رواية اميره الليل الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دينا قدري
رواية اميره الليل الجزء السادس والعشرون
رواية اميره الليل البارت السادس والعشرون
رواية اميره الليل الحلقة السادسة والعشرون
اميره الليل
رعد :ماشي ي بنتي اعملي قهوه
شهد :حبيبي انت ي بابا هروح انا بقا اعمل القهوه
وبعد ان قامت شهد بتحضير القهوه ووضعها اما اخوتها واليها استاذنت ودخلت الي غرفه منه
شهد :ما شاء الله ي روحي قمر الفستان عليكي
كانت منه ترتدي فستان ابيض رقيق وتزينه بعد الورود البينك اللطيفه
منه :حلو بجد ي شهد ولا اوفر وكدا
شهد :لا لا دا جميل خالص وهادي كدا ولطيف
منه: تمم ماشي
شهد :يلا بقا نطلع لهم عشان بقالهم كتير كدا لوحدهم برا
وخرجت منه وشهد واتجهوا اليهم
وقامت منه بالسلام علي الجيع واعتزرت عن غلقها الباب في وجههم
رعد :لا ي بنتي ولا يهمك حصل خير وقال اتا يشرفني ي بنتي ان اطلب ايدك لزين ابني
منه وضعك راسها في الارض بخجل
وردت شهد :طيب ي بابا اعتبرني ام العروسه وانا بقولك اهه موافقين
رعد :بس ي لمضه انتي
شهد تكمل هزارها :بص ي حج السكوت علامه الرضا وهي ساكتت يبقي موافقه
رعد :ي بنتي سيبيها ترد اديها فرصه قولتي اي ي منه ي بنتي
منه :موافقه ي عمي
رعد :حيث كدا بقا نقرا الفاتحه
وبدا الجميع في قرأه الفاتحه وذهبت شهد لجلب العصير من المطبخ وقام زين واعطي منه الورد ومن ثم اخرج زين الخاتم من الورد وقام بتلبيسه الي منه
وقال رعد :وانا ي بنتي برضه قبل ما اجي هنا كلمت عمك الا في الصعيد وهو وافق وقالي هيكون موجود باذن الله في كتب الكتاب
منه :تمم ي عمي امال فين طنط خديجه ما جتش ليه معاكوا
رعد :هي عارفه اننا هنا عندك بس كله جه بسرعه ومالحقتش تيجي معانا هتجيلك هي وقت تاني
منه :تمم ماشي ي عمي
رعد :نسيب العرسان لوحدهم شويه بقا ونطلع احنا البلكونه
علي دخول شهد :نسيب مين ماعندناش بنات تقعد مع رجاله لوحدها
اخذ ليل شهد من يدها :تعالي بس انتي ي مجنونه كدا شويه وسيبيهم لوحدهم شويه
شهد :لا سيبني اخوك هياكل البت انا عارفاه
ليل بهزار :لا لا ي حبيبتي احنا هنقعد قصادهم في البلكونه وهنكون شايفين كل حاجه مش هياكلها ما تقلقيش
شهد :اذا كان كدا ماشي انا موافقه وهم خمس دقايق بس الا يقعدوا فيهم
زين :ماشي ي شهد حسابنا في البيت لما نروح
شهد :انا هبات هنا كدا كدا مش مروحه
زين :ماشي هتباتي النهارده وهتروحي بكرا انا قاعدلك هو انا ورايا حاجه
شهد :لا بكرا معاد رجوهك الشغل تاني
زين :ايوا طبعا عشان كدا بتعملي كدا
شهد :ايوا طبعا لازم اامن نفسي دا انت ممكن تق*تلني
زين : ماشي ي شهد براحتك خالص
كل دا في وسط ضحكات منه عليهم
وبعد ان جلس زين ومنه قليلا يتبادلون الاحاديث قام ليل وخرج لهم قال :اي ي زين مش يلا ولا اي عشان ورايا اجتماع وانتي ي منه جهزي نفسك عندنا اجتماع مهم جدا بكرا ممنوع الغياب انتي هتكوني اكتر واحده مهمه في الاجتماع دا
منه :تمم ي مستر ليل بكرا ان شاء الله هكون موجوده في المكتب
زين :يلا بينا بقا احنا طيب
وخرج الجميع وظلت شهد مع منه وقامت بشغيل الاغاني والرق*ص والمرح فرحتا بصديقتها وظلوا سوا فرحين معا حتي اشتمت منه رائحت شياط ودخان خارج من المطبخ واذا بها الطنجره التي علي البوتجاز قد احترقت
دخلت شهد سريعا واطفأت النار عليها ونقلتها الي الحوض وفتحت عليها المياه
منه فتحت الشبابيك حتي يخرج كل الدخان وقالت بمرح يلا مش مهم الاكل فدايا يلا نطلب دليفري
شهد لا دليفري اي عقاب لينا يلا ناكل عيش وجبنه
ضحكت منه وقالت :يلا ي ستي الا انتي عايزاه بس استني اغير والبس الترنج عشان ننزل السوبر ماركت لان التلاجه فاضيه ومفروض كنا ننزل من بدري بس اهه
شهد :طيب يلا غيري علي ما البس الكوتشي بتاعي
……
بعد ان خرج رعد باصطحاب ابنائه ليل وزين قاموا بالاتجاه الي المنزل
وبعد ان دخلوا الي المنزل
زين وهو ينادي باعلي صوته :ماما ي ماما ي ست الكل تعالي
خرجت خديجه من المطبخ علي صوت زين وقالت :اي يبني كل دا استني حتي ارد
زين :خلاص ي ماما وهبقي عريس وفضل يرق*ص ويضحك
خديجه :الف مبروك ي قلب ماما
ليل :طب بامانه في ظابط محترم بيعمل الهبل دا
خديجه : خليه يفرح شكله وقع ومحدش سما عليه وبكرا تقع انت كمان وواف ح بيك
ليل :ان شاء الله ي ست الكل انا هكلع ارتاح ساعتين بقا عشان تعبان صحيني الساعه ٧
خديجه :طيب استني اتغدي معانا
ليل :تسلمي ي ست الكل انا متغدي مع زياد
خديجه :اوعي تكونوا جبتوا اكل من برا
ليل بضحكه :لا لا اكل من برا اي دا احنا طبخنا في البيت
خديجه :ماشي ي بني اطلع انت ارتاح بقا
ليل :ماتنسيش تصحيني بقي الساعه ٧
خديجه :حاضر ي حبيبي
وصعد ليل الي الاعلي وقام باخذ شاور واستلقي علي السرير وهو يفكر في **
………
في منزل زياد
كان يتحدث مع وعد في الهاتف
زياد :ها ي حبيبتي خلاص خلصتي الورق
وعد :ايوا خلصته وهرجع بعد بكرا
زياد :دا الدنيا كلها هتنور بكرا بوجودك وكمان منتظر اعرف اي المفاجأه الا انتي عملاها
وعد :هتعجبك اوي المفاجأه ي زياد حضرلي حاحه حلوه كتير