رواية انتقم لي الفصل العاشر 10 بقلم دينا قدري
رواية انتقم لي الجزء العاشر
رواية انتقم لي البارت العاشر
رواية انتقم لي الحلقة العاشرة
وبعد مرور يومين وهو يوم زفاف جاسر ومريم دخلت نور وسلمي يصحوا مريم
سلمي :اصحي بقا ي مريم كفايه نوم في عروسه تنام كل دا
مريم :شويه بس ي سلمي شويه وتعالي صحيني
نور بصت ل سلمي بمعني هي مش هتصحي كدا
نور اتكلمت :تعالي كاتي كوبايه المايه دي كدا وانا هصحيها
اخدت نور المايه و فجأه فضتها علي وجه مريم
مريم بزعيق:هو غي اي حد يصحي حد كدا والله حرام عليكوا وطلعت تجري وراهم وهم يجروا وطلعوا برا الاوضه وهي بترجي وراهم لسه و فجأه كانت هتتقع من علي السلم وإذا بيد احد تلتف حولها لتمنعها من السقوط رفعت مريم وجهها واذا هو جاسر من لحقها قبل ان تسقط وتلاقت عيناهما وكانت هي التي تتحدث وعم الصمت لحظات حتي استوعبت مريم الوضع التي هي به اعتدلت مريم وقالت :شكرا ي جاسر انك لحقتني قبل ما اقع
جاسر :ولا شكر ولا حاجه بس كنتي بتجري كدا ليه هو حصل حاجه
مريم :لا لا ما فيش حاجه
جاسر :امال اي المايه دي
مريم :دا نور وسلمي كانوا بيهزروا شويه معايا وكبوا عليا مايه
جاسر :عشان كدا كنتي بتجري بقا
مريم :ايوا بالظبط الله ينور عليك بعد اذنك بقا عشان الحقهم
جاسر :استني ي مريم كنت عايز اقولك حاجه
مريم :معلش ي جاسر مش فاضيه للكلام دلوقتي بعد ازنك ومشيت مريم راحت جري علي المطبخ
مريم :تيته هي سلمي ونور فين
فاطمه :هتلاقيهم يبنتي برا وبعدين اي المايه دي
مريم :لا ولا حاجه ي تيته
فاطمه :طيب يلا اطلعي ابدائي اجهزي عشان خلاص كلها ساعه وهيبداوالناس يجوا هنا
مريم :حاضر ي تيته بس الاقي نور وسلمي بس الاول
فاطمه :لا اطلعي وانا هشوفهم و ابعتهملك فوق عشان في ستات كتير هيجوا هنا كمان شويه
و فجأه سمعوا صوت زراعيط مالت البيت
قالت فاطمه :شوفتي بقا اهه الستات وصلت يقولوا اي العروسه في المطبخ
مريم : خلاص ي تيته هطلع اهه وطلعت مريم علي اوضتها لقت نور وسلمي فوق
قالت مريم بتمثيل الزعل :يعني ينفع الا انتوا عملتوه دا تبلوني كدا وانا عروسه
راحت عليها نور وسلمي و حضنوها وقالوا خلاص ي قلبي احنا اسفين بس كنا عايزينك تصحي عشان نوريكي الحاجات الا جاسر بعتهم عشان تعرفي بس انه طيب
مريم :بعت اي يبقي هو كان عايز يكلمني عشان يسالني
سلمي:وانتي قولتيله اي
مريم :قولتله معلش مش فاضيه
سلمي :يتربي عليكي طيب تعالي علي اوضه جاسر بقا نفرجك هو حاب اي عشان انتي هتلبسي هناك اصلا وطلعوا مع بعض واتجهوا لاوضه جاسر واول ما مريم دخلت لقت فستان زفاف جميل معلق ومجموعه كبيره من الميك اب
مريم :اي الجمال دا بجد جاسر هو الا جابه
سلمي :ايوا هو الا جابه اي رايك بقا
مريم :حلو اوي ومش حلو بس دا روعه
طيب يلا تعالي نبدا نجهز بقا عشان لسه في مفاجأه كمان بس دي جاسر الا هيقولهالك مش احنا
مريم :طيب يلا بينا مين فيكوا هتحطلي ميك اب
سلمي :ما حدش فينا الميكب ارتست هتيجي وهتحطلنا كلنا
مريم :ودي كمان جاسر الا باعتها
نور :لا دي احنا الا جايبينها انا سلمي عشانك
مريم :طيب ماما رقيه مش هتيجي
نور :انا كلمتها وعرفتها وهي جايه النهارده
مريم :تمم ي لا نبدا بقا
…
عند رقيه
رقيه :الو ايوا ي هشام بيه
هشام :ايوا ي رقيه هانم
رقيه :معلش ي باشا الغي اتفاقنا
هشام :يعني اي الغي اتفائى مامي
رقيه :عشان مريم فرحها النهارده علي ابن عمها جاسر
هشام :وانتي ما قولتيش ليه من زمان ولا هو اي كلام وخلاص
رقيه :هم لسه عارفه حالا من نور بنتي
هشام :تمم ي رقيه هانم بس ما تلومنيش علي الا هيحصل لان انا مش لعبه معاكوا وانتوا قولتي انك موافقه وهتفنعي سليم بيه
رقيه :انا نعرفش اصلا اءا كان سليم رجع او لا بس الا عرفته ان جدها هو الا امر بالجوازه دي
هشام قفل التلفون في وجه رقيه من غير ما يرد عليها
اتعصبت رقيه وقامت جهزت واخدت سيارتها واتجهد الي المنزل المقام به الزفاف
وصلت رقيه الي المنزل ولم يرحب بها احد حتي نور ابنتها لم تراها وطلب الجد خالد ان تءهب الي الكتب لانه يريد التحدث معها
…
خالد :انتي بنت اخويا ي رقيه وانا جوزتك ابني زمان غصب عنه علي اساس انك تراعي البت اليتيمه وتربيها لكن انتي عملتي العكس وبهدلتيها وضربايها وكمان هنتيها وفي الاخر عايزه تحرميها من دراستها وكمان عايزه تجوزيها غصب عنها
ردت رقيه :كل دا كدب ما حصلش انا كنت بعاملها زي بنتي واحسن
خالد :رقيه بلاش لؤم انا عارف كل حاجه وكمان نور الا قالت لنا مش مريم واه اعملي حسابك انا ماقولتش لخالد واهه مريم هتتجوز جاسر وكمان نور مش هترجع معاكي تاني واقعدي لوحدك بقا ودا منظر لبس الا انتي لبساه شكلك نسيتي عاداتنا ي هانم وقعدتك في المدينه غيرتك وغيرتك عاداتك
رقيه :طيب هعمل اي حاجه تطلبها الا انك تحرمني من بنتي بلاش نور
خالد :دا قراري وانا خلاص مش هتناقش تاني اتفضلي يلا
خرجت رقيه وهي بتقول اي بس الا انا عملته في نفسي دا خربت كل حاجه حتي بنتي اهه اتاخدت مني ياربي اعمل اي بس
وبعد مرور ساعات كان جاسر خلاص جهز وبيلبس الساعه الخاصه به دخل قاسم وقال :اي يعم الشياطه دي وبعدين تدخل اصخاب جاسر كلهم وكانوا فرحانين بيه وبعدين اتخرك جاسر للغرفه الا فيها مريم خبط علي الباب ودخل لقاها واقفه ومدياله ضهرها لفها ليه وكانت ايه في الجمال بالميكب الهادء الذي زاد جمالها كانها حوريه جميله قبل يدها واخذها ونزل الا اللسفل وخلفه جدته ونور وسلمي وقاسم خرج الجميع الي المكان المخصص للزفاف في حديقه المنزل الواسعه وتوجه الي المكان المخصص للجلوس به وبعد خمس دقائق قام جاسر وهو ومريم ورقص معها وقال وهو يهمس لها بحبك ي مريم
مريم بصدمه :قولت اي
جاسر :قولت بحبك ونزل علي قدمها واخرج خاتم من الماس ووضعه في اصبعها ثم قبل يدها وقام من مكانه وقال لها بحبك بس جات متاخر بس بحبك من زمان ي مريم وحملها ولف بيها
وسفق الجميع لهما في وسط فرحه من الجميع وبعد وقت من الرقص والفرح بين الجميع انتهي الزفاف واخذ جاسر مريم الي الجناح الخاص بهما وعندما دخلت الي الجناح اندهشت من جماله وروعته ولفت لجاسر وقالت انتي الا عملت كل دا عشاني
جاسر :ايوا عشانك كل دا عشان
لفت مريم ليه وقالت :يعني انت كنت بتكذب عن كلامك عن الطلاق وكل دا
جاسر :انا بحبك من زمان بس كنت فاكرك انتي الا مش بتحبيني عشان كدا قولتلك هنطلق ولما يحت بعدها اكلمك رفضتي الكلام حتي النهارده كمان حاولت اكلمك برضه رفضتي الكلام
مريم :انا كنت موجوعه من كلامك ومكنتش عايزه اتكلم عشان كدا عشان ما تجرحنيش تاني
جاسر :ان شاء الله مافيش وجع تاني ننسي بقا كل الا فات انتي دلوقتي بقيتي حرم جاسر المنشاوي
مريم :بس ما …
جاسر :بسش ي مريم كل الا انتي عايزاه انا هنفذهولك
بس انا بتمني نبدأ صفحه جديده سوا انا مش هأذيكي ي مريم مهما حصل انا عارف انك واخده فكره اني قاسي بس لازم اكون كدا شغلي محتاك اكون كدا
مريم :انا عارفه كل دا بس انتي كنت علي كول كريقتك كانت وحشه معايا حسستني انك مش طايقني واني . …..
جاسر :بس انسي انسي كل دا من دلوقتي هيكون في جاسر تاني ي ملاكي
مريم :طيب وانا موافقه
جاسر :موافقه ي ملاكي تكوني زوجتي امام الله
اعطت مريم بنظراتها الساحرة إشارة الموافقه على علا كلامه كما امتلك قلبها من قبل ليعيشا سويا لحظات الحب والسعاده والغرام اذاقها متعه الحب كم كان سعيدا وهى بين أحضانها ..إلى أن أصبحت زوجته اسما وفعلا ….
غرقا سويا فى بحر الحب إلى ان نام ابطالنا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقم لي)