روايات

رواية انتقم لي الفصل الخامس 5 بقلم دينا قدري

رواية انتقم لي الفصل الخامس 5 بقلم دينا قدري

رواية انتقم لي الجزء الخامس

رواية انتقم لي البارت الخامس

رواية انتقم لي الحلقة الخامسة

تاتي يوم في بيت جد مريم
متجمع الجميع علي السفره فب الصباح لتناول الافطار
الجده فاطمه :امال قاسم فين ي جاسر
جاسر :زمانه نازل ي تيته دلوقتي اهه
علي نزول قايم من الاعلي
قاسم :انا جيت اهه ي تيتا امال جدو فين
دخل خالد جدهم :انا هنا ي لمض اهه
الجد خالد :يلا بقا عشان تفطروا عشان كل واحد بشوف شغله
قاسم :استنوا مربم لما تنزل
الجد باستغراب: مريم

 

قاسم:ايوا مريم جت امبارح وانا الا فتحتلها الباب عشان جدت متاخر وسكلها كانت تعبانه
ردت فاطمه:طيب انا هطلع اشوفها
سلمي اخت قاسم :لا خليكي ي تيته انا هطلع اجيبها وننزل سوا
وطلعت سلمي بفرحه عشان تصحي مريم وخبطت علي الباب بس مريم ما ردتش دخلت سامي الاوضه
سلمي :مريم مريم اصحي ي روما
مريم مش بترد خالص وعماله تخطرف بالكلام
بتحط مريم ايدها علي راس مريم لقت جسمها ساخن خالص
سلمي بزعيق :الحقوووناااااي حد يلحقني مريم تعبانه خالص
طلع الجميع علي اوضه مريم بخوف عليها
‏في اي ي سلمي مالها
‏سلمي :جسمها سخن وبتخطرف بالكلام خالص
‏الجد خالد :طيب اتصل علي الدكتور ي جاسر خليه يجي بسرعه
‏جاسر :حاضر ي جدو خرج جاسر هو وقاسم برا الاوضه واتصل علي الدكتور
‏وقعدت الجده فاطمه جنب مريم:وسمعت الكلام الا مريم بتقوله بس سكتت لحد ما الدكتور يجي
‏وبعد مرور عشر دقاىق وصل الدكتور واخذه جاسر الي غرفه مريم وخرج الجميع من عندها ولم يتبقي سوا فاطمه
‏جاسر :هات كرسي عشان جدو يقعد عليه عشان رجله ي قاسم

 

‏قاسم :حاضر دقيقه واحده
‏وبعد مرور بعض الوقت خرج الدكتور من عند مريم
‏الجد خالد :مالها ي دكتور طمني
‏الدكتور:مافيش حاجه تخوف هي بس عندها سخونيه ومريم سخونيتها وحشه فقلبت بحمي
‏رد جاسر :طيب نوديها المستشفي احسن ي دكتور
‏الدكتور : لا لا انا اديتها حقنه وهتبقي كويسه بس حد يجيب لها العلاج دا وتاخده علي طول اول ما تصحي
‏جاسر:تمم ي دكتور اتفصل تعبناك معانا
‏وخرج جاسر والدكتور من المنزل
وقام جاسر باحضار الدواء واعطاءه لقاسم وذهب الي عمله
‏اخذ قاسم الدواء وتوجه الي غرفه مريم :خدي ي تيته الدوا اهه
‏الجده فاطمه :ماشي ي بني خلي هنيه تعمل شويه شوربه لمريم
‏سلمي وفاطمه في الغرفه مع مريم
‏سلمي :سمعتي ي تيته مريم كانت بتقول اي وهي نايمه
‏فاطمه :ايوا ي بنتي منها لله عمتك بس اعمل فيها اي وليه بتعمل كدا في مريم دا حتي مريم غلبانه
‏سلمي :طيب انا هنزل اجيب الشوربه من هنيه عشان مريم
‏فاطمه :ماشي ي حبيبتي بس اوعي تقولي لجدك حاجه كدا ولا كدا
‏سلمي:بس جدو لازم يعرف ي تيته ماهي عمتو ماينفعش الا بتعمله دا

 

‏فاطمه :استني بس لما مريم تصحي وانا هفهم منها كل حاجه
‏سلمي :ماشي ي تيته
‏وخرجت مريم ونولت تحت قابلت قايم كان طاالع علي السلم
‏قاسم : مين عند مريم ي سلمي
‏سلمي :تيته قاعده معاها بس بتسال ليه
‏قاسم عشان هطلع جدو عندها فوق
‏سلمي :تمم ماشي
‏نزل قاسم واخذ جده وطلع عند مريم
‏الجد :هي كويسه دلوقتي ي فاطمه
‏فاطمه :اه الحمد لله الحراره بدات تنزل
‏الجد :طيب الحمد لله واستدار موجها حديثه لقاسم اي ي قاسم ماروحتش المكتب ليه
‏قاسم :لسه هروح كمان ساعه عشان عندي قضيه في المحكمه
‏الجد :ماشي ي بني ربنا معاك
‏واذا بهاتف مريم يتصل
‏الجد :سوف ي قاسم مين الا بيتصل دا
‏اخذ قاسم التلفون ولقي نور الا بتتصل
‏قاسم :دي نور ي جدو
‏الجد :طيب رد عليها يبني
‏رد قاسم علي نور :ايوا ي نورانا قاسم
‏نور باستغراب :اي دا قاسم
‏قاسم :ايوا انا
‏نور : امال فين مريم
‏قاسم :مريم نايمه تعبانه شويه
‏نور :مالها فيها اي
‏قاسم :مافيش تعبت شويه وجبنلها الدكتور

 

‏نور:طيب هي كويسه دلوقتي
‏قاسم :ايوا اطمني عي بقت كويسه
‏واخذت فاطمه الهاتف من قاسم :نور ازيك ي بنتي انا عايزاكوا تيجوا بكرا البيت هنا وهاتي امك معاكي ولازم تيجي
‏نور:حاضر ي تيته هقولها وباذن الله هنكون عندك بكرا
‏فاطمه: ماشي ي حبيبتي
‏واغلقت الهاتف مع نور
‏قاسم :انا همشي انا بقا ي جدو لو حصل حاجه اتصل عليا
‏الجد :ماشي ي بني روح ربنا معاك بس استني نزلني المكتب معاك
‏قاسم : حاضر يلا ي جدو
‏ونزل قاسم والجد الي الاسفل وانا هنشي انا بقا يجدو عايز حاجه
‏الجد :لا روح ي ولدي
‏ودخل الجد الي المكتب واتصل علي سليم
‏سليم :ازيك ي بابا عامل اي وحشني قوي
‏الجد خالد :بخير ي ولدي انت عامل اي
‏سليم :معلش ي بابا انا عارف اني مقصر معاك
‏الجد خالد :لا ي ولدي ولا يهمك انا عارف انك مشغول
امال انت هتيجي امتي
‏سليم :خلال الاسبوع دا باذن الله
‏الجد :طيب عايزك اول ما توصل تيجي علي البيت عندي
‏سليم :هو في حاجه ولا اي ي بابا

 

‏الجد :لا يولدي مافيش حاجه بس انا عايز اشوفك اي مش عايز تيجي تزورني
‏سليم :لا طبعا مش قصد ي بابا عنيا حاضر اول ما هوصل هاجي علي حضرتك هي مريم جنبك
‏الجد :لا مريم نايمه تعبانه شويه
‏سليم :مالها ي بابا
‏الجد ::مافيش ي ولدي شويه سخونيه
‏سليم :طيب هي عامله اي دلوقتي
‏الجد:بقت كويسه الحمد لله بس نايمه
‏سليم :طيب ي بابا ابقي طمني عليا كل شويه
‏الجد :حاضر ي ولدي انا هقفل انا عشان رايح اشوف القاعه والشغل الا فيها
‏سليم :ماشي ي بابا ربنا معاك
‏وقفل الجد وراح علي القاعه عشان يشوف مصالح الناس
‏طلعت سلمي معاها الشوربه لمريم فوق
‏فاقت مريم لقت جدتها قاعده جمبها اتعدل واخدتها جدتها في حضنها
‏ فاطمه :حاسه باي ي حبيبتي كويسه دلوقتي
‏مريم :هو حصل اي ي تيته
‏فاطمه :من شويه جبنالك الدكتور وكان عندك سخونيه وبتخطرفي بالكلام

 

‏مريم :لا ماتقلقيش ي تيته انا كويسه دلوقتي بس كلام اي الا كنت بخطرف بيه دا
‏فاطمه :هنتكلم بعدين لما تاكلي وتاخدي الدوا
‏مريم :هو انا قولت اي بس انا عايزه اعرف
‏فاطمه :مافيش كلام دل قتي يلا عشان تاكلي وتاخدي الدوا الاول
‏مريم :حاضر ي تيته
‏وقعدت فاطمه اكلت مريم وادتها الدوا
‏فاطمه :ارتاحي بقا شويه وانا هنزل وابقي اجيلك تاني
‏مريم :خليك هنا انا عايزه انام في حضنك
‏فاطمه :طيب يلا انامي وانا جنبك اهه عشان لما تصحي لينا كلام كتير سوا
‏مريم :ماشي ي تيته مع اني مش فاكره انا قولت اي اصلا
‏فاطمه :هقولك لما تصحي يلا بقا ي عفريته نامي

‏………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقم لي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى