رواية انت عيني الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء نعمان
رواية انت عيني الجزء الثالث عشر
رواية انت عيني البارت الثالث عشر
رواية انت عيني الحلقة الثالثة عشر
.غدر الاحباب
اسرعت نور الى منزلها تبكى بحرقة دخلت الى غرفتها راها والدها ذهب خلفها:نور مالك افتحى
نورمن وسط بكاؤها :مفيش يابابا لوسمحت سيبنى شوية
فكرى:افتحى يانور افتحى
نور:عشان خاطرى يابابا سيبنى دلوقتى
فكرى بصرامة:قلت افتحى ودلوقتى حالا
خرجت نور لوالدها باكية فزع اصاب الاب ان يكون حدث لها مكروه
فكرى:فى ايه مالك بتعيطى ليه
نور:مفيش يابابا مضايقة شوية
فكرى:من ايه قولى يابنتى
لم تستطيع تحمل اكثر من ذلك ارتمت فى احضان والدها تبكى بشدة
فكرى:فى ايه يانور فى ايه متقلقينش يابنتى
نور:هقولك يابابا
قصت عليه كل شئ من البداية وهو يسمع بذهول لايدرى ماذا يفعل وهو يعرف ابنته جيدا ولا يمكن ان تكون هى من يفعل ذلك
فكرى:نورافتكرى كويس تكونى سيبته مع حد ولا حاجة
نور:ابدا والله يابابا محصلش وانا عارفة انه مهم اوى ازاى اسيبه مع حد
فكرى:وانتى ناوية على ايه
رفعت راسها تفكر :هقولك يابابا
فى فيلا سيف يسكن صامتا لايدرى بالعالم من حوله كيف لنور ان تفعل ذلك ايمكن ان اكون خدعت فيها لالايمكن ولكن من وكيف قاطعه دقات الباب
سيرين:سيف تعالى انزل بسرعة
سيف:مش عايز اشوف حد ولااكل ممكن تسيبونى لوحدى
سيرين:لالازم تنزل عمو فكرى تحت
سيف:ايه فكرى ونور معاه
سيرين:لابس شكله مضايق اوى انزل بقى بابا قاعد معاه تحت
نزل سيف لمقابلة فكرى وماانا دخل وجد علبة قطيفة يعرفها جيدا انها علبة شبكة نور
سيف:السلام عليكم ورحمة الله
الجميع:وعليكم السلام ورحمة الله
عبد العزيز:هسيبكم مع بعض شوية
سيف:ازيك ياعمو
فكرى:بخير ياسيف امسك دى امانة كانت ليك عندى
انقبض قلبه وهو يمسك علبة الشبكة:عمو افهمنى اناا
فكرى:بنتى مش خاينة ياسيف مش نور اللى تعمل كده بنتى عمرها عينيها مليانة عمرها مابصت لفلوس مش نور ياسيف وانت عارف كده كويس
سيف:ياعمى اعذرنى نور الوحيدة اللى خدت الملف حتى خالد ميعرفش الرقم يبقى ازاى قولى
فكرى:ملوش لازمة الكلام كل شئ قسمة ونصيب ياسيف
تركه وغادر وسيف لم يتحرك فهاهو يفقدها للمرة الثانية ويمكن ان يكون للابد
حاولت نور ان تعود كما كانت ولكن بداخلها جرح غائر من الصعب شفاؤه مرة واحدة قررت ان تبحث عن عمل حتى تنسى ماقد كان
بالفعل ذهبت لاستاذها دكتور محمد مرتضى فهو يملك واحدة من افضل مكاتب الديكور رحب بها كثيرا كانت تخاف من لقاء ابنه حسام
ولكن عليها ان تنسى الماضى وهى تعرف جيدا كيف تحمى نفسها
بعد حوالى شهر تقدم خالد لملك لطلب الزواج
ذهبت ملك وفريدة الى نور لتعلمها بكل شئ
ملك:نور حبيبتى صدقينى والله انا كنت عايزة ااجل شوية بس خالد مرضاش
نور:انتى يابت عبيطة تاجلى ايه عايزة الراجل يهرب انتى مجنونة
ملك:نور مش هتيجى
نور:اعذرينى ياملك صدقينى مش هقدر
فريدة:ليه بس يانور والله سيف بيحبك متعرفيش بقى عامل ازاى من يوم ماسبتو بعض اسالى ملك كده
ملك:اه والله يانور شكله بقى كئيب وعصبى بزيادة ومش طايق حد
نور:ياجماعة متخافوش بكره الست مريهان تنسيه كل حاجة
بعد عدة ايام تمت خطوبة خالد وملك فى حفل عائلى بسيط
كان سيف ينتظرها ان تاتى ولكن دون جدوى لاحظه خالد
مش هتيجى
سيف:هى مين
خالد:اللى عينك هتطلع وانت بتدور عليها مش هتيجى
سيف:لالا بيتهيالك مش بدور على حد
خالد:ممكن برضه
فى احد الايام كانت نور فى مكتبها رن هاتفها وجدتها ملك
ملوكة حبيبتى ازيك ياعروسة…… ايه صوتك ماله…… ايه امتى …..لااله الا الله طيب طيب انا جاية اهوو لامش هتاخر سلام
لملمت اشياؤها وجدت حسام ابن صاحب الشركة:ايه يانور رايحة فين
نور:معلش ياحسام حصل حالة وفاة ولازم امشى
حسام:ياساتر يارب مين
نور:مامة فريدة صاحبتى
حسام:ايوه ايوه البنت السمرا
نور:ايوه عن اذنك
حسام :طيب استنى اوصلك
نور:لا معلش معايا عربية
حسام:لاازاى ده واجب استنى هروح بعربيتى وانتى بعربيتك بس همشى وراكى عشان معرفش المكان
نور:ملوش لازمة ياحسام مش عايزة اتعبك
نظر اليها بحب :تعبك راحة يلا يلا اتفضلى اودامى
ذهبت نور سريعا الى منزل فريدة وماان دخلت حتى وجدت سيف امامها مشاعر كثيرة مختلفة اشتياق غضب فرح حزن فاهو حبيبها امامها ولكنه لم يعد حبيبها
سيف كان مشتاق لرويتها بشدة ولكن كل ذلك اختفى عندما راى حسام بصحبة نور
خرجت ملك تبكى حتى وجدت نور:نور الحقى فريدة مبهدلة نفسها ادخلى حاولى تهديها دخلت نور لفريدة وتركت حسام مع سيف وخالد
عرفتهم ملك على بعضهم نظرات استفهام بين سيف وحسام فكل منهم يريد ان يعرف صلة الاخر بنور
فجاة سمعوا صوت صراخ من الداخل جروا جميعا تجاه الغرفة وجدوا فريدة تمسك بسكين وتحاول قتل نفسها ونور تحاول منعها
نور:فريدة اهدى ياحبيبتى كده حرام انتى كده بتعذبيها
كانت تبكى بشدة:انا اللى قتلتها يانور انا اللى موتت ماما يانور انا
نور:لا ياحبيبتى ده قضاء ربنا هاتى السكينة يافريدة هاتى ياحبيبتى
فريدة:لالايانور هموت مع ماما
اقتربت نور بحذرصرخ بها سيف:نور ارجعى
نظرت اليه للحظات وعادت لفريدة:حبيبتى هاتى السكينة
فريدة متمسكة بالسكينة حتى اقتربت نور منها امسكت نصل السكينة بهدوء
خلاص يافريدة خلاص ياحبيبتى
صرخت فريدة بشدة وهى تسحب السكين التى جرحت يد نور
سيف :نور حاسبى اسرع اليها ووضع منديل على كفها نظر لعينها للحظة ورجع للخلف مرة اخرى وحسام يراقب كل تصرفات سيف بغضب وحزن
صفعتها نور على وجهها
خلاص قلت خلاص اسكتى حرام عليكى حرام
القت فريدة بنفسها فى حضن نور ثم نظرت لها :نور سمحينى ده ذنبك يانور ذنبك انتى
علامات استفهام اتنقلت للجميع وهم لايفهمون شئ ماذا تقصد بكلامها انتهت مراسم العزاء وونور وملك لايفارقون فريدة الا عند النوم يتركانها مع خالتها الارملة
مر على وفاة والدة فريدة حوالى شهر وفريدة من حال سئ لاسوء
حتى عادت لعملها مرة اخرى حتى تعود لحياتها الطبيعية مرة اخرى
دخلت عليها ملك وعيناها تدمع وحزينة
فريدة:مالك ياملك
ملك:ابدا مفيش
فريدة:ازاى شكلك زعلان اوى ايه خالد زعلك مالك بقى
ملك:سيف سيف يافريدة
فريدة:ماله حصله حاجة
ملك:رايح يخطب الزفتة اللى اسمها مريهان دلوقتى ياحرقة قلبك يانور
صدمت فريدة:انتى بتقولى ايه ونور
ملك:نور خلاص حبيبتى لو عرفت هيجرالها حاجة مش عارفة هتعمل ايه دى ممكن تروح فيها انتى مش عارفة هى بتحبه ازاى
فريدة كالتائهة:عارفة عارفة دى بتعشقه مش بتحبه
قامت فجاة :خالد فين ياملك
استغربت ملك:فى مكتبه ليه
فريدة:هقولك بعدين
خرجت مسرعة دخلت مكتب خالد:خالد قولى فين بيت مريهان سليم
خالد:ايه يافريدة خلاص معدتش ينفع سيف هناك دلوقتى بيقرا الفاتحة
فريدة:لاياخالد الخطوبة دى مش لازم تتم
خالد:فريدة اناعارف انانور اكتر من اخت بالنسبة ليكى بس…..
فريدة:لاياخالد انت مش فاهم حاجة
خالد:طيب فهمينى
فريدة :تعالى ودينى انا وملك وهقولكم على كل حاجة
فى نفس اللحظة يجلس سيف امام عزت سليم ومريهان
عزت:كويس ياولاد رجعتوا لبعض تانى اهوو
مريهان:وهو انا اقدر ابعد عن سيف ولا ايه ياسيف
سيف بتهكم :اه اه طبعا
عزت:طيب ياولاد نتفق بقى
سيف:على ايه احنا متفقين من زمان
عزت:لالا ياسيف دى خطوبة جديدة يعنى شبكة جديدة ومهر وموخر جديد
سيف:هههه شبكة ايه ياعزت بيه الشبكة موجودة عند ماهى انا مخدتهاش ولا ايه ياماهى
ماهى:اه بس حبيبى مش هيستخسر فيا حاجة ولا ايه يا سيف
سيف بنفاذ صبر خلاص باذن الله اللى تشوفه
دق جرس باب الفيلا فجاة ودخل خالد بصحبة ملك وفريدة
اندهش سيف:خالد فى ايه
خالد:انتم قريتم الفاتحة
سيف:لا لسه فى ايه
مريهان:ايه ياخالد جايب دول معاك ليه
فريدة :اظن تعرفينى كويس يامريهان
ارتبكت مريهان:لالا معرفكش اه اه شوفتك مع الست نور
فريدة:لا مش مع نوروبس
سيف:فى ايه فهمونى
فريدة:انا هقولك على كل حاجة ياسيف
مريهان:هتقولى ايه اه طبعا الست نور بعتتك عشان تبوظى الخطوبة اوعا اوعا ياسيف تصدقها دى كذابة
سيف:هى قالت حاجة عشان اكذبها فى ايه ياخالد
خالد:اسمع لفريدة يا سيف عشان تعرف انك ظلمت نور
سيف:نور…. فريدة انطقى اعصابى باظت
فريدة:انا هقولك على كل حاجة…… من حوالى اربع شهور ماما الله يرحمها تعبت اوى وكانت محتاجة عملية كبيرة تتكلف حوالى مية وخمسين الف جنيه مكنتش عارفة اتصرف ممعيش المبلغ ده وامى بتموت اودامى فجاة لقيت مريهان جاتلى البيت ومعرفش عرفت منين بمرض امى عرضت عليا المبلغ مقابل……
سيف:مقابل ايه اتكلمى
فريدة:مقابل انى اسرق الملف بتاع المناقصة من مكتبك مكنتش عارفة اتصرف محتاجة الفلوس امى بتموت كل يوم اودامى ومش هاين عليا اعمل كده غصب عنى وفقت بالصدفة لقيت نور داخلة المكتب ومعاها ملف سالتها قالتلى ده ملف مناقصة سيف ادهونى اوديه بكره مكتب المناقصات استغليت انها خرجت من المكتب واخدت الملف صورته ورجعته مكانه تانى وجت مريهان البيت واستلمت منى الملف
مريهان:كدابة دى كدابة محصلش محصلش اكيد نور بعتتها عشان تقول كده وتفرقنا تانى ياسيف
فريدة:ابدا والله ياسيف فاكر يوم امى ماماتت انا قولت لنور ايه
سيف كانه فى كابوس بشع:ايوه قولتى ذنبك فى رقبتى يانور بس محدش فهم حاجة
فريدة:ايوه ذنبها وذنب انى فرقتكم عن بعض انى امى ماتت بسبب الفلوس الحرام وضعت حقيبة بيدها على الارض وادى الفلوس اهى كاملين اظن نور مفيش معاها مبلغ زى ده عشان تخلينا نيجى نعمل التمثلية دى عليكم
مريهان:انا هقتلك يافريدة هقتلك
سيف:انا اللى هخلص عليكى لو قربتى منى تانى كفاية انتى عايشة بالشر اللى جواكى ده ازاى ايه ياشيخة حرام عليكى ذنبها ايه نور تفرقينا عن بعض كفاية بقى انتى لازم تتعالجى
يلا ياجماعة على فكرة لولا انى فى بيت ابوكى كان زمانك دلوقتى فى المستشفى
عزت:انت بتهددها اودامى
سيف:ياشيخ روح وانت من امتى ليك وجود خليك قاعد زى الكرسى اللى انت قاعد عليه سلام
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انت عيني)