رواية امبراطور الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم إيمان وائل
رواية امبراطور الصعيد الجزء الخامس عشر
رواية امبراطور الصعيد البارت الخامس عشر
رواية امبراطور الصعيد الحلقة الخامسة عشر
الشيخ : وايه هو الحل
اسر: هدخل رائد معايا في مشروع جديد هو النص واني النص بدل من الجواز لينظر لرحيم بعدم اهتمام واكده يبجا التار خلص والمصلحه واحده
الشيخ : جولت ايه يا رائد
رائد.: معنديش مانع مدام مصلحه ليا
اسر: اتفجنا
الشيخ : علي بركه الله
اسر: بس في حاجه
رائد: ايه هي
اسر: تروح لحاتم انته وغسان وتعتذر علي الي عملته
رائد : وانته هتعوضني علي الي اتحرج
اسر: هديك قمح من عندنا
الشيخ : اظن كده حلو ولا ايه يا رائد
رائد : معنديش مانع بس اني مبعرفش في المشروعات والحاجات دي
اسر: هفهمك كل حاجه وهتتعلم عشان تمسك حاجتك بس تعامل الناس عدل ومتضربش ولا تغلط في حد
رائد باستغراب: انته هتعلمني
اسر: ايوة هعلمك وفيها ايه ما احنا هنبجا اصحاب من دلوجتي
رائد باستغراب : صحبي
يمد له يده
رائد: هتسلم عليا
اسر: اكيد
يتصافح الاثنان واعلنوا بدايه الود والمحبه بين عيله الغماري وعيله النجعاوي وسط ذهول الجميع من صداقه اسر. ورائد
الشيخ في خاطره عرفت ليه سموك اكده بتكسب الكل لصفك مش بالقسوه له بالعقل عشان اكده ماسك البلد
وعند سرايا حاتم
كانت ايه تحاول الدخول ظن منها انها سرايا النجعاوي لشكل البوابه
راجي: انتي مين
ايه : انا ايه صديقه البيه الي جوه
راجي باستغراب:_ صديجه البيه انتي شكلك مش من اهنه
ايه : ايوة انا من القاهرة قول للبيه ايه بره
راجي: حاضر هجوله استني ثواني
يدخل راجي ليخبر حاتم وكان يجلس مع نهال
راجي: يا بيه
حاتم: في ايه يا وش الفجر
راجي: له وشي حلو المرة دي جيبلك حاجه لوز
حاتم : جول
راجي: صحبتك بت البندر بره
صدمت نهال من كلمه صحبتك
حاتم باستغراب: صحبتي مين هو اني عمري كلمت بنات يا غبي
راجي: اها اومال المزه الي بره دي مين
حاتم : دخلها اما نشوف حكايته ايه
ينظر حاتم لنهال التي كانت تشتعل من الغيره
نهال بغيره: صحبتك وبندريه وموزة كمان
حاتم : اني معرفش حد من البندر اصل
تدخل ايه وهي تنظر لسرايا
ايه : لا مش دي التانيه كبيره انا تهوت باين
حاتم : انتي مين
ايه : انا اسفه مكنتش اقصد حضرتك
حاتم : انتي مش اهنه صح
ايه :اه بس بدور علي بيت٠٠
نهال بغيره: ودوري علي البيت
تجولي صديجه البيه الي اهنه ليه
حاتم بحده: اسكتي يا نهال هي تايهه
نهال بغيره : وبدافع عنه كده ليه ماشي يا حاتم خليه تنفعك
تصعد نهال للغرفه
حاتم : مجنونه
ايه : انا اسفه مكنتش اقصد خلاص انا هدور علي بيت النجعاوي
حاتم باستغراب: بيت النجعاوي انتي عايزه مين هناك
ايه : رحيم انته تعرفهم
حاتم: عز المعرفه مرتي بنتهم واختي عندهم هتمشي شويه وتحودي في لشمال هتلاجي البيت
ايه : شكرا واسفه علي المشكله مرة تانيه
حاتم : ولا يهمك هي طيبه بس بتغير شويه
ايه: شكلها بتحبك قوي
حاتم بابتسامه : بس مطلعه عيني
ايه : بس بتبقا ذي العسل علي قلبك
حاتم: ايوة عسل جوي
وفي الغرفه فوق كانت نهال تشتعل من الغيره
نهال: ماشي يا حاتم خليك مع بت البندر بس لازم اعرفك😈😈😈😈
لتنزل الي المطبخ وتضع نص برطمان الشطه في الاكل
نهال 😈: عشان تدافع عن بت البندر
وفي غرفه شهد كانت ما زالت تضع يدها علي وجهها مكان الصفعه وتنظر للمرأه لتجد مكانها احمر
شهد بغضب: ماشي يا امبراطور اما وريتك
لتسمع صوت ايه في الاسفل لتخرج لتنظر لها من فوق لتحت
شهد بخبث: بت البندر ليه لا
لتنزل لها
شهد بابتسامه : اهلا بيكي منورة
ايه : بنورك
شهد : انتي حطه روج اكده عادي
ايه : ماله
لتتأمل في وجهها
شهد.: وحطه مسخرة
ايه : مسكرة
شهد : مسخرة هي واحده وكحل كمان انتي في فرحك
ايه باستغراب : لا ليه
شهد : اومال حطه الحاجات دي ليه
ايه : عادي
شهد : بجد عادي عندكم اكده
ايه : اه
شهد : انتي لبسه ضيق ليه مش بيأكل في جسمك
ايه : دا ليجن والفست طويل
شهد : وكمان ليجن مش ده الي بتلبس تحت العبايه يخرب دماغك لبساها اكده عادي
ايه: يا بنتي ده طبيعي في مصر
شهد : طب عايزه من الحاجات دي
ايه بذهول: نعم
شهد: مسمعاش جولت ايه
ايه : سامعه بس انتي؟
شهد: اني هديكي الفلوس
ايه : مش علي الفلوس بس انتوا عندكم غير عندنا
شهد: ملكيش دعوه هاتي بس
ايه : انتي حرة
يصل رحيم مع اسر وياسين
رحيم: ايه
ياسين : مين دي يا ولدي
رحيم : دي واحده جابلته في مصر
ياسين : اهلا بيكي يا بتي
كانت شهد تنظر لاسر بكره وهو ينظر لمكان صفعته
اسر بحده: بتعملي ايه تحت
شهد بغيظ : مش شايف
اسر : بس الرجاله جوم يعني تطلعي علي اوضتك ودي مش صحبتك ومش جيلك يعني مكنش ليه عاده النزول
شهد: يعني اسيبه لوحدها
اسر بحده: فيه غيرك اهنه ومنه تجوم بالازم لضيفه اخوها
شهد بغيظ : بس هي بجت صحبتي
اسر بحده : اطلعي علي فوج
شهد بعصبيه: انته بتعملني كده ليه كل اما تشوفني تحت اطلعي اطلعي لتبكي بدموع التماسيح شفت يا جدي عشان مليش اب ولا ام بيعاملني اذاي
ياسين: اهدي يا بتي اني معاكي
اسر بغضب؛ لما جول كلمه تتسمع وبطلي دموع التماسيح دي
ياسين : اسر بالراحه علي بتي
فاطمه : خير مالكم الصوت جي لفوج وانتي بتعيطي ليه يا شهد
شهد : شوفتي ابنك بيعاملني اذاي
اسر: بجولك ايه يا شهد اجسري شري عشان هتشوفي حاجه مش هتعجبك
شهد: انته ملكش حكم عليا فاهم
اسر بسخريه : اني كلمتي تمشي عليكي انتي بالذات
شهد: له انته مش ولي امري
اسر بسخريه : له يا جطه انتي من شعرك رأسك لرجلك تخصيني اني بس ومحدش يجدر ينطج
شهد : ليه ميكنش مراتك واني معرفش .
وقبل ان يتكلم اسر تشعر شهد بالدوار ويغما عليها
فاطمه بخضه : شهد
يحمل اسر الي الغرفه وتحضر الطبيبه
اسر: خير يا دكتورة
الطبيبه :مبروك المدام حامل
تزغرط فتحيه بصوت عالي
اسر بفرح : حامل
الطبيبه : اه لازم تعمل التحاليل عشان نعرف بدا من امته وتأخد الادويه وعايزه تغذيه
اسر: طيب شكرا
تخرج الطبيبه ويبقا اسر يفكر كيف سيخبرها
اسر في خاطرها كنت خايف لتحمل وهي مش فاكرة حاجه هتعمل ايه لما تعرف
وفي منزل حاتم
تضع نهال الطعام
حاتم : مش هتأكلي
نهال بغيظ : له مليش نفس
حاتم : لسه زعلانه
نهال: وازعل من ايه اني تعبانه هطلع ارتاح
تصعد نهال بسرعه ولم تترك فرصه ان يرد حاتم وتغلق الباب
نهال😆: هيصوت دلوجتي
لكنها تفأجا بإنه يدق الباب
نهال: مين
حاتم: اني حتومتك
نهال:عايز ايه روح اتغدا
حاتم : مليش نفس من غيرك
نهال 😒وليك نفس تحدت مع بت البندر
حاتم : دي كان تايهه وعايزة رحيم
نهال. 😞وكلمته وضحكت وياها عايزني تعمل بيا ايه ولا فكرني هبله ومجنونه هسكت واجولك كلم برحتك
حاتم: يا بت واللهي ماضحكت وياها حته
نهال😱: وليك عين تضحك كمان
حاتم : طب افتحي اني شايل الاكل علي ايدي الي وجعاني
تفتح نهال الباب وتحمل منه الطبق
نهال😑: محدش جالك تطلع
حاتم : اني اتعودت عليكي حدي معرفش اكل لجمه من غيرك
نهال😳: بجد
حاتم : بجد دا انتي مزة وعسل احلي من بت البندر بميت مرة
نهال: ما اني عارفه
حاتم: وغيرانه ليه
نهال:عشان انته جوزي وممكن هي تأخدك مني
حاتم : ليه متجوزه فرخه تعالي نأكل وبطلي هبل
يأكل حاتم اول لقمه ويجدها مولعه حاتم : يا بت
نهال😏: عشان تحرم برده العجاب واجب هجبلك لقمه عيش
حاتم : مهفوفه
:
كان رائد قريب من المدرسه الثانويه ليجد منه تخرج من المدرسه
رائد : مش دي البت بتاع امبارح
لينادي عليها يا بت يا صغيره
لتلتفت منه له
منه بغيظ : نعم مين الصغيره يا جليل الادب انته
رائد : مجصدش بس اني معرفش اسمك
منه : وعايز ايه
رائد : ده حج العصير بتاع امبارح
منه : هو انته
رائد : ايوة
منه: اصل مبصتش للوش بس مش عايزه فلوس وبعدين متجفش تتكلم معايا تاني احنا مش في مصر
رائد : عندك حج طب اسمك ايه
منه : وانته مالك
رائد : انتي طبش يا صغيره
منه بغيظ: انته لو ممشتش من جدامي هلم عليك الناس واجول بيعاكسني
رائد 😂😂:ضحكتني يا قزمه
منه بغيظ : قزمه في عينك انته واحد جليل الادب
يمسك رائد بذراعها
رائد بحده: وليه الغلط بجا
منه : وحيوان كمان عشان مسكت دراعي
رائد بغضب: وانتي لسانك طويل اوي يا عيله انتي معرفاش اني مين
منه: حصلنل الرعب انته الي متعرفش اني مين
رائد : وانتي مين يا اوزعه انتي
منه : منه النجعاوي بت عم الامبراطور
يصدم رائد من ما قالت اتلك من اقتراح الشيخ الزواج منها
منه😏: ايه خفت
رائد😏: له مخفتش يا مغرورة واني رائد الغماري
منه : اه عرفتك الصايع بتاع الرقصات وبتاع الخماره واني بجول جليل الادب ليه
رائد بغضب : اتلمي يا بت انتي بدل ما ادفنك حيه
منه بسخريه : متجدرش وسيب ايدي اني مش واحده من الرقصات بتوعك فاهم
رائد بغضب: عليا النعمه لتبجي بتاعتي يا ام لسان انتي وهخليكي ترجصيلي ذيهم
منه: بتحلم ملجتش غيرك
رائد : هنشوف بس انتي حلوة جوي يخرب بيتك كنت بحسبك عيله في ابتدائي
منه بعصبيه: لا يا خفيف دا اني اخر سنه ثانويه وهدخل جامعه وملكش صالح بيا وسيب ايدي بجا انته مجنون
رائد : بعينك جبل اما اطلبك
منه : تطلب ايه
رائد : ايدك يا مرتي المستقبليه
منه بسخريه : انته اخرك راجصه من بتوعك مش اني
رائد : ما انتي هتكوني حاجه تانيه
منه : دا اني اجتل نفسي احسن ما واحد ذيك يطلبني للجواز
رائد بحده : اني مش هموت عليكي بس هطلبك عشان اشوف هتجتلي نفسك ولا له
منه : انته واحد بارد
رائد.: ذيك بالضبط
وعند رحيم
ايه : انته بتحب شهد
رحيم : وانتي مالك
ايه : بس باين بتحبها
رحيم : انتي عايزه ايه مني
ايه : تتجوزني
رحيم بصدمه : نعم انتي مجنونه
ايه :له عقله بس بصراحه انته هتكون خدمتني خدمه العمر انته راجل وطيب وانا عايزه حد يوقف جمبي الجواز هيكون فتره مؤقته بس
رحيم باستغراب؛ انته ايه حكايتك
ايه : هقولك
وعند اسر
تستيقظ شهد وتجد اسر يجلس بجانبها
شهد بغضب: انته
اسر : قبل اي حاجه اهدي وبلاش تتعصبي اكده عشان صحتك
شهد : ليه خايف علي صحتي
اسر :له خايف علي ابني الي في شهد بصدمه : ابنك
اسر : ايوة مبروك انتي حامل مني
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية امبراطور الصعيد)