روايات

رواية انتقام الحوت الفصل الخامس 5 بقلم عزيزة زيدان

رواية انتقام الحوت الفصل الخامس 5 بقلم عزيزة زيدان

رواية انتقام الحوت الجزء الخامس

رواية انتقام الحوت البارت الخامس

انتقام الحوت
انتقام الحوت

رواية انتقام الحوت الحلقة الخامسة

_ابعتلي اللوكيشن اللي هيتبني فيه المشروع وبلغ الوفد باجتماع جديد بكره أن شاءالله ومراجعه بنود الصفقه تاني
(قالها يحي وهو يتحدث إلي أحد موظفيه دون إهتمام بتلك اللتي تشتعل غضباً أمامه)
Flash back
_انت قاعده مركز كده ف البتوب مزهقتش من الشغل خالص
-هو بقرف لا مزهقتش انتي مضايقه من حاجه
_وهي بتقرب منه وتمسح علي شعره لا أبدا أنا بس عايزه اتكلم معاك شويه يحبيبي
-بنفعال بعد ما لوي دراعها ورا ضهرها انتي اتجن*نتي انتي هتنسي نفسك ولا ايه ياروح امك ده أنا الحوت اللي مبيخضعش لواحده ست ولا فيه ست تقدر تغريه ولو كانت انتي
_بتمثيل العياط سبني سبني حرام عليك مكنتش أقصد اضايقك أنا أسفه
-بضيق ابعدي عني وشيليني من دماغك احسنلك علشان انتي مش نوعي المفضل انتي اخرك معايا ليله بفلوس فمتحلميش كتيررر يا هايدي هانم
-هي ف نفسها بغل والله ما هسيب غيري تتمتع باسمك وفلوسك
Back
_ايه يا هايدي هانم انتي ناويه تباتي هنا ولا ايه
_باحراج هاا لأ أنا كنت ماشيه أصلا بينادوا عليا تحت كفايه كده
_اه أنا بقول كده برضوا يلا تصبحي علي خير
وبعد ما مشيت كتك الا*رف بت لازقه
(ايوه يا حوت أنا برضوا مبحبهاش بس لازم تكون ف الروايه 😂😂)
***************************
(أذكر الله وصلي على محمد)
ف صباح يوم جديد……
_صباح الخير يا داده سميحه
-صباح النور يست البنات أنا جهزتلك بيض الاومليت اللي انتي بتحبيه وحضرتلك القهوه علشان متتاخريش
_تسلم ايدك يا داده يروح قلبي من جوه أنا مش عارفه من غيرك كنا هنعمل ايه
ليقطع كلامها صوت جلال
_جلال بمشاغبه كنا هنضطر ناكل من ايديكي الاتنين يست صدفه ويعالم بقي كنا هنفضل عايشين ولا لأ
-سميحه بضحك يووه جتك ايه يا جلال هتزعل كده هو فيه زي صدفه دي تتاكل أكل كده
_حياتي والله يا داده ربنا يخليكي ليا انتي اللي نصفاني ف البيت ده كله
-طب وأنا مفيش ربنا يخليك ليا يا أبيه
_بحب هو أنا ليا غيرك انت وبابا يا أبيه ده انت اللي مدلعني ربنا يخليك ليا يارب
-سميحه بحب ربنا يخليكوا لبعض وميحرمكمش من بعض ابداااااا ياولاد
_ممكن تنادي لبابا يا داده علشان نفطر كلنا
-من غير ما حد ينداهلي أنا جيت بنفسي اهو
صدفه بحب نورت يا أحلي بابا ف الدنيا
_جلال بحب بعد ما وطي باس ايديه ربنا يخليك لينا يا حاج وميحرمناش من وجودك
_فريد بحب ربنا يخليكوا ليا يا حبايبي واعيش وافرح بيكوا انتوا الاتنين هاا يا حبيبتي طمنيني اتقبلتي ولا لأ
-بفخر طبعاً طبعاً يا فريد بيه والنهارده أول يوم شغل ليا أن شاءالله
_ربنا يكرمك يحبيبتي ويوفقك ف حياتك ومن نجاح لنجاح دائما يحبيبي
-صدفه بعد ما قامت وباسته من خده أمين يارب يا حبيبي أنا هنزل بقي علشان متاخرش علي الميتنج ولو سمحتي يا داده هاتي قهوتي اشربها ف عربيتي
وبعد دقيقتين
_هووووف العربيه كوتشها ضرب هو أنا كنت ناقصه ده كمان هضطر كده أخد تاكسي وامري لله يلا استعنت ع الشقي بالله
************************
(أذكر الله وصلي على محمد)
ف الشركه
_يحي برسميه قوليله مستر يحي قرر يلغي آخر بند ف الصفقه
_master yahya wants to Said to you that he wants to change final band
-What????? why he wants to that?
_بيقول لحضرتك لماذا تريد هذا مستر يحي
-قوليله لأنني لأ اشعر بالراحه لهذا الشئ
_becouse he doesn’t feel well done for this object
_no problem Master yahya I agree we just wants to works with you
_لا مشكله مستر يحي أنا أوافق نحن فقط نريد العمل معك
_قوليله شكراً لك مستر ويليم هيا بنا نذهب لرؤيه أرض اللتي ستقام عليها المشروع
_thank you master Welyam and let’s go to see the floor for the brojecty
_ok master yahya comon I will go by my car
_اوك مستر يحي أنا سوف اذهب بواستطه سيارتي
_جهزي نفسك يلا علشان هتيجي معانا وحصليني بعربيتك
-صدفه بإحراج عربيتي بايظه يا افندم هطلب تاكسي واحصل حضرتك
_لا اتفضلي قدامي هتركبي معايا يلا
-تمام يفندم
ف عربيه الحوت….صلي على محمد
_صدفه ف نفسها يلهووووي الجو بقي حر كده ليه هو مكشر كده ليه طيب هايكلني طب ولا ايه طب استقيل دلوقت وانزل من العربيه ولا اعمل ايه
-بضيق مالك بقي فيه ايه قاعده تفركي ليه
_ايه تفركي دي حضرتك؟وبعدين مفيش حاجه أنا قاعده ساكته اهو ولو حضرتك مضايق عادي نزلني
-هو بعد ما بصلها ف عنيها اوووي
هي ف نفسها( يا لهوووي هياكلني ده ولا ايه أنا بني آدم ذيه مينفعش مينفعش)لبتسم ويتصاعد صوت رجولي منه معلناً الضحك لتسرح هي ف ابتسامته وتبتسم هي أيضاً ليعتدل الآخر ويحمحم قائلا يلا وصلنا اتفضلي انزلي
ف مكان ما وسط الصحراء…..
_يقف يحي وسط مجموعه من موظفيه بهيأته الرجوليه الجذابه حيث يرتدي بنطلون كلاسك أسود وحذاء من اللون الأسود وقميص كلاسيكي من اللون الأبيض رافعاً اكمامه الي منتصف كوعه قائلاً بصوته الرجولي الشديد فريق العمل يجمع ومهندس المتخصص ف التربه يجي يكشف ع حاله الأرض والفريق الهندسي يبلغني وقت تسليم المشروع
_ليتحرك كلا منهم إلي القيام بمهماته لتشاهد الأخري هذا لتقول ف نفسها
_صدفه ف نفسها شديد اوووي الأخ ده بس باين عليه شاف كتير زي ما قال صاحبه بس عندي فضول أعرف شاف ايه ووصل هنا ازااااي ليقطع هذا صوت احدهم
-اهلا بيكي ممكن نتعرف
_مين حضرتك؟؟؟
-انا بشمهندس أحمد زميل حضرتك بشتغل هنا معاكوا ف التيم
_صدفه بضيق آه أهلا بحضر… ولم تكمل حتي كادت أن تقع فتمسكت بيده ليأتي صوته الجهوري
_انتي ازاي يا هانم ماسكه فيه كده وبانفعال ردي عليا دلوقت حالا إزاي ماسكه ايده كده
-صدفه وكادت أن تبكي أنا مقصدتش والله كنت هقع وملقتش غير ايده مسكت فيها
_محصلش حاجه يا يحي بيه هي كانت هتقع وأنا اللي مسكت ايديها
_بنفعال وانت مالك ما تسيبها تقع إزاي تمسك أيدها يا محترم وواقف معاها بتعمل ايه وسايب شغلك ليه اتفضل يلا ومخصوم منك شهر علشان اهمالك ده يبشمهندس وانتي اتفضلي يلا علي عربيه حاااالا
ليتابع باسط هذا بمكر قائلا والله ووقعت يا حوت ومحدش سمي عليك هي دي اللي هترجعك تاني لينا وهتاخد بايدك للنور ( استني بس يباسط ده بطلتنا هتشلو*حه 😂😂)
*************************
(أذكر الله وصلي على محمد)
_ايه يا حبيبتي عامله ايه
_الحمدلله بخير يا بابا بس ممكن حضرتك تبعت عربيتي للتصليح
-ليه خير يا حبيبتي انتي كويسه
_اه يحبيبي متقلقش أنا بخير بس العربيه كوتشها ضرب واضطريت اسيبها واخد تاكسي
-ماشي يا حبيبه بابا مع السلامه
