رواية انتقام الحوت الفصل الثالث 3 بقلم عزيزة زيدان
رواية انتقام الحوت البارت الثالث
رواية انتقام الحوت الجزء الثالث
رواية انتقام الحوت الحلقة الثالثة
هو بزعيق_كنتي فين يهانم لحد دلوقت وأقدر أفهم إزاي واحده محترمه بنت ناس ترجع بيتها ف نص الليل؟؟
-اهدي يا بابا علشان خاطري قلبك مش هيستحمل الإنفعال وأنا هفهمك يحبيبي
_متقوليليش اهدا تعرفي كام مره خوفت عليكي كام مره قلبي اتقبض من فكره أنك حصلك حاجه يبنت فريد
-انا أسفه والله أسفه وحقك عليا بس اديني فرصه أشرح لحضرتك بس
بعد خمس دقايق………………
_معرفتيش مين الشاب اللي انقذك ده؟
-مش عارفه يا بابا بس هو إنسان شديد عيونه قويه لونها أسود لما بصلي خوفت منه رغم أن هو اللي انقذني عنده هيبه أول ما شوفته اتوترت وبارد متقدرش تفهم هو بيفكر ف ايه
-الله الله يست صدفه وايه كمان؟
صدفه بتوتر-ولا حاجه يا بابا أنا قدامك اهو بخير عن أذنك بقي هدخل أنام عشان عندي انتر فيو بكره أن شاءالله
***************************
_فيه ايه الشركه مقلوبه على بعضها ليه من الصبح؟
-اسكتي انتي ما انتي جايه ولا علي بالك ولا انتي عارفه حاجه
-طب عرفيني يا صاحبه المعارف انتي
_يحي بيه نزل من المأمورية وفي الطريق دلوقت جاي الشركه وطلب إجتماع رئاسي
-يا لهووووي يا ساتر استر يارب الحوت نزل من المأمورية وفي الطريق للشركه دلوقت 😭😭
_علشان كده بلاش رغي ويلا نروح علي مكاتبنا
بينما دخل هو بكل هيبه بذيه الرسمي مرتديا نظارته وسماعه الأذن يتكلم مع احدهم
يحي_قدامك خمس دقايق تجمعلي ورق مشروع كومباوند الساحل والقيه علي مكتبي حالا وفنجان القهوه يجهز واطلبلي باسط بيه علي مكتبي
-تمام حضرتك علم وينفذ
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
ف حجره الإجتماعات..
_ازاي يا بها*يم يتوافق علي بند زي ده في العقد فين الأستاذ المسؤل عن ملف المشروع؟
المهندس برعب-هو هو هو حض حضرتك
-انجز انت لسه هتهتهلي اتفضل اتكلم يا بشمهندس يلي من أكفأ المهندسين في الشركه
-الحقيقه يا يحي بيه أنا فكرت وقولت أن مش لازم نضيع الصفقه علشان بند صغير زي ده مش هيأثر معانا
_ايه ؟؟؟ تقرر؟؟ بزعيق وغضب ومن أمتي حد غيري بيقرر ف شركتي؟ انت ازاي تاخد قرار من غير ما ترجع لمجلس الإدارة انت موقوف عن الشغل لمده ست شهور بدون مرتب علشان انت تعبان ف دماغك يبشمهندس ومحتاج ترتاح وكمل بشخط اتفضل بره وقبل ما تتفضل أحب أقولك أن مش الحوت اللي يتلوي دراعه ويتنازل علشان يكسب صفقه لأن بكلمه مني ابدأها وبكلمه مني انهيها والصفقه اعتبروها خلصت بأمر مني
_ايه الصوت العالي ده ؟ ايه الطريقه دي أنا خوفت😮😮
-اه والله ومين سمعك أنا ركبي بتخبط في بعض 😭😭😭
_دول بيقولو أن ده صاحب الشركه اللي هنشتغل فيها
-يلهووي بجد لأ أنا مش هقدر أكمل معاه ده أنا يجيلي ساك*ته قلبيه
_ومين سمعك أنا شكلي هجيب ورا وأقوم أمشي
وقطع كلامهم خروج الحوت من غرفه الاجتماعات
الحوت ببرود ونظره ارعبتهم_انتوا إزاي يا هوانم واقفين كده وسايبين شغلكم
-احنا احنا احنا…..
_انتقوا انتوا ايه مالكم بقيتو تتهتهو النهارده ليه؟
-احنا هنا علشان الانترفيو ياافندم
_يلهووي مشي ده أنا كانت روحي هتطلع
-ده حتي معبرناش ولا قال كلمه وسابنا ومشي
_بقولك ايه بلاد الله واسعه أنا هروح اشوف شغل ف حته تانيه
-والله فكره يلا كلنا نمشي أحسن نخرج من هنا علي نقاله ولا نطول شغل ولا نطول حياه
**************************
ف الناحيه التانيه..
_بابا حبيبي أنا نازله علشان الانتر فيو
-تمام يحبيبتي وابقي كلميني طمنيني
_يا بابا ما أنا قولت لحضرتك اشتغل معاك ف شركتك انت وانكل سليم وحضرتك رفضت
-يحبيبت بابا ده أنا ليا الشرف أنك تشتغلي معايا هو أنا أطول الجمال والحلاوه والشطاره دي تشتغل معايا
صدفه بتمثيل الزعل_ايوه قول كده علشان متزعلنيش بس
-شوفي إزاي انتي ظلماني يحبيبتي كل الحكايه أن أنا مش محتاجين مترجمين بس مش اكتر
_ماشي يسي بابا خلاص أنا مش زعلانه وأن شاء الله أرفع راسك النهارده واتقبل
**************************
في المكتب….
_يا أخي مالك فيه اي جاي شاطح ناطح في الكل ليه هو انت ملكش كبير يا حوتي يا حبيبي
-ابو تقل دم ام*ك انشف كده ياض ميت مره اقولك الموظفين هيتعلمو منك يا آخره صبري وبعدين ما انت لو صاحي مكنتش انت استنيت لما انا جيت قلبت الدنيا وكنت هتقلبها انت
_يصاحبي مش كده ع الهادي يزبادي ده الموظفين اللي جاين يعملوا الانترفيو خافوا ومشيو
-ملهمش شغل هنا وأحسن برضوا كانوا مايعين واحتمال كنت ارفدهم
وقطع كلامهم رن تلفون يحي
_Hello mester yehya How are you
-very good master Welyam and How are you too
_very good Habibi and I will visit you now me and my family
-that is very good idea.i will wait you
_good luck Habibi
_ايه يا يحي ويليم عايز ايه
-بيقول أنه جاي زياره للشركه دلوقت هو وعيلته
_يا برودك يا أخي وبتقولها كده عادي علي أساس أن فيه مترجم دلوقت؟
ليقطع كلامهم دخول العامل بجديه _باسط بيه فيه واحده بره بتقول أنها جايه تعمل انترفيو مع حضرتك
باسط بسرعه -دخلها حالا
وأول ما دخلت…..
_انت؟؟؟؟
-انتي؟؟؟؟
**************************
_بفرحه اهلا أهلا بحضرتك يا ناديه هانم نورتي الفيلا بوجودك فيها
-ببتسامه الفيلا منوره ب أهلها يا أنغام هانم وأنا مقدرتش مجيش لما عرفت أن يحي نزل من المأمورية وحبيت أسلم عليه أنا وهايدي
_ببتسامه بسم الله ماشاءالله دي هايدي كبرت خالص وبقت عروسه زي القمر
-مرسي يا طنط ده من ذوق حضرتك وعيونك الجميله
_اتفضلوا اتفضلوا يحي زمانه علي وصول….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام الحوت)