رواية امتلكني صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد
رواية امتلكني صعيدي الجزء الثاني
رواية امتلكني صعيدي البارت الثاني
رواية امتلكني صعيدي الحلقة الثانية
من أمام اللاداره .
كانوا واقفين بسمه وعمر بغيظ وصدمه من يوونس .
عمر بغيظ شديد/انت مجنون ياض انت ولا ايه بطاقه مين ي جربوع.
يونس بغيظ شديد /بطاقتك أنت ي اخويا اللبت دي في حمايتي كل حاجه حوليها لازما اعرف كل تفصيله فيها وشكلك كده مهم جوي عنديها .
بسمه بغيظ /انا مش عارفه انت طلعتلي من انهي مصيبه بقولك ايه خليك قاعد هنا لحد ماخلص حسك عينك تعمل اي مشكله هتبقا الجاني علي نفسك فااهم .
قعد يونس علي الارض طلع القلم من وراء ودانه وسألها .
/تمام هتخلصي الساعه كام بالظبط بتعملي ايه جوه وهتاكلي ايه لحد مانتطلع .
بسمه بغيظ وجنون/طب ماقولك هشرب كام بوق مياه بالمره .
يونس ببرود /وماله ميردش اي معلومه هتفيد .
عمر بغيظ شديد/مين ده ي بيبي ده مش طبيعي .
يوونس بغيظ شديد/بيبي ليه ي اخويا شيفني قاعد بحضرلها الراضعه ماهي زي العجله اهي .
بسمه بغيظ شديد/عجله لا بقا اعمل حسابك ده اخر يوم ليك في الشغل عندنا.
يونس باستفزاز /اهرب كمان وكمان هطلعلك في كل مكان .
داليا صحبه بسمه بابتسامه /صباح الفل عليكم مالكم كده مدخلتوش ليه .
عمر بغيظ شديد/ابدا بتقدم تقرير عننا ل يونس باشا علشان يسمحلنا نخش يونس باشا الحارس الشخصي ل بسمه .
بسمه بغيظ وجنون/مصيبه ابتليت بيها والله .
داليا بإعجاب بيونس /ايه ده صعيدي بموت في الصعايده مفيش واحد تاني والنبي .
يونس بمرح وخفه دم /فيه بني برباط واسود باستك .
لتتعالي ضحكاتهم الساخره تحت نظرات بسمه وعمر باستغراب شديد .
بسمه بغيظ/يلا ي داليا كفايه تأخير احنا داخلين خليك هنا لحد ماخلص.
يونس وهو يجلس علي الارض ليخرج كيس اسود يحتوي علي السبرتايه لعمل الشاي وجميع المحتويات .
بسمه بغيظ وجنون/انت فاكر نفسك فارش في الغيط ايه ده .
يونس ببرود /الله هقعد ده كله من غير ماشرب كوبايه شاي ده دماغي تتضرب .
عمر بزهق/يلا ي بسمه هنتاخر سيبك من البنادم ده دة منتهي الصلاحيه.
يونس بمرح واستفزاز / لا ي اخويا لسه صلحيتي 3 شهور من تاريخ الانتاج .
بسمه بغيظ وجنون/يارررب .
*******************.
في شركه الصياد .
في مكتب امجد .
كان قاعد امجد بحزن شديد معقول زوجته مستعده أنها تتضحي كده أنه يكون مع غيرها لمجرد وجود طفل طب وهو مالوش اي قيمه مجرد اداه يجبلها طفل وبس ي الله من ذلك العشق المذل دخل عليه احمد صحبه وأخوه هند .
احمد باستغراب /مالك ي امجد فيك ايه هند برضه .
امجد بحزن شديد/اختك خلاص بتقطع كل الي بينا بالبطي ي احمد .
احمد بحده /قولتلك مليون مره سيبهالي اكسرلك عضمها انت الي دايما تمنعني عنها .
امجد بتعب /انا اسف ي احمد بس قولتلك انا مستحيل أقبل أن حد يمد أيده علي مرائتي حتي لو اخوها .
احمد بغيظ شديد/طيبه قلبك وحبك ليها ي احمد هي الي مخلياها تعمل كده بس قولي عملت ايه تاني .
امجد بوجع ومراره/عيزاني اتجوز واحده اخلف منها ونديها قرشين وتسبلنا الطفل وقدام الكل أمه هتكون هند .
احمد بغضب /ي نهار ابوها اسود انت بتقول ايه ي امجد انتي اتجننتي رسمي.
امجد بعند وثار ل كرامته /بس انا فعلا هعمل كده ي احمد هخليها توريني قوه تحملها هتكون ل فين هي الي اخترت اني اكون في حضن غيرها توريني بقا قوتها هتوصل للفين .
*********************.
في شركه الطيران الي بيشتغل فيها خالد .
كانت واقفه ايمان وهي تبص شمال ويمين بارتباك دخلت عليها صحبتها ندا بضيق .
/انتي هتفضلي عامله زي الحراميه كده كل رحله ماتقولي ل اهلك انك بتشتغلي مضيفه وخلاص .
ايمان بفزع شديد /ي نهار اسود ده كان ابويا يقطعني انا مفهماه اني بشتغل في شركه سكرتيره .
ندا بقلق /ربنا يسترها ي ايمان بس ي بختك النهارده الرحله هتكون مع مز شركات الطيران كلهم خالد الصياد .
ايمان بانبهار بلاسم /سمعت الاسم ده قبل كده كتير بس اول مره اطلع معاه رحله .
ندا بغمزه وخبث/ومش هتبقا اخر رحله ي لوزه كل البنات بيتمونوا يطلعوا معاه رحله يلا علشان الوقت .
***********.
في الطائره …
كان واقف خالد بيطمن أن كل حاجه تمام دخلت ايمان بابتسامه عذبه.
/ازي حضرتك ي كابتن خالد .
خالد بابتسامه/اهلا وسهلا اول مره اشوفك شكلك جديده في طقم المضيفات .
ايمان بابتسامة/لا مش جديده بس اول مره اتشرف اني اكون مع حضرتك.
خالد بابتسامه اعجاب /الشرف ليا يالا علشان ميعاد الطياره .
*********************.
في الاداره ..
كان قاعده بسمه بغيظ شديد من تأخر حامد العسكري .
/هو اتاخر ليه الزفت ده اووف .
خرجت بره وانصدمت من الي شافته حامد ويونس قاعدين بيشربوا الشاي واخر اندماج .
يونس بابتسامه /بس ي سيدي روحت واقع رجلي اتكسرت بس عدت علي خير الحمد لله .
بسمه بغيظ وجنون/ايه الي المنظر ده انتوا قاعدين علي الترعه وانت ي حامد ايه الي مقعدك هنا وفيم الملف .
يونس ببرود /واه فيه ايه عاد الراجل بيشرب كوبايه شاي ايه كفر .
بسمه بحده وغيظ/هو فيه ايه بقا ها انت جاي تفرض ثقافتك علينا عايز تعملي انقلاب في الاداره بقولك ايه خليك في نفسك وقوم معايا خليني اروح مشوار مهم بس حسك عينك تتدخل في أي حاجه سامع .
*****************
في محلات الملابس الفاخمه …
كانت داخل يونس بصدمه من تلك الأشياء الي غير معتاده بالنسبه اله وهو ينظر للمينكان .
/استغفر الله العظيم يارب ايه النسوان ده سايبنهم كده طب يغطوهم بملايه ولا حاجه.
بسمه بغيظ وجنون/هو انا مش قولتلك متتكلمش خالص .
يونس بغضب /متكلمش كيف انا مكرهش في حياتي غير المسخره وقله الحياه دي والحاجات دي بقت بتتعرض كده كده عيني عينك .
بسمه بغيظ وجنون/بقولك ايه خليك في حالك فاهم انا هدخل اقيس فستان وأخرج اوعا تعمل حاجه فاهم .
يونس بخفه دم /طب متتاخريش ورايا اجتماع .
بسمه بغيظ شديد/ي ابوووويا .
بعد نص ساعه ..
خرجت بسمه وهي لابسه الفستان بإعجاب شديد.
يونس بغيظ وفزع وهو يخلع جلبيته /ي نهار ملط ايه ده بتتطلعوا هنه كده بقمصان النوم ي فضيحتك ي ماهر باشا امشي قدامي ربنا يستر علي ولايانا .
********************
********************
في الفيلا …
كانت بتصرخ بسمه بتوعد شديد ل يوونس.
/لا لحد كده وكفايه البنادم ده لازم يمشي من هنا دلوقتي حالا .
مخيمر بغيظ /عملت ايه ي وش الفقر .
يونس ببرود /ادي آخره الي يعرف كل واحد غلطه .
ماهر بابتسامه /ايه الي حصل بس ي بسبوسه يونس صعيدي مستحملش انك تلبسي كده وراعي أنه مش عارف تقاليد هنا.
بسمه بغيظ وجنون/واحنا ايه الي يجبرنا علي كده ي بابا .
ماهر بابتسامه وهمس /خلاص بقا ي بسبوسه علشان خاطر عمك مخيمر ده هو الي مربيكي ويونس غلبان وبصراحه الواد ده انا حبيته .
بسمه بضيق /خلاص ي بابا حاضر ربنا يعيني بقا.
****************.
في أحدا الكافيهات الفاخمه.
كان قاعد عمر بيشرب سيجاره مع صاحبه وائل .
وائل بجديه /بس النهارده بسمه عندها مهمه صعبه المفروض تكون معاها .
عمر بخبث ومكر وهو بيشرب سيجارته /ي عم تروح ماترح ماتروح مانت عارف انها مجرد مصلحه هاخد فلوسها واطير ل بره دي عندها فلوس ياما .
********************.
في فيلا الصياد ..
كانت خارجه بسمه بملابس غريبه لينظر إليها يونس بغيظ شديد.
/ها فاكره نفسك عاد لما تتسحبي كده في انصاص الليالي مش هجيبك وراكي وراكي .
ليسرع وراها .
في الصاله .
كان داخل امجد بعبوث استغراب من تلك الفتاه التي ترتدي ملابس سوداء ووجها مغطي ليقترب منها .
/مين حضرتك .
هند بجديه /دي عشق بنت عمي جابر هي العروسه الي انا اختارتها ليك علشان تتجوزها ي امجد .
**************.
في الكباريه..
كانت قاعده بسمه متخفيه بعض الشئ وهي تمسك هاتفها لتحدث عمر بسعاده كبيره وصوت منخفض.
/ايوه ي بيبي مش مصدقه نفسي نجحت ي عمر نجحت اخيرا هقدر اقبض علي اكبر شبكه جاسوسيه يااه هههه هموت من الفرحه ي عمر .
يونس وهو بيمسكها بغيظ زي مايكون مسك حرامي /افشتك بقالي ساعتين بلف عليكي كعب داير وفي الاخر الاقيكي هنه مش عيب عليكي تكوني ظابط شرطه وبنت ناس علوي وتقعدي في الأماكن دي .
لتجتمع العصابه وهم يوجهون إليهم المسدسات لينفزع الجميع ليامر رئيس العصابه .
/هاتوهم .
بسمه وهي تمسك السكينه بغيظ شديد/هقتلك ي يونس هقتلك .
يونس ببرود /طب استنوا لما اتعشاء علشان هموت من الجوع
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امتلكني صعيدي)