روايات

رواية انتقام عاشق الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميفو السلطان

رواية انتقام عاشق الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميفو السلطان

رواية انتقام عاشق الجزء الثاني والعشرون

رواية انتقام عاشق البارت الثاني والعشرون

انتقام عاشق
انتقام عاشق

رواية انتقام عاشق الحلقة الثانية والعشرون

كان يونس يجلس يتامل تليفونه بسعاده …حبيبي وماليش غيره امتي هرجعك لحضني وتبقي بتاعتي وانت اصلا بتاعتي العمر كله وحشاني كفايه بعاد لكده يا عمري كفايه انا سيبتككفايه قوي كده حبيبي يرجعلي احب فيه تاعي ولا يوم الا ما كان بتاعي ..فتح احد الفديوهات وابتسم ..هيجي يوم وتسمعيه يا قلب يونس وقريب قوي …
دخل احد الرجال الذين زرعهم يونس في شركه نيران ليهتف.. يونس باشا ازيك
هتف.. منور يا سعد ايه جايتك دي يبقي فيه حاجه.
هتف.. فيه حاجه وحاجه كبيره.،
هتف.. اشجيني
قال سعد.. خالد الريميسي بيدبر مغرز لنيران شحنه مواد فاسده اتمضت باسمها وجايه في المينا.
هب يونس …..يا نهار ابوه اسود دا عايز يحبسها ابن الجزمه.
هتف….. وفيه حاجه كماناظرف المحاسبه اللي هتتفتح بكره فيها غلط وهياثر علي شركتها.. اتشال منها المحاسبه للي هتتقدم هيبقي شكل الشركه زباله والتانيه لما توصل هيبلغ عنها وتنحبس.
وقف يونس ….طب يا سعد تمام بص بقه هنعمل ايه وفتحلي مخك عشان نحصره علي اللي دفعه في المقابل َكده كده شحنتنا متامن عليها انا عايز الشحنه دي تتعدم قبل ما حد يوصلها ماس بقه ولعه اي حاجه وادفع مايهمكش انت ليك ناس جوا وانا نقيتك عشان مش اي حد
هتف سعد….. طب والظرف الجوابات الفاضيه
هتف يونس ….تتبدل او اقلك سيبها وانا هكلمها اضبطها سعد مش عايز خالد يورب عن بالك عشان هيا عبيطه وان كان هو بدا يلعب بنجاسه انا بقه هوريه اللعب علي اصوله. خرج سعد ودخل عليه بدر صديقه ايهتف…. خش يا بدر عملت ايه
هتف.. المناقصتين بتوع الرميسي بقو في جيبنا وزمانه علي اخر النهار هيولول زي النسوان.
هتف يونس …..طب انا بقه عايزه يركع لنيران عايزه يحس انها اللي ورا الضرب ده بسببي .
هتف بدر.. ودي هنعملها ازاي.
ضحك يونس…. اصبر بس عليا اما نيران تتأمن الاول وهغرزه غرزه تطلع من عينه يبعد عنها خالص مش عايز يحبسها انا بقه هركعه تحت رجلها.
لتدخل عليه تاليا.. ايه يا يونس مالك و؛شك ماله برضه نيران يا يونس دي مش عيشه سنه و متعذب هتفضل لحد امتي كده.كانت تشعر بالغيره الشديده ولكنها لا تظهرها .
هتف…. هفضل عمري كله يا تاليا نيران دي روحي اللي بتنفسها.
هتفت بغضب ……بس مش عايزاك يونس اعقل بقه انا وماما مش هنسيبك كده اعقل ماينفعش تضيع حياتك عشان واحده مش عايزاك
ليهتف.. انت مش عارفه حاجه انا ونيران ماينفعش الا اننا نكون لبعض ومهما عدي الزمن هتبقي ليا وبتاعتي انا سيبتها شويه تاخد وقتها بس خلاص جه وقت اني ارجعها لحضني ومش هسيب حد يهز شعره منها.
هتفت…وبعدين هتفضل تلف وراها وتدافع عنها وهيا توحل نفسها وانت وارها لحد امتي.
هتف…. لحد ماتبقي في حضني ودا اخر حاجه هعملها في حياتي.
هتفت….يونس انت سيبتها كمل بقه .
ضحك يونس …انت هبله يا تاليا مين اللي ساب انا ملاحقها في كل حته يوميا بشوفها واطمن عليها يوميا بصورها واحفظ صورها اه هيا مش مخلياني اشوفها وعارف انها موجوعه بس انا بعيد وش بس انما قلوبنا مع بعض وناقدرش اقول كل ده هتعند اكتر ساعات بتصل بيها اسمع صوتها وبس انا مجنون بيها يا تاليا وجه الوقت اللي خلاص هنرجع عشان هيا وقفت علي رجلها خلاص وماحدش يقدر يذلها او يجبرها ماكنتش اقدر اقرب لانها ضعيفه وطول ما هيا ضعيفه هتبعدني لاني بفكرها بضعفها لازم نيران تحس انها قويه وتبتدي تحس بيا وانها هيا اللي تقرر اه او لا لازم تحس ان يونس بيذللها عشان ترضي وده خقها وده اللي هعمله .مراتي لازم ترجعلي .
هتفت تاليا بغضب .،مراتك ايه انتو مطلقين .
ضحك يونس ..يا ستي ما تدقيش بكره كل حاجه ترجع وده عهد عليا خلاص
***********
عند خالد كان يقف مهتاجا يصرخ في المهندسين فيه ايه المناقصتين اللي حاطط فيهم شغل بملايين يضيعو ايه الخراب ده مين اللي عمل كده.
هتف احد المهندسين.. فيه حد بيلعب من ورانا يا خالد بيه بس حد من جوانا وعارف خبايا الشركه.
هتف خالد بجنون.. مين ده لا انا مايطلعليش عفريت يخرب بيتي والله ارفدكو كلكو انت تشفلي مين وتجبهولي فاهم ليظل مهتاجا لا يعلم من يخرب عليه صفقاته.
استدار الرجل فهتف استني اخبار الشحنه بتاعه المينا .
هتف الرجل علي وصول ..نظر خالد بشماته والا وهاخد حقي كله يا بنت عمي .
***********
عند نيران .اتصل بها احد المحاسبين يخبرها بوجود الظروف الخطا في المحاسبه لتغضب وتثور لتقول.. مين يا ابراهيم اللي عمل الغلط ده انا مراجعه كل الاظرف دا فيه ايه
هتف…. والله يا فندم انا جالي تليفون تحذير اراجع الاظرف فخفت وراجعتهم وبدلت الاظرف.
هتفت…. دا مصيبه يا ابراهيم دا فيه حد بيبدل الاظرف مين طيب.. طب خلي بالك بعد كده انت بس اللي تبقي مسئول اياك اي ظرف بعد كده يتقدم مش بايدك كان سمعتنا هتبقي في الارض يا ابراهيم لتقفل الخط ….ايه ده فيه ايه مين اللي بيخرب ورايا فيه ايه فيه حد مش مضبوط في الشركه لتظل تشعر بالقلق لتجد السكرتيره تدخل عليها وتهتف فيه بره حد عايز يقابلك يا مدام.
هتفت… مين يا سميه.
هتفت….. يونس سليمان.
بهتت نيران وسهمت …يونس هنا عندي .. يونس.. .
هتفت السيده ..ادخله والا لا مش واخد معاد .
هبت نيران ملهوفه ..هاه لا لا خليه يتفضل استدارت السيده فهتفت نيران عشر دقايق يا سميه خرجت السيده هبت نيران الي الحمام بدات تتزين وتهندم نفسها كانت دائما تلم شعرها الاحمر الناري سهمت قليلا وابتسمت تذكرت كلماته بحب اشوف شعرك تاج نار بياخد العقل ولا اراديا فكت شعرها وبدات ترتبه نظرت لنفسها وتنهدت ..ايه جاي ليه بعد سنه نستني وانا اللي مكويه بحبك يا رب وجعي ده هيروح امتي .
عادت والحزن يكسو وجهها .
دخل عليها يونس لتهتف….. يونس منور مكتبي اول مره تدخل عندي .
ابتسم لها وتاملها ونظرات عيونه تلتهمها فاحمرت خجلا اقترب وقبل يدها لترتعش وتهتز ليبتسم لها ويهتف ..جيت كتير وماعرفتش اشوفك ..وقلت احترم رغبتك …..من زمان والله كنت عايز اجي بس قلت اجي لما تكوني حاسه بالامان والا ايه اظن انهارده انت عرفتي ان الدنيا مش سهله .
لتقطب جبينها وتهتف.. قصدك ايه.
تنهد وهتف ….لا ابدا دانا كنت جاي اطمن علي شغلك ماشي كويس صح واكيد انهارده يوم مريح مافيش مصايب حصلت.
لتقطب جبينها…… يونس انت جاي وقصدك ايه انت عارف حاجه عن شغلي.
هز راسه ….لا هعرف منين انا بس جاي اطمن واطمنك ان الدنيا هتفضل بخير طول مانت بخير يا نيران.
اقتربت منه وهتفت…. يونس فيه ايه كلامك عايز توصل ايه.
ضحك.. مالك يا بنتي واحد جاي يزورك في مكتبك لاول مره ويطمن عليكي وعلي شغلك ايه زعلتك .
هتفت.. لا انت بس كلامك معناه حاجات تانيه وبالذات انهارده.
ليقوم ويقترب منها لترتبك نظراليها…. ليه القمر كان زعلان انهارده وخلاص الزعل راح .
لتبتلع شفتيها فهو كان ينظراليهم برغبه لتهتف باشتعال.. هاه.. زعل زعل ايه ده.
هتف.. يعني مشاكل سمعه وحشه اهو اي حاجه تدايق.. بس علي فكره عمر مافيه حاجه هتضايق القمر وانا موجود مسك يدها وقبلها اه كنت عايز اعمل معاكي شغل والا هترفضي تشتغلي مع شركتي.
ليرجف قلبها سعاده.. لتهتف.. لا ازاي يشرفني طبعا امسك حسابات شركتك
هتف…. طب هبعتلك محاسبين يمضو العقود واهو نستفاد من الخبرات الجديده.
هتفت.. تحت امرك يا يونس.
كان يتاملها فهمست بخجل تشرب ايه اقترب وهتف بحب …لو هشرب اللي تطلبيه .
تنهدت واستدارت مد يده الي احد الطفايات واخذ قصاصه ومسكها كان يريد ان يلمسها بشده ولكنه تروي ان لا يندفع حتي لا تصده بعناد قرر ان يتروي في قربه يستعيدها فعيونها تصرخ بمشاعرها .ذهب وجلس علي احد الكنب طلبت له قهوه دخل العامل فوضعها عالمكتب قامت بهدوء ومسكت القهوه وذهبت اليه فوقف همست قهوتك ساده زي مابتحب .
نظر اليها بهيام ..لسه فاكره اللي بحبه .
ابتلعت ريقها واعطته القهوه تنهد وجلس يشربها وهيا بجواره ..هتفت وانت انت كانت تريد ان تستفسر عن تاليا ..انت شغلك كويس بشوفك كتير ليك صور .
هتف بهدوء وهو يتفحصها اه الحمد لله
اندفعت ..شريكتك دي .
رفع حاجبيه ..شريكتي مين .
ابتلعت ريقها ..اللي متصور معاها .
ابتسم لا مش شريكتي .
كانت تغلي ..مش شريكته امال مين لازقاله كده ورايح جاي كانت ساهمه ولم تحس به عندما وضع القهوه واقترب منها ونظر اليها بهيام همس نوري .
رفعت عيونها اليه وقلبها يدق بعنف مد يده بالقصاصه الي شعرها يلمسه ظل يداعب شعرها وهيا ساهمه وهو يقترب بوجهه احست انها تاهت في عيونه ويده تلامس شعرهايحنان انتفضت فجاه برعب من حالتها وهتفت ايه فيه ايه قامت مسرعه تبتعد خوفا .
تنهد بوجع قام وهتف .،لا ابدا دي كت في شعرك كتت بشيلها .تنهدت ونظرت ليديه اقترب وهتف ..مش عايزه حاجه .
لم تنظر اليه كانت خائفه همست لا شكرا .
اقترب اكثر ونول بوجهه القرب من وجهها ..خالص مش عايزه حاجه من يونس خالص .
سهمت في نظراته لتعود لنفسها وتهتف بغضب .،اظن انت مش فاضي لحد ومعاك اللي مكفيك .قطب جبينه وتنهد هتفت ..هعمل العقود ابعتلك .
هتف…. امشي بقه واسيبك تشوفي شغلك.
هتفت مندفعه …طب مش هتحط شروط للعقود .
ابسم واقترب منها …حطي اللي يعجبك وانا همضي عليه عمياني .فيه عقود مالهاش قيمه وفيه عقد مهما طال الزمن لا بيتغير ولا بينتهي … بس يا ريت زي ما قلتلك ما تأمنيش لحد وقبل يدها َو تركها مبهوته تقف تفكر في كلامه.. هو عرف منين اني عندي مشاكل وراحت هو فيه ايه. وبيبصلي كده ليه رجف قلبه بوجع …
*************
مرت الايام وخالد ينتظر علي احر من الجمر تلك الشحنه ان تاتي لياتيه خبر اشتعال الشحنه في قلب المينا .وقف هائجا يادي المصيبه يا خراب بيتي دانا دافع ملايين عشان البت تلبس المصيبه فيه ايه البت طلعت منها زي الشعره من العجينه لا وهتاخد التامين لا فيه حاجه مش طبيعيه م.انقصات وخراب بيوت فيه حد مش سايبني في حالي صدح تليفونه برساله.. ليفتحها ليجد مفادها…… خلي بالك تيجي تعورني هعورك…
بهت خالد.. ايه ده من مين الرساله دي نهار اسود مين اللي بيحرب ورايا لا فيه حاجه غلط هعمل ايه انا كده فيه حد كشفني طب وبعدين…. لا انا لازم اتصرف لازم اغرز غرزتي وبسرعه واجيب رقبه البت دي واذلها هيا ايه هتفلت كده باللي لهفته.. ليتنهد ويهتف.. فكر يا خالد فكر ليقوم ويذهب اليها
دخل عليها يتصنع الغضب.. شفتي يا نيران الشحنه اللي بملايين في حد حرقها في المينا.
بهتت نيران.. حرقها ويحرقها ليه يا خالد ايه خراب البيوت ده.
هتف …..لا اطمني اما مابسكتش انا مأمن عليها بس شفتي فيه حد مش عايز شركتك في السوق انا خايف عليكي انت يا نيران لوحدك تتاكلي نيران انت لسه في البدايه وانا بقالي كتير وعارف وحرام الشركه تتخرب دا شقي عمر ابويا يا بنت الناس.
هتفت…. انا ماليش دعوه بحد يا خالد وما بأذيش حد ليه ياذوني.
هتف…. عشان لوحدك فاهمه عشان لوحدك
هتفت…. والحل.
ليقول ….نتجوز لازم نتجوز يا نيران.
بهتت.. لا يا خالد انا مش هقدر اعمل كده.
هتف يا نيران ….كل حاجه هتروح انت زي اختي وانا شيلت الموضوع ده من دماغي بس الفتره دي بس ان شالله نكتب الكتاب ونعلنها للناس
هتفت ….لا يا خالد مش هقدر انا مش هقدر..
تنهد…. ليه مستنيه ايه مستنيه يونس يونس خلاص عايش حياته وكل يوم مع واحده انت فاكره ايه.
هتفت….. بس يا خالد انت بتقول ايه.
هتف.. لو كان عايزك كان رجعك يا نيران سنه َ وماجاش الا في العزا عشر دقايق وقالك واجب ايه مستنيه ايه وصوره مع بنت عمه والهئ والمئ وسمعت انه شابط معاها وهايص ايه هتفضلي مستنيه واحد نسيكي .
لتجلس بقهر تتذكر وقت ان حاول يقابلها مرارا في البدايه وهيا رفضت باستماته ونهرته بشده …هتفت لا هو حاول يقابلني كتير .
ليهتف …..احنا الرجاله يا نيران اللي عايزينها بنفضل وراها ونرجعها مش نسيبها مطلوقه براحتها مفيش حتي مقابله توحد ربنا انت ازاي فين كرامتك دا حتي تبينيله انك نسيتيه زي مانساكي.