__ايه الأخبار يا فريد صدفه نزلت الشغل ؟
-بفرحه نزلت والنهارده أول يوم شغل ليها وقبل ما تنزل خليت حد من الحرس يخرم كوتش العربيه
_سليم بضحك طب وايه ذنب كوتش العربيه يا فريد
-فريد بمكر علشان يوصلها هو
_وانت ايه خلاك متأكد أنه هيوصلها هو
-انا مش متأكد بس قولت أجرب وكده كده هكلمها اطمن عليها
_دماغك سم والله يا فريد وشكلك هترجعنا لأيام الشقاوه تاني
-صحيح قولي انت اديت خبر لجميله ولا لسه عايزين نفرح يا صاحبي وأنا مش هلاقي لابني أحسن من بنتك
_بلغتها يصاحبي وقالت اللي تشوفوا يا بابا وأن شاء الله مستنيك الجمعه الجايه تنورنا أن شاءالله انت وجلال وصدفه
-فريد بفرحه علي خيره الله
****************************
ف الناحيه التانيه……
_بقولك أنا مش مصدقه وحاسه اني بحلم أنا مبسووووطه اووووي يا شروق
-يسيدي يسيدي ع الروقان احكيلي يلا فرحيني معاكي
_اسمعي يستي جلال طلب أيدي من بابا وبابا وافق وجاي هو وأونكل وصدفه يوم الجمعه بليل
-شروق بفرحه ده ألف ألف ألف مليون مبروك لاحلى عروسه هتشوفها عيني يروح قلبي
_جميله بحب عايزاكي تبقي معايا ف يوم زي ده يا صاحبتي ومتسبنيش ابدااا
-من غير ما تقولي يا حبيبت قلبي أنا معاكي وجنبك بس عايزين نعمل شوبنج علشان اللحظه الحلوه دي
_جميله بفرحه وتكاد أن ترقص ايوه كنت هنسي لازم اجيب شوز كلاسك ميكنش كعب عالي ولازم اخلي الفاشون ديزاينر تصمملي دريس رقيق مش عايزه يكون أوفر حابه يكون بسيط والطرحه هنتعب علي ما نلاقي النوع اللي بحبه والاكسسورز كمان هاخد وقت وووو………..
-شروق بمشاغبه ايه ايه حيلك ده كله انتي كنتي ناسيه وافتكرتي ولا ايه ده أنا تعبت بس من كلامك ما بالك بقي بالمشوار
_شروق بضحك استحملوني بقي أنا العروسه وغنوا هما الاتنين سجل يا تاريخ كده سجل وداعنا حياه السنجل (عقبالنا يارب كلنا يبنات 😂😂)
************************
(أذكر الله وصلي على محمد)
ف المستشفي………..
_بصريخ بسرعه بسرعه حد يلحقني دكتور بسرعه اخوي بيروح مني
-احد الممرضين حاله طوارئ حاله طوارئ دكتور بسرعه مفيش وقت
_الدكتور بانفعال طقم تمريض يجهز وجهزوا العمليات فورا
-استر يارب واقف معايا أنا مليش غيره ومتبكيش عنيه عليه
*************************
أمام أحد شركات الحوت
_واقفه كده ليه ف الوقت ده؟
-مفيش حضرتك مستنيه اوبر علشان عربيتي ف التصليح
-تمام يلا اركبي هوصلك البيت
-لا متشكره جدااا أنا هستني الاوبر
_قولت اتفضلي يلا أنا هوصلك مش هعيد كلامي مرتين
-بنفعال لأ بقي أنا دلوقت مش ف الشغل علشان أسمع كلام حضرتك وقالت بتحدي وأنا مش راكبه معاك
-بملل خلاص متركبيش ومخصوم منك عشر ايام
_هي بغضب بعد ما ركبت العربيه ورزعت وراها الباب بني آدم مستفز
-يحي بعد ما بصلها بناظره انتصار ما كان من الأول لازم ازعق واشخط يعني
_تسمح متتكلمش كلمه لغايه ما نوصل البيت تسمح بكده
-اووووي اووووي مسمعلكيش صوت
-يحي ف نفسه(ازااااي بسكتلها كده لما تتكلم بالطريقه دي وليه صابر عليها وبحب اعصبها وليه مهتم لامرها كده مالك يا يحي انت مش كده وانت مالك بيها ترجع متأخر ازي لوحدها ما ليها أهل يسألوا عليها بس أنا اكيد عملت كده انسانيه بس مش اكترررر)
(أذكر الله وصلي على محمد)
*************************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام الحوت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى