روايات

رواية انت مرادي الفصل الأول 1 بقلم يارا ابراهيم

رواية انت مرادي الفصل الأول 1 بقلم يارا ابراهيم

رواية انت مرادي الجزء الأول

رواية انت مرادي البارت الأول

انت مرادي
انت مرادي

رواية انت مرادي الحلقة الأولى

في مكان في لندن وبالتحديد في إحدى شركات الالفي كانت الشركه مقلوبه كل واحد بيجري في حته واخيرا حد نطق وكان بيقول
الشخص الغريب:/طيب انتوا ما تعرفوش هي عامله اجتماع ليه اصلها غريبه في العاده الاستاذ حسن هو اللي بيبلغنا لو كان في اجتماع.
رد حد تاني وقال……..
الشخص الغريب 2:/ مش عارفين بس بما انها هي اللي عامله الاجتماع يبقى فيه حاجه مهمه.
كانوا لسه هيكملوا كلامهم لقوا باب الشركه بيتفتح وبيدخل منه حراس كثير وسطهم بنتين والاتنين محجبين ولبسهم واسع وفضفاض ومع ذلك لهم تقدير وهيبه…
قالت بنت من البنتين اللي كانوا وسط الحراس واللي اسمها هنا.
هنا:/ استاذه يارا عم حضرتك اتصل كثير اوي عليك وبلغناه ان حضرتك مشغوله وقال اول ما تفضي رني عليه.
***********************
استووووووووب
يارا الالفي بنت جميله عندها 21 سنه متخرجه من كليه الالسن وماسكه شركات والدها في لندن يارا بنت محجبه ولبسها دايما واسع ومع ذلك بتلتزم الجديه والمهاره العاليه في شغلها.
هنا الصاوي بنت محترمه عندها 21 سنه متخرجه من كليه الالسن ودي تبقى صاحبه يارا وشغاله معاه في الشركه ويعتبر هي سكرتيره يارا وهنا كمان بنت محجبه ولبسها فضفاض وعندها مهاره عاليه زي صاحبتها .
*******************
في شركه الالفي:
في مكتب يارا كانت قاعده على الكرسي وبتكلم عنها في الموبايل.
يارا:/الوا يا عمي حضرتك عامل ايه وطنط نجلاء عامله ايه وحشتوني قويي والله.
عم يارا واللي كان اسمه خالد.
خالد:/الوا يا حبيبتي قلب عمك كده يا يارا كده مش تنزلي عشان نشوفك ونطمن عليك وبعدين لو وحشناكِ بجد كنتِ نزلتي تشوفينا ولا احنا مش اهلك.
يارا:/ ما تقولش كده يا عمي انتم اهلي اللي ما ليش غيرهم بس حضرتك عارف ارجع ليه بعد ما جدي مات من شهرين وما قدرتش انزل احضر عزاء ولا اهلي اللي ماتوا وانا صغيره وبقى اسمي اليتيمه وده كله عشان واحد حقير حيوان قتل صاحب عمره علشان يسرق فلوسه.
* نسيب يارا تكلم عمها ويتفهموا براحتهم*
**************************
وفي مكان تاني خالص في مصر ام الدنيا وبالتحديد في إسكندريه في شركه من مجموعه شركات الالفي.
وفي مكتب رئيس مجلس الإداره كان قاعد بطلنا وبيكلم عمر صاحبه في الموبايل.
عمر:/خلاص بقي يا مراد ده كله عشان الاجتماع اتأجل.
مراد:/ بنرفزه ونفاذ صبر… يا ابني افهم دي تاني مره الوفد بريطاني يأجل الاجتماع بدون اي سبب مقنع لدرجه اني حسيت انهم هيلغوا الصفقه.
عمر:/ يا ابني خلاص ايه المشكله انت اصلا ما كنتش فاضي النهارده مش انت قلت ان ابوك عاوزك خلاص ايه اللي مضايقك المفروض تفرح.
مراد:/ شكلك نبرت فيها اهو ابويا بيرن اهو اقفل عشان اشوف هو عايز ايه.
عمر:/ ماشي يا اخويا اما نشوف اخرتها معاك ايه.
**********************
استووووووووب
مراد الالفي ابن خالد الالفي وده اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط شاب جميل عنده 26 سنه وعند اخت واحده اسمها ياسمين بطلنا متخرج من كليه الهندسه بس قرر انه يكبر شركات جده ووالده.
****************
عمر المنشاوي وده صاحب بطلنا مراد اتربوا سوا من وهم صغيرين ولما كبروا اشتغلوا في الشركه عمر شاب جميل عنده 26 سنه وهو وحيد ابوه مامته متوفيه من لما كان صغير.
************************
في مكان تاني خالص في لندن كان في اتنين بيتكلموا باللغه الانجليزيه وبيقولوا
الشخص الغريب1:/ يا سيدي ونحن نراقب الانسه يارا لقد علمنا انها ستنزل مصر خلال اليومين القادمين.
الشخص الغريب 2:/ ولكن لماذا الم تعرف.
الشخص الغريب 1:/ لا يا سيدي انت تعرف انها حريصه للغايه كما انني اشك انها تعرف اننا نراقبها لانها ليست بالغبيه وتعرف جيدا ما يدور من ورائها.
الشخص الغريب 2:/ لا يهم عندما تعود من سفرتها هذه سنرمي الشبكه وننتظر الفريسه.
وفضلوا الاتنين يضحكوا ( نسيب الهبل دول يضحكوا مع بعض)
************************
في لندن وبالتحديد في فيلا كبيره وفخمه قالت يارا لي هنا.
يارا:/ اجهزي يا هنا وخلي الداده سناء تجهز الشنط علشان هننزل بكره مصر.
هنا:/ باستغراب…. مصر!!
يارا:/بجديه…. ايوه يا بنتي مصر مالك في ايه.
هنا:/ ما فيش بس مستغربه.
يارا:/ مش تستغربي مضطره انزل عشان نفتح وصيه جدي وانا اصلا كنت رافضه بس عمي اصر اني انزل عشان نفتح وصيه جدي.
هنا:/ يارا عايزه الحق ولا ابن عمه.
يارا:/لا ابن خالته هههههههههه.
بصت هنا لي يارا فقالت يارا..
يارا:/احم.. خلاص قولي.
هنا:/ بجد نفسي اعرف ازاي في الشغل بتبقي شخصيه وفي البيت شخصيه تانيه خالص.
قالت يارا بضحك وهي بتسرح شعرها الطويل الناعم
يارا:/ يا بنتي نحن نختلف عن الاخرون ولا انتِ عندك راي تاني.
هنا:/ لا يا اختي لا تاني ولا تالث اسمعي عايزه اقول ايه عشان نخلص ونتخمد.
يارا:/ها يا ستي قولي.
هنا:/بجديه.. على فكره يا يارا انت غلطانه جدا وليكي ذنب في موت جدك وانتِ عارفه كده كويس.
يارا:/بعصبيه.. قصدك ايه بليه ذنب في موت جدي انت عارفه ان ما كانش بايدي اني انزل واشوف اللي قتل اهلي بالسهوله دي كلها وانا واقفه وما اقدرش اعمل له حاجه.
هنا:/ يارا الموضوع عدى عليه 15 سنه خلاص حاولي تنسي.
وهنا يارا اتعصبت جامد وابتدت تزعق..
********************
في مصر بالتحديد في فيلا الالفي.. دخل مراد وسلم على والدته نجلاء.
نجلاء:/مالك في ايه وشك احمر ليه كده.
مراد:/بص وبدأ يحكي لمامته وقال.
flash back.
في مكتب مراد في الشركه.. مراد وهو بيتكلم في التليفون.
مراد:/الوا يا بابا في ايه.
خالد:/برن عليك من زمان فينك وبعدين يا برود اعصابك يا اخي عمال ارن عليك وانت حتى ما اهتمتش يمكن نكون موتنا او بنولع.
مراد:/ اسف يا بابا كنت مشغول بس في ايه اللي يخليك مش تستنى لما اجي البيت وتفضل ترن عليا.
خالد:/ يارا يا سيدي.
مراد:/بأستغراب…. يارا… يارا مين!!!
خالد:/ يارا بنت عمك يا زفت.
مراد:/بأستغراب اكبر… عمي…. عمي مين لمؤاخذه.
خالد:/انت شكلك شارب حاجه وربنا بس لما تيجي عشان تبقي تشرب حلو.
مراد:/ اشرب ايه وربنا ما بشرب حاجه خالص.
خالد:/ يا زفت عمك فراس… وبنته يارا اللي جدك سفرها لندن بعد موت ابوها وامها عشان يحميها من منصور الكلب.
مراد:/اه صح افتكرت.. يارا بس دي اللي رجعها بعد المده دي كلها انا افتكرتها ماتت.
خالد:/بعصبيه… موته تشيلك يا اخي يا ابني هو انت ايه ما بترحمش خالص على العموم طيارتها هتوصل بكره بالليل بعرفك بس عشان انت اللي هتجيبها من المطار.
مراد ولسه هيعترض خالد قفل السكه في وشه
Buck.
مراد:/وبس ياستي ده اللي حصل.
نجلاء:/بضحك… وربنا يابني انت نكته في حد ناسي عمه وبنت عمه.
مراد:/اتريقي.اتريقي انا مش عارف انتِ امي ازاي.. بس المهم تفهمي بابا اني مش هعرف اجبها من المطار عشان عندي صفقه مهمه جدا مش هينفع تتأجل اكتر من كده الصراحه.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انت مرادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى