روايات

رواية انسه خاطبه الفصل السادس 6 بقلم منى ارام

رواية انسه خاطبه الفصل السادس 6 بقلم منى ارام

رواية انسه خاطبه البارت السادس

رواية انسه خاطبه الجزء السادس

انسه خاطبه
انسه خاطبه

رواية انسه خاطبه الحلقة السادسة

سارت الايام التزم فيها طارق بخطته مع منه وأصبح لا يتوقف عن إرسال الغمزات والاشارات وكلام الغزل
طوال اليوم
كان يفترض أن هذا ما سيؤثر في منه ويجعلها تقع في غرامه
ولكن ماحدث في الواقع أنه هو من أصبح أكثر تعلقا وحبا لها، حبا لم يستطع إخفاءه عن اعين منه الراصدة
حبا ايقنت وجوده ليس بتلك الكلمات التي يلقيها على مسامعها كل مرة ، بل وجدت الحب مزروعا في عينه
حب لم تفهم لما يحاول مداراته وراء كلام منمق ليس من صنع قلبه
اهو قلة خبرة في مثل هذه المشاعر، أو هو خوف من فقدان السيطرة.
لا تعلم اسبابه ولكنها تعلم يقينا أن ذلك الحب الخام
الذي تراه كلما نظرت اليه زلزل كيانها وجعل قلبها
يغير طريقه نبضه
نعم لقد اكتشفت الحب الذي طالما نقبت عليه في اعين العشاق
الحب الذي من الله عليها بحاسة لرؤيته، تملك كل حواسها اليوم وأصبحت واحدة من العشاق الذين طالما جمعت بينهم
في شركة السياف
عزيز : يعني هي موافقة بجد
منه : ايوى يا عمو عزيز عاملة اقولك من الصبح ابلة وداد موافقة على الجواز تقدر تتقدم لاخوها في اي وقت علشان نفرح بيكم
عزيز : ايوى اكيد، ثم اختفت بسمته
منه : مالك يا عمو
عزيز : ماانت عارف السبب يا منه ،طارق وحكاية جوازو دي الي مش راضية تكمل
انا لحد دلوقتي ماعرفتش البنت الي قالي انو عاوز يتجاوزها تبقى مين
منه : بس انا عرفت
عزيز : وساكته يا منة قولي بسرعة طارق بيحب منين
منه : في خجل : انا
عزيز : مش فاهم تقصدي ايه
منه بخجل اكثر : انا اكتشفت من مدة كدا إن البنت الي بيحبها طارق هي انا
عزيز : بفرحة : انت بتكلمي بجد يا منه انت متاكد من الي بتقوليه
منه : باينلها كدا يازيزو
عزيز : طب وانت شعورك ايه نحيتو
خجلت منه واخفضت رأسها
عزيز : قولي يا منه عاوز اسمعك فرحيني ،بتحبيه؟
هزت راسها اجابا دون أن ترفعه
عزيز : ياه يا بنتي والله من اول ماقبلتك وانا بتمناكي لطارق ابني، بس كنت عاوزو يختار وحدة يحبها وتحبو واهي الدنيا اصغر من الي كنت فاكرو
وبقيت عروسة ابني
منه : بس انا مش عوزاك تبينلو انك عارف حاجة
لغاية ما ابوالهول السياف ينطق فاهمني يازيزو
عزيز : فاهم ربنا يسعدكم يارب
منه : اامين
عادت منه إلى مكتبها فوجدت أخاها خالد بانتظارها
منه بلهفة : خير يا خالد ايه الي جابك حد حصلو حاجة
خالد : اهدي يا منة ما حصلش حاجة ،كان عندي وقت فاضي و حبيت اعدي عليكي بس هي دي الحكاية
منه وقد أدركت سبب مجيئه
منه : ما تلعبش على منه ياخالد انت جي تشوف البشمهندسة رنيم ،اعترف انا اختك ستر وغطاء عليك
خالد : وانت قولتيها يا آنسة خاطبة ،زبطيني معها بقا
منه : ازبطك في ايه الاول افهم
خالد : اخطب واتجوزو يا منه يعني في ايه يعني
منة : حبيبي يا خلود والله وحشوفك عريس يا واد
خالد : مش لما نضمن العروسة الاول
منة : حنضمنها انشاء الله ما تخفش يا دكتور انت معاك اجدع خاطبة في مصر
خالد : ههههه ريحتي قلبي
منه : طب امشي بقا قبل المدير ما يطب علينا وانطرد خالد : لا
منه : امشي يا خالد بلاش رزالة
خالد: والله ماانا ماشي الا لما اشوفها ماليش فيه
منه: يخرب بيت تناحتك يا اخي ماانت كنت طول عمرك دكتور محترم صعت على كبر ليه
خالد : اشوفها
منه : يابني امشي الله لا يسئك حترفد
في حاجة يا آنسة منه جاءها صوت طارق
التفتت منه إليه في رعب لتجد عينيه المسلطة على خالد تشتعل بنيران الغيرة
تداركت منه الامر بسرعة
منه : مافيش حاجة يا بشمهندس طارق ،دا الدكتور خالد اخويا كان عاوزني في حاجة ضروري وحيمشي حالا مش كدا يا خالد
مد طارق يده إلى خالد بكل احترام وقال
طارق: تشرفنا يا دكتور خالد انا المهندس طارق مدير الانسة منه
خالد : الشرف ليا يا بشمهندس ،واسف على الازعاج
طارق : لا ولا يهمك نورتنا
طارق في نفسه ماانت محترم وحلو اهو سايب اختك تعمل البلاوي السودة دي ليه
لمح خالد رنيم تذخل الى المكتب واتسعت ابتسامته كأنه نال جائزة
نفس الابتسامة كانت على وجه رنيم عند رايتها له
رنيم : اهلا اهلا يا دكتور خالد منور
خالد : بنورك يا بشمهندس رنيم ازي حضرتك
مال طارق على منه وقال هو ايه الي بيحصل.
ضمت منه كفيها لبعضهما بفرحة وقالت بعفويه
منه: هيييييح حيتجوز
نظر طارق لحالها باستغراب وقال بعفوية هو الآخر : عقبالنا
تفطنت منه لحالها وارتبكت من قربه ومن الكلمة التي قالها
وابتعدت تخفض رأسها مدارية وجهها المحمر
قاطعهم جميعا صوت قائلا : بتعملو اي هنا يا ولا د الجمال
التفتو إليه جميعا
وصاحت منه : مالك واحشني يا جزمة
مالك :وانت اكثر يا اوزعة
خالد محتضننا إياه : واحشني يلا
مالك : حبيبي يا دكتور
بس انتو بتعملو ايه هنا
ثم التفت ال طارق : اسف يا بشمهندس اصلي اتفجأت بوجودهم ،ازي حضرتك
طارق : اهلا يا بشمهندس مالك منور الشركة
مالك : بنورك يا فندم
ثم التفت إلى منه وقال قولي يا حبيبتي بتعملي ايه هنا
كلمة حبيبتي أشعلت نارا في داخل طارق
منه : انا بشتغل هنا ، انا سكرتيرة البشمهندس طارق
مالك : ——-
قاطعها طارق : نشوف شغلنا الاول يا بشمهندس ولا ايه
مالك : طبعا يا فندم انا اسف لحضرتك مرة ثانية
ثم قال لمنه حنروح سوى اوعي تمشي من غيري
طارق في نفسه : هي كانت نقصاك انت كمان انا ماصدقت الدكتور طلع اخوها
اخرك ايه يا منه دوختيني
في مكتب طارق بعد مناقشة بعض الأعمال مع مالك
طارق : بس باين انك صوحبه اوي مع الانسة منة واخوها
مالك : صوحبه ايه يا فندم دول علتي
طارق : ايه
مالك : منه وخالد ولاد خالتي
ومنة دي بقا اغلى. الناس على قلبي
كادت النار تنطفئ ليعود هذا الاحمق ويشعلها مجددا
طارق : يعني انتو مرتبطين
مالك : ههههه لا مش كدا منه دي اختي الصغيره دي متربيه معايا انا واخويا شهاب وهو متجوز شهد اختها
وعندهم امير ما تمش سنة
اسماء ذكرها مالك بدأت تنير في عقل طارق
وصور بدأت تتضح
وأخطاء بدأت تتصحح
في الكافيتيريا
منه : بصي بقا يا رنيم من غير لف ودوران اخويا خالد معجب بيكي جدا وعاوز يتقدملك
رنيم : مش عارفه اقولك ايه يا منه
منه : قوليلي حسيتي بايه اول مرة تقابلي خالد
رنيم : مش فاهمة قصدك ايه
منه : حسيتي بايه وقولي بس دلوقتي تفهمي
رنيم : حسيت بقلبي دق جامد وحسين بسخونية في وشي
منه : فكرتي في خالد من اخر مرة تقابلتو فيها
رنيم : الصراحة فكرت كثير اوي
منه : يبقا توافقي على الخطوبة يارنيم انا واثقة أن دا لي حصل مع خالد كمان وواثقة اكثر لو قربتو من بعض حتحبو بعض جدا
رنيم : تفتكري كدا
منه : مافتكرش انا واثقة انشاء الله، بس بردو صلي استخارة وشاوري اهلك وتقوليلي رايك
وعلى اقل من مهلك
مع انو خلودي حيشيط بس خدي راحتك حلو الكلام
رنيم : حلو الكلام
في نهاية الدوام غادرت منه الشركة رفقة مالك ولكنها انتبهت انها نسيت هاتفها كالعادة فعادت لاخده
وهناك وجدت رنيم وطارق يتحدثان لكنها صدمت مما سمعت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انسه خاطبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى