رواية انتقام حياة الفصل الرابع 4 بقلم رودينا محمد
رواية انتقام حياة الجزء الرابع
رواية انتقام حياة البارت الرابع
رواية انتقام حياة الحلقة الرابعة
أمير : ولا دي طلعت معانا في الكلية انا حاسس بفرحة كبيرة اوي
مازن: دانت حظك من نار😏😉ربنا يجعلها من نصيبك يا أمير
أمير : يا رب 🤲😌
مازن : الساعة دلوقتي بقت 8 يلا نروح
أمير : يلا
وذهبا مع بعض
…………………………………..
ام عند قصي
ظل يتمشى في في الطريق وهو يقول في نفسه: أما وريتها مبقاش انا قصي السيوفي
ورفع رأسه وقال بتحدي مش انا الي حد يتجاهلني 😠
وذهب إلى عربته وركبها وتوجه إلى قصره
……………………………………..
ام عند حياة
فقد وصلت إلى بيتها ودخلت وقالت
حياة: السلام عليكم يا اهل الدار
فاطيما : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايه الي اخرك كدة يا بت😠
حياة وهي تقبل يدها : ما فيش يا امي كنت مع صحبتي سارة 😊☺️
فاطيما بحنان: ماشي يا حياة عايزة تتعشي
حياة : آه يا ماما والله الواحد على لحم بطنه
فاطيما : انت دايما كدة ما يهمكيش غير بطنك
ضحكت فاطيما وحياة بقوة 😂
وفي هذه اللحظة دخل أمير: السلام عليكم انا جعان اوي
فاطيما: اي يا واد دخل بقلب ناشف كدة ليه حاضر حاضر هقوم اعملكو حاجة تكلوها شكلكم هتكلوني لو اتأخرت دقيقة ☹️☹️☹️
ضحكت العائلة بقوة 😂😂😂😂
وقال أمير: ربنا يديمك لينا يا امي 🩷🩷🩷
وذهبت فاطيما الي المطبخ لاعداد الطعام
حياة: عملت ايه النهاردة في الكلية
أمير : زي كل يوم بس عارفة يا بت يا حياة ولكن عندما قال بت قامت حياة بامساكه من أذنه وقالت : بت مين ياض دا انا اكبر منك ب 4 سنين 🤨🤨🤨🤨🤨
أمير : آه آه خلاص يا حياة معلش سيبي وداني
حياة بضحكة: أيوة كدة اختشي
ظلا يضحكان بشدة (شكل الحلقة هتكون ظلا يضحكان بشدة 🤓🤓)
……………………………………….
أما عند عدي
دخل الفيلا الخاصة به وجلس على الكرسي وقال بتنهيدة تصطحبها حزن: يااااااه كان نفسي يا امي انت وابويا تكونوا معايا مبقاش لوحدي
وحشتوني اوي اوي بس وربي لهجيب لكم حققكم وخانته دمعة فرت من عينه فمسحها وقال : انا هندم الي عمل كدة
………………………………………
ام عند سارة
سارة : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ام سارة : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتأخرتي ليه يا سارة
سارة : كنت مع حياة يا امي انا اليوم دا حصلي حاجات كتير فيه
ام سارة بحنان: تعالي يا حبيبتي اعملك حاجة تاكليها وتحكيلي كل حاجة ☺️☺️☺️
سارة : حاااضر هروح آخدلي دش على السريع كدة وهاجي آكل
ام سارة: ماشي يا حبيبتي🩷
………………………………………….
ام عند زينب
زينب وهي تكلم صديقتها صوفيا
زينب: صوفيا مش هتصدقي الي حصلي النهاردة
صوفيا : ايه يا زينب
ثم حكت لها زينب كل ما حدث معها
ثم قالت : بس كان وسيم كدة يا صوفيا وشهم وراجل كدة
صوفيا: يا بخت القمر 😊☺️
زينب : يا بخت مين اناااا ليه أن شاءالله
صوفيا:يا بت😉
زينب: ايه
صوفيا : عايزة تقولي كل دا ومش مقتنعة انك اعجبتي بيه
زينب: مين! انا !لا لا لا لا لا طبعا
صوفيا :طب خلاص اهدى يا عم الوحش
زينب: حاضر ويلا بقا الوقت اتأخر كل واحدة ترجع بيتها سلام
………………………………………
ام عند قصي
فقد وصل إلى قصره ودخل وجلس على كرسيه الخاص ونده أحد الخدم وقال : جهزي العشاء بسرعة
الخادمة :حاضر يا بيه
وذهبت الخادمة الي المطبخ لكي تحضر العشاء مع الخادمات الأخرى(اكيد يعني في كللل القصر دا مش هيبقى فيه غير خدامة واحدة🤓) قصي اتصل بابن عمه وقال : ازيك يا يا ابني عامل ايه
ابن عمه: كويس الحمدلله بس ابني!!!دانت حياالله اكبر مني باسبوعين
قصي : آه امال ايه على فكرة أنا لو كنت متجوز كنت زماني مخلف واحد ادك
ابن عمه: يسلام! طيب نمشيها ابني سيبك من الكلام دا كله
انت تيجي تعدي عليا في الشركة عشان نعد مع بعض
قصي بغرور وتكبر: مين الي يجي يعدي عليك!!!انت نسيت انا مين
ابن عمه : لا ما نسيت ويا ريت تركن غرورك دا على جنب انا نفسي اقعد معاك شوية انت عارف بقالنا اد ايه مقعدناش مع بعض
قصي: يا سيدي عارف وحقق عليا خلاص هجيلك بكرة
ابن عمه: تمام تيجي الساعة 10 كدة هكون في الشركة
قصي : خلاص اوكشن يا معلم سلام
.ابن عمه: سلام
………………………………………
وصباح جديد يمر على ابطالنا
🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷
حياة: آه ياني هو انا لازم اروح الشغل بدري كدة آاااه عضمك يا رضااا
أمير : انجزي ياختي وبطلب ندب الساعة 7 الصبح اصتبحي كدة
حياة : ولااااا انا على اخري انت تكتم خالص (طبعا كلنا نمثل هذه الشخصيتان لما نصحا🤓)
أمير : حاضر حاضر
وكانت حياة ترتدي خمار لونه احمر و جميلة لونها رصاصي غامق مع قميص باللون الابيض فوقيه بلوزة بدلة كدة لونها رصاصي (مش فيه اجتماع لازم نطلع الشياكة المستخبية🤓)
أما امير فقد ارتدى بنطال باجي باللون الزيتوني سويت شرت باللون الأسود
حياة : ايه يلا الحلاوة دي
أمير : شكرا دا من ذوقك بس انت لابسة زي رسمي ليه
حياة : عندي اجتماع
أمير :يلا بسم الله توكلنا على الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
وذهبا الأخوان معاً
……………………………………..
ام عند سارة فقد أفاقت من النوم وذهبت إلى خزانة ملابسها وارتدت خمار باللون الزيتوني و جيبة باللون الأخضر وقميص باللون الأبيض وفوقيه بلوزة بدلة باللون الاخضر
وذهبت إلى العمل
…………………………………….
ام عند عدي كان مستيقظ وكان يأخذ حماماً ساخناً وخرج وارتدى بدلة باللون الأسود كان جميلا بها وذهب إلى شركته
……………………………………
عند حياة
حياة دخلت الي الشركة وقعدت مكانها وقابلت سارة وقالت : ايه يا بت يا سارة الحلاوة دي
سارة : دانت الي عيونك حلوين بس انت يا حياة حلوة اوي
حياة : طبعا يا بنتي مش فيه اجتماع لازم الواحد يطلع الشياكة المستخبية
سارة عندك حق الا الساعة كام
حياة : الساعة عشرة الا ربع
وحينها دخل عدي إلى الشركة ولكن كانت عينه تبحث عن شيء الى أن وجد سارة ابتسم غصب عنه فقالت سارة : حياة بالله عليكي خبيني خبيني
حياة : اخبيكي مين يا هبلة قومي اقفي المدير خلاص دخل.
وقفت سارة وهي موطية رأسها لتحت حينما رآها عدي كان يشعر بفرحة بداخله وكان يبتسم وتوجه نحوها وقال بجدية: استاذة سارة انا رجعتك مكانك هنا بس عشان الأستاذة حياة اترجتني غير كدة مكنتش رجعتك
سارة: ت تمام.
عدي كان ماسك نفسه من الضحك ودخل لمكتبه بس قبل ما يدخل قال ما تنسوش فيه اجتماع الساعة 12
رد الموظفين : تمام يا فندم
وحينها دخل شخص
وقفت كل الموظفات منهم من تضع المكياج ومنهم من تعدل ثيابها وتكلموا بدلع اهلا قصي بيه
حياة وسارة : كل البنات تعمل كدة عشان واحد بس دخل ربنا يهدي
قصي تجاهلهم ولكنه ركز على اثنتين لم تقفا له فتوجه نحوهما وقال : انتم ما وقفتوش ليا ليه
رفعت حياة وشها وقالت: والمفروض نعمل ايه يعنى
عندما رآها قصي أنصدم نعم انها هي 😳
قصي بصدمة : هو انت😳
حياة بتركيز في وشه ثم قالت بصدمة: هو انت 😳
قصي بغرور وتكبر: أيوة انا انت بقا بتعملي ايه هنا
حياة : يا استاذ قصي دا مكان شغلي وبعدين انا اعتذرت لحضرتك على الموقف الي حصل
نطت سارة في الكلام : مش دا يا حياة بردو الواد الغتت الي كنت سألتك عليه واحنا بناكل ايس كريم وانت قلتي أنه غتت اوي
حياة بهلع وصدمة : منك لله
قصي بصدمة كبيرة: اييييه انا غتت هه انت ما تفهميش في حاجة انا قصي السيوفي يتقال عليه غتت
حياة : آه انت يتقال عليك غتت انت مخلوق زي اي مخلوق خلقه ربنا مش عشان معاك شوية فلوس هي الي تخليك تتغر على الناس انت مش لازم كل الناس تحبك ومش لازم كل الناس تكرهك هو انت يعني عشان معاك فلوس وجميل شويتين هتتغر على خلق الله لا يا استاذ فوق مافيش حاجة في الدنيا دي تخليك تتغر بيها
قصي وقد احس نفسه أنه قليل القيمة منها : تصدقي انت عندك حق أنا أعتذر ليكي جدا وآسف أني ضايقتك
حياة : شكرا يا استاذ قصي وأنا برده أعتذر على الكلام الي قلته لحضرتك بس انا دمي بيفور لما اشوف شخص مغرور
قصي : تمام
وذهب من أمامها فهو لم يعد لديه كلام ليقوله ولكنه احس بفرحة كبيرة بداخله انها قد تكلمت معه وقال: الغرور مش هو الي يخليني أزيد في نظرها امال اعمل ايه
ودخل قصي لمكتب عدي وهو حائر فذهب عدي واحتضنه وقال: وحشتني يا قصي فينك كدة معدش حد بيشوفك
قصي : عدي انا عايز احكيلك حاجة
وقص عليه قصي ما حدث فقال عدي: اهو بقا انت عارف في بنت هنا بالظبط زيها وعلى طول قاعدين مع بعض اتكلمت عليا بطريقة وحشة فطردتها من الشركة بي حياة دي رجعتها هنا بعد ما اترجتني بس اكتر حاجة جذبتني في البنت الي طردتها هي اسمها سارة أنها كانت بتتكلم عليا و كأني شخص عادي دا جذب نظري ليها اخو احنا دايما كدة يا قصي نسيب الي بيجروا علينا وتختار الي بيصدنا لأننا بنحب كدة يا قصي
قصي وقد احس ان كلامه صحيح وكان يدندن اسم حياة في سره: انت عارف يا عدي النوع دا اجمل نوع من النساء انا كنت بفكر انتقم منها بسبب الطريقة الي كلمتني بيها بس انا خلاص انا مش هنتقم انا هتعمل بطريقة تخليها تحبني انا الظاهر اني اعجبت بيها
عدي : 😅😅😅😅 انت عندك حق بس انت عارف الي هيجبهم
قصي : ايه
عدي : أن احنا نتعامل بتواضع
قصي : اممم ممكن بقولك ايه انا هنزل اتفرج على الشركة تحت كدة هشوفها كدة
عدي : ماشي انزل
قصي وقد ذهب إلى أسفل لكي ينظر إلى الشركة وعندما نزل احس بغضب عامي حيث وجدددددد
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام حياة)