رواية امتلكني كبير الصعيد حلقة خاصة 1 بقلم منار همام
رواية امتلكني كبير الصعيد حلقة خاصة 1 بقلم منار همام
فيروز بهمس: دياب
دياب مش مركز معاها ومشغول بتقبيلها
: اممم
فيروز: في دوشه تحت شكلهم اليعال اتخانقو تاني
دياب رفض يبعد: بعدين
فيروز: دياب انا مش هطير روح شوفهم وتعاله
دياب بعد وهو بياخد نفسه
: ضروري يعنى
فيروز حركة ايده علي وشه
: معلش هي دقيقه شوفهم وتعاله
دياب بعد بضيف وهو بياخد التيشر من علي لارض وهو بيشتم في سره
تحت
حيدر/13سنه) ابن دياب ماسك في زين 13)ابن رحيم
زين: بقولك ابعد ايدك يا حيدر
حيدر: مش هبعد هتعمل اي يعني
زين زقه و حيدر وقع علي لارض
زين بغضب: قلتلك ميت مرا محدش ليه الحق يتحكم في حيات سلسبيل غيري.. لا ابوها ولا اخوها فاااااهمه
دياب علي السلم
: زززززين
زين نزل وشه بحترام
: اسف يا عمي دياب
دياب بصرامه: حصل اي لدا كله
حيدر: ضر*ب سلسبيل يابوي
زين بص لبنته سلسبيل الي واقفه بعيد
: اكيد عملت حاجه غلط هو مش هيضربه من طريق ونص
سلسبيل: ولله يا بابا ما عملت حاجه
زين بص لسلسبيل وبصوت عالي
: وشعرك الي طالعه بيه والعيال عماله تبصلك كام مره قلتلك تحطي حاجه علي راسك
دياب اتنهد ونزل لمستوه
: وانا كام مره قلتلك ان هي هتتحجب بس مش دلوقتي هي لسه صغيره
زين بضيق: لا مش صغيره يا عمي وحنا معندناش حريم تطلع بشعرها برا البيت
دياب حس انه عنده حق
: تمام ماشي من بكره هخلي امها تلبسها حجاب
مرضي كدا
حيدر بص لابوه بكره انه مشا كلمت زين وسمع كلامه… طلع علي فوق
دياب مشي وطلع علي فوق
…..
فيروز كانت نايمه علي السرير وعادله وشه النحيه التانيه غمضت عنيه لما حست بدياب بيدفن راسه في رقبتها فيروز حركت ايده علي راسه
: حصل اي
دياب: زين ضر*ب سلسبيل
فيروز بضق: بجد لزم تشوف حل مع الواد دا البنت مش بتقدر تتنفس من غير اذنه
دياب زي ما هو علي وضعه
: جوزي بنتي المستقبلي
فيروز: جوز بنتك اي يا دياب ملقتش غير دا
دياب: دا واد علي كيفك اش فهمك انتي
فيروز: دياب انت ناوي تعمل كدا بجد
دياب بهمس بضيق
: كل ما بتكبري بتحلوي اكتر هتجننيني
فيروز حاولة تبعد دياب
: دياب احنا لازم نتكلم
دياب بعد وهو بيبصله
: هنتكلم بعدين ولله دلوقتي انا عا*يزك…. وميل يبو*سها…
……
عند زين ابن رحيم
حازم بهدوء: وبعدين في حوار ضر*بك لسلسبيل كل يوم دا
زين: انت عيزني اسيبه تطلع بشعرها والعيال تفضل تبصله
حازم: بتحبه
زين: مين!!! سلسبيل دي لو اخر وحده في الدنيا مش هبصله
حازم طبط علي كتفه: نشوف الموضوع دا بعدين
زين بتوتر: احم جدي
حازم بصله بتركيز
: انا ك.. يعنى عايز اسفر الضابعه اكمل تعليمي هناك واخد بالي من مصنع جدي زين الي هناك.. ونبي يا جدي وافق وحاول تقنع ابوي علشان هو رافض
حازم: بس العيشه هناك في سحره وصعبه
زين: ما انا عايز اروح علشان كدا الي هيحكم البلد بعد عمي دياب لازم يكون اتعلم كل حاجه
حازم: هوافق بس بشرط….. اتنهد وكمل….. تتجوز سلسبيل قبل ما تمشي
زين: بس يا جدي مينفعش انا لسه صغير و
حازم: انت هتكتب عليها ورقه ولما تيجي تتم جوازك منه
….
خديجه حتط ايده علي كتف يونس الي كان قاعد بيضق
: مالك
يونس زفر بضيق: مرات ابنك يا ستي سمعت كام فديو عن صعوبة الولاده عماله تعيط وتقلي كله بسبك… هو انا غصبته علي حاجه يعنى
خديجه ضحكت بانوثه
حازم من برا: خـــــــديجه
خديجه حتط ايده علي بوقه وهي بتحاول تكتم صحكتها
: معلش دي هرمونات الحمل بس
يونس اتنهد: مش مشكله ان شاءلله خير… متعرفيش يحيي عمل اي
خديجه اتنهدت بحزن: لسه راجع من عند الدكتور وقلهم مسئلة وقت
يونس: ان شاءلله ربنا يكرمه
خديجه: يارب
شهد واقفه في المطبخ….. شهد غمز لفيروز الي لسه داخله
: الله يسهلو يعم الي بقينا بنشوفه بطلب دا
فيروز ابتسم بخجل
: احم.. يعنى واقفه تطبخي لوحدك
شهد: لا كان معاي ماما خديجه بس مشيت من شويه وماما مريم مع عمي زين وطبعاً رويدا تعبانه من الحمل
فيروز: تمام خلصتي ولا اي النظام
شهد قربت اهو
…….
فيروز خت الشاي لدياب لاسطبل.. بعد الغداء
فيروز حتط الشاي بهدوء وقربت حضنة دياب من ضهره و هو واقف بيحرك ايده علي الخيل
دياب لف ليها وشالها.. وقعدها علي مكان عالي شويه
: مالك
فيروز اتنهدت: حاسه اني مخنوقه شويه
دياب حرك ايده علي وشها
: من اي
فيروز هزت راسها و اترمت في حضنه… دياب حضنها وقعد بيه علي لارض وتمتم بضيق
: هي دي هرموناتها ولا اي…
فيروز بشرود: دياب انت بتحبني
دياب بعد وشها عن حضنه
دياب: بعد العمر دا كله.. ولسه جايه تسالي.. فيروز بصتله وهي مستنيا لاجبه.. دياب اتنهد
: عارفه لما بيبقا عندك حاجه حلو بتحبي تروحي ليه بعد كل حاجه متعبه… لما اجي من الشغل جري عليك.. مبعرفش انام نغير لما اتاكد انك كويسه….تتحرق الدنيا كله و مشفش نظرت الضياع الي في عنيكي دي…
مسك وشه بين اديه وكمل بقوه… فيروز انتي حياتي كلها فاهمه…
النهاية
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امتلكني كبير الصعيد)
اى ده انتى مش هتكملى
فين الباقي