رواية امام المسجد الفصل الثالث 3 بقلم مريم شعبان
رواية امام المسجد الجزء الثالث
رواية امام المسجد البارت الثالث
رواية امام المسجد الحلقة الثالثة
أدهم: كنتي تعرفي حد قبلي
وعد ساكتة
أدهم: مالك يا آنسة ردي
وعد: احم مش انا اي اه
أدهم: نعم بتقولي اي
وعد: ندخل علي سوال للي بعده
أدهم: تمام عندك كام سنة
وعد: يعني انت جاي و مش عارف اني كام سنة
أدهم: لا عايز اعرف منك
وعد: ٢٢
أدهم: و انا ٢٦ كلية اي
وعد: صيدلية
أدهم: مشاء الله انا خريح طب
وعد بصدمة: احلف احم قصدي ربنا يوفقك
أدهم بابتسامة: يارب انا خلصت
وعد: اي ده مش هتسال بصلي و لا لا و حافظة كام جزء
أدهم: لا ما انا عارف ده كله من زمان
وعد: نعم مش فاهمة
أدهم: هتفهمي بعدين المهم منتظر ردك
وعد: بإذن الله
******
وعد: مش عارفة يا نور
نور: مش عارفة اي
وعد: يعني اي عارف كل ده من زمان و ازاي كان بيسأل علي سني و الكلية و ازاي امام مسجد و دكتور
نور: اول حاجة عادي يكون امام مسجد و دكتور عادي جدا انما الباقي انا مش فاهمة
وعد: و لا انا
نور: طيب انتي مرتاحة و لا اي
وعد: هصلي استخارة
نور: طيب ربنا يقدم الخير انا همشي بقي سلام
وعد: سلام في رعاية الله
وعد: يعرفني لا مش يعرفني يعرفني مش يعرفني
ام وعد: وعد بقولك
وعد: نعم يا ماما
ام وعد: مالك يا بت سرحانة في اي
وعد: مفيش يا ماما العريس طلع دكتور
ام وعد: اه عرفت شفتي ربنا بيحبك ازاي أهو حلمك بيتحقق
وعد: ربنا بحبني انا بقالي فترة بعيد عنه
ام وعد راحت قعدت قدامها: بحبنا طبعا بعدتي عنه بس هو بيحبك و عايزك تقربي منه غلطتي قربي و ربنا غفور رحيم لو مش بيحبك مكنيش بعتلك حاجة تخليكي تقربي منه بيحبك و مستني انتي بس ترجعي قومي يا بنتي اغسلي وشك ربنا غفور رحيم و ابدي صفحة جديدة مع ربنا
وعد: حاضر
ام وعد: يلا فكري براحتك مستنين ردك
وعد: حاضر يا ماما
******
بعد اسبوع وعد صليت استخارة و مرتاحة
ام وعد : اي وعد رايك
ابو وعد: يا ستي سيبها براحتها فكري يا حبيبتي براحتك
وعد بكسوف: انا موافقة يا بابا
ام وعد بفرحة: بجد يا بنتي لولولولوي
ابو وعد: يا ولية اهدي اخر قرار يا وعد معكي وقت فكري
وعد: اخر قرار
ابو وعد: علي خير ان شاء الله هكلمهم اقولهم موافقين
وعد: بإذن الله
ابو وعد: مبارك يا بنتي مبارك
وعد: الله يبارك فيك يا حبيبي بعد اذنكم
ابو وعد: اتفضلي
*****
تاني يوم
نور: لولولولوي عندنا عروسة
وعد: يا بنتي اصبري
نور: ازغرط براحتي مبارك يا قلبي
وعد: الله يبارك فيكي
نور: الخطوبة امت بقي
وعد: مش عارفة بابا قال هكلم ابو العريس و يشوفوا
نور: تمام يا حبيتي ربنا يكملك علي خير
وعد: يارب
ابو وعد: وعد
وعد: نعم يا بابا
ابو وعد: الخطوبة باذن الله الخميس الجاي مبارك
وعد: باذن الله الله يبارك فيك
نور: مبارك مبارك مبارك
وعد: الله يبارك فيكي
نور: ننزل نجيب الفساتين بقي
وعد بضحك: حاضر هنزل
********
يوم الخطوبة وعد كانت لبسة فستان موف و خمار موف و بدون مكياج
نور: مشاء الله قمر اوي يا حبيتي
وعد: بجد
نور: جدا ربنا يكملك علي خير
وعد: يارب
ابو وعد: وعد
وعد: اتفضل يا بابا
ابو وعد: جاهزة يا بنتي
وعد: اه
ابو وعد: مبارك يا قلب ابوكي
وعد: الله يبارك في حضرتك و يخرجوا ل ادهم
ادهم: مبارك يا وعد
وعد: الله يبارك فيك
ادهم: ربنا كملنا علي خير
وعد: باذن الله ،مر اليوم بسلام
*********
وعد مر شهرين علي الخطوبة حبيت ادهم اكتر فيهم حبيت شخصيته مختلف جدا عن محمود حبيت طريقة كلامه معايا اه انا مش بقعد معه غير مرة في الأسبوع بس كل مرة بيثبتك أنه شخص محترم بس في حاجة غريبة انهاردة طلب مني نقعد مع بعض و انهاردة مش معاد زيارته ليا أنا بحسب اليوم للي هيجي فيه بظبط بس انهاردة مش المعاد بس خير يارب
*******
عند ادهم كان قاعد في الصالة و تدخل وعد
وعد: السلام عليكم
ادهم: وعليكم السلام ازيك يا آنسة وعد
وعد: الحمدلله بخير اتفضل و يقعدوا
ادهم: طبعا مستغربة أنا جاي انهاردة ليه
وعد: حضرتك تنور في أي وقت بس انهاردة مش معاد زيارتك
ادهم: اه ما أنا عارف انا كنت عايز اخد رايك في موضوع
وعد: اتفضل
ادهم: اي رايك كتب الكتاب يكون بعد اسبوع
وعد: احنا الخطوبة كانت من شهر ليه الاستعجال
ادهم: مش استعجال و لا حاجة بس عشان اقدر اتكلم معاكي براحتي فهمني
وعد: فاهمة حضرتك بس
ادهم: فكري براحتك ليه انتي عايزه هيحصل
وعد: حاضر بس كلام اي ده يعني
ادهم: هتعرفي لمي توافقي
وعد: تمام
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية امام المسجد)