روايات

رواية اليتيمة الفصل الرابع 4 بقلم راندا الشرقاوي

رواية اليتيمة الفصل الرابع 4 بقلم راندا الشرقاوي

رواية اليتيمة الجزء الرابع

رواية اليتيمة البارت الرابع

اليتيمة
اليتيمة

رواية اليتيمة الحلقة الرابعة

كان الغضب متمكن من محمود وهو يقول: الو الو مدير الادارة التعليمية
المدير: بالفعل انا مدير الادارة التعليمية اتفضل مين معايا؟
محمود: انا عايز اشتكي على مدير المدرسة اللي حصلت فيها حادثة من الاسبوع اللي فات، لكنه تهاون في عمله ومش بلغ بنت اخويا، وتقدر تيجي حضرتك على المستشفى وتشوف اي حاصل فيها بعيونك.
مدير الادارة: كلامك كدب علشان انا قلت لمدير المدرسة لازم تبلغ كل الطلبة، وهو بالفعل اكد عليه انه نفذ..
فريده بغضب واندهاش وزعل شديد اخذت الهاتف من يد ابنها وقالت:
_الو ابني قالك اللي حصل وانا بقول لك تعالى هنا شوف بنت ولدي حصل ايه فيها؟ علشان لو مش اخذت حقها من المدير وطردته من وظيفته، وقعد طول عمره يشحت من البيوت عشان المعاشية مش ههدى بالي ولا انام يوم مرتاحة غير مايحصل فيك كده
مدير الادارة: اهدي شويه يا حاجة، على بال ما اشوف الموضوع في ايه؟
فريدة: لا مش هاهدي انت حالا تعالي..
جه مدير الادارة على المستشفى مسرعاً، علشان يشوف ايه اللي حصل بعينه، بس لما جه ما كانش شايف غير حالة الحزن اللي قاعدين فيها فريده وولدها ومرات ولدها، وبنت ولدها اللي تحت الاسعاف لحد الآن..
على طول من غير كلام مع حد فتح التليفون على مدير المدرسة قالوا:
_ تعالي على المستشفى دلوقتي
مدير المدرسة: تمام حاضر انا تحت امرك يا فندم لحظة واكون عندك.
اقل من نص ساعة مدير الادارة مسك التليفون وضربه في الحيطه كسره، وبعدين جلس امامهم، وهو ينظر ليهم بقلق وحزن وزعل شديد على اللي حاصل فيهم، وبالاخص انه عارف حنان يتيمة ومتربية مع ستها وعمها محمود..
ولما وصل مدير المدرسة قام محمود علشان يضربه بشدة، بس كان ابو فاطمة قاعد يمسكه ومدير الادارة معاه، يعني زي اللي بيحجزوا الرجال من بعضها، بس مدير المدرسة ما كانش يتكلم خالص، علشان لحد دلوقتي ما عرفش ايه اللي حصل؟
وليه الوضع اللي بيعمله محمود ده؟ وليه معاه مدير الادارة وليه كلمه اجاب المدير على تسأله وهو يسأل:
_ هو انت بلغت كل الطلبة اللي انا قلت لك بلغهم متجيش على المدرسة، لحد ما ناخذ الاجابة نحطهم في أي مدرسة تانية، فتره مسائية ؟
مدير المدرسة: وانا بتكلم مع كل طالب وطالبة، فجاه خلصت الباقة، وما قدرتش اطلع في نفس الوقت علشان اشحنها واكمل اتصالات.
ملك قبل ما يرد مدير الإدارة بحزن وغضب عليه:
_يعني انت كنت السبب في حالة حنان، اللي هي فيها ووصلت لها في يوم عيد ميلادها.
مدير المدرسة ببرود:
_معلش سامحيني انا كنت مفكر الطلبة هتبلغ بعضيها، ما كنتش مفكر كده
ملك: والله العظيم ما هنسيبك في حالك وهوصلك السجن علشان قلبي يرتاح..
فريدة بغضب وقلق على السريع اتصلت بالشرطة وقالت: تعالوا لي على المستشفى علشان هحكي لكم حكاية ما هيكونش في اخذ حق اكثر من كده، ربنا يوفقك يا ابني تعالى دلوقتي
الضابط: عنوان عشان نيجي عليه، ولازمنا شكوى تشتكيها علشان نطلع لك بخصوصها
ملك مسكت التليفون:
_ الو حضرة الضابط في مدرسة حصل فيها حادثة انت تعرفها مدرسة ايه، وبعدين المدير بلغ طلبه كتير وما بلغش بنتنا، واسمها حنان وهي راحت الصبح وحصل معاها حادثة في المدرسة، انت لازم تعرفه ان حادث اشباح رعبت بنتنا ودي مش اول مرة تحصل في نفس المدرسة
الضابط: لو سمحت اهدي ودلوقتي انا هاخد اذن النيابة علشان اقدر اطلع واحقق مع مدير المدرسة واعرف ان كان صح الكلام او انت بتدعيه.
مسك التليفون مدير الادارة وقال: الو انا مدير الإدارة تعالى دلوقتي علشان انا اول واحد هيشهد مع الطالبة حنان لان مدير المدرسة اعترف بكلام قدامي وانا هاجي المحكمة واشهد بالكلام اللي هو قاله لي واالي بيدل على اهماله..
الضابط: تمام بس لازم اخذ اذن نيابه علشان اقدر اطلع
مدير الادارة: خذ وقتك وانا في انتظارك وقاعد في المستشفى
محمود: لازم المدير ده يتسجن على عملته دي
المدير: يعني انتوا عمالين كل واحد فيكم لازم يتسجن لازم يتسجن، وانا عندي عيال صغيرة بربيها، هو انا قتلت ولا اي كان ذنبي في الحادثة اللي حصل مع اللي قبليه، واي كان ذنبي في الحادثة اللي حصل معاها، هو انا هقعد ليل نهار في المدرسة، ليه هو انا الفراش بتاع المدرسة؟
محمود: ولسه ليك عين وبتتكلم
مدير المدرسة: ايوه يا سيدي ما تكلمش ليه. هو انا عملت ايه؟
مدير الادارة: كان مفروض عليك تكلم كل طالب او اهله وتبلغهم باللي حصل، وتعرفهم ان احنا هنوديهم مدرسة تانية، بس مستنين ناخذ الإذن
ملك: بس هو بلغ كل الطلبة ونسي حنان،علشان انت عملت كده مش هنسكت، لأن بنتنا مش رخيصة ولا ملهاش اهل يجيبوا حقها لو مش بالقانون بايديهم.. واعتبروا طار..
مدير المدرسة بدهشة كبيرة قال: يكفيني شر الطار ويبعدوا عننا، ولو كان حضرتك عايزاه يجيكي مع غيري.
فريدة: يعني لحد دلوقتي محدش قادر على لسانك اللي اطول منك
مدير المدرسة: افهميني يا ستي، انا مش ليا ذنب انا مش فراش
محمود بغضب هجم عليه وعايز يضربه وهو يقول:
_ هو الفراش اللي عليه يتصل بالطلبة واهاليها، هو الحق كله عندك انت، وغير كده انت بلغت ناس جات على حنان
مدير الادارة بغضب قال بينه وبين نفسه، لازم اهدي شوية بين المدير وبين أهل حنان وإلا هيموتوه، وهي لسه في الإسعاف
_ لازم تهدى شوية يا محمود كل حاجة هتكون خير، والشرطه هتحقق مع مدير المدرسة وتعرف منه ليا ما بلغش حنان زي كل الطلبة، ممكن يكون نسيها او ممكن تكون راحت من باله، وممكن تكون حصلت معاه ظروف في بيته، لازم ان احنا نتفهم الراجل..
طلع الدكتور من غرفة الكشف
محمود بلهفة: عاملة اي بنت اخويا يا دكتور؟
الدكتور: الحمدة لله كويسة هي بس خافت من اللي شافته بس هتبقى كويسة
فريدة: لازم تطلع بره في عطار اشتري منه حنة علشان نسقيها في ميه وتشربها علشان تروح عنها الخالعة
محمود: حاضر حاضر يا حاجة هروح اجيب واجي..
ملك: استني جايه معاك
محمود: خليكي مع امي يمكن تكون عايزة حاجة، يا ملك انا مش هطول وهرجع في اسرع وقت
ملك: نحن الاتنين مش هنطول علشان خاطر المحلات كلها تحت
محمود: خلاص لما انتي عارفه تعالي معايا، تعالي هنجيبها و ناجي بسرعة
نزلوا اللي هم الاثنين بقلق واندهاش من مدير المدرسة ومدير الادارة عن ما تريده الجده رغم انه طب شعبي متوارث بينهم..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى