رواية انسه خاطبه الفصل التاسع 9 بقلم منى ارام
رواية انسه خاطبه البارت التاسع
رواية انسه خاطبه الجزء التاسع
رواية انسه خاطبه الحلقة التاسعة
يوم بعد
زارت العائلة من البلد العروسين ، بذلت منه جهدا كبيرا لتظهر انها عروس طبيعية وسعيدة وتخفي ما تمر به من الم
لكنها وجدت الدعم من مالك الذي كان متفهما إلى أبعد الحدود ومنع عن الحرج في الأسئلة أقاربها في كثير من المرات ،بل وتكاد تجزم أنه ظهر كزوج عاشق لزوجته أحيانا كثيرة إن لم نقل في معظم الأحيان مما أثار استغراب منه ،لكنها فسرت ذلك على أن مجرد اثقان لدوره
بعد رحيل الجميع
مالك : افففففففف واخيرا مشيو
منه تجلس الى جانبه : الحمد لله أن حموت من التعب
مالك : بعد الشر
منه : هااااا ……انا انا حقوم اوضب الشقة واغسل المواعين
جدبها من يدها : اقعدي نريح شويا ونقوم سوى
منه : لا مافيش داعي أن حعملهم لوحد
مالك : تؤ تؤ انا راجل متفتح بحب اساعد مراتي .
منه : مراتك
مالك : مستغربة كدا ليه مش احنا متجوزين ولا مش فاكرة
منه : لا فاكرة وفكرة كمان اتجوزنا ازاي وليه
انت الي باينلك نسيت
مالك: وهو يقوم من مكانه ،انا كل الي فاكرو أن الي كانو هنا جم يبركولنا بجوازنا ،ومش عاوز افتكر اكثر
ثم أردف وهو يسير باتجاه المطبخ : انا حغسل المواعين وضبي انت الشقة بقا
في شركة السياف
طارق : اتجوزت ،اتجوزت ازاي ومين وامتى
رنيم : اتجوزت زي الناس مابتتجوز ،مين بقا اظن دا شيئ مايخصكش هي حرة في حياتها
طارق: ازاي ما يخصنيش منه مراتي
رنيم : انت طاقتها افهم ياطارق ،ثم بعد كل الي عملتو فيها ليك عين تقول مراتي
طارق : دا ما يدهاش الحق انها تتجوز اول ما أطلقها على طول ،كانها ماصدقت
رنيم : انت الي مدي لنفسك حق اصلا أن تتكلم عليها خلاص منة مابقتش تخصك في حاجة انساها
سبها تعيش حياتها مع انسان يقدر قيمتها كويس
طارق: طب هي اتجوزت مين
رنيم : مع انو مايخصكش بس حريحك وقولك
منه اتجوزت مالك ابن خالتها
طارق : بغضب مالك مالك انا كنت حاسس اني في حاجة بينهم من الاول
رنيم : تصدق انا الغلطانة الي بتكلم مع واحد زيك
انت مريض يا طارق روح اتعالج
اخر الي بينا المشروع دا اول مايخلص،مش عاوزة اسمع عنك حاجة ثاني فاهم
وتركته وغادرت
جلس يضع راسه بين كفيه وغزت الشياطين عقله مجددا
طارق : الله مش حرحمك يا منة لو طلعتي على علاقة بيه قبل ما اطلقك مش انا الي تستغفليني
في شقة العروسين
بعد انتهائهما من ترتيب البيت سوية فقد كان مالك عند كلامه و ساعدها بشكل كبير
خرج مالك لاحضار بعد الاغراض الضرورية للمنزل
فاستغلت منه الفرصة وذخلت للاستحمام
فعلت ذلك بسرعة قبل أن تحسن عودة مالك
جلسة أمام المرآة تنسف شعرها
حين عاد مالك من الخارج ناداها ونادها ولكنها تسمعه بسسب صوت السشوار
دق باب الغرفة وليس هناك من مجيب ايضا
ففتح وذخل
شهقت بصدمة حين رأته أمامها وركضت بسرعة نحو طرحتها الموضوعة على طرف السرير
لكنها وجدته يمسك يدها
مالك : عاوزة تعملي بطرحة ايه
منه بارتباك : حلبسها
مالك : ليه
منه : علشان …علشان … علشان ما ينفعش
مالك : ايه هو الي ماينفعش يا منه انا جوزك حلالك
وانت مراتي حلالي
تغطي نفسك عني ليه
منه : احنا متجوزين علشان الظروف حكمت يامالك وي فترة وتعدي
مالك : مش فاهم ايه الي حيعدي بالضبط
منه : فترة جوازنا
مالك : ومين قال كدا ،اظن انا لما طلبت اجوزك ما كانش في عرضي أن دا لفترة محددة
وانت لما وافقتي وما شرطتيش دا كمان ولا ايه
منه : ايوى بس دا الي مفروض يكون
مالك : المفروض يكون ان ضاحنا متجوزين وحنعيش حياتنا زي اثنين متجوزين
منه: لا يامالك ماينفعش ،انت زي اخويا
مالك : لو كنت اخوكي ماكنتيش اتجوزني
بصي من اخر انا مش ناوي العب اللعبة دي
منه : لعبة ايه
مالك : لعبة لخوات دي ،انك تنامي في أوضة وان في أوضة وعاملك زي اختي وتلبيس حجاب ادامي
لا منه انا مش حقبل بي دا
انت مراتي مش اختي وانا حعملك على الاساس دا
انا سايبك براحتك هنا بس لازم تعرفي أن الوضع دا مش حيستمر اول ما ننزل الغردقة انا وانت حنعيش حياتنا طبيعي
منه : لا انا مش عاوزة انزل معاك الغردقه
مالك : انت قلتي فالاول حتنزلي
منة : وغيرت راي
مالك : ماينفعش لان مش حسيب مراتي لوحدها وانزل
منه : ماتقلش مراتي
مالك تحبي اثبتلك
منه : ثتبت ايه
مالك وهو يجدبها إليه محتضنا خصرها بكلتا يده يصطدم رأسها بصدره وقال بصوت دافئ اثبتلك انك
مراتي
منه وقد تاهت منها الكلمات : هااااا
مالك مبتسما ينحني عليها فبقبل وجنتها الاولى ثم الثانية وعيناها متسعتان لا ترمش
ثم اقترب من شفتيها وهمس : ها اقتنعتي ولا أكملت
لتشهق وتدفعه عنها. ثم تفر هاربة
لتتعالى ضحكته قائلا : باين انك اقتنعتي
أما هي فوقت خلف باب الغرفة تلتقط أنفاسها وقلبها يعزف الطبول
منه : هو مالو قلب على قلة الأدب كدا
ثم انا مالي مش قادرة اتلم على بعضي كدا
ثم نظرت حولها لتجد نفسها في غرفته
منه : انا ايه الي جبني هنا ،اخدت تتجول في غرفته فاكتشفت لتوها أن مالك معشاق النظام والترتيب
كل شئ منظم وفي مكانه المحدد استغربت هذا فهو عكس شخصية مالك الفوضوية
لاتدكر انها لاحظت عنده هذه الصفة حينما كانو صغار
ثم أمسكت بين يديها إطار لصوة تجمعه بشهاب وخالد ولم تكن الصورة بالقديمة
لتجد نفسها تتأمل ملامحه ،انه وسيم بحق
عيناه بلون اخضر يميل الي عسلي مضئ وبشرة قمحية مسمرة قليلا وشعر بني ناعم بصففه بطريقة شبابية رائعة تليق به تماما
ناهيك عن حسم الرياضي ءو البنية القوية والطول الفارع كأنه خلق ليكون بطل رواية
تنهدت بعمق وارجعت الصورة ثم التقطت زجاجة
عطره وشمتها
منه : حتى فالبرفيوم مز يخرب بيتك حتوهني من نفسي
سمعته يطرق الباب وينادي اسمها
منه :بغضب مصطنع : عاوز ايه
مالك : مش حتكلم عن انك في اوضتي ،بس شهاب وشهد اتصلوا وجين يادوب نجهز
منه : طيب حاضر
مالك : منه انت في اوضتي يا ماما اطلعي لاوضتك
علشان تلبيسي
فتحت الباب فوجدته يسد الباب
منه : بعد علشان اعدي
مالك تاركا لها مساحة صغيرة فقط وقال : وانا حايشك عدي
منه: ابعد كمان شويا
مالك : يبعد نفسه قليلا : اهه
ماان تمر يمسكها بين يده مجددا ويميل على تغرها يقبلة لطيفة
مالك : اوعي تهربي ثاني قبل مااكمل كلامي
فاهمة
تهز راسها وهي مخدرة تماما
وقلبها قد بدأ العرف مجددا
بعد مدة شهد مع منة
شهد : ها عمله ايه مع مالك تذكرت منه قبلته فاحمر وجهها لااراديا
منه : الحمد لله
شهد : أنا واثقة انك حتتخطي كل الفات وتعسي حياة احلىبكثير من الي كنت متأملاها
واوعي تفكري فلي مايستهلكيش
منه : تصدق ياشهد الطول اليومين الي فاتو ماجاش في بالي لا طارق ولا الي حصل خالص
شهد :غامزة يعني مالك نساكي كل الدنيا
منه : انا بتقولي ايه ماينفعش مالك اخويا
شهد : مافيش اخوات بيجوزو بعض
منه : دا نفس الكلام الي قاله لي
شهد :يبقى تسمعي كلامو وتعيشي حياتك وتنسي الي فات
تعرفي انا تفكير مالك عجبني ،باينلو ناوليك وانا شخصيا دعماه
منه : حتقفي معاه عليا
شهد حقف معاه علشانك
شهاب مع مالك
شهاب : والله صبرت ونلت يا مالك
مالك : انا مش مصدق الي حصل يا شهاب ،بعد مافقدت الامل خالص بجوزها من غيري
رجعت وتكتبت ليا وكان ربنا بينبهني انو قادر على كل شئ
شهاب : ونعمة بالله ،قولي عامل ايه معاها
مالك : لس مش متقلبة الفكرة ولس بتقول نفس الجملة الي خربت عليا طول السنين الفاتت احنا خوات
بس على مين انا مش حتراجع عن الي فبالي مهما حصل وحتون ليا المرادي ومافيش غيري حيسكن قلبها
شهاب : تمام انت صح وانا معاك
مالك يضرب كتف أخاه
مالك شكرا يا شهاب
دق باب الشقه ذهبت من لتفتح فوجدت أمامها شابة ينم مظرها عن الميوعة وقالت يعنج لمنة :مالك موجود
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انسه خاطبه)