روايات

رواية انساني الفصل الاول 1 بقلم يارا عبدالسلام

رواية انساني الفصل الاول 1 بقلم يارا عبدالسلام

رواية انساني البارت الاول

رواية انساني الجزء الاول

رواية انساني
رواية انساني

رواية انساني الحلقة الاولى

_انتى طالق
_اي الكلام دا يا زين
_زي ما سمعتي انتى طالق ارجع البيت ملاقكيش فيه
_اي دا انت خدت الفلوس بتاعت الورث صح برافو يا زين انا كدا بقيت افراج والحمد لله خلصت منك ومن همك
ومن النكد بتاعك والاهمال والبرود بتاعك دا واحسن انك طلقتنى انا ميشرفنيش اعيش مع واحد انانى زيك..
_اي اللي بتقوليه دا يا بت انتى
امشي يلا اطلعى برا من هنا ومش عاوز اشوف وشك تاني
قامت دخلت الأوضه وقالت:يعني انا ماسكه فيك وبعيط وبقولك والنبي متطلقنيش
زين وهوا مستغرب طريقتها وقوتها قدامه حاول يثير غضبها:على فكره انا هتجوز
_اتجوز حد حايشك يلا بقى طرقني علشان امشي من هنا
دخلت وجمعت هدومها
وخرجت ملقتهوش حست بالحزن ونزلت دمعه خادعه من عينيها افتكرت أيامهم سوا هوا اه كان متجوزها غصب عنه لكن مكنتش تتخيل أنه يطلقها بالسهولة دي خصوصا انها كانت بدأت تحبه بصت بألم لأركان الشقه اللي قضت فيها تلات شهور من غير حياة كان دائما بيتجاهلها وعمرة ما حس بيها وشالت شنطتها بخيبة أمل وبعدين خرجت من البيت وراحت لبيت اهلها..
خبطت البيت وامها فتحتلها
ساره بابتسامه:ازيك يا ماما
امها باستغراب:ازيك يا حبيبتي اي جابك في وقت زي دا وفين جوزك واي الشنطه دي
ساره وهى تمثل بلامبالاة:عادي يا ماما اتطلقت
امها يخضه:يا مصيبتي ازاي يبنتي اتطلقتي ازاي وزين دا بيحبك
_يعني عوزاني امسك فيه واقوله والنبي خليني
_اكيد انتى السبب
ساره بصتلها باستغراب وحزن :اه انا السبب انا هدخل الاوضه ارتاح شويه
دخلت الأوضه وهى بتمنع نفسها من الانهيار
*انا السبب!؟
انا عملت اي غير اني كنت بحاول أقرب منه وهوا ولا كان معبرني كانت معاملته جافه كسرني وكسر قلبي حياتى مبقاش ليها طعم انا كان مالى بوصية أبوه …
افتكرت اول يوم جواز..
Flash back
كانت ساره قاعده يوم الفرح كانت مبسوطه زي اي بنت
زين دخل وشافها وكان راسم علي وشه البرود
زين:ساره انا عاوز اتكلم معاكي
ساره بانتباه:اتفضل
زين بصلها واتنهد:انا انا متجوزك غصب عني
ساره :ازاي مش فاهمه
_يعني ابويا لما مات كتب في وصيته اني لو متجوزتكيش
خلال شهرين من موته املاكه كلها هتتوزع على الناس الغلابه وانا تعبت في الشركه والشغل ومكنتش منتظر كدا ونفذت الوصيه بتاعته بس اوعدك يا ساره خلال تلات شهور اول ما كل حاجه تبقى باسمي هطلقك …
ساره بصتله بصدمه:انت ازاي اناني كدا ازاي كدا انا بكرهك يا زين بكرهك ربنا يسامحك يا خالى ويرحمك
وقامت من قدامه بغضب ودخلت الأوضه…
Back .
أعدت عيطت تندب حظها..
امها دخلت عليها وبدأت تعيط..
_اه يا خيبة املك يا سميره في بناتك اه ياني عليا
ساره:في اي يا سميره ما تهدى يروح زين يجي ازين منه ولا تزعلى انا نفسي مش زعلانه لأنه واحد انانى ومش بيحب الا نفسه وانا مكنش يشرفني اكمل حياتى مع واحد زي دا
دخلت ندى بنت عمها اللي اول ما سمعت خبر طلاق ساره طلعت جري علشان تشمت فيها..
_اي دا ساره اي اللي جابك عندنا
ساره بمرح:اصلي اتطلقت يا ندى مش تباركيلي عقبالك بقى تتجوزي وتطلقى كدا علشان نبقى اسره مع بعضينا
ندى :انتى هبله اي الكلام اللي بتقوليه دا وبعدين هتلاقيه زهق منك ومن طريقتك دي فطلقك
ساره بلامبالاة:روحي اساليه اهو عندك وغمزتلها بخبث.
مانتوا كدا كدا عارفين عن بعض كل حاجه
ندى بتوتر:اي اي الكلام دا يا ساره
ساره:اي يا حبيبتي على فكره انا مش زعلانه انتى زي اختى برضو وانتو الاتنين عينه واحده متفرقوش كتير عن بعض
ندى زهقت من كلامها أو بمعنى أصح معرفتش ترد عليها
سميره بغضب:اي الكلام اللي قولتيه لبنت عمك دا
ساره:انتى شايفاها جايه تشمت فيا ازاي وكأن العرسان عليها طوابير بنت المقشفه
سميره:يبنتى بطلي طريقتك دي هتلاقيه طلقك بسبب دبشك دا
ساره يزهق:طيب يا امى ممكن تسيبيني لوحدي بقى ..
سميره حست ببنتها وقربت منها وحضنتها
_انا عارفه انك موجوعه وبتتماسكي علشان متنهاريش
ساره بدأت في البكاء واستسلمت في حضن امها اللي حست فيه بالأمان
_حطم اي ذره حب جوايا ليه من اول يوم دخلت بيته انا بكرهه يا ماما وبكره اي حاجه كانت ربطانى بيه
سميره بدموع:لي يا ابن اخويا تحطم بنتى كدا ربنا يسامحك انا كنت بعتبرك ابني اللي مخلفتهوش
بعد اسبوع ساره مكنتش بتخرج برا الاوضه وكانت بتمثل الامبالاة قدامهم كلهم وبتضحك وتهزر كاعدتها..
وفي يوم سمعت صوت زغاريط جايه من تحت من شقه عمها..
سميره وهى داخله :الحقى يا بنتى زين وندى خطوبتهم النهارده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انساني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى