مش هتسبيني صح ؟!

عائشه عشان خاطري ردي عليا قولي اي حاجه ،اص*رخ”ي في وشي اض*ربي*ني بس متسكتيش ارجوكي ياعائشه

كنت بسمعه بجمود من غير ما أنزل دمعه واحده لحد ما خلص توسلااته اللي مأثرتش فيا علي الاطلاق

 

 

 

 

اخدت نفس طويل وانا برد ببرود:

– مبروك عليك اماني انت وهي زي بعض وتستحقوا بعض

برق ولسه هيرد عليا شاورلته بأيدي بنفس الجمود :

-مش عايزه اسمع حاجه تاني ،خلاص اللي سمعته واللي شوفته كتير اوي كفايه اوي لحد كده لو سمحت بقي تسيبني امشي ارجوك مبقاش عندي طاقه اتكلم في موضوع منتهي بالنسبالي ولو سمحت لو سمحت متجيش ورايا متتعبش نفسك لأن الموضوع م*ات واللي م*ات مبيرجعش

قولت كلامي ونزلت من العربيه وهو قاعد مكانه مصدوم من اللي عملته !!

 

 

 

 

مشيت انا وقلبي اللي اتق*سم نصين وحاولت علي قد ما اقدر اكتم دموعي لحد ما بعدت عنه شويه

وهنا عقلي استوعب كل حاجه

وقفت في نص المكان ببص حوليا وكأني في دوامه ،بيمر عليا شريط حياتي من وقت ما قابلته وحبيبته المشاكل والمعافره التع*ب والع*ياط كل ليله سجودي لربنا وانا ب”بك*ي بدم*وع عينيا عشان نكون سوا كل لحظه مرت عليا شريط مليان حكايات واوجاع كان في اعتقادي نهايته هتكون سعيده مُرضيه لقلبي اللي شاف وج”ع كتير لكن اتصدمت بالواقع اللي انا قررت اكتب نهايته بأيدي بالرغم اني عارفه قد ايه نهايته هت*دم*رني لكن كرامتي ونفسي فوق أي شيئ

 

 

 

 

وفي الخلفيه صوت عمرو حسن

أنا سيبتك عشان ماعشانش

كده وخلاص

طلع فيه ناس تشيلهم بالزمن ع الراس وماتقدّرش

هواة جمع اللي حبوهم ف كام برواز

حسب تواريخ تواجدهم

وحسب الشكل والمضمون ونوع الحب وظروفه

وبتقولوا بن*كره ليه ؟

من الحزن اللي بنشوفه

أكيد يعني ماقررناش نكون غُربا ومك*تئبي*ن

ما م الناس اللي خ*ذلو*نا

وحبونا مسافة وقت أو لفراغ

أو لج*ن*ون م*رض اسمه ” هلاقي واسيب “

شبعنا من البشر تجريب

 

 

 

 

فوقت من شرودي وحزني علي صوت الفون بتاعي وكان بابا اللي اول ما رديت عليه مسابليش فرصه اجاوب

– الو

– الو عائشه انتي فين ال*ح*يوان ده عمل فيكي حاجه اتجوزك ولا هربتي ولا عملتي ايه طمنيني عليكي

اتنهدت وانا برد بصوت مهزوز:

– متقلقش انا جايه في السكه

 

 

 

 

لقيته اتنهد براحه وهو بيسال بش*ك:

– محمد عملك حاجه !

هزيت راسي برف*ض :

– لا بس خلاص الموضوع اتقفل للابد

بابا بفضول :

– ايه اللي حصل ياعائشه!

 

 

 

– انا جايه في السكه يابابا سلام

قفلت معاه واخدت نفس وانا بحاول معيطش

ولسه هتحرك سمعت صوته وهو بيجري ملتفتش وكملت طريقي وانا بحاول اسرع عشان ميلحقنيش

– عائشه استني اسمعيني انا افتكرت ايه اللي حصل ياعائشه اقفي

قال جملته الآخيره أما وصل عندي ومسكني من دراعي

نفضت دراعي منه وانا بقول بعصبيه:

– ابعد ايدك الق”ذره عني

 

 

 

 

اخدت نفس بتعب وهو بيبلع ريقه:

– عائشه ارجوكي اسمعيني انا افتكرت كل حاجه هي اللي ضحكت عليا واس*تغل*تني و…

قطعت جملته بسخريه:

– ضحكت عليك ليه شربتك حاجه أصف*ره ؟؟

اتجاهل كلامي وهو بيكمل بحزن:

– أنا تعبان ياعائشه ا انا ا أنا

 

 

 

مقدرش يكمل كلامه انما ض*غط علي أيده وهو بي*غر”ز ض*وافر”ه في لحمه وانا واقفه ببصله بفضول عايزه اعرف تع*بان ماله بالظبط !!!

اخد نفس طويل وهو بيقولي الحقيقه اللي للاسف كنت متوقعاها:

– انا عندي انفصام في الشخصيه عايش بشخصيتي الحقيقيه وشخصيه اخويا مؤيد اللي م*ا*ت

بصيتله وانا يسأله بتوتر:

– شخصيه محمد بتحب عائشه وشخصيه مؤيد بتحب أماني صح ؟؟

اتنهد وهو بيهز رأسه بأسف :

– للاسف مش بأيدي

 

 

 

 

– اومال بأيد مين ؟؟

قولتها بزعي*ق وع*صب*يه وانا بض*ربه في كتفه

ج*ز علي أسنانه وهو بيقولي بغ*يظ:

– مش بأيد حد

بصيتله من فوق لتحت باح*تقار :

– لا سلامتك من الانفصام ربنا يشفيك

 

 

كنت لسه همشي بس مسك ايدي وهو بي*جز علي أسنانه :

– عائشه المفروض اللي بيحب حد يلتمسله الع”ذر

بصيتله وانا بقول بقر*ف :

– والمفروض اللي بيحب حد يصارحه بحاجه زي كده مش يفضل بيها وهو عارف ان في النهايه هت*خر*ب عليه وهتخليه يسيب حبيبته

 وبعدين وانا اعرف منين أن الكلام اللي بتقوله حقيقي مش يمكن لعبه منك بعد خي*انت*ك ليا !!

نفضت ايدي منه وانا ببصله بأحتقار وق-رف :

– انسي انك كنت تعرفني روح كمل مع حبيبتك اماني يابو قلب كبير يسيع من الحبايب الف

– اماني استني

لفيت وانا بصححله جملته :

– عائشه اسمي دكتوره عائشه مش اماني يااستاذ محمد واتمني متشيلش الألقاب بعد كده

 

 

 

 

 

قرب مني وش”دني من دراعي جام*د وهو بيج*ز علي أسنانه :

– انتي الذوق مش جاي معاكي

حاولت اسحب ايدي بس مقدرتش

– اوعي سيب ايدي بقولك سيب ايدي ياح*ي*وان الحقوناااي

محمد وهو بي*سحب”ني بق*وه:

– بقولك تعالي والا قسما بالله اق”ت*لك واق”تل نفسي وراكي مبقاش فارق معايا حاجه

حاولت أحرر نفسي بس مقدرتش وللأسف محدش من اللي كان واقف حاول يتدخل

زقني في العربيه وانا ب*ص*رخ فيه وبش”تمه بأبش*ع الألفا”ظ

 

 

 

– انت يا*ح*يوان ياهم”جي سيبني في حالي بقي سيبني انا مش عايزاك هو عاف*يه

ضرب الدركسيون بأيده وهو بي*زع*ق:

– اه عاف*يه طالما مش قادره تتقبلي ظروفي يبقي عافيه لاني مش هسيبك مهما كان

– ظروف ايه أتقبل انك بتحب غيري أتقبل انك متجوزها أتقبل انك بشخصيتين ؟!

أتقبل ايه ولا ايه عايزني اعيش طول الوقت خايفه وقلقانه شخصيتك تقلب لمؤيد وتك*رهن*ي وتروح تحب في اماني انا مكانش عندي مشكله أتقبل ظروفك لو كنت صارحتني من البدايه مكانش عندي مشكله اساعدك تتعالج

اخد نفس عميق وخرجه مره تانيه بهدوء:

– خلاص احنا فيها هطلق اماني واتجوزك وتفضلي معايا طول الوقت وتساعديني

 

 

 

 

مسابليش فرصه اتكلم ورن علي اماني وفتح الاسبيكر وانا قاعده ببصله بصدمه

– الو

– الو ياحبيبي

ج*ز علي أسنانه بغي”ظ:

– انا مش حبيبك بطلي شغل الاس*تع*باط ده انتي است*غليت”ي اني تعبان واخدتيني من صاحبتك للدرجادي وصلت بيكي الحق”اره لكده

اماني بدلع وبرود :

– ياحبيبي انا استحقك اكتر منها وبعدين كده يرضيك كده تز”عل”ني ده كده ه”يآ*ثر عليا !!

محمد بزعيق :

-ما ت*تآث*ري ولا ت”ول*عي

 

 

 

اماني وهي بتلوي بوقها بحزن :

– طب مش مهم انا بس كده البيبي ي”تآ”ثر

– بيبي ؟ بيبي مين

– ابنك ياحبيبي انا حامل في الشهر الاول

يُتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انفصام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى