روايات

رواية وحوش الأرض الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الجزء الثاني والعشرون

رواية وحوش الأرض البارت الثاني والعشرون

رواية وحوش الأرض الحلقة الثانية والعشرون

بسم الله..
ف الفيلا عند احلام..
احلام شايله معاذ و راحه جايه بيه علشان يسكت لكن هو بيعيط..
احلام : خلاص بقا ي حبيبي مانا ح
جايه اهي.. وجعت قلبي بعياطك ده والله
قرب منها عماد : هاتي عنك انا هخرج بيه برا و اقعدي انتِ.. هنوقف برا نشوف مالك اكيد قرب يجي
عماد اخد معاذ و خرج برا : ما خلاص بقا ياض متبقاش رخم شبه عمك هاني كده دايما مكشر و نكدي.. ملقتش حاجه تشبهُ فيها غير النكد!!
معاذ مش مبطل عياط و رفع ايده ضرب عماد ع عينه..
عماد : يا ابن ال** و كمان ايدك عاميه.. ده احنا نخاف منك بعد كده يا ابن مالك..
ف الوقت ده وصلوا مالك و همس و مليكه..
همس راحت بسرعه ع عماد : ازيك يا بابا
عماد: الحمدلله ي بنتي.. خدي ابنك اهو
همس شالته و طبطبت ع ضهره : معلش يا بابا تعبتك معايا انت و ماما احلام..

 

عماد بحنيه: والله كلمة بابا منك بتهون عليا تعب الدنيا و ما فيها..
مليكه بمرح: احم.. ازيك ي حج
عماد لهمس : شوفتِ.. اهي بتقولك حج.. حلوفه بتتكلم
مليكه : حلوفه؟!! مش عارفه والله الشُهره عايزه مني اي
مالك : هتكون عايزه منك اي يعني هو انتِ حيلتك حاجه
مليكه : متشكرين ي رجوله.
مالك ضحك.. و قرب من همس و شاف معاذ ساكت نايم ع كتفها و ايده ف بوقه..
مالك : والله؟! مانا قاعد ساعه شايلك و رايح جاي و اطبطب و ادلع مفيش فايده.. طب تعالى ف حضن بابا و انت ساكت و قمر كده..
معاذ رفع راسه من ع كتف امه و فتح ايديه الاتنين..
مالك ابتسم بحب و قرب منه علشان يشتاله لكن معاذ ضرب مالك بايديه الاتنين ع وشه.. الكل اتصدم
مالك : ف اي يالا..
همس ضحكت بصوت عالي ع شكل مالك و صدمته و بعدها الكل ضحك

 

مالك بغيظ: لا معاذ قلب بابا.. صح ي حبيبي تعالي لبابا بقا علشان يشوفوا اننا بنحب بعض.
لسه هيقرب منه معاذ تف عليه..
مالك بغيظ: تصدق بالله ان انتَ تربية ناقصه اه والله شبه عمك هاني بالظبط..
هاني خرج من جوا الفيلا و راح عليهم : ف اي انتَ و الحج ماشاء الله مش محتاجين توصية اي شتيمه تلزقوا فيها اسمي..
عماد حط ايده ع كتف هاني : علشان انتَ متربي بزياده
الكل ضحك و هاني سابهم و خرج من الفيلا خالص : مفيش فايده
مليكه : طب يلا ندخل جوا بدل ما احنا واقفين كده
الكل دخل… احلام قربت من همس : حمدلله ع السلامه.. الحمدلله انه سكت متعرفيش كان بيعيط ازاي قلبي كان واجعني عليه…
همس طبعت بوسه ع راسها : سلامه قلبك من الوجع ي ست الكل، احم.. معلش هطلع بس اوضة مالك فوق هاكل معاذ و بعد كده هنزل اقولكم انا اتاخرت ليه..
احلام : ماشي ي حبيبتي براحتك..
همس طلعت و مالك طلع وراها و مليكه واحلام دخلوا يجهزوا الاكل.
__________

 

عند البنات..
وعد : انا عايزه امشي مش هينفع اقعد هنا اكتر من كده انتم ليه مش فاهمني..
مروة : احنا اللي مش فهمينك ولا انتِ اللي مش فاهمه انتِ بتقولي اي
وعد بحيره: طب اعمل اي يعني هفضل طول عمري كده؟!
مروة بمرح : لا مش هتفضلي كده ي فقريه.. هانت و تتجوزي الواد ايهاب اخويا و هتبقي مراته و ابقي وريني مش هتسمعي كلامي ازاي.. انا بقولك من اولها اهو انا عمتو الحربايه..
مروة بصتلها و ابتسمت ابتسامه هاديه..
مروة : احنا قعدين مع بعض اهو لحد ما ايهاب يجي ياخدني و نوصلك ف طريقنا..
ياسمين : ايوه علشان خاطري مش تمشوا غير لما ياسين يجي.
مروة : نمشي فين انتِ عبيطه احنا هنا ع قلبك..
____________
عند ايهاب و ياسين..
الكل كان واقف مصدوم من اللي حصل ازاي بالسهوله دي مو،تت نفسها الكل جرى بسرعه و قربوا من شاهي و كان وشها و جسمها كله د،م..
طارق قرب منها و مسك ايدها و سابها و اترمت جنبها : خلاص هي ما،تت قفلوا القاضيه ع كده..
ياسين و ايهاب واقفين و مش قدرين ينطقوا حرف من صعوبة المنظر و كأن الكلام كله اتبخر..

 

ياسين اتكلمت بصوت مهزوز: احم.. هو المفروض نعمل اي الوقتي..
طارق : خلاص انتم دوركم خلص.. احنا هناخدها ع المستشفى علشان تصريح الدفن و شهادة الوفاة و اهلها هما اللي هيستلموها..
الست اللي كانت معاهم و ف ايديها الكلبشات صرخت بكل صوتها : شـــــــآهِي.. و قربت منها بلهفه.. شاهي ب.. بنتي شاهي قومي ردي عليا..
الكل اتصدم ايهاب اتكلم بهمس : معقول.. امها؟!
طارق طلب الاسعاف.. و قرب من منيره: خلاص عياطك الوقتي مش هيفيدك ف حاجه.. ياريتك كنتِ نصحتيها من الاول تبعد عن السكه اللي كانت فيها دي.. لكن الظاهر انك كنتِ بتدعميها..
منيرة قعدة ع الارض بتعيط.. بعد شوية اجى الاسعاف علشان ياخدوا شاهي
منيرة وقفت : شاهي.. لا هتاخدوها فين؟ مش كفايه عصام اللي اخدها مني سنين و لا انتم اخدتوها مني ف السجن و لما اخدها ف حضني يوم تاخدوها مني للابد
ياسين : كلامك مبقاش ليه لازمه.. بنتك ساعدة عصام ف السر،قه و الظلم و القت،ل.. و الظالم نهايته وحشه.. و اهي ف الاخر ظلمت نفسها..
بعد دقايق الكل مشى و ايهاب ركب عربيته و ياسين كمان ركب عربيته و راحوا عند فيلا ياسين..
ايهاب ركن و ياسين وراه..
ايهاب : هتقول لوعد اي؟!

 

ياسين : هنقولها الحقيقه هنقولها اي يعني
ايهاب حرك راسه بالموافقه : ربنا يستر
البنات اخدوا بالهم من دخول الشباب..
ياسمين راحت ع ياسين : كنت فين كده طول اليوم
ياسين : معلش كنت ف مشوار مهم..
مروة : يلا ي ايهاب علشان نمشي ده المغرب هياذن خلاص اهو
ايهاب : تمام..
وعد كانت قعدة بتفرك ف ايديها باحراج..
ياسين : اقعدوا ي بنات جنب وعد علشان عندي كلام عايزه اقوله انا وايهاب.. اقعد ي ايهاب
ياسين و ايهاب قعدوا قدام البنات..
وعد بتوتر : خير..
ايهاب : متقلقيش هو فعلا خير.. علشان اي حاحه ربنا بيكتبها علينا بتبقا خير حتى لو مش بتبقا شايفين ان ده خير لينا بس رب الخير لا ياتي الا بالخير..
وعد : و نعم بالله العلي العظيم
ياسين : احم.. بصي ي وعد انا عايز اقولك ان احنا قدرنا نوصل للشخص اللي خطف،ك

 

وعد بصلهم بترقب
ياسين : بصي اللي خطفت،ك هي شاهي..
وعد و ياسمين شهقوا بصدمه لكن مروة كانت قعده مش عارفه مين شاهي اصلا
ياسمين : طب و بعدين
ايهاب : انا هقولكم كل حاجه… و بدا يحكي كل حاجه بالتفصيل و شايف علامات الصدمه ع وش البنات..
ايهاب : انتِ مسامحه شاهي ي وعد لوجه الله.. عي خلاص الوقتي ما،تت
وعد دموعها نازله بوجع كبير هي الوقتي هتسامح ف حقها و قهرتها.. و حرمانها من امها و ابوها.. غمضت عيونها بوجع الدنيا
ايهاب : وعد انتِ بتعيطي ليه
وعد بعياط: انا سامحتها.. سامحتها ي ايهاب..
حضنتها مروة و ياسمين..
ايهاب و ياسين خرجوا برا ف الجنينه..
__________
بقلمي /منة ضياء ♡
عند همس..
معاذ نام همس حطته ع السرير و قعدة قدام مالك : بجد يا مالك قلبي زعل علشانها اوي.. بجد هي شافت كتير اوي..
مالك مسك ايدها : بصي ي همس مفيش حد مش بيمر بمواقف صعبه و انا معاكِ انها شافت كتير جدا.. بس ربنا هيعوضها و اكيد اللي ظلمها و عذبها كده هيدوق من العذاب بس عذاب الاخره اكبر

 

همس : معاك حق..
مالك مسح دموعها : طب يلا بقا علشان نرجع شقتنا عايزك ف موضوع مهم اوي يعني و غمزلها بطرف عينه
همس ابتسمت : والله انتَ دماغك مش فيك بقالي ساعه بعيط و اشكيلك و انتَ ف عالم تاني..
مالك : مكذبتيش.. فعلا انا ف عالم تاني.. انتي عالمي ي همس
همس : طب يلا اشتال معاذ و تعالي..
مالك بمعاكسه : وراكِ لاخر الدنيا ي جمر
همس نزلت و هي بتضحك..
احلام : الاكل جاهز مفيش خروج غير لما تاكلوا
مالك : لا احنا هنرجع البيت علشان شغل بكرا بدري..
احلام : لسه بدري.. شوية بس و بعدين امشوا و بالمره مراتك تقول كان ف اي اخرها و الله بالي مشغول..
مالك وافق و قعدوا كلهم ياكلوا.. و همس قالت ع خط،ف وعد و الكل ملامحه اتبدلت لحزن..
احلام بحزن : عين العقل والله يا بنتي كويس انك مسبتهاش تمشي لوحدها
همس : ربنا يريح بالها.. انا هحاول ابقا معاها لحد ما تتجوزو يبقا حوزها معاها احسن ما هي عايشه بطولها كده..
احلام : ربنا يجبر بخاطرك ي بنتي و يصلح حالك..
الكل : امين
و بعد شوية وقت مالك اخد همس و معاذ و راحوا شقتهم
_____

 

مروة : يلا ي وعد علشان ترجعي البيت و ترتاحي و ياريت زي ما اتفقنا تنسي كل حاجه و تبداي من جديد و انتِ حُره مش مُقيده
وعد هزت راسها بموافقه ع كلامها..
مروة : طب يلا قومي معايا هنوصلك و احنا ماشين..
خرجوا لايهاب و هو اخدهم معاه هما الاتنين ف المقعد اللي ف الخلف و لما وعد نزلت مروة ركبت جنب ايهاب و وصلوا هما كمان..
مروة طلعت اوضتها ع طول لكن ايهاب طلع فونه و كانه كان ناسي حاجه مهمه و افتكرها..
ايهاب اتصل بياسين : الوو..
ايهاب : بقولك هو الواد اللي ف المخزن ده هنهبب فيه اي
ياسين : لا متشغلش بالك الظابط طارق اخده و قال هيتصرف
ايهاب نفخ براحه : طب كويس.. يلا سلام
ياسين : سلام..
كده انتهى اليوم ع الكل.. و كان كل واحد ف دوامة افكار غير التاني..
الايام عدت ورا بعضها..
كانوا البنات دايما مع وعد و مش بيسبوها غير ع النوم بياخدوها و يخرجوا و يحيبوا الحاجات اللي هتلزمهم ف كتب كتاب وعد و ايهاب
و ايهاب بيروح الشركه بس كان ف لخبطه كبيرة ف المصنع و كان ايهاب بيحاول يصلح اللخبطه طول الفتره دي
لكن ياسين كان شغله كويس جدا و المصنع كويس و قرب يبقا جاهز للعمل فيه.

 

ياسين كان ليل و نهار ف الشركه و كان جاسر بيسد الاوقات اللي مش بيكون ياسين فيها..
احلام بقت مقربه من وعد جدا و بتعاملها زي ما كانت هالة بتعاملها بالظبط..
نيجي بقا ليوم كتب الكتاب..
وعد واقفه قدام المرايا : حرام عليكِ ي مروة اي الهيل اللي انتِ عاملاه ف وشي ده.. اي كل الالوان الميكب دي احمر و اخضر و اصفر و بني.. اصفر و اخضر؟! اعاااااا حرام عليكِ
مروة : تصدقي انا غلطانه اني كنت بعملك ميكب علشان تبقي مزه..
وعد : مزه في عينك.. ده انا بقيت جث،ه بسببك..
همس كتمت ضحكتها : تعالي معايا اغسلي وشك من طبق السلطه اللي ف وشك ده
مروة : عليا النعمه دول ناس ما بيفهموا ف الميكب 😒
بعد شوية وقت كانت وعد غسلت وشها و مفيش اي اثر للميكب..
همس : تعالي انا هعملك ميكب خفيف
وعد : لا متشكره
همس : لا متخافيش والله ع ضمانتي.. اللي يخربيت معرفتك ي مروة البت خايفه مني..
الكل ضحك.
دخلت ياسمين : معلش بقا ياسين لسه موصلني الوقتي اصل هو كان ف الشركه من بدري..
همس : حصل خير المهم انك اجيتي.. كل البنات جهزت و كانوا بيزغرطوا و عاملين للبيت بهجه..
وبعد شوية وقت اجت احلام و عماد و هاني..
وبعدها اجى ياسين و مالك..

 

الكل جهز و ايهاب وصل هو وخالد و الماذون ..
اتجمعوا كلهم و كانوا مستعدين لكتب الكتاب و وعد من لمة الكل حواليها غصب عنها كانت فرحانه و الضحكه ع وشها و الفرحه ف عيونها..
قعد ايهاب و حط ايده ف ايد جاسر اللي قال انه هيبقا مكان ابو وعد لانها ملهاش حد..
الماذون : بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما ف خير..
ايهاب قام وقف و دقات قلبه مسموعه للكل مروة زغرطت بفرحه كبيرة وعد من فرحتها دموعها نزلت ع خدها..
احلام راحت حضنتها : الف مبارك ي حبيبتي.
وعد : الله يباركلي فيكِ يارب
الكل بدا يبارك ليهم..
قرب ايهاب من وعد و مد ايده ليها : مبارك عليا وجودك ف حياتي..
وعد حطت ايدها ف ايده و اكتفت بابتسامه.
مروة قربت منهم و نفخت بزهق : هو انا اللي هقول ع كل حاجه و بعدين اي ده انتم بتسلموا ع بعض ليه فكرين نفسكم خارجين من صلاة العيد..
الكل بصولها بتعجب..

 

مروة : اشتلها يا عم ايهاب دي مراتك..
الكل ضحك عليها و وعد برقت بصدمه..
ايهاب ضحك و قرب من وعد و قالها بصوت اشبه بالهمس : لا هشتالك بقا.. ده انتِ شمتي فينا اللي ميسواش..
وعد ابتسمت باحراج.. و هو قرب منها وشالها و لف بيها و مروة زغرطت و الكل سقف بحماس..
عماد : اعبالك يا ياسين.
ياسين رفع عيونه : قريب باذن الله..
_______..
-فيها اي اما اسافر.. انا هسافر فترة و ارجع تاتي ليه محسسني اني هسيبكم و انساكم؟!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى