روايات

رواية انسه خاطبه الفصل العاشر 10 بقلم منى ارام

موقع كتابك في سطور

رواية انسه خاطبه الفصل العاشر 10 بقلم منى ارام

رواية انسه خاطبه البارت العاشر

رواية انسه خاطبه الجزء العاشر

انسه خاطبه
انسه خاطبه

رواية انسه خاطبه الحلقة العاشرة

منه : ايوى موجود نقولو مين حضرتك
مالك وهو يتقدم نحوهم : آنسة داليا
داليا : وهي تنطلق نحو متجاهلة منه وكادت تتحتضه لولا أنه تحاشى ذلك ورجع إلى الخلف ثم مد يده مصافحا لها
مالك : ازيك يا آنسة داليا منورانا
داليا بدلال : ازيك انت يا مالك واحشني
منه وهي ترفع حاجبيها وتعقد يديها أمام صدرها
منه : مش تعرفنا يامالك
مالك : الانسة داليا بنت صاحب مشروع القريه الي انا مسكو في غردقة
ولم يكمل التعريف بمنه عن عمد
مالك : اتفضلي يا آنسة داليا ،الحقيقة زيارتك كانت مفاجأة
داليا : يارب تكون مفاجأة حلوة ،اصلك مددت الاجازة بتاعتك وما رجعتش الشغل ،مع اني عرفت أن الشغل الي انت ماسكو هنا خلص خلاص
منه: بامتعاض دا انت متابعة بقا
داليا : مالك مهم عندي اوي ولازم اعرف كل اخبارو
مالك : انا كنت راجع الاسبوع الي جي ،اصل حصلت ظروف خلتني امدد الاجازة
داليا : فرحتني والله ،انا كنت خايفه تسيب المشروع وكنت جيا بنفسي اترجاك ماتعمليش كدا
منه: اطمني أهو قالك انو راجع ،نهدى بقا
مال شهاب على شهد فقد كان الاثنين يجلسان كجمهور متفرج
شهاب : اختك حتولع في البت
شهد: حقها شايف اخوك منكشح ازاي
شهاب : هههه مالك بيلعب ياماما دي فرصة متتعوضش بالنسبالو
شهد: اناشايفة انو فيه امل منه حطرشق من الغيرة ومش واخدة بالها
شهاب : والله وطلعت قادر يا مالك يا اخويا
داليا : طيب انت نازل امتى عاوزة نرجع سوى
اناححجزلنا في الطيارة مع بعض
مالك : مالوش لزوم مش عاوز اتعبك يا آنسة
اصلي مش حسافر لوحدي المراه دي
داليا : مش فاهمة انت حتجيب حد معاك
مالك : ايوى
داليا : طب مش مشكلة نحجولو معنا بردو
مالك : لا ماينفعش احنا حنروح في العربيه
داليا : ليه تتعب نفسك في السواقه بس ،تعالى نروح في الطيارة احسن
منه :بغضب وماهو قالك انو ماينفعش
داليا: عفوا انا بتكلم معاه ايه ذخل حضرتك
منه: بغضب وحزن عندك حق انا مليش ذخل ووقفت لتغادر
جدبها مالك من يدها واجلسها مجددا
مالك : منه ليها تذخل في اي حاجة تخصني يا آنسة داليا
اصلي نسيت اعرفك: منه مراتي
داليا : مفزوعة مراتك
مالك : ايوى دا السبب الي خلاني أمد الاجازة
دالي: ماقلتليش ليه انك حتتجوز
مالك : مانظنش أن علاقتي بحضرتك تطرني اقولك حاجة عن حياتي الشخصية
عموما اديكي عرفتي مش تباركلنا
داليا: بامتعاض : مبروك
مالك : الله يبارك فيكي عقبالك
داليا : بمكر و الجواز دا عن حب ولا ,مع اني ماعتقدش اني في واحدة قدرت توقع مالك نصار
مالك وهو يضم كف منه بين راحة كف و ثم يقربها لفمه ويلثمها : لا فيه الي موقعاه ومن زمان اوي كمان
ثم نظر إلى عيني منه وقال فعلا احنا جوازنا ماكنش عن حب
ابتسمت داليا بخبث فأكمل مالك : احنا جوازنا عن عشق
داليا : وهي ستفرقع غيضا : ياه وكنت مخبي الحب دا كلو فين اصل ماكنش باين خالص أنو في حياتك،
مالك وهو يضع كف منة التي كان يمسكها على قلبه : كنت مخبيه في قلبي
داليا : لم تعد تتحمل اكثر قالت وهي تقف مغادرة
مبروك ,استأذن انا بقا،اشوفك في الغردقة
مالك: تشوفينا انشاء الله اذنك معاكي شرفنينا
خرجت داليا فنظر إلى منه التى مازالت تمسك بيده لكنها كانت في عالم اخر لا تدري اما يقوله حقيقة أو مجرد ثمثيل أمام تلك الحرباء
لكنها تقسم أن كان هذا حقيقة فهي لم تعرف حبا كهذا قبلا ،بل انها لم تعرف الحب يوما .
قاطهما صوت شهاب : يلا احنا كمان لازم نستأدن
شهد تقبل منه وتهمس في اذنها : ربنا بيعوضك اهو انسي بقا وعيشي
ثم غادرا تاركين مالك ومنه واقفين مكانهما ومنه لا تزال على حالتها
فاقترب مالك منها اكثر وقال : انت بتفكري في ايه
منه: هااااا
مالك : ضاحكا لا انت مش معايا خالص
منه : وقد سرحت اكثر في ضحكته تلك
وقالت دون وعي : ضحكتك حلوة
مالك بخبث : ضحكتيي بس
منه: ها لا. أنا مش قصدي
مالك: تؤتؤ مابحبش الي يرجع في كلامو
منه : انا مارجعتش في كلامي انت الي فهمت قصدي غلط
مالك: وهو يحتضن خصرها : اممممم طب فهميني
منه : أسرتها لمسته افهمك ايه
مالك : طب ممكن افهمك انا لو مش قادرة تشرحي
منه : ايه
مال عليها ياخد شفتيها في قبلة عميقة اسرى، قبلة لاطالم حلم بها ،قبلة قطعت أنفاسها
فصلها ثم مال وطبع أخرى على عنقها وهو يضمها إليه بشدة قائلا : بحبك يامنه
أبعدته عنها ونظرت إليه بصدمة
منه: انت بتقول ايه
مالك : بحبك يا منه بحبك من وانت طفلة بتيجي تلعبي في بتنا
منه: مالك انت مش محتاج تقول كدا ،انا مقدره كل الي انت عملتو علشاني…………..
قاطعها وهويجدبها مرة أخرى إلى حضنه
مالك : بقول بحبك انت مابتفهميش خلاص افهمك
بحبك يا منه ومال على تغرها مجددا يلتهمه بالقبل
في مكتب طارق
طارق: خليك وراها مش عاوزها تغيب عن عينك
الرجل : حاضر يا افندم
طارق : اخبرها توصلني اول باول
الرجل : كل الي تامر بيه يتنفد يافندم
طارق : طب اتفضل عاوزك تبتدي شغلك من النهاردة
خرج الرجل وجلس طارق مكانه وقال : مش حسيبك يامنة
بعد يومان سافر مالك ومنة الغردقة
وجدت منه أن مكان إقامة مالك هناك عبارة عن شاليه وكان يحتوي على غرفة نوم واحدة
منه : بعد أن جالت في المكان قليلا : مافيش غير أوضة نوم واحدة
مالك : مش عاوزين اكثر من كدا
منه : ايه الي انت بتقولو دا ،ماينفعش
مالك : انا سبق وقولتلك لما نيجي هنا الحياة بينا حتختلف
منه : انت بالتعامل كدا ازاي
مالك : ازاي يعني مش فاهم
منه: الي انت بتعملو زي مانكون متجوزين بعض عن حب
مالك : هو دا الي حصل بالنسبة بالي انا اتجوزت حبيبة عمري
منه : مالك ارجوك انا بتلخبطني كدا
مالك : ليه بس
منه: علشان مش فاهمة امتى دا وازاي
مالك انت مش مظطر تعمل كدا علشان تخرجني من الي مريت بيه ، انت لازم تعيش حياتك مع وحدة تحبها وتحبك
بص الانسة داليا الي جات عندنا باينلها بتحبك اوي….
وضع إصبعه على شفتيها ليصمتها
مالك : انت الي لازم تفهمي يا منه انا بحبك انت مش من النهاردة ولامن المبارح ،انا بحبك من زمان ،بطلي شغل الخاطبة دا معايا مش عاوزك تدوريلي على عروسة
انت عروستي ومراتي وحبيبتي كفاية انا سبق واقلتلك انك فاشلة في دا يا آنسة خاطبة
منه : مالك انا
مالك : بحبك افهمي ومش حسيبك دا انا ماصدقت ربنا جمعنا اخيرا ، لو عل. طريقة جوازنا تقدري تقولي اني استغلت الظروف علشان بعد كل الصبر الي صبرتو
عليكي وانت جنبي ومش حاسة بيا ومش قادر اقولك انك حب عمري انت بقيتي ليا في الاخر
فمش حسمحلك تضيعي أي لحظة من حياتنا في بعد وحيرة فاهمة يا حبيبتي
منه: بس انا محتاجة وقت
مالك وهو يضمها إليه : خدي كل وقتك بس وانت فحضني مش حتبتدي عني يا منه
منه : بخجل طب ابعد شويا علشان افضي الشنط
مالك : لا خليكي شويا
منه: بدلال ابعد يا مالك
مالك وهو يحملها بين يده انا كدا مش حبعد خالص
منه : انت بتعمل ايه نزلني
مالك: وهو يخرج بها مش الشاليه باتجاه البحر
مالك: انت عارفه انو مافيش غيرنا هنا المشروع لس ما خلصش والقرية فاضية
منه : قد تمسكت بعنقه ،انت حتعمل ايه
مالك : حعلمك العوم يا حبيبتي
منه : نزلني يا مالك انا بخاف
مالك: وانت معايا مش عاوزك تخافي من حاجة
ثم ولج بها البحر وانزلها فيما بقيت هي متشبتة بعنقه
فحاوط خصرها بيديه واخدا يتحركان في مياه
كان مالك يطبع القبل على شفتيها برقة وهو يقول
بحبك بعشقك
ليعن قلب منه الاستسلام لحب هذا الرجل الذي غزا كيانها بدون مقدمات
أحست الان ان حبها لطارق كان مجرد رغبة منها في الحب ،فهي حين أحست بحب طارق لها أرادت أن تبادلهه ذلك الشعور، رغم أنه لو يهزها من اللحظة الأولى كما يفعل حب مالك بها الآن أنه يشعلها رغبة في قربه
يجعل قلبها يتمرد على عقلها يجعلها لا تفكر في شئ سوى أنها خلقت لحب هدا الرجل
وتريد ان تبقى العمر كله بقريه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انسه خاطبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى