رواية انتقام عاشقة الفصل الثالث 3 بقلم نورا فريد
رواية انتقام عاشقة البارت الثالث
رواية انتقام عاشقة الجزء الثالث
رواية انتقام عاشقة الحلقة الثالثة
و في اليوم التالي في قصر الشاذلي في غرفة انس غزال فاقت و اتجهت لى التواليت خدت شور و راحت لى غرفة الملابس ارتدت فستان اسود قصير و بكم و خرجت
غزال بصدمة: انت مين
الطفل ببراءه: انا سيف و انتي
غزال بابتسامة: و انا غزال ( غزال نزلت لى مستواه و ضربت انفه صابع ايديها) بتعمل ايه في اوضي يا سيفو
سيف: بلعب مع غزال
غزال: ممم ايه القمر ده
سيف: من ذوقك يا ماما
غزال ابتسمت بألم و قامت و هنا جت غزال الصغيرة و سيف جري
غزال: ايه اللي شايفة ده
غزال شالتها و رفعتها لى فوق: بذمتك ده شكل ولا طريقة طفلة دى طريقه ست مطلقة عندك كام سنة يا وليه انتي ده انتي ارشاانة لمين
غزال: اسمي غزال طبيعي اكون طالعلك لأئمة زيك يا مامي
غزال نزلتها بدهشة: مامي انا مرات ابوكي يا حبيبتي قوليلي مرات بابي
غزال ابتسمت: انتي طيبة خالص يا غزال صحيح مرات بابي بس مفيش مشكله لم اقولك مامي انا زي بنتك على فكرة حلو اوي الروج اللى على شفايفك ده ممكن تحطيلي منو باليز
غزال: ممم اوكية
غزال حطت لى الصغيرة الروج و سراحت ليها شعرها: اهو يا ستي عملتلك زى ما عاملة لى نفسي
غزال باست خدها: انتي جميله اوى يا مامي غزال يارب لم اكبر اكون زيك في كل حاجة
غزال حضنتها: بعد الشر عليكى يا حبيبتي يارب تطلعي احسن مني شكل و كل حاجة اوعي يا غزال تحبي بزيادة أو تدي بزيادة مهما تعملي الناس مش بتقدر اوعي تامني لى البشر ولا الزمن
غزال مسحت دموعها: طب انتي بتعيطى ليه يا مامي انا قولت حاجة تزعلك
غزال: لا يا حبيبي ده تراب كفاية رغي بقا و روحي العبي زمان الواد سيف كسبك
غزال ابتسمت و جريت خارج الغرفة غزال ابتسمت و بعدين اتصلت بحد و نزلت بعد ما خلصت كلام معاه
و في الصالون كانوا الاطفال بيلعبو
شهد: هو انتى بتعملي الولد كده ليه ده ابنك
شيري: و بربيه ابني و بربيه تمام و بعدين مانتي بتعملي غزال بالنفس الطريقة و متكلمتش…
شهد: يكش تولعي فيه ابنك و انتي عارفه مصلحته
شيري: انا برضو بقول كده
و قعدوا يضحكوا أما عند غزال في الكافي بتشرب القهوة ببرود
غزال: ايه اخبار الشركة
الوضع الحمدلله ماشي كويس وي
غزال: كويس من انهي ناحية شغلك مبقش عجبني يا نبيل انا عايزة كل تفاصيل الشركة من قبل ما تحصل تمام ايه اخبار الصفقة
نبيل: يا هانم بهجت بيه خسرها من اسبوع الصفقة الجاية لو مكسبهش ها يخسر كتير مش بعيد يافلس
غزال ابتسمت: هو ده اللي انا عايزاه انا مش وحشة يا نبيل انا زى ما انا
نبيل: طلامة حضرتك بتعتبرني زى اخوكي و ده شرف كبير ليا بس مش شايفة انكي مزودها شوية معاهم
غزال: قوم يا نبيل و متخلنيش اتعصب عليك قوم
نبيل: كلمة الحق دائما تزعلك
غزال: كلمة كمان و ها تزعل بجد
نبيل مشي غزال قعدت شوية و بعدين راحت لى دار الايتام لان ده بقا عملها من ساعة ما عرفت انها مش ها تبقا ام ابدا بتقضي معظم وقتها مع الاطفال تبجيب ليهم العاب و لبس
أما في مكان تاني ميرفت فتحت الباب و دخلت غرفة نظرت و ابتسمت بسخرية
ميرفت بحقد: زى القط بى سابع أرواح انتي و بنتك اللى مذلة بتجري ورا ابني بس اطمني انا مش ها سبها تتهني ولا تعيش ساعة في راحة ها حرق قلبك عليها زى ما حرقتي قلبي على اختي چومانة فاكرها اختي اللى ماتت بقهرتها بسبب اخوكي اللى اعت..داء عليها و سبها
جميلة نظرت ليها برعب
ميرفت: خايفه على بنتك ليه مخوفتيش على اختي لم سيرتها بقت على كل لسان ليه مخلتوش يتجوزها اهو يصلح غلط..ته و يكفر عن الارف اللى عملوا والله العظيم ل ادوق بنتك المرار و الذل اه صحيح جوزك دخل السجن بفضلي عارفه ليه عشاااان اختارك انتي كلكم ها تدفع تمن موت اختي غالي اوى اوعدك ان بنتك ها تموت نفس موتتها و هى الانت..حار كفاية عليكى لحد كده اصل الموت رحمة ليكى و ان بصراحة بستمتع و انا بشوفكم بتت.عذبو
ميرفت قالت كده و خرجت ( ملحوظه مامت غزال مش بتتكلم من ساعة ما ميرفت خاطف.تها)
جميلة دموعها بتنزل في صامت و بعد وقت غزال رجعت لى قصر الشاذلي و حطت ايديها على قلبها و اتجهت جري على السطح اما في سطح القصر سيف متشعلق في السور و على وشك انه يقع هو و غزال الصغيرة اللى بيصرخو و محدش سماعهم
غزال جريت عليهم و بتحاول تساعدهم طالعت غزال و بتحاول تطالع سيف: سيف امسك ايدي
غزال بتعب: سيف حاول تمسك ايدي يا حبيبي متخفش انا مش ها سيبك
سيف بدموع و رجاءا: ماما طالعني
غزال تذكرت يوم وفاة ابنها
غزال: مش ها سيبك والله مش ها سيبك
راحت لى سيف حضنتها بشدة اكنها بتخبيه و نطت
يا تري غزال ها تعرف تنقذ سيف
مين ابن غزال غزال الصغيرة ولا سيف
سيف بدموع و رجاءا: ماما طالعني
غزال تذكرت يوم وفاة ابنها
غزال: مش ها سيبك والله مش ها سيبك
راحت لى سيف حضنتها بشدة اكنها بتخبيه و نطت و وقعت على الأرض
غزال حطت ايديها فهما و نزلت تجري عليهم
سيف: ماما انت كويسة
غزال بتعب: انا كويسة يا سيف متخفش مفيش حاجه حصلت متعطش
شيري بعصبية: ايه اللي بيحصل هنا
شمس: اهدي بقا انتي كويسة
غزال: كويسة
شيري شدت سيف بغضب و راحت لى غرفتها و شمس نفس الكلام
( انا غيرت اسم شهد لى شمس يمكن الرواية معقدة شوية و يمكن البارت مش قوي أو الرواية ضعيفة بس انا بكتب كل افكاري و على اد طاقتي و شغفي اتمنا محدش ينزعج من كلامي)
غزال قامت و هى مسكة راسها و بتنظر عليهم بحزن راحت لى غرفتها غيرت هدومها و راحت لى الدكتور
غزال بصرخ : اااع خف ايدك يا زين مش كده انت بتنتقم مني انت كمان
زين: خلاص خلصت المفروض تروحي مستشفى مش تيجي هنا
غزال: عشان يكبروا الموضوع و بعدين دى خبطة صغيرة مفيش داعي لى كل ده ااه يا راسي هو انت و شمس سيبتو بعض ليه
زين: كده احسن هى اللى اختارت اختارت يبقا مفيش اي داعي لى العتاب
غزال: على قولك مفيش حاجه تستاهل العتاب المفروض الواحد يعاتب نفسه مش حد تاني بس مفيش حاجه ها ترجع
غزال مشيت من عند الزين و راحت لى ابوها
فواد بصدمة: غزال ايه اللي عمل فيكي كده
غزال اترمت في حضن ابوها و قعدت تبكي بوجع: ياريتني سمعت كلامك لم قولتلي ابعدي عنه يا غزال ده بيلعب بيكي ياريتني ما حبيتو محدش خسر في كل ده غيري
فواد بعدها عنه و مسك ايديها: العيط مش ها يعمل حاجه يا حبيبتي ولا الندم بيفيد عارف انو صعب جدا لم الغدر بيجي من اقرب الناس ليكي
غزال ابتسمت و مسحت دموعها: بس وحيات ربنا ل اخد حقك و حقي منهم خليها دمار على الكل
فواد: المهم بلاش تاذي نفسك أو تاذي ناس ملهاش ذنب بلاش انتقام يا غزال
غزال: لا يا فواد بيه الكل ها يدفع الثمن حتي لو اخر ساعة مش ها رتح غير لم اخد حقي و حق حرماني
غزال قالت كده و خرجت و بعدين اتصلت بحد: الو
برافو عليكي يا مدام غزال
غزال: الملفات وصلت ليك
طبعا اشكرك جدا على المساعدة كده انس بيه مش ها يقدر يثبت حاجة عليا بجد مش عارفه اشكرك ازاي
غزال: خدمة قصاد خدمة
امؤري رقبتي سدتها
غزال: انس لازم يتوقف عن العمل كفاية عليه كده انا ساعدك انك متتحبسش و انت تقدر توقف يعني لازم تخد حقك منو و حق اتهموا ليك بالفساد و ده ميرضيش حد ولا ايه لازم تخد حقك سلام
غزال قفلت و بعدين راحت لى القصر و بعدين لى غرفتها
انس: و بعدين يا غزال في اللعبة البايخة دى عايز اعرف اتجوزتني ليه
غزال ابتسمت و حطت ايديها على رقبته: عشان بحبك و مقدرش اعيش من غيرك ولا انت عندك شك في حبي ليك يا روحي
انس نظر ليها بعشق: ها
غزال ابتسمت و بعدته عنها و اتجهت لى التواليت و غمضت عيونها
فلاش
غزال بعد خسرت كل حاجة خدت شقة صغيرة عشان تعيش فيها الباب خبط فتحت
غزال: انتوا مين
فجأة كتفوها و فضلوا يضربو فيها و هنا جت ميرفت قعدت و حطت رجل على رجل
ميرفت ببرود: قولتلي حامل مممم و انتي فكرك هخليكي تكوني ام لى حفيد تو تو تو ده انتي بتحلمي كتير اوى بس لازم تفوقي و انا اللى ها فوقك فوقي بقاا كملوا
باك
و في غرفة ميرفت ميرفت قعدة و حطة ايديها على راسها
فلاش
و فضلوا الستات يضربو فيها لحد ما فقدت الوعي ميرفت أمروا الستات يحطوها في العربية و بالفعل و راحت ميرفت على المستشفى
الدكتور: مينفعش تولد دلوقتي في خطورة على حياتها
ميرفت ببرود: مش مهم المهم تعمل اللى مطلوب منك اه و ياريت تشيل الرح..م لانها متستاهلش تكون ام انت قولتلي انهم توأم عايزيهم و لم تفوق قولها ان ابنها مات تمام
الدكتور: تحت امرك يا هانم
و بالفعل الدكتور عمل زى ما ميرفت طلبت منو خدت العيال و سبتها مرمية في المستشفى
مشهد تانى
انس بعصبية: و حضرتك قررتي عني انى محتاج ولاد ولا زفت
ميرفت شيلة غزال على ايديها: البت يتيمة خد ربيها و اهو تكفر شوية عن ذنوبك خد البت يا انس شيلها انت محتاجلها زى ما هى محتاجلك
انس نظر لى امه بغضب و شل الصغيرة ابتسم ليها: غزال غزال انس بهجت الشاذلي
ميرفت نظرت ليه بغضب و سكتت و في اليوم التالي
كارم بغضب: يا امي حرام انتي كده بتبعدي عائلة من بعض و بعدين انا مش عايز عيال و زفت
ميرفت: لو مسمعتش كلامي قلبي غضبان عليك دنيا و اخره
شيري: خلاص بقا يا كارم ها نخدو حتي نسجلو بعدين اطمني يا حماتي الولد في عيوني
ميرفت: ياريت تختفو شوية و بعدين ترجعو دلوقتي لازم تسافرو مفهوم
كارم: استغفر الله العظيم حاضر يا امي حاجة تانى
ميرفت: خد بالك من ابن اخوك انس ميستاهلش انك تزعل عليه هو اللى كسر كلامي و كلام ابو لم اتجوز الشيطانية دى لا و كمان خلف منها أنا بقا هربيه
باك
ميرفت: اللى عملتوا هو الصح هما الاتنين مش يستاهلو الاطفال دى
و هنا جت شمس بغضب
شمس بغضب: زى ما انا استاهل ان ابعد عن اكتر واحد حبني و حبيتو انتي بعديني عن زين بس عشان تحققي رغباتك اللى معرفش هى ايه
ميرفت قامت ببرود: بالظبط لو مش سمعتي كلامي ها قتلو بس قدام عينيكي عشان تعرفي انى مش بهزر
شمس بوجع: انتي ايه انتي مش بنادمة انتي شيطانية عمل تتحكمي فينا و في حياتنا و بتاع ايه عشان خالتي يا شيخه ملعون دى قرابة مخليني عايشة في ذل انتي الايه يا شيخه بعد اللى بتعملي ده(و تقول بشك )مستبعدش انكي غزال بنت غزال و انس و انتي اللى بعديهم عنها حرمتي بنت من امها و جبتيها هنا على اساس يتيمة صح انا بقا مش ها سكوت و ها قول لى انس كل حاجة
ميرفت قربت منها وووو
يا تري انس لم يعرف ها يعمل ايه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام عاشقة)