رواية ام البنات الفصل الثالث 3 بقلم هاجر سلامة
رواية ام البنات البارت الثالث
رواية ام البنات الجزء الثالث
رواية ام البنات الحلقة الثالثة
سماح..بقولك متتطلقي وتجوزي احمد
زينة..اي اللي انتي بتقوليه دا ياحماتي لا طبعا مينفعش
سماح..خلاص خلاص دا انا بقول اي هبد حقك عليا
زينة..متقلقيش ياحماتي إنشاءالله كل حاجة تتحل
سماح..إنشاءالله اومال فين ولا حمزة حبيب تيتا
زينة بملل..نايم فوق
سماح..نوم بالهنا حبيب تيتا طيب يلا قومي طلعي الا يصحي ويعيط يلا
زينة..طيب وطلعت شقتها
______________________________________
احمد..ليه مش خلنتي قول ليهم أنهم تؤام ولادين يامهرة
مهرة بخوف..انا خايفة
احمد..من اي ياحبيتي دول اهلي يعني متسحيل يعملوا حاجة.
مهرة..لا زينة ممكن تعمل لو زينة عرفت اني حامل ف تؤام مش هتسبني ف حالي والله
احمد..ليه بتقولي كد يامهرة انا متشوفتش حاجة وحشة منها
مهرة بدموع..عايزة قولك أنها كانت بتعايرني كل متشوفني وبسمعها بتقول إنشاءالله مش هجيب الولد وهي الكل في الكل
احمد بصدمة..انتي بتقولي اي
مهرة بدموع..دا اللي بيحصل والله مش بكدب
احمد..وانتي ازاي مش تقوليلي حاجة زي كد
مهرة..مش عايزة اعمل مشاكل
احمد..انا هتطلع عينها
مهرة..لا يااحمد مش تعمل حاجة خلاص الفات مات انا عايزة اطلب منك طلب
احمد..اتفضلي ياحبيتي
مهرة..انا دلوقتي في الشهر الرابع ومحدش عرف انهم ولاد مش عايزة حد يعرف غير لما ماقوم بسلامة بس بعد ماقوم و ولدهم عايزة شقة بعيد عن هنا
احمد..ايي لا يامهرة مقدرش اسيب امي
مهرة..عشاني ياحمد لو بتحبني بجد انا خايفة جدا هنعمل السبوع هنا لكن هنمشي بعدها علطوا نعيش لوحدناا
احمد..طيب سيبني فكر طيب
مهرة..حاضر بس فكر ف الجاي.
______________________________________
زينة..انتي بتقولي اي ياوليه يامجنونة انتي لو رنيتي هنا تاني مش هيحصل طيب وافقلت
زينة..اي ياربي البلاوي دي انا ناقصة.
سماح..في اي يابت صوتك عالي ليه بتكلمي مين
زينة..تخيلي واحدة رنيت عليا وبتقولي انا بحب جوزك ومتجوزه انتي متخيلة ياحماتي اسلام حبيبي يتجوز عليا اكيد دي واحدة من صحباتي اصلهم كلهم بيغيرو مني
سماح بتوتر..اها اها ياحبيتي شكلها كدابة وخرابة بيتوت.
زينة..انا قولت كد بردو ونبي ياحماتي خليكي مع عيال عقبال معمل الاكل علشان اسلام جاي
سماح..حاضر وفي سرها ربنا يستر
______________________________________
(بعد ٥ شهور)
مرات اسلام حامل.
وزينه كل شويه تغيظ مهره وتقولها كلام سم. ومهره بتعدي وبتفوت علشان خاطر احمد.
(يوم ولاده مهره)
مهرة. اهاااا الحقيني ياأحمد شكلي هولد
احمد..خاصر اهدي كد وشالها ونزل العريبة وراح علي المستشفي.
______________________________________
سماح..ياختي مش عارفة اي المحن دا اومال لو كان ولد كان احمد اعمل اي.
زينة بتضحك..مش عارفة ياحماتي والله
فاطمة (اخت سماح)..بقو ٥ بنات ياعيني وتضحك
سماح بضحك..اها ياعيني عليك ياحبيبي بقولك اي يافاطمة هي بنتك حد متكلم عليها
فاطمة..منين ياختي دي قاعدة جمبي ومش راضية تجوز خالص
سماح..يلهوي دي عندها ٢٧ سنة كبرت اوي يافاطمة
فاطمة..ماهي كانت بتحب احمد وقولتلك روحتي جوزتيه البت مهرة دي
زينة..اي دا بجد بنتك كانت بتحبه
سماح.. اها يابت يازينة وهو كمان كان بيحبها بس مهرة دي حرباية وقعت بينهم.
زينة..قوليتي اها طيب متخليه يتجوزها دلوقتي وتجيبله الواد
فاطمة..فكرة حلوة بس احمد مش راضي
زينة..حماتي هتعرف تعمل المهمة دي
سماح..جدعة يابت يازينة هشوف وكد وهخليه يتجوزها غصب عنه.
زينة وفاطمة ضحكوا.
______________________________________
(بعد تلات تيام)
سماح..هو إنت ياحمد كل دا في المستشفى اي مكناش حته بنت يعني
احمد..ماما احنا جايين دلوقتي
سماح..طيب ياخويا تيجو بسلامة
______________________________________
زينة وسماح فجاه سمعوا صوت ناس بتزغرط واحتفال وأصوات عالي.
نزلوا لاقو احمد بيرقص اهو واخوه.
سماح..هو اي دا ياختي
الست.. يتربوا في عزك ياغالية مرات ابنك خلفت ولادين تؤام اللهم أصلي النبي.
سماح بصدمة..ايي بجد رحت عند مهرة وقالت انتي خلفتي ولادين بجد
مهرة بتسمت..اها ياحماتي خدي شوفي اهو
زينة تصدمت ولعت وطلعت علي شقتها.
سماح..بسم الله مشاءالله اللهم بارك مبروك ياحبيتي مبروك ياحبيبي يتربو في عزك يارب.
احمد بفرح..الله بيارك فيكي ياامي
______________________________________
سماح بزعل..كد يامهرة متقوليش انهم ولادين كنت هكلهم يعني
مهرة..حقك عليا كنت خايفة والله
سماح..خلاص هسامح المرادي علشان حبايبي اسمهم اي صح
مهرة..اسمهم عبدالله وسند.
سماح بدموع..انتي سميتي عبدالله بجد
احمد..يارب تعجبك المفاجأة بقي
سماح..دي عجبني واكتر كمان
(عبدالله اسم ابو احمد)
سماح..مهرة متزعليش مني بس قلبي كان غلي ابني اوي والله
مهرة..مش زعلانة انتي زي امي مقدرش زعل منك.
سماح ابتسمت.
______________________________________
زينة بغيظ..ازاي ازاي حصل لا مستحيل انت كنت عرف يا اسلام
اسلام..ياست قولتلك لا وبعدين في اي مالو اخويا لما يجيب ولاد
زينة بغيظ وغل..قعد انت مش فاهم حاجة
اسلام مسكها من شعرها وقال لا تحترمي نفسك بدل متكوني طلاق في اي يامرة متسبيهم ف حالهم وانتي في حالك عارفة لو سمعت انك جيتي جمب مهرة ولا ولادها هعمل فيكي اي
زينة بخوف..مش هعمل حاجة لا
اسلام رمها وقال كتك القرف ونزل عند امه.
زينة غل وغيظ..لا هعمل هتقتلهم مستحيل خليهم يعيشوا.
ياتري زينة هتعمل اي.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ام البنات)