لتهتف بقهر… بطل يا خالد حرام عليك هو حاول كتير وانا كنت برفض بقله ذوق وما كتش مدياله فرصه فبعد سهمت بس عيونه انهارده ..اغمضت عيونها بوجع .
هتف…. لا مش هبطل انت بنت عمي وامانه ابويا عندي لازم تكبري وتبقي سيده اعمال انت فين من ده هتفضلي تشتغلي َمستنيه البيه َمش معبرك
لتجلس بقهر وتفكر لماذ لم يات يونس من اجلها مجددا لماذا تركها ولكنها هيا صدته في البدايه ونهرته مرار وتدخل عمها ولكن لماذا لم يسعي لاسترجاعها ليهتف اعقلي واكبري.. طب بلاش جواز خليها خطوبه ايه رايك
لتظل جالسه تفكر هتف…. حتي تلاقي اللي يقول انه عايزك بدل ماهو رماكي علي طول دراعه وان كان بيحب هو اللي بيحب يسيب حبيبه ولو بيحب هيبان .
لتهتف بوجع……. خلاص يا خالد اعمل اللي انت عايزه.. بس خطوبه بس نعدي الازمه دي وكل واحد يروح لحاله.
ليحس بانتصاره وانه اوغر صدرها ليهتف طب انا هجهز كل حاجه وانت تبقي جاهزه لليوم السعيد وهخليها مفجأه عشان اللي فاكر انه هيقدر علينا لما نتحد مايقدرش يهوب.
جلست نيران تفكر فيما هيا مقدمه عليه ولا تشعر انه الصواب َلكنها قررت ان تكون فتره تعدي تلك الازمه التي افتعلها خالد امامها.ولكنها بداخلها كانت تريد ان تعرف رده فعل يونس .
مرت الايام وقد بعث يونس المحاسبين ليتعاقدو معها علي شغل المحاسبه ونفس الوقت وخالد قد اعد يوما كبيرا لتلبس نيران فستان من اللون الاخضر مرصعا بالاسود والدانتيل ينزل منسلا علي جسدها عاري الكتفين وذو فتحه صدر وضهر كان فستانا رائعا وبدا الحفل وكان به العديد من الحضور كانت تشعر بالاختناق لا تتحمل ما هيا فيه وخالد يدور والسعاده تشع من وجهه لتحس انها غير قادره علي التنفس لتاتيها سعيده مالك يا نيران..
هتفت.. مخنوقه يا داده مش قادره اخد نفسي،
هتفت.. طب يا بنتي اجبلك حاجه تشربيها.
هتفت…. لا هخرج بره ولو خالد سال قوليله بتضبط مكياجها لتقف سعيده حزينه علي حبيبتها لانها تعلم ما في قلبها لتخرج نيران من الفيلا وتبتعد وتقف في احد الاركان ….تابعو القصه علي حكايات ميفو ..
********
كان يونس جالسا يقلب في تليفونه وينظر لصورها ..دخل عليه سعد ..يونس بيه عندي ليك خبر ..رفع يونس حاحبيه فهتف سعد .،نيران خطوبتها انهارده .
تجمديونس واحس ان قلبه سيتمزق فهب هاتفا ..انت بتقول ايه يا مجنون انت .
هتف سعد ..اللي عرفته ان الشيطان اللي اسمه خالد قعد يتحنجل عشان توافق فوافقت .
وقف يونس يغلي بقي كده لا كده كتير وانا كتير عليا خلاص وقت السكوت خلص وتوريني هتبعد ازاي .
هتف سعد ..هو مش هيسكت الا ما يتجوزها .
ضحك يونس …يبقي يوريني ازاي روح انت انا هتصرف .،خرج سعد ووقف يونس يغلي ..بقي قطتي بدات تخريش ماشي يا قلب يونس هنشوف الخربشه علي اصولها .
********
كانت تتنفس بصعوبه كانت تضع يدها علي صدرها وتحني راسها وتحاول ان تهدأ لتحس بيد فوق يدها وتسمع صوتا يقول.. ايه بيوجعك مش قادره تستحملي..
