رواية اميره الليل الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم دينا قدري
رواية اميره الليل الجزء التاسع والعشرون
رواية اميره الليل البارت التاسع والعشرون
رواية اميره الليل الحلقة التاسعة والعشرون
اميره الليل
وبعد مرور يومين
كان يقف امام المرأه يقوم بظبط ازرار البدله الذي يرتديها
دخلت وعد وقالت :ما شاء الله اخويا قمر ي ناس يبخت شهود بيك
زياد :والله ما في جميل غيرك انتي اي الحلاوه دي وبعدين انتي هتطلعي معايا كدا فين النقاب
وعد :لسه ما خلصتش لبس اصلا انا جيت اشوفك الاول
زياد :انا خلاص خلصت يلا انتي خلصي بس استني واخذ من امامه علبه صغيره وفتحها وقال :اي رايك ي قلب اخوكي
وعد :جميله اوي وقامت باحتضانه
زياد :اقفي بقا خليني البسهالك
#العلبه كان فيها سلسله مكتوب عليها اسم وعد من الالماس
زياد :يلا بقا ي قلبي روحي كملي لبس عشان ما نتاخرش عليهم
وعد :في ثانيه واحده وهكون جاهزه
وخرجت وعد لارتداء باقي ملابسها وبعد وقت قليل انتهت وعد وخرجت هي وزياد سويا من المنزل متجهين الي منزل رعد
…….
في المخزن
سعاد وهي مازالت تصرخ من كثره الالم
دخل اليها الحارس :ليل بيه امر اننا ندخلك اكلك وهتيجي واحده تاكلك عشان ممنوع نفكك هتفضلي كدا زي مانتي مربوطه
سعاد :مش عايزه اكل ولا عايزه حاجه طلعوني من هنا بالله عليك خرجني انا خلاص تعبت
الحرس بضحكه :ممنوع تطلعي من هنا هتفضلي كدا لحد ما ليل بيه يامر باننا نخرجك من هنا وتركها وخرج
……
في منزل رعد
كانت شهد تجهز ومنه كانت معها
شهد :حلوه
منه :والله زي القمر
شهد : بجد
منه :اه والله قمر
منه :استني في حد بين الجرس
شهد :تعالي نطلع نشوفهم هم ولا لا
وخرجت منه وشهد من شرفه الغرفه وبالفعل هم زياد ووعد
دخلت منه وشهد الي الغرفه
شهد :ياربي علي القمر بقا انا كنت هضيعه من ايدي قد اي كنت غبيه
منه :خلاص ي ستي اهه وفضل وراكي لحد ما وافقتي
شهد :الحمد لله
وبعد وقت كان الجميع مجتمع في الصالون تحت
زياد :عمي رعد انا سبق وطلبت ايد شهد من حضرتك ودلوقتي بطلبها تاني
رعد :وانا موافق هلاقي احسن منك فين وانت تربيتي
زياد :ودا شرف كبير ليا
رعد : اندهي شهد ي خديجه
خديجه :حاضر
وخرجت خديجه وصعدت الي الاعلي وبعد دقائق نزلت شهد ومنه وخديجه
رعد :موافقه ي شهد علي زياد
شهد :ايوا ي بابا موافقه
زغرطت الخادمه وقام زياد والبس شهد خاتم من الالماس
ليل :عارف لو زعلتها في يوم انت عارف انا ممكن اعمل اي
زياد نظر لشهد بنظره مليئه حب: دا انا هشيلها جوه عنيا دي حته من قلبي
نظرت له شهد ب حب وظهر علي وجها الخجل
زين :يبقي كدا خلاص احنا نعمل فرح جماعي
زياد :ان شاء الله وبعدين ي ليل خلاص الدور عليك
ليل :لا ي عم ماتشغلوش بالكوا انتوا بيا انا لسه شويه
رعد : ولا شويه ولا حاجه انا شايف اني مش هلاقي عروسه ليك احسن من وعد
ليل بتفاجأ :بتقول اي ي بابا
رعد وهو يوجه كلامه لزياد :بقول ي زياد انا طالب ايد وعد ل ليل
زياد :وانا موافق ي عمي ومش هلاقي احسن من ليل اخويا وعشره عمري وكدا بدل الفرحه هتبقي تلاته
رعد :وانتي رايك اي ي وعد
وعد :الا يشوفه زياد هو اخويا وهو عارف مصلحتي كويس
رعد :ونعم الادب والاخلاق والله
زياد :تربيتك ي عمي
رعد :اي ي ليل ختفضل مصدوم كتير اي انطق رد قول اي حاجه
ليل : مافيش كلام بعد كلام حضرتك طبعا ي بابا
رعد :يبقي علي بركه الله تخر السهر فرحكوا انتوا التلاته مع بعض وانتي ي منه انتي بنتي زيك زيهم وكمان انا هكلم عمك عشان لازم يكون موجود
منه :تسلم ي عمي والله
وبعد وقت طويل من الفرحه سويا تكلم ليل
ليل :زياد ما يلا بينا ورانا مشوار مهم كدا
زياد :مشوار اي
ليل :صحصح ي زياد ورانا مشوار مهم سيب وعد هنا ولما نخلص ابقي عدي خدها
زياد :اه افتكرت يلا بينا ما تيجي معانا ي زين
زين :لا انا مش فاضي ورايا شغل وهتحرك انا كمان دلوقتي
زياد :اشطا ربنا معاك
وخرجوا جميعا واتجع زياد وليل الي المخزن
……
عند البنات
شهد :هما راحوا فين انا شاكه فيهم
منه :تاني شاكه ي شيخه ارحمينا بقا
وعد :هيا مالها شهد وشاكه في اي
منه :لا ماتاخديش بالك دي هرمونات شهد عادي 😂
شهد :بقا كدا ي منه ماشي
وفضلوا قاعدين سوا يضحكوا ويهوزروا
……….
في المخزن عند سعاد
فضلت تتالم لحد ما نامت من كتر الالم والضرب
دخل ليل وزياد ما كان ما هي مربوطه
امر ليل بسكب الماء عليا
وبالفعل اتي الحرس وسكب الماء عليها حتي استيقظت فجاه
سعاد :حرام عليكوا الا بتعمل ا دا انا تعبت انا مش حمل كل البهدله دي
ليل :هو انتي لسه شوفتي حاجه انتي اي مش مكفيكي كل الشر الا كنتي بتعمليه اي مش عايزه تتحاسبي والا وقت الحساب تكشي ولا مش قده امال عملتيه ليه من البدايه
عارفه انتي عملتي اي انتي كنتي هتدمري زياد واخته وخليتي ابوهم طردهم في الشارع بس سبحان الله ربنا مابيسيبش حد اهه زياد بقا من كبار رجال الاعمال هو انتي فكرك اني معرفش حاجه فاكر ي زياد لما روحت تجيب شهد من المطار مش انضرب عليكوا نار اهه الحربايه دي هي الا كانت باعته الناس دي تضرب عليكوا نار بس حابب اقولك ان زياد خطب شهد رسمي النهارده لا ومشبس كدا انا خطبت وعد يعني خطتك باظت ومش برضه كنتي مافقه انك عايزه تقت*لي وعد اول ما توصل مصر بس برضه سبحان الله نزلت وعد طبعا لابسه نقاب ف خطتك فشلت
بس انا لسه حسابك معايا طويل
تحدث ليل موجها كلامه للحارس هاتلي يبني الستات الا بره
دخل الستات ووجه ليل كلامه لهم :انا مش عايز يفضل فيها حته سليمه بحق علي الشر الا كانت بتعمله
وتراجع ليل وزياد الي الهلف وتوجهت النساء الي الامام وظلوا يضربون سعاد حتي اغمي عليها تحت نظرات ليل وزياد السعيده
ليل :يلا بينا بقا ي صخبي نحتفل بالخطوبه ونروح البيت نجيب البنات نخرجهم شويت
زياد :يلا بينا
وخرجوا من المخزن متجهين الي المنزل
……..
عند احمد
كان يتحدث في الهاتف بصوت عالي :يعني اي مش لقينها اي الارض انشق وبلعتها
المتحدث :ي بيه دورنا عليها وقلبنا الدنيا عليها مش لقينها خالص اختفت تماما
احمد :دور كويس لازم تلاقوها اقلب الدنيا عليها
المتحدث:حاضر ي بيه هدور عليها تاني
واغلق الهاتف وظل يفكر الي اين ذهبت سعاد
اتت اليه ابنته الصغيره تبكي وتقول : لسه ي بابا ما لقتش ماما
اخذها احمد في حضنه :هي مسافره ي حبيبتي يومين وهترجع تاني متخافيش
ابنته :ما خدتنيش معاها ليه ي بابا
احمد :عشان هيا في شغل ي حبيبتي يلا بقا اشطر بنوته ما تعيطش ويلا روحي العبي في الجنينه وهيا ماما يومين وهترجع
………
عند ليل وزياد ءهبوا الي المنزل واخذوا وعد وشهد واتجهوا الي مطعم لتناول العشاء سويا
ثم توجهوا الي شاطى البحر وظلوا جالسين يتحدثون كل واحد منهم مع محبوبته
ليل :عامله اي ي وعد
وعد :بخير ي ابيه ليل
ليل :ابيه اي بقا خلاص انا دلوقتي خطيبك اسمي ليل بس
وعد بخجل :حاضر هحاول
ليل :ناويه تفدمي اي بقا ي ستي
وعد :هقدم طب
ليل :ما شاء الله وعايزه بقا بهدين تخصص اي
وعد بدموع من اسف النقاب :عايزه اتخصص اورام وما اسيبش حد غير واعالجه مش عايزه حد يخسر حد عزيز عليه زي انا ما خسرت ماما زمان
ليل :طيب بطلي عياط ي حبيبتي ربنا يرحمه
وعد :حبيبتك
ليل :مقصدش بس هيا جت كدا تلقائي في الكلام
وعد بزعل حاولت ان تداريه :اه تمام
عند زياد وشهد
زياد :بقا انا تبهدليني كل دا عشان بس توافقي
شهد :متنساش انا شهد المنشاوي يعني لازم تتعب علشان توصلي
زياد :صح بس بمرا اتجوزك ويتقغل علينا باب واحد وارنك علقه علي كل الخوارات الا بتحصل دي
شهد :ترن مين علقه لا اصحي كدا انا ورايا رجاله يبلعوك صاحي بس لو انا قولت اه
زياد :وانا مقدرش امد ايدي عليكي دا انتي حته من قلبي
شهد :ايوا بتجر ناعم اهه
زياد :ياربي عليكي بجد مجنونه بس بحبك
وظلوا يتحدثون سويا الي ان وصلت الساعه الي ال١بعد منتصف الليل
ليل :كدا اتاخرنا ووالبنات ما ينفعش يفضوا في الشارع بعد كدا يلا بينا نروك
زياد :اشطا يلا بينا الوقت سرقنا وماحسيناش بيه
ليل :يلا بينا
وركب كل منهم سيارته ومعه اخته وتوجه كل منهم الي منزله
…….
عند زياد تحرك ليل من منزله متجها الي المخزن
وبعد نص ساعه وصل اخيرا
الحارس :نورت ي زياد بيه
زياد :افتحلي الباب وهاتلي جهاز الكهرباء
الحارس :حاضر ي بيه
دخل زياد الي سعاد وبدأ بالحديث مع سعاد
زياد :شوفتي كل الا عملتيه انتي فكرك كدا انك اخدتي جزائك بس الا فات كوم والا جاي كوم تاني وفي نفس الاثناء دخل الحارس وفي يده جهاز الكهرباء
زياد :وصلهولي علي دماغ العانم ي بني
بدات سعاد بالصريخ وهي تقول :لا ي زياد بالله عليك ارحمني ارحمني كفايه انا تعبت والله هعترف بكل حاجه وهرجعلكوا فلوسكوا ومش هتشوف وشي تاني بالله عليك بلاش
زياد :وصل يابني يلا ووجه كلامه الي سعاد كل دا هتعمليه بعد ما انتقم منك انتي كنتي هدمريني وكمان عايزاني ارحمك يااااااه علي البجاحه انتي اي
وبعد ان وصل الحارس الجهاز بدا زياد في تشغيله علي وهو يزيد من الكهرباء من الحين الي الاخر حتي انتهي منها وهيا فاقده الوعي وتركها وغادر
وقال موجه كلامه للحارس : ابقي حطلها اكل ومايه لما تفوق احنا تهمنا صحه الهانم
وخرج وهو في قمه انبساطه
وتوجه الي المنزل
عندنا دخل وجد وعد مازالت مستيقظه
وعد :كنت فين ي زياد اي الا طلعم متاخر كدا
زياد :كنت بجيب حقنا من الا ظلمونا
وعد :زياد اوعي تكون عملت حاجه ف بابا
زياد :لا بتقولي عليه بابا دا كان اعمي ما كنش شايف حبه لسعاد عماه عننا لدرجه انه صدقها وطردنا زمان انا كنت باخد حقنا من الافعي الا هيا السبب في كل دا
وعد :عملت فيها اي ي زياد
زياد :ما تشغليش بالك ي حبيبتي بس اعرفي اني خلاص كدا مرتاح عشان خدت حقنا منها
وعد :ربنا يريحك ي حبيبي بس اوعي تكون ازيتها
زياد :وانا برضه بتاع اذيه يلا ي حبيبتي كملي نوم
وعد :طيب تصبح علي خير
ذهبت وعد اي غرفتها لاستكمال نومها
زياد في نفسه بضحكه 😂 :قال اذيه قال انا خلتها هتحلف بالساعه الا عملت فيها كدا معانا وذهب هو الاخر للنوم
ياااااه لها من نومه بعد الانتقام ممن ازاه وهيا كانت الذ نومه 😊😊
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اميره الليل)