رواية امرأة واحدة لا تكفي الفصل الثالث 3 بقلم شوشو أحمد
رواية امرأة واحدة لا تكفي الجزء الثالث
رواية امرأة واحدة لا تكفي البارت الثالث
رواية امرأة واحدة لا تكفي الحلقة الثالثة
“انا لا أنسي من جائني بمصباح في أيامي المضلمة”
إن شعرت بأن سفينتك تغرق قد يكون هذا هو الوقت المناسب للتخلص من الأشياء غير الضرورية التي تثقلها .
توالت الايام اجتهد الجميع في إنجاح مشروعهم الصغير بعد تغيير بعد الديكورات واختيار مستلزمات الورشه مع اختيار جيد للخامات اكتمل كل شيء الا الشهره فرغم مرور عدة اشهر الا انهم لم يحصلو علي عملاء فالمترددات عليهم قليلات بدأ الاحباط يتسلل الليهم والحزن يكسو وجه روح وايضا ايمان الا ان أحمد لا ييأس ابدا
دخل احمد الاتيليه وجدهم عابسات الوجه القي التحيه ومعه شخص غريب عاين الشقه جيدا
واردف قائلا :المكان عوز تغيير جزري لازم نبدل الامكان وعوزين نفتح جدران هعمل رسم تخيلي وارد علي حضرتك بعد تلات ايام لو عجبك ننفذ بعد اذنك.
ايمن بتساؤل:
مين ده يا احمد.
اردف بنبره يكسوها الغرور :
مهندس ديكور
ايمان بخيبه :
وده هنعمل بيه اي ما المكان جميل ويشرح القلب بس،بدون زباين وانت كل يومين تغير ف شكل المكان قال يعني الزباين مقطعه بعضها
اردف بثقه قائلا :
بكره المكان ده يتملي زباين وحياتك بكره تتشهرو ويكون الدخول عندكم بالحجز انتو معاكم مدير اعمال محصلش انا احمد السكري يابنتي مش،اي حد
اردفت ايمان باستهتار :
ابني تسكت انا مش،نقصاك .
_مش هسكت هحلم الحلم مش حرام وطلما انتو مش بتحلمو هحلم ليا ولكم
مر اسبوعين حول احمد والمهندس كل المكان حقا حتي انهم هدمو الجدار الرئيسي واستبدلوه باخر زجاجي كي يستطيع الماره رؤيه المكان من الداخل في هذه الفتره صممت روح بعض المودلات بالفعل ونفذتها وعرضت بعضها فتغير الحال حيث كانت تنوي اولا ان تأتي النساء تختار ما تريد ويتم تنفيذه الا الان بدات تصمم وتعرض وجاب احمد القاهره بسياره صديقه ووزع اعلانات عن المكان وعن تخفيضات كبيره مع الوقت حصلت المعجزه
قد زاع صيت المكان وبدات تأتيه النسوه من كل مكان
تسللت الفرحه قلب روح من جديد رغم انهاكها بالعمل الا انها صارت افضل حيث ركنت احزانها جانباً اخلت المكان للعرض فقط واستجرت شقه قريبه تكون ورشه للمكاينات وقسمو العمل فيما بينهم فستغل احمد النت افضل الستغلال للتروج للمكان ام ايمن وسمير صديقتهم فقد تولو الورش والتنفيد ومعهم بعض الفتيات ام روح كانت بالاتيليه دايما ومعها سكرتريه لمقابلات العميلات
ام عن ساهر فلم يمل من مطاردت روح في كل مكان تخطو اليه قدمها كان يظهر لها في كل طريق أمام شقتها امام الاتيليه حيثما ذهبت تاره يحمل الزهور وتاره دموع الندم عيناه تفضح اشواقه قام بالاعتزار كثير لكن دون جدوي فروح لا تنظر حتي اليه لم ييأس انه سيأتي اليوم الذي يحصل عليها مره اخري طلب من عائلته الشفاعه له عنده بل طلب من صيدقتها لكنها بمجرد سماع اسمعه تغلق الموضوع وتنصرف بدا الحزن والخوف يتملك منه حتي اهمل زوجته وعمله واخيرا ترك كل شئ وهرب الي البحر ثانيه كعادته لا يستطيع الموجهه في كل مره لا ييقدر علي موجهة مشاكله يهرب الي البحر.
كان الجميع جالسون يستمعو الي مدح احمد بقدرته😂
_شفتو ان احمد السكري لما يقول كلمه لازم تسمعوها اه و اتشهرتو اهو ومشاء الله المبيعات في تذايد
_طبعا انا جوزي شاطر بس لو تبطل غرور وكل شويه احمد السكري احمد السكري لما من كتير السكر بالمكان انا دايخه😂
_سيبك منها ياجوز اختي انت عبقري
_عين اخوكي ياروح انتي رافعه معنوياتي
_ايوه روح هطبل له وهو مغرو خلقه انا اقوم اشوف شغلي
ما ان نهضت حتي سقطت ارضاً
هرول احمد وروح اليها حملها محاولا افاقتها لكن لا فائده
خرجت روح مسرعه الي العياده المجاروه لهم
ببكاء:اوضه الدكتور فين
_ال قدامك دي بس ليه
_صحبتي داخت ممكن يشوفها
_اسفه مفيش كشف منزلي تقدري تجبيها وتستني دورها
اقتحمت الغرفه حتي ان المريض شعر بالخوف من ما حدث
لحقتها السكرتيره :انتي ياانسه هي وكاله من غير بواب عيب كده
لما تعيره روح اهتمام كانت تبكي فقط
ترك المريض واقترب منها قائلا:
خير ياانسه بتعيطي ليه
كانت تخرج شهقات منها متقطعه فلم تسطيع الكلام فامسكت يده ساحبه ايه معها فخلص يده منها فنظرت له بتوصل ارجوك تعالي
اردفت بتفهم :هجيب شنطتي وجاي معكي .
خرجت مسرعه وهو خلفها الي ان دخلت مندفعه الي صديقته كان احمد اجلسها علي الشذلونج يحاول افاقتها ابعدته روح واشارت الي الطبيب قائله بتعلسم وقعت فجاءه ومش بتفوق كان تبكي بشده .
نظر لها مطمئنن واردف قائلا:
هتكون بخير اطمني.
وقع الكشف عليها ثم نظر لهم مبتسم اطمنو المدام حامل ودي اعرض عاديه خالص محتاجه راحه وغذاء كويس لا واضح انها ضعيفه ومش بتهتم بأكلها
نظر لها كانت تبكي ثم احتضنت ايمان بفرح قائله :اللهم لك الحمد ثم ضربتها بخفه مازحه وقعتي قلبي الله سمحك كنت هموت الكام دقيقه دول
وقف احمد دقيقه مزهول ثم قفز من مكانه محتضناً ايها ثم قال بسعاده :والله وهتبقي اب ي احمد ياسكري
روح مازحه:يارب تعقل ياجوز اختي وتبطل هزار كده علشان الواد يشوفك عاقل😂
نظر اليهم مبتسم ثم قال الف مبروك وانصرف .
اقتربت من صديقتها واحتضنتها بشده ودموعها منهمره من شدة الفرحه رفعت وجهها للعلي وحمدت الله كثيرا ثم بدأت تلقي عليها التعليمات قائله:
انتي لسه هنا ليه اتفضل يا استاذ احمد خد مراتك روحها ومتجيش الشغل احنا هنمشي الشغل بدل منها يلا من غير مطرود مشفش وشك هنا والبيت ترتاحي فاهمه اجي القي قمتي من مكانك انت حره وتكلي كويس اه انا عوزه ابن اختيار قوي كده
_بتحايل عليها مش راضيه بقول هترتاح ومش هتتحرك
_بص مش هنمشي كلامها احنا الكلمه كلمتك وكلمتي اه انت ابو الواد وانا خالتو هي يدوب امه .
ابتسمو وغادر هو وزوجته اما روح فقد ذهبت لغرفتها قامت بصلاه الشكر ودعت كثيرا لصديقته ان يحفظ لها الله فرحتها ويديم عليها السعاده.
انهت صلاتها ودعواتها وذهبت الي عيادة الطبيب المجاور نظرت اخيرا الي اسمه الموجود علي باب عيادتة فوجدته /مصطفى فهمي فبتسمت ودخلت الي السكرتارية معتزره عن ما حدث منها وعللت ذلك بقلقها علي صديقتها
ثم اردفت قائله:
الفيزيتة كام من فضلك
السكرتارية ببرود :الدكتور وهو راجع من عندك قال لو حد جه او سال عن الكشف اقول لا مفيش كشف ولا حاجه.
روح باحرج اردت قائله:
اسفه لازم ادفع كفايه القلق الي عملته لكم معلش ممكن ادخل للدكتور بنفسي اشكره
_انتظر اخر الكشفات لو حابه وهستأذنه لو واقف ادخلي برغم انه بيكون مستعجل ما بيصدق يخلص مش ناقص عطله .
_مفيش عطلته بامر الله هما خمس دقايق .
انهي عمله وبدأ بجمع أشياءه وهما أن يغادر لكن السكرتارية أخبرته برغبة روح في مقابلته فأذن لها بدخول.
دقت باب الغرفه وولجت اليها في خجل كانت تنظر الي الارض حتي اتاها صوته قائلا:
اتفضلي ياانسه وقفه ليه اختك عملت ايه دلوقتي.
_الحمد لله افضل بكتير كله بفضل حضرتك بجد مش عارفه اشكرك ولا اتأسف علي اقتحامي او ضه الشكف اولا سوري علي ال حصل ثانيا شكرا انا روحي رجعت ليا لما فاقت
_عارف لحظت تغير ملامحك لما سمعتي انها حامل مبروك تاني بس عندي طلب ممكن
_حضرتك تامر خير
_اهتمي بنفسك وبلاش تخافي كده او تزعلي كده انا خفت عليك اكتر منها هي اه مغمي عليها لكن شكلك وانتي بتعيطي ومش مجمعه تتكلمي خوفني اكتر لدرجه اول مره اسيب مريض علي سرير الكشف واخرج
_انا اسفه بس ايمان اختي وصحبتي وعوض ربنا ليا بخاف عليها اكتر من روحي
_هي صحبتك كمان واضح انها محظوظه بيكي.
_وانا ال محظوظ بيها عموما مش هعطل حضرتك اكتر من كده استاذن وشكرا بجد
_وبعدين يا بنتي كفايه شكر احنا جيران والجار للجار
توالت الايام روح تعتني ب ايمن جدا رفضت عرض من مصنع ملابس شهير عرض عليها العمل به ك مصممه خاصه به لكن احمد طلب منه ان تقوم بعمل عرض ازياء خاص ب الاتليه الخاص بهم وبالفعل جهزت كل ما يلزم بتعاون مع المتخصصين بترتيب هذه الحفلات وبينما تقمون بكتابه اسماء المدوعن سمعت صوت طفل يبكي بشده تركت ما بيدها وهذبت الي مصدر الصوت كان المصدر عياده دكتور مصطفى. اسرعت الخطي فوجدت تلك المساعده تنهر الطفل بشده وهو يبكي وقد تكور
علي نفسه من شدة فزعه وخوفه من تلك المرأه تراء الي مسامعها بعض الكلمات
فقد سمعتها تقول:
انت ولد شقي وانا مش ناقصه تقعد بادبك بدل ما وربي احدفك من الشباك ده انا هنا ممرضها مش داده لك وكل شويه تقول ادخل الحمام ع لله اسمعك تقولها تاني مفهوم يلا في الجنب ال هناك ده اقف مسمعش صوتك
اقتحمت روح المكان قائله:
انتي بتزعقي لمين يانتي وازي ترعبي طفل كده وموقفه وشه للحيطه كمان وبيصرح كده
_انتي مالك اي دخلك وازي تدخلي العياده كده
لم تعيرها انتباه كأنها ثراب اتجهت لطفل احتضنة بشده ورطبت علي كتفه تم همسة له مزعل مامي ليه
_نووو دي مش مام ما مي عند ربنا وبابي جبني هنا وراح الشغل والناني مشيت وبكي
_القمر مزعلش خالص ولا يعيط تعالي مع يا عندي حجات حلوه كتير لك
_بابي قال مش روح مع اغراب وكمان خايف من دي صوتها بيخوفني
ابتسمت لبرئته واردفت قائله :
حقك وربنا هي تخوف برضوه خلاص انا هقعد معك هنا تعالي بقي نلعب سوي
_عوز اروح الحمام وهي مش راضيه
_يا قلبي يابني تعالي اوديك انا عارف مكانه
اوم براسه بالايجاب فذهبت معه وبعد ان انتهي سالته عن اسمه فأجاب :زياد مصطفى
علمت انها ابن الدكتور
هنا تدخلت الممرضة وقامت بسحب زياد ثم قالت :تقدي ترجع شغل ويارت متجيش هنا تاني
بكي زياد قائلا نوو مش تسيبيني معها بليز
احتضنته مطمنه اياه :متخفش يا روحي انا معك وان شاء الله يجي بباك وهي ال هتمشي من هنا
هنا حملته وجلست وبدءو بتعرف بعضهم بعد اتصلت روح بالبواب وطلبت احضار اشياء كثيره من الماركت الي عيادة د /مصطفى وبالفعل احضر ما طلبت هنا فرح الصغير جدا
مضت ساعتان وذياد وروح مندنجين جدا حتي انها طلبت من مساعدتها ان تقوم بمقبالت بعض العميلات لانها رفض ان تترك زياد مع تلك المتوحشه عديمة الرحمه فعدما اخبرها ذياد ان امه في الجنه وانها لما يراها قط الا بصور فاضت عينها دمع لحال هذا الصغير
عاد مصطفى مسرعا لكنه تفجاء بروح تحمل صغيره ذا الخمس سنوات على رجلها وهو نائمه لكنه ممسك بها
_سلام عليكم انسه روح خير حضرتك هنا تعبانه ولا حاجه واقترب يحمل عنها الصغير لكنه وجده متشبس بها حاول ان يفلت يده التي تمسك روح لكن دون جدوي
_سيبه حضرتك هو لسه نايم انا كنت هخده مع يا بس رفض وبعد شويه قال اروح معكي لكن خفت تزعل لان بدون اذنك فممكن تسيبه معيا لحد ما يصحي
_انا بس مش عوز اتعبك او اعطلك عن شغلك
_اطمن مفيش عطله وبصراحه لو العطله ذي اد عطلني ده سكر الله اكبر مهضوم وياخد العقل ربي يحميه
_طب اشيله بدالك
_لا هيصحي خليني انا شايله هو مش ميتعب خالص استاذن
غادرت وعندما سال مصطفى سكرتيرته اجابت:ست حشريه وهمجيه اقتحمت المكان وبقالها كام ساعه هنا من وقت ما حضرتك مشيت وطلبت منها تمشي رفضت
شعر مصطفى انها تكذب او علي،الاقل تخفي بعض الحقائق
لكنه بدا العمل فقد تأخر مرضها بما يكفي عندما ذهب الي المشفي الذي تم استدعائه لحاله طارئه هناك اتم عمله وباله مشغول بطفله كما هو حاله دائما منذ ان توفت زوجتها تاركه له هذا الملاك البرئ الذي كلل قصة عشقهم ومع رفضه الزواج مره اخري اصحب الطفل ملزوم منه وحده فلا ناني ولا امه تمكنه ان يطمئن وابنه بحوازتهم لا يطمئن الا وصغيره داخل احضانه
تلعب مع الصغير وصوت ضحكاتها يملئ المكان فقد ربطت عينها بقطعه من القماش وتحاول امساك الصغير الذي يركض بفرح لانه فاز عليها علي تلك الحاله مضي بعد الوقت كلما اقربت من الامساك بصغير فر هارب وهو يضحك فنشرح قلبها فلا تمسكهه بل تتركه يفوز عليها لاول مره منذ سنوات تدخل الفرحه قلبها بصدق
بينما هو واقف يشاهد تلك الطفله الجميله تداعب صغيره بصدق تسللت الفرح لقلبه لرؤية صغيره يلهو ويلعب بفرح.
اصتدمت روح بشئ فرفعت قطعة القماش عن اعينها فوجدت انها ا صدمت ب مصطفى فشعرت بأحراج من نفسها فنظرت للارض بخجل
لكنه كان ينظر اليها جيدا حمحم قائلا:
اسف لسه داخل واسفه متكلمتش ووقف مكاني ساكت بس من زمان مسمعتش ذياد بيضحك كده فمركزتش
_مفيش اسف انا ال اسفه أني خبط حضرتك
_شكرا بجد انك فرحتي ذياد واسف لو ازعجناكي النهارده وبسببنا اتعطل شغلك
_اقلك حاجه مفيش ازعاج خالص ولو ذياد عطله فدي اجمل عطلته بالكون بس فعلا معطلنيش هو شاطر وحبوب موت و الشغل ماشي بوجوده عادي
_اشكرك نستأذن احنا ذي اد قول باي لا انطي هو صحيح اسم حضرتك ايه
_اولا اسمي روح ثانيا متقلش حضرتك دي تاني قول روح وبس
ممكن طلب
_اامري
_بلاش تسيب ذياد مع الممرضه دي تاني ممكن انا والله مش حابه اقول حاجه بخصوصه بس ذي اد محبهاش مش اكتر
_اوك ه حاول للاسف حاله طواري النهارده هي سبب اني سبتها الناني بتعته سافرت فجاءه ولسه علي ما اوفر له ناني كويسه تانيه
_ربنا يقويك يا دكتور ممكن تجيبه عندي لو هتكون مأمن عليه يعني لانه فهمني أنك مش
بتسيبه مع اغراب بس يعلم ربي دخل قلبي وهموم الدنيا كلها زالت بضحكه منه ارجوك محرمني من وجوده
_كل ده طب امتياز وازي
_القبول والحب من عند ربك فمتسالش ومتعرفش هو سخر مين فينا للتاني
_مع اني مش فاهم ومع اني مشفتش حضرتك غير مرتين بس انا مرتح لك ولما اكون مشغول هجيبه بس انا اخدت النهاردة اجازه من المستشفى وفي العياده هجيبه معيا اشكرك جدا
ذياد يلا بوس انطي روح
_نوو بابي ذياد بوس بابا ويفضل مع روح وبابا باي
ضحكو علي كلامه ومصطفى رد تصدقك انك بياع يازيزو بعت بابا بسرعه اخسر علي كده طب هتمشي و مفيش بوس😂
_نونو بابي انت روحي بس ذي اد بوس روح
باسها كتير وحضنها وتعلق بحضنها مش عوز يروح مع ابوه وفعلا مروحش غير لما مصطفى وعده بكره هيجيبه خصوصا لانه لحظ روح عيونها اتملت دموع بحاول تحبسها .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امرأة واحدة لا تكفي)