روايات

رواية انتقم لي الفصل الثامن 8 بقلم دينا قدري

رواية انتقم لي الفصل الثامن 8 بقلم دينا قدري

رواية انتقم لي الجزء الثامن

رواية انتقم لي البارت الثامن

رواية انتقم لي الحلقة الثامنة

خالد :في موضوع هكلمكوا فيه كلكوا دلوقتي
مريم وفاطمه خايفين يتكلم علي موضوع رقيه بس
خالد قال: مريم وجاسر فرحهم بعد اسبوعين
‏ردت مريم :بس انا مش موافقه
‏خالد :جري اي انتوا الاتنين علي اخر الزمن هتعرضوا علي اوامري ولا اي
‏مريم :بس ي جدو..
‏قاطعه خالد :ما اسمعش اعتراض علي كلامي و الفرح كمان اسبوعين حضري نفسك بقا
‏ردت مريم :طيب ي جدو انا عايزه اكمل كليتي
‏الجد :هتنقلي ورقك هنا وهتكملي هنا محدش يقدر يمنع
‏وقال الجد :وانت ي جاسر عندك اي اعتراض
‏جاسر :الا حضرتك شايفه ي جدو اوامر واكمل جاسر طعامه بدون كلام
‏قامت مريم بانزعاج وطلعت علي غرفتها
‏فاطمه موجهه حديثها لسلمي:اطلعي وراها ي بنتي عشان هي تعبانه لسه
‏سلمي:حاضر ي تيته وطلعت سلمي

 

‏وقال سليم :ماينفعش ي بابا الا حصل دا كان لازم حضرتك تعرفني مكنش ينفع اكون قاعد كدا وهي كمان هتكون فاكره اني جيت عليهنا وعارف كل حاجه واهه زعلت دلوقتي
‏خالد :جرا اي ي سليم انت هتكسر كلامي ولا اي خلاص الا قولته امر وهيتنفذ ونور كمان زمانها هي وامها علي وصول
‏سليم :بس برضه ماكنش ينفع كدا ي بابا مريم اتضايقت وزعلت اوي كدا
‏قاطعه خالد :وانا هعرف اصالحها كويس ما يهونش عليا زعلها مالكش دعوه انت ب مريم
‏سايم :قام من علي الاكل هو الاخر وقال :الا حضرتك شايفه ي بابا
‏الحج خالد :يلا كملوا اكلموا
‏وانا هطلع لمريم فوق وحد يعمل شاي ويبعته علي فوق
‏فاطمه :ماشي يحاج
‏وبعد طلوع الحاج خالد وجهت حديثها لجاسر
‏فاطمه :اي ي جاسر ما شوفتش منك اي كلام ولا حتي اعتراض اي انت جدك متفق معاك ولا اي
‏جاسر :ابدا ي تيته بس انتي عارفه جدو كل كلامه اوامر
ولازم تتنفذ
‏فاطمه :ماشي ي بني ربنا يهديك كمان وكمان
‏وقامت فاطمه تعمل الشاي لخالد
‏…..

 

‏في غرقه مريم
‏سلمي:خلاص ي مريم اكيد جدو عمل كدا لمصلحتك وبعدين جاسر علي رغم قسوته دي بس طيب وحنين اوي كمان
‏مريم :انا تعبت اوي كل حاجه اوامر من وانا صغيره مش مكتوبلي غير انفذ الاوامر وبس وسيبت البيت التاني وجت هنا عشان ما اتجوزش غصب عني ودلوقتي اهه جدو هيجوزني جاسر غصب
‏قاطعهم دخول الحج خالد
‏خالد :انا مش بغصب عليكي ي مريم انا بعمل كدا لمصلحتك ومش عايزك ترجعي للعذاب الا كنتي فيه وكفايه اني ساكت عشان خاطرك وماقولتش لابوكي علي الا رقيه بتعمله وانا مش هسيبك ترجعي ليها ابدا مهما يحصل وقولتلك هجيبلك نور تعيش هنا هي كمان
‏مريم :بس ي جدو كان لازم تعرفني وبابا كمان كان لازم يعرفني الواضح ان الكل عارف الا انا
‏خالد :طيب اي رايك ان محدش يعرف حاجه غير لما اتكلمت دلوقتي وابوكي زعل زطلع هو كمان من غير ما يتغدي هو جاسر الوحيد الا قعد وكمل أكل
‏مريم :اهه شوفت اديتني لواحد مش بيحس ومش فارق معاه
‏خالد :مين قالك كدا بالعكس جاسر طيب اوي بس هو عشان شال المسؤوليه وهو صغير وتعب كتير بعد ما ابوه مات ودلوقتي هو يبان عليه انه قاسي من برا لان شغله بيطلب كدا لان اسالي سلمي قد اي هو طيب وحنين مع الكل
‏مريم :بس ي جدو..
‏خالد :ما بسش ي بنتي انا عارف انا اديتك لمين وجاسر كويس وهيحافظ عليكي وكمان هتكوني بعيد عن العقربه دي لحد ما اتصرف انا معاها

 

‏مريم :ما شي ي جدو
‏خالد :يلا بقا امسحي دموعك دي في عروسه تكون بتعيط كدا وتعالي في حضني ي غاليه ي بنت الغالي
‏راحت نريم علي جدها وفضلت تعيط
‏خالد :خلاص بقا ي بنتي يلا بينا ننزل عشان تتغدي انتي وسلمي وانا اكمل شغل
‏مريم :ماشي يلا ي جدو
‏ونزلوا كلهم تحت دخل خالد المكتب عشان عنده اجتماع مع ناس مهمه في البلد ودخلت سلمي ومريم المطبخ عند فاطمه
‏سلمي :داده حطيلي انا ومريم نتغدا عشان جعانين اوي
‏الداده :حاضر ي بنتي خمس دقايق والاكل يكون عندكوا
‏فاطمه :اي ي مريم جدك قالك اي
‏مريم :ولا حاجه ي تيته قعد يتكلم علي علي انه الجواز لمصلحتي وانه عشان يبعدني عن طنط رقيه وكل دا عشان مصلحتي وكدا
‏فاطمه :ربنا يهديكي ي بنتي ويبعد عنك رقيه ويكفيكي شرها
‏مريم :يارب ي تيته
‏فاطمه :يلا كلوا بقا واشربوا العصير
‏سلمي :امال جاسر راح فين ي تيته
‏فاطمه :حاله تلفون مهم وطلع علي طول
‏سلمي : ماشي يتته انا هبقي اكلمه اطمن عليه
‏وسمعوا صوت نور برا
‏خرجت فاطمه وسلمي ومريم
‏نور اول ما شافت مريم اخدتها في حضنها وقالت :وحشتيني اوي انتي كويسه لسه فيكي حاجه او تعبانه
‏مريم :اهدي اهدي انا بقيت كويسه الحمد لله

 

‏نور :الحمد لله ي حبيبتي
‏قاطعتهم فاطمه :ومافيش وحشتيني ي تيته ولا اي
‏نور :لا طبعا وانل قد وراحت اخدت فاطمه بالحضن طبعا وحشتيني
‏فاطمه :ي بكاشه منا لو وحشتك كنتي علي الاقل سالتي ديما قاطعه نفسك مننا كدا
‏نور :والله ابدا ي تيته بس انتي عارفه اني في ثانويه عامه وعارفه المزاكره والتعب
‏فاطمه :ربنا معاكي ي بنتي وتحققي كل الا بتتمنيه بس اي دا انتي حايه لوحدك امال امك فين
‏نور بتوتر:اصل ي تيته هي تعبت فحأه فعشان كدا ما جتش
‏فاطمه :تعبت؟! لا الف سلامه عليها
‏نور:الله يسلمك ي تيته
‏فاطمه :يلا يابنات خدوا نور واكلعوا اقعدوا فوق ولا كملوا غداكوا يلا علي ما اعمل قهوه لجدكوا عشان الضيوف الا عنده
‏فاطمه:اعملي حسابك ي نور جدك عايزك اول ما يخلص اجتماع هو اه مايعرفش انك وصلتي لكن هو قايلي انك لما تيجي هو عايزك ضروري
‏نور:حاضر ي تيته واتحركت نور مع البنات وطلعوا علي فوق
‏نور :بنات هو جدو عايزني ليه
‏مريم لسلمي انا هقولها عايزها ليه
‏سلمي :قوليلها
‏مريم :هو عايزك تفضلي هنا معانا علي طول

 

‏نور:طيب ازاي اي دا هو انتي مش هترحعي هناك معانا
‏ردت سلمي :لا ي اختي مش هترجع دي هتتجوز وهتفضل هنا
‏نور:ينهر ابيض يعني انتي تسيبي هناك عشان الحواز تيجي هنا تتجوزي
‏ردت سلمي :لا ماهي مش هتتجوز اي حد دي هتتجوز جاسر المنشاوي اخويا وحفيد خالد المنشاوي
‏نوربصدمه :ينهر ابيض جاسر
‏مريم :خلاص ي نور عشان انتي لو طولتي في الكلام هتبوظي الدنيا
‏سلمي:هتبوظ اي هو في حاجه انا معرفهاش ولا اي
‏مريم :لا لا ي حبيبتي كله تمم
‏وبعد شويه هرجت سلمي عشان ترد علي صخبتها في التلفون
‏مريم :الحمد لله انس سكتك والا كنتي هتبوظي كل حاجه
‏نور :ليه بس مش انتي بتحبيه
‏مريم : بحبه اه لكن هو ولا مديني اي اهتمام ولا اي حاجه وانا مكنتش عايزه اتجوزه كدا الا لما يكون بيحبني بس شكله لا بيحبني ولا حاجه وهفضل كدا قافله كل الخب دا جوه قلبي
‏نور:طيب ما قولتيش لسلمي ليه
‏مريم :هقولها بس مش عارفه اقولها ازاي

 

‏نور:سلمي بتحبك لازم تعرفيها عشان ما تزعلش منك
مريم :هقولها والله حاضر بس مش عارفه خايفه وكمان جاسر معاملته قاسيه اوي وانا بجد تعبت اوي
نور :سيبيها علي الله وان شاء الله ربنا يكون شايلك كل خير بس انتي لازم تقولي ل سلمي لانها اختنا التالته وما ينفعش تخبي عنها
مريم: لما تيجي هقولها حاضر
نور:ماشي ي مريم
وبعد نص ساعه رجعت سلمي وكانت مريم بس الا في الاوضه
مريم : سلمي انا عايزه اقولك حاجه
سلمي :انا سمعت كل الكلام بيتك وبين نور بس مكنش قصدي والله اني اسمعه وبجد فرحت انك بتحبي جاسر وهو كمان هيجيله يوم وقلبه هيتحرك هو يبان قاسي اه لكن هو طيب اوي والله
مريم :يعني انتي مش زعلانه
سلمي :بصراحه زعلت شويه بس فرحت لما عرفت انك بتحبيه كدا
مريم :ماشي ي حبيبتي
سلمي :الله هبقي عمتو بقا
مريم :عمتو اي تفكير بعيد اوي اوي
سلمي :اه طبعا مش انتي وجاسر هتتجوزوا اكيد هكون عمتو
مريم :اه ان شاء يلا يبت من هنا امشي
سلمي :في اي بس انا قولت اي
مريم :يلا انا عايزه ارتاح شويه وانام

 

سلمي :طيب والله ما طالعه بقا وجابت مخده وفضلت تضرب في مريم بيها وبيهزرواوسوا ودخلت نور هي كمان وفضلوا يلعبوا بالمخدات ويهزروا كتير
….
‏وفي الساعه ال 1بعد منتصف الليل
‏تجلس مريم ومعها كوب من القهوه في الحديقه الخلفيه للمنزل واذا بشخص ياتي من خلف مريم ويضع يده علي كتفها
‏مريم بصراحه ااااااااااااه الحقوووونيااااااااي حرااااامي
‏جاسر بسرعه وهو يضع يده علي فمها لمحاوله اسكتها :بس ي مريم اهدي انا جاسر حرامي اي هتصخي كل الا في البيت اهدي وقام بنزع يده عن فمها
‏مريم :جاسر حرام عليك خضتني
‏جاسر :لا متتخضيش وبعدين حرامي اي هو في الحراسه الا موجوده دي كلها يعرف يدخل حرامي البيت
‏مريم :معرفش بقا
‏جاسر :طيب انا كنت عايز اتكلم معاكي شويه فاضيه
‏مريم :اتفضل اتكلم
‏جاسر :…….
‏…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقم لي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى