روايات

رواية اليتيمة الفصل السابع عشر 17 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الفصل السابع عشر 17 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الجزء السابع عشر

رواية اليتيمة البارت السابع عشر

اليتيمة
اليتيمة

رواية اليتيمة الحلقة السابعة عشر

اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد
بسم الله الرحمن الرحيم
رقية: مالك يا بسمة
بسمة: مافيش يا عمتو
رقية: متخبيش عليا احكي يلااا
بسمة: كريم مش مناسب ليا خالص بالنسبة له عادي يصاحب بنات مش حاسه انه شايل مسؤلية حياته مافيهاش اكشن كدا
رقية: نعم!؟؟
ايه يا حبيبتي اكشن ايه وحطت ايديها على راس بسمة مالك يا بسمة
بسمة: انا الحمدلله كويسه يا عمتو بس اقصد حياته يعني
رفاهية بيعمل الي عايزه
رقية: بصي يا حبيبي دي حياتك انت ومحدش يقدر يجبرك على حاجه مش عايزاها استخيري ربنا واطلبه منه يديلك على الصح وبعد كدا لو مش ارتحتي له خلاص مع السلامه
بسمة: ان شاءالله شكرا يا عمتو ربنا يحفظك 😍وما يبارك لي فيكي
رقية: ويباركلي فيك يا حبيبتي يلاا نامي بقا عشان كليتك يا بسبوسة
طفت النور عليها ونزلت
عبدالحميد: حبيبتي لازم اروح ان شاءالله الشغل بكرا خليك انتي هنا بقا اليومين دول ومتقلقيش عليا
رقية: بس يا حبيبي مين هيعملك الاكل وهيحضرلك الفطار وو
عبدالحميد: اعتبريني مغترب متقلقيش هدبر نفسي وهو اكل الفراخ بقا لوحدي
رقية ضربته في كتفه بخفه 😒😂😂😂
عبدالحميد: 😂😂😂مقبولة منك يا روقه
وفي منتصف هذه الرومانتيكية تظهر امنا الغولة قصدي سوزي 🙂🤣
سوزان: شوف شوف الي بتضحك هناك
أحمد: مالهم مالي يضحك يضحك
عبدالحميد بص شاف أحمد
اخوك جيه أهو تعالي نسلم عليه
أهلا اهلا بالغالي
عبدالحميد: ازيك يا احمد
لا إله إلاّ الله عدد خلقه رضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
احمد: الحمدلله ازيك يا رقية
رقية: الحمدلله يا حبيبي اتاخرت كدا ليه
احمد: شغل بقا
سوزان: انا طالعة يا احمد. هنام
رقية: بصت لها وسكتت
اما تطلع انت كمان تستريح يا احمد
كلت؟
احمد: اهاا حاجه بسيطة يلاا بعد اذنكم بقا
اطلعوا انتم كمان ارتاحم
عبدالحميد: وفي هذه الظروف العصيبة متضطرين نطلع ننام يلاااايا حبيبتي
رقية: 🥺😂😂يلااا يلااا
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم
تاني يوم
صحوا كلهم وصلوا
وشوية وعبد الحميد سلم عليهم ومشي
بسمة جهزت هدومها وقعدت تذاكر شوية
ونزلت تسقي الورد رقية كانت قاعده في الجنينة
بسمة: صباح الخير يا عمتو
رقية: صباح الورد يا ورد تعالي
ايه هتسقي الورد
بسمة: ايوه
رقية: وراك محاضرات دلوقتي: ايوا ورايا الساعة تمانية
رقية: طب مش هتفطري
أروح اعمل احلى فطار لاحلى بسبوسة
بسمة: تسلميلي يا جميل متحرمش منك متتعبيش نفسك هروح على الجامعة علطول
رقية: من غير فطار لأ ابدا تعالي وخدتها ودخلوا
اممم ياريت الولد محمد يصحى دلوقتي اه هروح أصحيه ياكل معانا بس مش هصحي حد تاني 😂
بسمة: 😂😂😂
نزل محمد وفطروا وخد بسمة معاه يوصلها
لا اله الا انت سبحانك انى من الظالمين
وصلت بسمة الجامعة وقبلت روح وسلمت عليها وحضروا المحاضرات وراحوا بسمة روح مش عزمتها لان عمتها اكلتها 😅👌
فروحوا علطول
عدا اليوم ما بين بسمة ورقية بيتكلموا مع بعض ويهزروا واعجاب محمد بشخصية بسمة اكتر
صلي على النبي اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
رقية: ايه يا حبيبتي كريم مش كلمك
بسمة: لأ ومش عايزاه يكلمني ولا اكلمه
رقية: بصي يا بسمة طالما مش مرتاحه معاه عرفيه ليغير اسلوبه ل كل واحد في طريقه احسن
أنت قمر وزي الفل وتستاهلي كل خير
بسمة: تسلميلي 😍يارب يا عمتو مش عارفه من غيرك انت هعمل ايه
ترن ترن
رقية فتحت
روح: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الله طنط رقية وحشاني
رقية: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حبيبتي يا روح اناي اكتر تعالي اتفضلي
بسمة: ايه دا روح
روح: اها شوفتي
مش بتسالي عليا بقالك يوم بحاله قلت اجيلك انا ولا عشان طنط رقية هنا بقا 😔متسأليش
رقية: ربنا يبارك فيكم وما يحرمكم من بعض دي بسمة روحها فيكي وانت كل اروح اساسا لوحدك 😂
روح: 😂😂😂ماشي ثبتيني يعني 😂
رقية: ها كله تمام ودراستك عامله ايه فيها
وماماتك عاملة ايه
روح: الحمدلله كله تمام تسلميلي بتسلم عليكوا وبعتالك دي بسمة
بسمة: ايه دا
محشي ورق العنب دي بجد طنط عسوله اويي
رقية: جميلة دي رقيقة اللهم بارك بس حسستني انك طالعه رحله يا بسبوسه 😂😂ابقي قليلها تعمل حسابي بقا
روح: حضرتك بتحبيه للأسف مكنتيش اعرف لو عرف كنت جبت الحلة كلها
رقية: مش لدرجة دي 😂😂
بسمة فتحته واكلوا كلهم
رقية شافت هالة
تعالي يا هالة كلي معانا
محشي ورق عنب
هالة: ايه لا شكرا مش بحبه
بسمة: طب جربيه دا من ايد طنط جميلة
هاله: مين طنط جميلة دي
انت جبتم خدامة جديده
روح: نعم نعم حسني ألفاظك
بسمة: معلش يا روح اكيد متعرفش انها ماماتك
هاله: اه اوبس اسفه يا….
روح: روح 😒
هاله: انا خارجه
صحيح هو انت مش بتكلمي كريم يا بسمة
بسمة: بتسألي ليه
هاله: اصل مش بشوفه يجي يعني وشوفته قاعد مع رودينا
بسمة بصت لعمتها
رقية: طيب يا هاله شوفي رايحه فين ومتتاخريش خدي بالك من نفسك
مشيت هاله
بسمة: متغيرش تمام براحته
روح: ربنا يهديه هو اساسا مكنش داخل دماغك من الاول ثم انتي لسه ليك ثلاث سنوات عما تخلصي
رقية: بقولكم ايه اعملكم عصير
بسمة وروح: تسلميلنا متتعبيش نفسك
رقية ولا يهمكم تعبكم راحه
عملت الغصير وشربوا وشويه وروح مشيت
تسريع الاحداث
بسمة: كريم لازم ناخد قرار يا تتقي الله يا بلاش الجواز دا
كريم: في ايه انت غريبه اوي
بسمة: طبعاً الصح او المفروض يتعمل بالنسبة ليك بقا غريب
كريم: طيب تمام بقولك ايه لتقبلي بيا ولا اقلك انتي تطولي اساسا انا الي مش عايزك سلاام
بسمة: الحمدلله تمام
وراحت قالت لعمتها وعرفتها تبلغ عمها انها هتنهي الخطوبة دي
لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير قولوها عشر مرات فهي تعدل عدل اربع رقاب من ولد اسماعيل
احمد: يعني ايه الكلام دا
رقيه: البنت مش عايزاه
احمد: وهي تطول
رقيه: اه تطول ونص يا احمد دي بسمه
احمد: والمشاريع الي بيني وبين والده
رقية: دي حاجه ودي حاجه
حط هاله مكانها بسمه وشوف كدا كان هيبقى رايك ايه
هاله: مين دي الي تتحط في مقارنه معايا
رقية: هاله اسكت انتي دلوقتي
هاله: لأ مش هسكت
رقية: الله الله شوف بنتك لو بسمة كانت سكتت علطول مكنتيش هترد عليا اساساً ربنا يكرمها
احمد: اخر كلام عندي مافيش خطوبة هتتلغي
رقيه لا لو مش في مصلحة بسمة هتتلغي البنت مش عايزاه
وهو كمان قالها خلاص هلغيها
احمد: ايه هو قال كدا اكيد نكدت عليه عيله فقر
هاله: هههههههه فعلاً
رقيه: انا بلغت لانك عمها وهي طلبت دا مني فخلاص هي هترجع له كله حاجه ولا نشوف ايه الصح نعمله ومشيت
استغفر الله العظيم واتوب اليه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى