رواية امل حياتي الفصل الخامس 5 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية امل حياتي الجزء الخامس
رواية امل حياتي البارت الخامس
رواية امل حياتي الحلقة الخامسة
زادت عصبية ايهم ورفع ايده وكان لسة هيضربها بالقلم وهي خافت من الحركة دي
عمرو بعصبية وصوت عالي : ايهم اياك
راحلهم بسرعة ووقف قدامها وهي احتمت فيه ودموعها بدأت تنزل بغزارة وكانت خايفة لانه ايهم عمره ما عملها بص ايهم لعمرو بتوتر
عمرو : تقدر تقولي كنت هتعمل اي
ايهم : انا مكنتش هضربها انا اتعصبت بس انا مستحيل اعملها حتي اسألها كدة انا عمري ما عملتها
عمرو : اخرس مش عاوز اسمع صوتك انت اللي كنت هتعمله دا مكنتش هسامحك عليه طول عمري
عمرو : ي بابا انا
عمرو : قولتلك تخرس اسمع مني الكلمتين دول ي ايهم واوعي تنساهم انت فاهم امل دي بنت اخويا وانا بعتبرها بنتي هي بالنسبة ليا اغلي حد حتي اغلي منك انت وهي امانة في رقبتي وانا حافظت عليها طول عمري وبعدتها عن كل اذي فتيجي انت عاوز تطول ايدك عليها انا اقطعهالك انت فاهم اللي انت عملته ميتكررش نهائي والا هتصرف تصرف مش هيعجبك وانت عارف ابوك كويس
ايهم : انا بس اتعصبت شوية بس مكنتش هضربها صدقني
عمرو : وايه اللي عصبك منها للدرجة دي
ايهم : المحترمة جايبالي واحد الشركة عشان يطلب ايدها ومني انا ولما صارحتها انكرت انها تعرفه
امل بحزن : انا فعلا معرفهوش
ايهم : اومال جاي يطلبك مني بمناسبة اي اكيد تعرفيه
عمرو : ايهم صوتك ميعلاش في وجودي وميعلاش عليها خالص هي هتكدب ليه لو تعرفه هتقول
امل : والله ي عمي ما اعرفه
عمرو : مصدقك ي حبيبتي يلا بقي امسحي دموعك دي وبطلي عياط
مسحت امل دموعها وبصت علي ايهم اللي لدلوقتي بيبصلها بغضب وكانه مش مصدقها
عمرو : اطلعي يلا ارتاحي
امل : حاضر
كانت لسة هتطلع بس ايهم مسك ايدها جامد وهي انصدمت من حركته وبص لعمرو اللي مستني يشوف هو عاوز اي
ايهم : مش هتطلع الا لما نخلص كلامنا
عمرو : وانت عاوزنا نتكلم في اي
ايهم : في اللي حصل دا انا مش هعديه بالساهل
عمرو : ايهم سيب ايدها حالا وانا دلوقتي بقولها لك لاول اول مره وهتبقى لاخر مره لو انت محسنتش معاملتك مع امل الخطوبه مش هتحصل لان فعلا هكون اتاكدت ان انا غلطت لما قلت ان انت هتحافظ عليها واخترتك شريط لحياتها
ساب ايهم ايدها وبص لها وبعدها بص لعمرو وقال الكلام اللي صدمهم الاتنين
ايهم : انا مش عاوزها خطوبة بس هتكون خطوبة وكتب كتاب
عمرو : ودا ليه ان شاء الله انت ناسي كنت عامل ازاي لما عرفت بالخطوبة
ايهم : وانا دلوقتي بقول اني عاوز اتجوزها علي طول
عمرو : انا مش مرتاح لاستعجالك دا بس همشي ورا عقلي وهوافق وتبقي في يوم تشتكيلي منك ي ايهم هتندم وقتها
طلعت امل علي اوضتها وهي حاسة باحساس غريب اوي مبسوطة وفي نفس الوقت خايفة لانها عارفة ان ايهم طلب دا لشيئ في دماغه محدش يعرفه
••••••••••••••••••••••••••••••
تاني يوم كان ايهم قاعد في الشركة ومستني شخص انه يجيله دخلت السكرتيرة وبلغته انه وصل وطلب منها تدخله علي طول دخل الشخص دا
ايهم : اتفضل اقعد
قعد الشخص دا وايهم قعد في الكرسي المقابل ليه وهو متوتر
ايهم : حضرتك تشرب اي
الشخص : لا شكرا مش عاوز حاجة
ايهم : مبدئيا كدة ي استاذ رضا انا طلبت من حضرتك تيجي هنا لاني حبيت اتكلم معاك في موضوع مهم جدا
رضا : اتفضل
ايهم : اظن حضرتك تعرف العلاقة اللي ما بيني وما بين هيام وانت تعرف عني كل حاجة
رضا : ايوة وانا مش موافق علي كدة احنا معندناش حاجة اغلي من الشرف واللي بيحصل دا غلط وانا منعتها انها تقابلك
ايهم : وانا طلبت حضور حضرتك دلوقتي عشان كدة انا طالب ايد الانسة هيام منك قولت اي
رضا : والله انا مش موافق
ايهم : واي اللي بخليك متوافقش
رضا : مش ممكن تكون عامل دا عشان توصل لحاجة تانية
ايهم : اوصل لايه دا انا بقولك هتجوزها وشاريها
رضا : اديني فرصة افكر الموضوع دا لازمه تفكير لانه يخص حياة اتنين هيعيشوا مع بعض طول العمر
ايهم : خد الوقت اللي انت عاوزه ولما تقرر تقدر تبلغني في اي وقت
رضا : تمام هنبقي نتقابل تاني ان شاء الله
ايهم : ياريت حضرتك وتبلغني خبر الموافقة
رضا : باذن الله مع السلامة
خرج رضا من المكتب وايهم وصله لبرة وبعدها رجع تاني وهو بيفكر في قراره هل ممكن يوافق واللا هيرفض
••••••••••••••••••••••••••••••
في الفيلا كانت هيام واسلام مع بعض منتظرين رضا عشان يقولهم علي اللي حصل كله دخل رضا عليهم وراحلهم علي طول
اسلام : ها ي رضا اي اللي حصل
رضا : تمام ي باشا كله حصل زي ما رسمينه
اسلام : يعني هو قالك اي وانت رديت قولت اي قول كل اللي حصل بالتفصيل
رضا : هو طلب ايد هيام مني علي اساس اني ابن عمها وانا رفضت في الاول وبعدها قولتله اني هفكر وهبقي ابلغه
اسلام : ومشكش فيك
رضا : عيب ي باشا هو انت باعت اي حد انا مثلت الدور كويس لدرجة انه طلع بنفسه يوصلني لبرة الشركة
اسلام : كويس اوي لسة تكة بسيطة ونوصل للي احنا عاوزينه
هيام : في دماغك اي تاني
اسلام : بفكر فيكي انتي ي روحي
هيام : بطل بقي
اسلام : الباقي هيبقي عليكي انتي ي هيام
هيام : ازاي بقي
اسلام : زي ما ضحكتي عليه واوهمتيه بحبك تقدري تضحكي عليه وتعملي اللي احنا عاوزينه
هيام : بردوا اي المطلوب مني
اسلام : هتعرفوا بس لما الخطة تكتمل في دماغي امشي انت ي رضا دلوقتي ولما هحتاجك هكلمك
رضا : تمام ي باشا
خرج رضا من الفيلا وساب العقارب مع بعض اقصد ساب هيام واسلام مع بعض وبيفكروا هيقضوا ازاي علي ايهم
هيام : اسلام حبيبي هو انا ممكن اعرف انت بتكره ايهم للدرجة دي ليه
اسلام : دا تار قديم بيني وبينه وانا لازم اخد حقي
هيام : واي اللي حصل
اسلام : بعدين ي روحي بعدين هتعرفي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امل حياتي)