رواية امتلكني ابن السفير الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية امتلكني ابن السفير الجزء الأول
رواية امتلكني ابن السفير البارت الأول
رواية امتلكني ابن السفير الحلقة الأولى
في فيلا البحيري …
كان ينزل مالك الي الأسفل بغروره المعتاد فهو شخص مدلل للغايه فهو وحيد عائله البحيري ليجلس مع والده علي طاوله الطعام .
عادل والده بغضب /ممكن اعرف انت رفدت ابراهيم ليه من امنبارح وازي تعمل كده من غير ما تقولي .
مالك ببرود /لانه حمار ومبيفهمش في شغلنا أنا مش فاهم حضرتك مصمم علي شويه الفلاحين دول في الشركه ليه دول حساله.
عادل بغضب /احترم نفسك ي مالك الفلاحين دول اهلي وناسي والا انت مهمها طلعت ولا نزلت هتفضل منهم ي ابن السفير .
مالك بزهق /اووف هو حضرتك دائما تسمعني الكلام ده عن إذن حضرتك وعلي فكره انا قررت أخطب شاهي بنت الوزير جلال السيوفي .
عادل بسخريه /وده حب أن شاء الله ولا مصلحه كالعاده .
مالك ببرود وهو بيقف/طبعا مصلحه ي جناب السفير لسه متخلقتش الي تاخد قلب مالك البحيري .
عادل بجديه /أنا رايح ازور عمك سيد ماتيجي معايا .
مالك بغرور /سوري ي بابا أنا مبروحش الحواوري دي عن اذنك .
عادل بياس /ربنا يهديك ي ابني .
********************.
في شقه بسيطه في أحدا الحواري .
كانت تقف نور وهي تعد الفطار لاخواتها ووالدتها .
حنان بابتسامه /ربنا يخليكي ي ضنايا دائما كده تعبينك .
نور بابتسامه/صباح الفل ي ست الكل حالا والفطار هيكون جاهز علشان اروح الجامعه وبعدين اطلع علي الشغل .
حنان بحزن شديد/برضه هتفضلي في شغل البيوت ده ي نور .
نور بابتسامه حنونه /جرا ايه ي ست الكل هو للشغل غيب بناخد لقمتنا بعراقنا .
ماجد بزهق/هو كل يوم بطاطس وبتنجان ايه الزهق ده .
نور بغيظ شديد/في ايه ي اخي قول الحمد لله كلها نعمه ربنا .
ماجد بضيق /الحمد لله ي اختي خلصيلي الاكل بقا خليني اروح اشوف الواد حامد جابلي شغلانه في بنك .
حنان بفرحه /بجد يا ضنايا ربنا يوفقك .
ماجد بحده /وانتي ي بت مش ناويه تعقلي بقا في موضوع حامد ي بت ده هيعيشك ملكه .
نور بغضب /اه في إقسام البوليس باذن الله بقولك ايه ي ماجد بطل كلام في الموضوع ده لو حامد ده اخر راجل مش هتجوزه يلا خلينا نفطر وقفل علي السيره الزفت دي.
***********************.
في شركه البحيري ..
في مكتبه …
كان قاعد مالك بيخلص شغل دخل عدي صاحبه وابن عمه بضيق.
/صباح الخير يا مالك .
مالك باستغراب /مالك شكلك مخنوق ليه .
عدي بضيق وحده /انت فعلا هتتجوز شاهي بنت الوزير جلال.
مالك بجديه /اه هو عمك كلمك ايوه ي عدي هتجوزها.
عدي بسخريه / وليه أن شاء الله تتعب نفسك وتتجوزها مانتوا مقضاينها كده من غير جواز .
مالك ببرود /وهو الجواز ي عدي مفيهوش غير السرير دي وحيده ابوها ي عني كل الامبراطوريه دي بتاعتها وكله هيبقا بتاعي .
عدي بقرف /الي يشوفك كده يقول إن احنا ناقصين فلوس ي مالك .
مالك بسخريه /هتفضل طول عمرك سطحي ي عدي الواحد لازم يبص لقدام وشاهي وفلوسها ومركز ابوها هما المستقبل .
شاهي بدلع ودلال لتتدخل وهي تقبل مالك بكل جراه ولبسها الذي يكشف اكتر ما يستر /مالك حبيبي وحشتني اوي .
عدي بضيق /عن اذنكم .
مالك بابتسامه خبيثه /اخبارك ايه ي روحي وحشتيني اوي تعالي اعزمك علي الغداء .
شاهي بابتسامه /يلا ي حبيبي .
***********************.
في الجامعه ..
كانت طالعه نور بتجري وقفتها شهد صاحبتها .
/نور بتجري كده ليه ي بنتي بنده عليكي من بدري .
نور وهي بتاخد أنفاسها بصعوبه /معلش ي شهد مش سمعاكي أنا اتاخرت علي الشقه الي هنضفها .
شهد بحزن شديد/لسه برضه موضوع الشقق ده .
نور بحزن /اعمل ايه بس ي شهد اديني بساعد في البيت انتي عارفه ماجد اخويا عايش عاله علينا ملوش اي فائده .
شهد بجديه /ربنا يقويكي يارب ي حبيبتي خالي بالك من نفسك .
نور بابتسامه/ربنا يخليكي ليا يا شهد حاضر ي حبيبتي سلام .
*******************.
في شقه مالك .
كانت نايمه شاهي في حضنه .
/ايه ي حبيبي سرحان في ايه.
مالك ببرود /ابدا ي حبيبتي شغل .
شاهي بفرحه /خلاص هنتجوز بجد ي مالك مش مصدقه نفسي اوعدك اني هخليك اسعد راجل في الدنيا .
مالك وهو يقبلها بشهوه/مانتي مدلعاني اهوه .
*****************.
في الحاره …
في شقه سيد صديق عادل .
سيد بابتسامه /ياه ي عادل كنت وحاشني اوي ي صاحبي.
عادل بابتسامه /انت اكتر والله ي سيد عامل ايه ي راجل ي طيب .
سيد بابتسامه /الحمد لله ي جناب السفير .
عادل بضحك /هههه جناب السفير علي اي حد الا انت ده انت صاحب عمري ي سيد علي فكره كل الي احتاجته بكره هيكون عندك .
سيد بابتسامه /ربنا يخليك ي صاحبي .
********************.
في شقه عدي ….
كانت واقفه نور بتعب بعد ما خلصت تنضيف الشقه دخل عدي بجديه .
/هو انتي الي عم عبده جابك تنضفي الشقه .
نور بابتسامه /ايوه ي سعه البيه خدامتك نور أنا خلصت كل حاجه الشقه بقت فله .
عدي بحنان /طب تعالي اتغدي معايا انا جايب كيلو سمك مشوي ومش معايا وبصراحه تفتحي نفسي .
حنان بارتباك /من فضلك ي سعه البيه أنا مش واحده من أياهم اديني فلوسي خليني امشي .
عدي بجديه واسف /أنا آسف والله انا فعلا مقصدتش الي فهمتيه اتفضلي فلوسك اهيه.
مشت نور لكن فضلت عنيه متعلقه بيها بإعجاب .
***************************
في الحاره …
كانت قاعده حنان بصينيه البسبوسه الي بتبيع منها كان واقف عادل بعيد بيبصلها بكل حب حب عمره الي خسره زمان قرب منها بكل عشق .
/ازيك ي حنان عامله ايه.
حنان بارتباك /اهلا ي سعه البيه خير.
عادل بوجع/سعه البيه ده انا عادل الي محبش ولا هيحب غيرك طول حياته .
حنان بجديه /اظن ي جناب السفير لا ده وقته ولا مكانه احنا كبرنا علي الكلام ده أنا بقا عندي عيال علي وش جواز اتفضل شوف كنت رايح فين .
حنان بحزن /ماما برضه نزلتي الشغل ليه بس كده انا قصرت معاكي في حاجه يلا نتطلع فوق .
طلعوا فوق لكن قرر عادل قرار كان متاجل من سنين .
************************.
في فيلا البحيري .
مكتب عادل.
دخل مالك باستغراب .
/خير ي بابا حضرتك طلبتني ليه.
عادل بجديه /مالك أنا قررت اتجوز .
مالك بضيق /ايه اشمعنا ي عني.
عادل بجديه /هو ايه الي اشمعنا كل وقت وله اذان .
مالك بغيظ /ممكن اعرف مين .
عادل بجديه /فاكر للست الي كانت قاعده بتبيع بسبوسه وحلويات في حاره عمك سيد الا لما كنا بنروح كنت بجبلك .
مالك بحده /ي نهار اسود ومنيل ايه واحده تبع الست دي انت بتقول ايه ي بابا .
عادل بجديه /لا مش حد تبعها دي هي نفسها .
مالك بصدمه وصراخ /انت بتقول ايه ي بابا ده علي جثتي أن الست دي تكون مرات ابويا .
عادل بجديه /مش بس كده دي هتقعد هي وبنتها هنا في الفيلا وانت هتحترمهم غضب عنك .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امتلكني ابن السفير)