رواية انت غيرهم الفصل الثاني 2 بقلم سلمى أسامة
رواية انت غيرهم الجزء الثاني
رواية انت غيرهم البارت الثاني
رواية انت غيرهم الحلقة الثانية
..انتي اتجننتي يا ولاء ايه اللي انتي بتقولي دا عيب عاليكي
..عيب عليا انا ؟ ومش عيب علي بنتك اللي صورها في كل حته وفي كل مكان وكل صوره غير التانيه ومع واحد شكل غير التاني
..بس اخرسي انتي ازاي تقولي كدا علي اختك انتي اتجننتي يا ولاء
..لا شكلكوا انتوا اللي اتجننتوا انا بيتي حيتخرب بسببكوا الاقي جوزي بيقولي عشان مافيش راجل في بيتكم اختك ماشيه علي حل شعرها انتوا فضحتوني
.. قلبي وربي غضبانين عاليكي يا ولاء قلبي وربي واقفلت في وجهها السكه وبعد قليل يخرج الطبيب من الغرفه لتذهب اليه والدتها سريعا وهي تقول بلهفه
..خير يا دكتور
..ازمه بنتك كبيره وعندها صدمه عصبيه باين سمعت او شافت حاجه جت علي اعصابها حاولوا ما ديقوهاش كفايه مرضها
..طب هي حتخرج امتي
..انهارده بس ياريت تخفوا عاليها
اومأت برأسها ليذهب الدكتور وتذهب هي لتري ابنتها لتجدها نائمه علي السرير وتجلس بجانبها وتقول بهدوء
..يا حبيبتي يا بنتي يا تري مين اللي عمل فيكي كدا يا قلبي
دقائق ثم بدأت روان في فتح عيناها
..عامله ايه دلوقتي
تحدثت روان بتعب وتقول بدموع
..دي مش انا يا ماما ولله ما انا صدقيني
..اومال مين يا روان ……….انا وقفت لكل الناس وصدتهم عشانك وبدافع عنك بس انا معرفش اذا كانت انتي ولا لا ءه
..انتي مش واثقه فيا يا ماما
صمتت ونظرت الي الارض فقالت روان
..مش انا ولله العظيم مانا ….امال ليه بقا حوار بنتي متربيه وووو ليه
..مقدرش اقول قدام حد انك كدا
..يعني انتي مصدقه بقا ان انا دي فعلا
..انا مقولتش كدا
..انا عايزه امشي
اومأت برأسها وبعد قليل كانوا يستقلون تاكسي ويذهبون
…………….
..شوفت يا سطي صور البت الجديده طررررش
..ايه يا بني اللي انت عملتوا دا انت اتجننت
..ليه الغلط طه
..البت استأمنتني علي التليفون عشان اصلحولها وفي الاخر تعمل كدا
..وهي اول مره …وبعدين نطلع مصلحه علي اساس اشلها الصور دي
..بعد ايه دي اتفضحت يا متخلف
..فكك
…………..
دخلت روان من باب المنزل و ذهبت الي غرفتها واقفلت الباب
امسكت روان هاتفها وتري تلك الصور والفديوهات حقا هي لتنزل دموعها
……
لتمسك الهاتف وتنظر الي الذي يتصل عليها وكان جد روان روان ثم ترن عليهما وتقول
..الو اذيك يا حج
..عاجبك الفضايح دي يا خديجه بنتك بقت وصمه عار عالينا كلو منك بس انا اللي غلطان اني سبتهالك بعد موت جميل
..قصدك ايه
..قصدي ان انا وعم روان في طريقي ليكي جي اخد روان وانضف عاري منها الفاجره مش دي عادتنا ولا انتي ليكي رأى تاني يا خديجه
صمتت وهي تشعر ان قلبها يعتصر فهي صعيديه وهذه عادتهم لتتنفس بحزن وتعب لتقول
..اللي انت شايفوا يا حج اعملوا
..وهو دا الكلام الصح يا خديجه
تذهب اليها وتقول بقسوه وغضب
..جدك وعمك جيين دلوقتي ياخدوكي انا كلمتهم
..لاءه انا مش حروح معاهم لا دة علي جثتي
..روان انا كل دا هاديه وماسكه اعصابي عاليكي ومراعيا تعبك ومرضك كفايه لحد كدا كفايه الفضايح دي احمدي ربك انو مش عايز يقتلني انا التانيه
..مش حروح معاهم انا معملتش حاجه وانتي واناي يا ماماوحتسبيهم يقتلوني انتي ايه معندكيش قلب
اقتربت والدتها لترفع يداها وتصفعها بقوه علي وجهها وتقول وهي تبكي
..اخره تعبي وتربيتي فيكي مشيتي في الحرام عايزه اي تاني عايزاني اقع اموت منك وقفت للكل وانا مش مصدقه بس الصور دي مييين انطقي انفضحنا خلاص
..ولله ما انا والله العظيم معملت حاجه
..كدااابه امال مين دي مين اللي فالصور دي انطقي عملتي كدا ليه حرماكي من ايه خليتي اللي يسوي واللي ميسواش يشمت فينا داخله باب الشارع مش قادره ارفع راسي
..انتي ازاي مش مصدقاني
ذهبت والدتها لتجلب الهاتف وتفتحه علي الصور
..بصي اتفرجي حطي نفسك مكاني شوفي عملتي ايه جبتلنا العار
لتظل تنظر الي الصور ثم تسحب خديجه الهاتف وتنظر هي الاخري الي منظر ابنتها في هذا الوضع المخل لتنزل دموعها بقوه اكبر جعلتها تمسك قلبها بوجع وتشهق بتعب وتقع علي الارض مغشي عليها
لتصرخ روان بقوه وهي تقول
..ماااااماااا ماما فرقي ابوس ايدك فوووقي ونبي ماما
لتخرج الي السلم وهي تصرخ وتقول
دكتور حسسسسن دكتووور حسن
ليخرج حسن ويعلم انه يوجد وضع طارئ ليذهب الي الشقه ويري خديجه ساقطه علي الارض ليتفقد نبضها وروان تنظر بقلق وترقب ليتنهد حسن ويقول بحزن
..ال
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انت غيرهم)