لتشهق َو ترفع راسها ولم يكن الا من تاقت الي رؤياه وكان يونس يقف امامها في ابهي حله لتنظر اليه وتلمع عينها كانت تريد ان ترتمي في احضانه لتظل ساهمه وكل ينظر الي الاخر لتهمس….. يونس
ابتسم لها بحالميه.. ايوه يونس.. ماكنش ينفع اسيبك في يوم زي ده ومااقفش جنبك
لتبتعد بقهر وتهتف …..ايه جاي تباركلي.
وقف يتاملها…. ايه مش عايزاني اباركلك.
لتهتف بغضب ….انت جاي ليه يا يونس
هتف…. جاي اطمن عليكي مش قلتلك هفضل في ضهرك طول عمري.
صرخت…. انت كداب مين اللي في ضهري انا ماشفتكش من سنه َ الا في العزا وعموما زي مانت نسيت انا كمان نسيت وتخطيتك يا يونس وانهارده يثبت ده.
رفع حاجبيه….. بقي انت تخطتيني ونسيتيني بجد…. دانت بقيتي جامده. انا ماعرفش وانهارده ايه اخرتها خالد يا نيران.
هتفت…. وماله خالد.. رجل اعمال. محترم وابن عمي.
هتف.. وماكملتيش.. يا تري بيحبك.
هتفت بارتباك.. ايوه بيحبني ايه يخصك امال هيتجوزني ليه.
هتف ضاحكا …يتجوزك اممم …والله خالد ممكن يتجوز عشان اي حاجه تانيه الا الحب.
هتفت بغضب… يونس لو سمحت خلي بالك دا خطيبي لتصمت ثم تقول وحبيبي وهنتجوز قريب فياريت تخلي بالك من كلامك.
انفجر ضاحكا وهيا تنظر اليه بغضب ..بتضحك علي ايه انت .
اقترب منها لتخاف من قربه ليلصقها في الحائط ويضع يده حولها.. بقي خالد حبيبك.. وهتتجوزيه كمان.. تصدقي ماكنتش عارف انك عقلك خف بس عموما يونس هيضبطه
لتنظراليه برهبه.. انت بتقول ايه ويضبط ايه انت مالك بيا مش خلصنا من سنه يا استاذ ورحنا لحالنا مالك بيا.
شدها اليه…. مالي بيكي.. انت مالي يا نيران وان كت عديت السنه فمش زي مانت فاكره ويونس مش هيسيب اللي يخصه انا سيبتك بمزاجي عشان فوره الغضب والعند تسيبيهم وحاولت كتير اقابلك انما تخشي في شغل الهبل ويوزك عقلك تكوني لحد تاني دا اللي يونس استحاله يسمح بيه وهو اصلا لا ينفع ولا هتعرفي .
لتدفعه وتهتف.. اخبط راسك في الحيط.. ايه راجع بعد سنه وعايش حياتك بالطول والعرض وجاي يوم خطوبتي تقول ايه انت عقلك باينه خف ويلا بقه انا هدخل لخطيبي.
هتف…. عارفه لو اتحركتي سنتي والله لاعملك احلي فضيحه وانت عارفه اني اقدر وانت مش هتقدري عليا.
لتخاف منه ولكنها تتشجع.. لتقف وتهتف ….نعم نعم عايز ايه يا سي يونس..
التصق بها وثبتها ونظر اليها برغبه خلعت قلبها ..انت عارفه كويس انا عايز ايه وحاسه وعارفه انا مين ليكي .
هتفت مرتبكه وهيا تقطع في الكلام ..انا انا ..خلاص ..خلاص..تخطيتك و..و،.وهعيش حياتي .
رفع عيونها ..هتعيش حياتك مع مين مع حد غيري .
اشتعلت هيا فهو صوره كلها تاليا ملتصقه به فهتفت بحرقه من قلبها وشعورها بالغيره تنهشها يا بجاحتك يا اخي انا حره اعمل مابدالي انت مالك بيا انا مش محتاجه وصايه وانا قلتلك زمان مش عايزاك ايه اللي مرجعك دا ايه التباته دي.
شدها وهتف بقوه وعيونه تركها تلتهم وجهها وصدحت مشاعره اخيرا التي كانت تكويه من بعدها ….اقلك ايه اللي رجعني ماعنديش مانع دا حتي من زمان ما خدتش حاجه حلوه لتشهق عندما…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اصغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام عاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى