رواية اليتيمة الفصل الخامس 5 بقلم آية مصطفى
رواية اليتيمة الجزء الخامس
رواية اليتيمة البارت الخامس
رواية اليتيمة الحلقة الخامسة
بسم الله الرحمن الرحيم
صلوا على النبي اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
هاله لسه داخله لقيت بسمه واقفه وماسكه سندوتش
بسمه:ايه مالك بتبصلي كدا ليه!؟
هاله: ايه الي معاكي دا
بسمه: سندوتش تاخدي
هاله:اوعي كدا بلا قرف
بسمه:قرف!!دي نعمه ربنا يا هاله مينفعش تقولي كدا
قولي مش عايزه وخلاص
هاله طلعت لأوضتها
وبسمه:ربنا يهديكي يا هاله وطلعت لأوضتها
بسمه: بسم الله كلت السندوتش وحمدت ربها
وفتحت المصحف قرأت شويه وبعدين ذاكرت محاضرتها الي اخدتها وقفت على حاجه مكنتش عرفها
بسمه:ارن على روح ولا زمانها نامت اما اشوفها كدا فاتحه واتساب ولا لأ
بسمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته روح انت صاحيه؟
شويه وروح ردت
روح: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 😍 حبيبي اه صاحيه عايزه حاجه
بسمه:كنت عايزكي تفهمني ال…..
روح:ماشي يا حبيبي هسجلك الشرح ……عشان تفهمي كويس
عند أحمد وسوزان
احمد:سوزان ما تشوفي كدا هاله جيت
سوزان:اكيد جيت
احمد: روحي بردو شوفيها إتاكدي كدا
سوزان راحت عند هاله وفتحت الباب علطول
هاله خبت الفون
هاله:في ايه يا ماما
سوزان:كنت بشوفك جيت ولا لأ
هاله:خضتيني بعد كدا ابقي خبطي عليا الاول
سوزان:ايه ياختي
هاله:يا مامي ما انتي دخلتي علطول وخضتيني
سوزان:طيب يا ختي هبقى أخبط ان شاء الله وراكي كليه بكرا إن شاء الله ؟
هاله :لأ وبعدين افتكرت حاجه ف قالت بسرعه اه اه
سوزان:لأ ولا أه
هاله:اه ورايا ليه بتسألي!؟
سوزان:بشوف وراكي ولا لأ اصل بقيتي بتتأخري عن الأول
هاله: توترت
هاا ما هو ما هو بيبقى ورايا سكاشن ومحاضرات زياده ها ادعيلي يا مامي
سوزان:ربنا يعينك يا روحي
أكلت؟
اكيد لأ طبعاً هخلي البت البومه تحضر لك
هاله:لا انا كلت هنام بقا
سوزان:ماشي يا قلب مامي
تصبح على خير وقفلت الباب وهاله طلعت الفون تاني
احمد:ايه هاله فوق في الاوضه ؟
سوزان: طبعاً ما أنا قولتلك
احمد:ماشي هدخل انام بقا
سوزان:وانا كمان هنام عشان ورايا حاجات كتير بكرا
احمد:قولي إن شاء الله وبعدين حاجات ايه دي
سوزان: هاروح إن شاء الله للمول واشتري حاجات ليا وكنت موصيه على فستان وهشتري شويه حاجات كدا
احمد:طيب طيب
احمد لنفسه :لو قولت لك حاجه مش هخلص من كلامك وذنك 🙂 فبصلها وقالها :-
تصبح على خير ودخل ينام
تاني يوم
صحيت بسمه (بعد اما ذاكرت محاضرتها ونامت)
عشان تصلي الفجر
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير عدد ما كان وعدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون
قامت عشان تتوضى لقيت محمد
محمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بسمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
محمد:اوضه عمي على اليمين صح؟
بسمه:أيوا ليه!؟
محمد:هروح ان شاء الله اصحيهم عشان يصلوا الفجر
وانت صحي هاله
بسمه:ما فيش داعي
محمد: هو ايه اي مافيش داعي!؟
بسمه:اقصد يعني هما مش بيصلوا الفجر أو يعني مش بيصلوه حاضر في وقته
محمد:ليه ؟طب حتى نعمل الي علينا روحي بس صحي هاله
بسمه: حاضر امري لله
راحت بسمه تصحي هاله مردتيش عليها ومحمد كذلك محدش رد
بسمه:مش قولتلك هاله مردتيش اصلا عليا
هل في حد رد عليك ؟
محمد:بصراحه لأ بس عملنا الي علينا ربنا يهديهم هروح انا عشان الحق الجماعه ومشي
بسمه اتوضت وراحت تصلي
بسمه لنفسها:اما ارن على البنت روح اصحيها تصلي واخد فيها ثواب
ترن ترن ترن
بسمه:روح يا روح
روح:اممم السلام عليكم في حاجه يا بسمه ولا ايه
بسمه:لا يا حبيبي بصحيكي عشان تصلي الفجر
روح:ايه دا هو أذن
بسمه:ايوا يلاا اصحي وصحي ماما جميله معاكي وكلهم ماشي
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
روح:ان شاء الله اشوفك على خير في الجامعه بإذن الله
وقفلت مع بسمه
عند عبدالحميد
عبدالحميد رجع إلى البيت بعد اما صلى لقى رقيه قاعده بتقول أذكارها
باس دماغها وقعد معاها يكمل اذكاره
شويه واتكلمت رقيه
رقيه:وحشني اوي الولد محمد كان زمانه راجع معاك دلوقتى وباس دماغي زيك 🥺
عبدالحميد:ها يا ستي وأدي احبي على رأسك اعتبري محمد الي عمل كدا
رقيه 🤭😂😂ربنا ما يحرمني منكم يارب
عبد الحميد:ولا منك يا حبيبتي ☺️
في الصباح
بسمه قامت ونزلت ملقيتيش حد غير عمها هو الي صاحي ومحمد
محمد: جيت خبط عليكم يا عمي عشان تصلوا الفجر محدش رد كنت عايزكم تصلوا وميرحش عليكم
احمد:ها ماشي ماشي خير
محمد:🤔
احمد:انا رايح الشغل هفطر هناك ابقي قولي لسوزان يا بسمه ولا هي هتعرف خلاص يا بسمه متقوليلهاش حاجه
بسمه :🤭😃ماشي يا عمي
محمد:رايحه الجامعه ان شاء الله !؟
بسمه:ان شاء الله
محمد:طيب يلاا ولا هتفطري الأول
افطري الاول عشان متتعبيش
بسمه:مش مشكله بقا هروح الجامعه عشان متأخرش
محمد:محاضراتك هتبتدي امتى ان شاء الله؟
بسمه:إن شاء الله ٩
محمد:طيب يلاا عشان نلحق نركب انا طريقي نفس طريقك
بسمه وهي بتخرج :اه تقصد شغلك قريب من الجامعه
محمد:ايوا بالضبط
ركبوا ونزلوا بسمه راحت الجامعه
ومحمد راح الشغل
روح رنت على بسمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بسمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 😍 ايوا يا روح انت فين
روح:جمبك اهو
بسمه :بإسم الله يابنتي انتي دايما كدا طب وما أنتي بتبقي جمبي ولا ورايا بترني ليه رصيدك كتير!!؟
روح:🤭😂😂😂😂
بحب اناغشك
بسمه: اناغشك ايه دي!؟
روح:اناغشك يعني يعني يلااا يا بسمه المحاضرات يا حبيبتي ☺️
بسمه:🤨😂 يلااايختي
لا اله الا الله محمد رسول الله (صلى الله عليه وسلم)
هاله:ايوا يا رودينا انتي فين ؟
رودينا:انا قاعده في الكافيه الي عند الكليه
هاله: أوكي انا جايا لك
خلصوا اول محاضره
روح:بت يا بسمه تيجي ناكل
بسمه:هو انت مافيش في دماغك غير الأكل
روح:معلش بقا استحميليني 😟وبعدين ماما موصياني قايلالي يابت ياروح كلي واكلي بسومه حبيبت قلبي
بسمه:يا سلام🤨
روح:ايوا طبعاً دي ماما جميله طيبه
بسمه:ما اناعارفه يا حبيبي ربنا يبارك في عمرها يارب
روح:طيب يلاا عشان نلحق ناكل ونجي نحضر المحاضرات التانيه
روح وبسمه وهما قاعدين روح لمحت هاله قعد مع حد لوحدهم
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه رددوا
روح:بسومه يا بت
بسمه:نعم يختي
روح:هي مش دي هاله بنت عمك ومرات عمك الي ….ولا لأ بلاش نقول حاجه احمم هي ولا مش هي؟
بسمه:صحيح هي
روح: امال قاعده مع مين!؟
بسمه:مش عارفه
روح:بنت عمك ومش عارفه قاعده مع مين
بسمه:وانا هعرف منين!!
روح:اه صحيح
طيب يلااا احنا ناكل عشان نلحق باقي المحاضرات
في الشركه عند احمد
احمد: سامح خد راجع الملف دا عشان مش رايق النهارده
سامح (بيشتغل عند عم بسمه بيدعي انه صاحبه بس هو بتاع مصلحته)
سامح:مالك يا كبير!؟
احمد:كبير يا سامح الألفاظ دي 🤔
سامح:معلش يا كب……اقصد يا باشا بيه
احمد:باشا بيه لأ أرجع قول كبير احسن 😂😂😂😂
سامح:😂😂😂😂
الي تعوزه يا يا …اقولك يا ايه 😅
احمد:هو انت اول مره تقعد معايا ما تقول عادي احمد بيه
🤨
سامح:قولي مزاجك مش رايق ليه تحب اجبلك فنجان قهوه يظبط مزاجك
احمد:مافيش مانع
سامح: ثواني ويبقى عندك
محمد خلص شغله ورجع للبيت (بتاع عمه)
(محمد:فضل مستني حد يجي محدش جه)
مصطفى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ايه يابني مستني حد
محمد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايوا انا مستني
عمي احمد الي ساكن هنا
مصطفى:هو عمك يبقى الاستاذ احمد
محمد:ايوا يا حاج
مصطفى:يعني افهم من كدا إن بردو عمك يبقى الحاج عبدالرزاق المهدي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)