رواية اليتيمة والقاسي الفصل الأول 1 بقلم حنين احمد
رواية اليتيمة والقاسي الجزء الأول
رواية اليتيمة والقاسي البارت الأول
رواية اليتيمة والقاسي الحلقة الأولى
-البنت بمشاكسه:يلا بقاا يخربيت الكسل الي انت فيه دهه كل ده نوم
-هو بنوم: يا مي سيبيني انام بقااا
-مي بصوت عالي: علي فكرة هنزل اقول لطنط احمد مش عايز يقوم وتطلع هي تصحيك بقاا… ولسه هتمشي
-احمد بضيق: استني خلاص صحيت اهوو
-مي بضحك: لا لا خليك نايم حد قالك تقوم
-احمد بغيظ: طب يلا ي مي اطلعي برة
-مي بخبث ودموع مصتنعه: انا انزل اقول لعمي انك بتقولي اطلعي برة
-طق طق طق
-مي ببتسامه: تعال ي حازم شوف اخوك بيقولي اطلعي برة
-حازم بغضب مصتنع: انت بتقول لمراتي المستقبليه اطلعي برة اخس عليك اخس
-احمد بضحك مكتوم: اطلع برة معاهاا
-حازم بضحك: احم احم يلا ي مي ي حبيبتي عيب كده مش قالك اطلعي برة… وخرجوا بضحك
“علي السفرة…. في فيلا الدمنهوري” تحديداا
– فاطمه مامت احمد: وحازم صباح الفل ي ولاد
-حازم ببتسامه: صباح النور ياست الكل
-مي ببتسامه: صباح النور ي طنط
-فاطمه ببتسامه: الواد احمد لسه نايم ولا اي
-مي بحزن مصتنع: طلعت اصحيه ي طنط قالي اطلعي برة
-محمد والد احمد وحازم: مين ده الي يقدر يقولك كدهه
-مي بحزن مصتنع:اح….وقاطعهاا
-احمد بضحك: احم احم صباح الخير ي مي عامله اي وحشاني والله
-مي بضحك: نينينينينينيني دلوقتي بقيت عامله اي وحشاني
-حازم بضحك: معلش ي مي ي حبيبتي زي اخوكي بردو
-احمد بضيق: يلا نفطر عشان عندي كليه ياسمين فين
-فاطمه: لسه نايمه
-محمد ببتسامه: يلا يولاد عشان نفطر
-كلهم: يلا
-محمد: عامله اي في الدراسه ي مي
-مي ببتسامه: الحمدلله ي عمي
-محمد ببتسامه: بالتوفيق ي حبيبتي
-حازم:بابا متنساش ان في حفله الاسبوع الجاي عشان الصفقه الجديده
-محمد:لا ي حبيبي عارف انا عايز كل حاجه تكون مظبوطه اليوم ده انت عارف ان في وفد اجنبي وكمان اكبر رجال الأعمال انا معتمد عليك ي حازم
-حازم ببتسامه بسيطه:ولا يهمك ي بابا كل حاجه تمام
-محمد ببتسامه:تمام…طمني ي احمد عامل اي في الجامعه
-احمد ببتسامه:الحمدلله ي بابا بخير
-محمد:بالتوفيق ي حبيبي
-فاطمه بضحك:وانا مفيش عامله اي في الكليه
-محمد بضحك:لا انتي عامله اي في كليه قلبي ي فطوم
-مي بضحك:يالهووي ي حج العيال قاعدة😂
-حازم بضحك:همتت مش قادر معلش ي حبيبتي خلي الاولاد تعيش سنهاا
-محمد:شايفه خليتي العيال يكلموا عليهاا
-مي بضحك:احم احم مننا لله كسفناهم….انا اروح الكليه عشان كده هتاخر
-حازم:استني اوصلك
-محمد:لا ي حازم انت عارف عندناا اجتماع خلي احمد يوصلهاا كده كده في طريقه
-حازم ببتسامه:تمام ي بابا…باي ي حبيبتي خدي بالك من نفسك
-مي ببتسامه:حاضر
-احمد ببتسامه بسيطه:يلا بيناا ي مي
-محمد:خد بالك منهاا ي احمد<
-احمد:حاضر ي بابا…وخرجوا
-فاطمه:ربناا يوفقكم ييارب
-محمد ببتسامه:يلا هنمشي احنا عشاان الاجتماع يلا ي حازم
-حازم: يلا ي بابا… وخرجوا
-فاطمه: يا سعاد… سعاد
-الخادمه: ايوة ي هانم
-فاطمه: اطلعي صحي ياسمين
-الخادمه: حاضر ي هانم، وطلعت
“في مكان تاني… عربيه احمد تحديداا”
-مي: مالك ي احمد ساكت لي
-احمد فاق من شرودة وكمل: احم لا مفيش
-مي: حاسه انك مبقتش زي الاول انت فاكر واحنا صغيرين
-احمد ببتسامه بسيطه: لا عادي انا زي مناا<
-مي: متاكد
-احمد: اه
-مي ببتسامه: مش ناوي تفرحناا بيك بقاا ولا اي
-احمد: اممم
-مي: لسه بتحب البنت الي كنت بتحكيلي عنهاا ومش بترضي تقولي اسمهاا
-احمد وحاول الابتسامه: وصلناا
-مي: احم تمام باي… ونزلت من العربيه للجامعه اما احمد فكمل طريقه
“في شركه الدمنهوري”
-السكرتيرة: اهلاا ي باشاا اتفضلوا محمود باشاا والعمال منتظرين في غرفه الاجتماعات
-محمد:تمام يلا ي حازم
-حازم:يلا…ودخلوا
في الجامعه…عند مي تحديدا
-شهد:صباح الخير يروحي
-مي ببتسامه بسيطه:صباح النور ياقلبي عامله ايي
-شهد ببتسامه:الحمدلله ياحبيبتي انتي طمنيني عليكي
-مي بضحك:اهو والله كنت عامله صنيه محشي انماا ايي قمر يبت ي شهد
-شهد بضحك:المحشي بيتعمل في صنيه يعيني عليك ي حازم😂
-مي واختفت ابتسامتهاا: احم احم
-شهد بجديه: مالك ي مي
-مي بجديه: شهد انا مش عارفه مش حاسه اني زي اي بنت مخطوبه مش فرحانه مش عارفه حرفياا مفيش احساس اتجاه حازم
-شهد:حبيبتي حازم بيحبك وانتي عارفه كده
-مي:ي شهد انا عارفه انه بيحبني بس انا مش حاسه بفرحه اني مخطوبه مش شايفه حازم هو جوزي
-شهد:بصي ي مي الي يريحك بس انا شايفه انه بيحبك فا اوعي تظلميه
-مي: طب يلا عشان المحاضرة
-شهد: ييلا…ودخلوا المحاضرة
استوب نتعرف علي الشخصيات
(مي بنت اخو محمد الدمنهوري والدهاا ووالدتهاا متوفين من وهي صغيرة بشرتهاا بيضه تملك عيون زرقاء جذابه وشهر اسود طويل وشفايف ورديه سنه اولي جامعه مرحه جداً وطيبه تعشق الهزار مخطوبه ل حازم ابن عمهاا)
(احمد الدمنهوري شاب جذاب يتميز بجماله وشخصيته القويه مما يجعل كل البنات تقع في حبه ذو بشرة بيضه وعيون عسليه وشعر اسود قاتم يملك غمازات تزيدة وسامه سنه ثالثه جامعه )
(حازم الدمنهوري شاب وسيم جداا يتميز بالوقار والهدوء بشرته بيضه عيونه باللون الاسود وشعرة باللون الاسود اللامع وايضاا يملك غمازات متخرج من الجامعه و مدير لجميع شركات الدمنهوري خاطب بنت عمه “مي” تمت خطبتهم من شهر تحديداا وهو يحبهاا بصدق)
(محمد الدمنهوري رجل اعمال رائع يملك شركات كبيرة يتميز بالطيبه يبلغ من العمر 55 عام)
(فاطمه الدمنهوري زوجه محمد الدمنهوري طيبه جداا لا تقل جمال عن اولادهاا تبلغ من العمر 50 عام) الباقي نعرفه بعدين… نرجع لقصتناا
“في الجامعه…عند احمد تحديداا”
-يوسف:اي يبني مالك بقالك فترة علطول سرحان ومش مظبوط
-احمد:احم لا مفيش انت اخبارك اي
-يوسف:سيبك مني انا قولي انت مالك في اي زعلان بسبب البنت الي بتحبهاا صح
-احمد بصوت عالي:يوسف خلاص اقفل الموضوع ده
-يوسف:تمام براحتك
-احمد بهدوء:معلش متزعلش مني
-يوسف بضحك:يبني احنا مع بعض من الحضانه ازعل منك اي بس صلي علي النبي
-احمد ببتسامه:عليه افضل الصلاة والسلام…صح نسيت اقولك الاسبوع الجاي عندناا حفله في البيت اكيد هتيجي
-يوسف بضحك:اكيد يبني انا من العيله اساسا
-احمد بضحك:صح صح عندك حق….يلا بقا هنتاخر علي المحاضرة
-يوسف:يلا بيناا…ودخلوا
“في مكان تاني….فيلا الدمنهوري تحديداا”
-ياسمين ببتسامه:صباح الخير ي ماما
-فاطمه ببتسامه:صباح الورد يقلب ماما يلا تعالي افطري
-ياسمين:لا ي ماما انا هروح الجامعه وبعدين هبقاا افطر مع صحابي
-فاطمه:ماشي ي حبيبتي متتاخريش اه صحيح عرفتي ان في حفله الاسبوع الجاي
-ياسمين ببتسامه:اي دة واو اي المناسبه
-فاطمه:انتي عارفه ب صفقه امريكاا هيمضوا العقود في الحفله
-ياسمين ببتسامه بسيطه:ماشي ي ماما اومال بابا وحازم واحمد فين
-فاطمه ببتسامه:بابا هو وحازم في الشركه عندهم اجتماع واحمد اخد مي وراحوا الجامعه
-ياسمين بضيق:مش فاهمه احنا امتي هنخلص من مي دي
-فاطمه بغضب:ياسمين اتكلمي عن بنت عمك بطريقه احسن وبعدين غير كده دي خطيبت اخوكي بطلي طريقتك دي
-ياسمين بغضب مكتوم:ماما انا اتاخرت باي…وخرجت
-فاطمه بنفاذ صبر:هتفضل علطول كده
-الخادمه:اتفضلي تليفون عشانك يا هانم
-فاطمه بهدوء:مين
-الخادمه:مدام دعاء اخت حضرتك
-فاطمه اخدت التليفون وكملت:طيب روحي انتي
-الخادمه:حاضر ي هانم…وخرجت
-فاطمه ببتسامه:الو
-دعاء:اي ي حبيبتي عامله اي
-فاطمه ببتسامه:الحمدلله بخير انتي طمنيني عليكي
-دعاء:الحمدلله بخير
-فاطمه:مش ناويه تيجي بقاا
-دعاء:منا بكلمك عشان اقولك اننا جايين مصر كمان يومين
-فاطمه بفرحه:اي دة بجد حلو جداا عشان تحضري الحفله الاسبوع الجاي انتي هتقعدي في مصر قد اي
-دعاء:مش عارفه والله يا فاطمه
-فاطمه:طب اي رايك تقعدوا معاناا وانتي عارفه الفيلا كبيرة وفيها اوض كتير مقفوله واهو بالمرة نقعد مع بعض
-دعاء:مش عارفه ي فاطمه عشان منتقلش عليكم
-فاطمه:اي الي بتقوليه دة خلاص هي كلمه اما تيجوا هتقعدوا عندناا
-دعاء بضحك:خلاص خلاص حاضر بتتعصبي لي
-فاطمه بضحك:احم احم
-دعاء بجديه:اخبار حازم وياسمين واحمد اي طمنيني عليهم وحشوني اووي العيال دي
-فاطمه:الحمدلله ي حبيبتي كلهم بخير
-دعاء:دايماا يارب…انا هقفل بقاا دلوقتي عشان بنحضر الشنط وكده
-فاطمه:ماشي ي حبيبتي مع السلامه…وقفلت
-فاطمه:سعاد…ي سعاد
-الخادمه:ايوة يا هانم
-فاطمه:دعاء هانم هتيجي بعد يومين عايزاكي تجهزي 3 اوض
-الخادمه:حاضر ي هانم
“جيه الليل….وكله اتجمع علي السفرة” وكانت حياتهم هادئه
“بعد مرور اسبوع…يوم الحفله تحديداا” في غرفه مي
-طق طق طق
-مي بنوم:مين
-الخادمه:انا ي مي هانم
-مي بنعاس:ادخلي ي سعاد
-الخادمه دخلت وكملت:اتفضلي ي هانم
-مي باستغراب:اي ده
-الخادمه:دة فستان لحضرتك عشان الحفله
-مي ببتسامه:واو مين الي بعته
-الخادمه:الهانم الكبيرة
-مي ببتسامه:جميل اوووي
-الخادمه:تؤمري بحاجه ي هانم
-مي:لا اتفضلي انتي
-الخادمه:تمام يا هانم….وخرجت
-مي ببتسامه مسكت الفستان وكان روعه باللون الاحمر ضيق من فوق اما تحت فكان منفوش باكمام شفافه يتميز بالؤلؤ الهادئ….دخلت الحمام وخرجت للفطار
“في الصالون”
-مي ببتسامه:صباح الخير اي دة احمد صاحي بدري
-احمد بضحك:اومال يبنتي
-مي ضرتبه بخفه وكملت بضحك:كل ده وبنتك طب نعملهاا ازاي دي
-احمد مسك اديهاا ولفهاا علي ظهرهاا وكمل بضحك: يلا علي الفطار
-محمد:احمد سيب اديهاا مينفعش
-احمد:احم اسف ي بابا
-حازم:في اي ي بابا
-محمد:مفيش ي حبيبي يلا عشان نفطر
-حازم ببتسامه:يلا…وكمل لـ مي صباح الخير ي حبيبتي
-مي ببتسامه بسيطه: صباح النور
-فاطمه: يلا يولاد الفطار
-ياسمين: صباح الخير
-كلهم: صباح النور
-فاطمه: سعاد نادي علي دعاء وسهر وجاسر يلا
-سهر ببتسامه: انا هنا اهو ي خالتو
-فاطمه: صباح الورد ياحبيبتي
-سهر ببتسامه:احم صباح الخير ي احمد
-مي بغيظ:طب يلا الفطار بقا ولا اي
-دعاء ببتسامه:صباح الخير
-جاسر ببتسامه:صباح الخير
-كلهم: صباح النور…..وراحوا للسفرة
محمد: حازم كل حاجه تمام لحفله انهارده
-حازم ببتسامه بسيطه: اه ي بابا متقلقش
-محمد: عايزكم كلكم تكونوا موجودين بليل
-كلهم: اكيد
-مي ببتسامه: شكراا اووي ي طنط علي الفستان
-فاطمه ببتسامه: حبيبتي مفيش شكر انتي بنتي
-مي ببتسامه: ربنا يخليكي يارب
-فاطمه: ويخليكي ياحبيبتي…مالك يا احمد
-احمد بهدوء: لا يا ماما مفيش حاجه
-محمد: طب هنروح احنا الشركه نخلص شويه شغل ونيجي
-فاطمه: تمام متتاخروش
-حازم ببتسامه: متيجي معاناا ي احمد انت مش اجازة من الجامعه
-احمد: لا انا هطلع الاوضه ارتاح عشان شويه
-مي: انت كويس ي احمد
-احمد ببتسامه بسيطه: اه ي مي عن اذنكم… وطلع الاوضه
-حازم: احمد بقاا مالوا ي ماما بقالو فترة مش مظبوط
-فاطمه: مش عارفه والله يبني
-سهر: ممكن يكون تعب وارهاق من الجامعه وكده
-دعاء: سهر معاهاا حق
-فاطمه: طب يلا بقاا نطلع نجهز بقاا
-كلهم: يلا… وطلعوا
جيه الليل والضيوف بدات تيجي… في اوضه مي تحديداا
-فاطمه ببتسامه وحب: مشاء الله عليكي ياحبيبتي قمر 14
-مي ببتسامه: حبيبتي ي طنط مفيش حد قمر غيرك
-فاطمه بحب: ممكن طلب يا حبيبتي
-مي: اتفضلي طبعاا
-فاطمه ببتسامه وحب: قوليلي يا ماما
-مي بدموع وحب حضتنهاا وكملت: احلي ماما طبعاا
-فاطمه ببتسامه: حبيبت قلبي يلا بقاا بيناا الضيوف وصلت
-مي بحب: يلا…. ونزلوا
“في الصالون”
-محمد ببتسامه: اهلا اهلا ي حسام باشا اتفضل
-حسام ببتسامه بسيطه: اهلا بيك ي محمد باشاا… اخبارك اي يا حازم
-حازم ببتسامه: الحمدلله يا حسام باشا… اتفضل
-محمد ببتسامه وهدوء: ديكور الحفله جميل اووي ي حازم
-حازم: حبيبي ي بابا
-احمد ببتسامه: اي الحلاوة دي بس
-حازم ببتسامه: حبيب اخوك…اومال فين ماما ومي وخالتو
-احمد: مش عارف…. وقاطعه نزول قطعه قمر علي السلالم فتاه ذاد الرداء الاحمر الذي انتبه لهااا جميع رجال الحفل
-محمد ببتسامه: مشاء الله عليكي ي حبيبتي
-مي بخجل: ربنا يخليك ي عمي
-حازم بحب: انا خطيبتي قمر
-مي بضحكه ذادتهاا وسامه: طول عمري
-حازم بضحك: الله يبنتي علي التواضع
-مي بضحك: شايف ي عمي ابنك
-محمد بغضب مصتنع: ولد! اوعاا تزعلهاا
-مي طلعت لسانهاا بخفه وكملت: حبيبي ي عمو
-فاطمه: مالك ي احمد
-احمد فاق من شرودة وصدمته من كتله الجمال التي امامه وكمل: احم لا ي ماما مفيش
-مي ببتسامه: اي الحلاوه دي يخربيتك هتتعاكس كده
-احمد بضحك: ي بكاشه شوف بنت اخوك بقا يا بابا بتعاكسني
-محمد بضحك: معلش ربناا يسامحهاا
-حازم بضحك: قول ربنا يهديهاا وتوافق اننا نتجوز ونخلص بقا
-احمد: احم
-مي: احم
-فاطمه: سبهاا براحتهاا ي حازم
-محمد: فاطمه معاهاا حق
-احمد: انا هروح لصاحبي عشان وصل
-محمد: ماشي يا حبيبي
-دعاء ببتسامه: مساء الخير ديكور الحفله تحفه
-حازم:مساء النور ي خالتو اي القمر دهه بس هعاكس انا كده
-دعاء بضحك:خليك في خطيبتك القمر دي بس
-مي ببتسامه بسيطه:حبيبتي ي طنط
-محمد ببتسامه: اومال جاسر فين
-دعاء: فرح واحد صاحبو انهارده ف راح وشويه وهيجي
-محمد: ماشي
-سهر: مساء الخير
-فاطمه ببتسامه: مساء النور ي حبيبتي اي القمر ده
-سهر ببتسامه: حبيبتي ي خالتو تسلميلي
-محمد: تعالوا نستقبل الضيوف
-كلهم: يلا… ومشيوا
“في مكان تاني…. عند احمد ويوسف تحديدا”
-يوسف ببتسامه: الديكور تحفه اووي…مالك يبني
-احمد: يوسف انت عارف اني بحب مي وكمان وهي صغيرة كنت انا الي بشيلهاا والعب معاهاا واكلهاا وكل حاجه انت عارف في اليوم الي حازم قال انه عايز يخطبهاا انا كنت هقول لبابا اني بحبهاا وعايز اخطبها بس ساعتهاا سكت ومقدرش اتكلم وكل اما بشوفهاا معاه بتجنن
-يوسف: احمد بس انت عارف ان دلوقتي مينفعش تفكر كده لانها هتبقا مرات اخوك
-احمد: انا عارف عشان كده بحاول مقربش منهاا… ومسك الكاس وبدا يشرب
-يوسف بعصبيه: احمد اي الي بتعملوا ده انت من امتي بتشرب
-احمد بضحكه جانبيه باهته: مبقتش تفرق… وفضل يشرب
-يوسف بغضب: انا ماشي عشان مش عايز اخسرك وانت دلوقتي مش في وعيك… وخرج برة الحفله اما احمد ف كمل شرب
في مكان تاني…. عند مي تحديداا
-فاطمه: مي تعالي ي حبيبتي
-مي جايه ي ماما ولسه هتمشي…. خبطت في الجرسون
-حازم: مش تاخد بالك
-مي: معلش حصل خير هطلع انضف الفستان
-حازم: ماشي ي حبيبتي
-مي طلعت الاوضه
-اما احمد ف طلع الاوضه في نفس الوقت
“في اوضه مي”
-مي ماسكه المنديل وبتنضف الفستان بضيق: ياربيي بق مالو مش بينضف لي…اعع احمد خضتني
-احمد قفل الباب وبدء يقرب منهاا بدون وعي
-مي بخوف: احمد في اي ابعد
-احمد بدون وعي وهو يقرب: مي انا بحبك مي انا بحبك اكتر من حازم
-مي بصدمه: اي الي بتقوله ده ابعد عني ي احمد
-احمد وهو يقرب اكتر: مي انا بحبك انتي لياا انا وبس
-مي بخوف وارتباك: احمد انت سكران ابعد يا احمد عشان خاطري…وقاطعهاا احمد وهو يقب*لهاا بحر*ارة
-مي بدموع وخوف:اي الي بتعملوا ده ي احمد عشان خاطري ابعد ي احمد انا مي انا مي عشان خاطري ي احمد ابعد…ولسه هتمشي احمد شدهاا ليه بع*نف واتفجات مي بفستانهاا انقطع واحمد يشدهاا ليه بع*نف للسر*ير ويق*بلهااا بدون وعي
-مي بصريخ ودموع: ي احمد لااا ابعد عني بقاا… وظلت تصريخ بالم ودموع ولكن احمد ظل علي فعلته الوحشيه
” بعد ساعه… في الصالون تحديداا”
-فاطمه: فين مي يا حازم
-حازم باستغراب: طلعت تنضف الفستان من بدري هي لسه منزلتش
-فاطمه: مش عارفه انا مشوفتهاش….محمد مشوفتش مي
-محمد باستغراب:لا بقالي فترة مشوفتهاش
-حازم بقلق:انا هطلع اشوفهاا فوق
-فاطمه ومحمد:تعالي نطلع نشوفهاا
-حازم: يلا…وطلعوا
“عند اوضه مي”
– حازم: طق طق طق مي افتحي
-فاطمه بخوف:مي ي حبيبتي انتي كويسه
-طق طق طق
-محمد بقلق:تكون حصلها حاجه جوة اكسر الباب يا حازم
-حازم بقلق:حاضر…وبدا يكسر الباب…وفجأة انفتح الباب واتفجاء الجميع بـ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اصغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة والقاسي)