روايات

رواية اليتيمة الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الجزء الثاني عشر

رواية اليتيمة البارت الثاني عشر

اليتيمة
اليتيمة

رواية اليتيمة الحلقة الثانية عشر

اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
صلوا على النبي وتبسموا
فادي:بقا عايزه تتدبسيني
هاله:ايه !؟
أدبسك في ايه يعني
فادي:أنت رسبت في الامتحانات يعني هتعدي السنه من تاني وبتقوليلي نجحت عشان اخطبك
هاله:لأ طبعاً أنا نجحت مين الي قالك الكلام دا
وبعدين هو أنت مش ناوي تخطبني فعلاً ولا ايه ؟؟
فادي:أه بس مش تضحكي عليا
هاله:وأنا ضحكت عليك في ايه !؟
فادي:أنت بتنسي!؟ما انتي مفهماني أنك نجحت
هاله:ليه هو انت فاهم غير كدا جبت الكلام دا منين
فادي:عرفت من واحد صحبي
هاله:طب انت فين
فادي:داخل على الجامعه أهو في طريقها
هاله:أنا جايه
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
سوزان: أنت يا… نظفي الفيلا كويس في ناس جايا ليا النهارده وقولي للفوق دي تنزل عشان تعمل معاكي حاجه بدل قاعدتها دي
طلعت المساعده لبسمه
وخبطت على الباب وبسمه فتحت
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته المدام بتقولك انزلي نظفي معايا الفيلا عشان في ناس جايا النهارده إن شاء الله
بسمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته طيب حاضر
سوزان: ها قولتي لها
الداده:ايوا نازله
نزلت بسمه وساعدت الداده وطبخت معاها
ا
للهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد وسلم تسليما كثيرا
روح كانت بتقدم للكليه لبنت خالتها ورده في كليه التربيه
وشافت هاله ماشيه مع فادي وهي خارجه من الجامعه
روح :بقولك يا ورده ما تيجي ناكل حاجه سوا كدا
يعني كأنها نزهه كدا
ورده:امم نزهه ومالو تعالي وراحوا للمطعم الي كانت فيه هاله
روح: معقوله!؟
البنت دي غريبه ياترى من دول الي قاعده معاهم
ورده:هي مين دي يا روح
روح:بنت عم بسمه صحبتي يلاا الله يهديها
مش عايزه اتكلم على حد
ها عزماني على ايه بقا!؟
ورده:مين أنا!؟
روح:هو في غيرك
ورده:بت مش انتي الي قايلالي تعالي نأكل
روح:صح بس مش قلتلك أنا الي هدفع 🙂
ورده:ولا أنا قلت ياختي
روح:امم صح بردو طب خلاص أنا هعزمك على الله يطمر 😏
ورده 😟
روح:بهزر يا جميل ايه بتهزريش🤨
ورده:حيث كدا بقا أنا عايزه أ… ولسه هتكمل قطعتها روح
روح:متتعبيش نفسك هي طعميه وفول ما تحلميش بأكتر من كدا
ورده:يا ستير😂😂😂طيب يا اختي اي حاجه المهم نخلص مكنتيش عزومه دي
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير عدد ما كان وعدد ما يكون وعدد الحركات والسكون
كلوا مع بعض وشويه وروحوا
في الفيلا كان صحاب المدام سوزي 🤭وصلوا
سوزان: إيناس شكيره
إيناس:أهلا يا سوزي عامله ايه
سميره:ايوا عامله لنا ايه
إيناس:😂😂لأ أنا كنت اقصد عامله ايه الصحه
سوزي:طب تعالوا
بسمه انت يا بت
بسمه كانت في المطبخ ومش سامعه
راحت لها بعد ما قعدتهم
أنت يا هانم ايه مش بنادي عليك
بصوا الاتنين مسمعناش يا مدام
سوزان:خلصوا يلاا جهزوا الأكل على السفره
جهزوا الأكل وحطوه على السفره
الداده: لو عايزه تطلعي يا بسمه اطلعي وانا هشيل انا
بسمه:لأ عادي هستنى اما يخلصوا أساعدك
خلصوا وساعدتها بسمه
وطلعت على فوق
رنت على روح
: السلام عليكم ازيك يا قمر
روح: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 😍 الحمد لله يا حبيبي وحشاني
بسمه:أنتي اكتر مش بتجي ليا ليه
روح:ما انتي عارفه ماما بتقلق عليا وكمان الست سوزان مش هتسبني في حالي تعالي ليا انتي دا ماما بتحوش ليكي في ورق عنب ووواسمه ايه دا …
بسمه:مين الي اسمه ايه دا
وبعدين اسمها بتحوش هي جمعيه يا بنتي 🤭😂😂😂
روح:يا بت هي عارفه انك بتحبي محشي ورق العنب فبتخزنه ايوا بتخزنه هي دي
بسمه: صح يا ختي 😂😂 ربنا يبارك فيها ويحفظها وما يحرمني منها يارب سلميلي عليها
روح: اللهم آمين الله يسلمك
صحيح هو انت مش كنت بتقولي أن هاله نجحت
بسمه:ايوا
روح: ازاي بقا دا واضح انها هتعيد السنه
بسمه:ايه مين اللي قال كدا
روح:أنا انا سمعت بوداني دول
بسمه:اممم
روح:انا كنت قاعده في أمانه الله وبعدين ببص لقيت هاله ومعاها حد لأ حدين معلش
بسمه:حدين تقصدي يعني واحد واحد
😅روح:اهااا المهم سمعت يعني حد بيقولها من الحدين دول واخده بالك انتي
بسمه:اه ياختي واخداه كملي 😅
روح:سمعته بيقولها انت كدا شايله السنه
بسمه:لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يسترها دا بتقول جايبه٩٨ في المئه
روح:معرفش دا الي سمعته
بسمه:اممم ماشي ربنا يستر هو انت كنت فين وقتها
روح:مع بنت خالتي بقدم معاها للكليه وروحت للمطعم وكانت هاله هناك
بسمه:اممم أه ربنا يوفقها يارب هي معانا إن شاء الله
روح:لأ دي إن شاء الله في كليه التربيه
ربنا يوفقها عايزه اشوفك ابقي تعالي
بسمه:إن شاء الله يا روحي وهنا دخلت سوزان لبسمه
اتخضت بسمه
سوزان: ايه مالك شوفتي عفريت
وبعدين دي تاني مره بنادي عليك ومش تردي ايه في ايه
بسمه:مسمعتش حضرتك
سوزان:ايه مسمعتيش دا ناقص اسمع الجيران يلااا انزلي اعملي تالته فنجان قهوه يلااا
بسمه:حاضر بس ما الداده تحت ممكن تعمل هي
سوزان:انت لسه هترغي قومي يلااا
بسمه:طب معلش يا روح إن شاء الله أكلمك بعدين
سوزان:روح !؟؟اه. خلصي يلااا وبسرعه
نزلت بسمه وعملت القهوه
إيناس:حلوه القهوه دي
شكيره:اممم هو ابنك دي اخر سنه له صح يا إيناس
إيناس:اه يا حبيبتي عندك عروسه له
سوزان:ايه عايزه تجوزيه ولا ايه
إيناس:يعني اخر سنه بقا يدوب
شكيره:للأسف معرفش هي هاله بنتك يا سوزي مش دي أخر سنه ليها بردو
سوزان:اه يا حبيبتي
شكيره بصت لإيناس ففهمت إيناس
إيناس:اممم بس أنا عايزها صغيره
سوزان:ليه هي هاله كبيره ولا ايه دي قمر١٤
إيناس طبعاً يا حبيبتي بس هي من سنه اقصد يعني
فتكون صغيره على الاقل سنتين تلاته كدا
شكيره:هتفرق في ايه لعلمك دا دي الموضه 🤭😅😅😅
إيناس 😂😂😂دا جواز يا شكيره مش فستان هو
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه
نروح لهاله: طب يعني مش هتخطبني بردو ولا ايه كدا كدا حتى لو هعيدها لسه سنيتن نتخطب فيهم
فادي:هو كل همك الخطوبه
هاله:نعم امال انت عايز ايه
فادي بتفكير:اممم طيب نشوف السنه دي بس ونتخطب هو انتي مش هتكلمي بباكي على شغل ليا
هاله:اه هكلمه طبعاً
فادي:وانا بردو أكلمه بخصوص الخطوبه
لا اله الا الله اللهم انصر اخواتنا المستضعفين في كل مكان يارب
🤲🤲🤲🤲
تسريع الأحداث
هاله كلمت والدها وفادي كلمه على الخطوبه بردو
وحددوا ميعاد طبعاً بعد إصرار هاله أن احمد يوافق
جه يوم الخطوبه
ورقيه جيت وعبد الحميد عشان يباركوا وكذلك زميلات سوزان
سوميه:بصي كدا يا إيناس البنت دي واضح انها محترمه وجميله
سوميه تبقى صحبه إيناس وشكيره وسوزان بس مش اوي
إيناس:اه فعلاً بنت مين دي
سوميه:مش عارفه هي مش معزومه عند سوزان اكيد هي عارفها ولو لأ تسأل عليها
بعد كذا يوم
احمد:مالك يا حبيبتي
سوزان:دايماكدا البت دي نصيبها عال اوي
احمد:هي مين دي
سوزان هو في غيرها بسمه طبعاً
احمد:مالها حصل ايه
سوزان:. هتتجوز للأسف
احمد:للأسف ليه مانتي عايزها من زمان تمشي ليه للأسف بقا
سوزان: أصلها مش اي جوازه دي هتناسب عيله كبيره اتحايلت على بنتك لكن لأ صممت على فادي دا
احمد:هو بردو مش قليل دا من عيله المنشاوي
طبعاً فادي كذب هو مش من عيله كبيره ولا حاجه هو قال كدا عشان يخطب هاله لما جه يتقدم لها و المنشاوي دي جيت على باله هي عيله رجال الأعمال
احمد:المهم هتتجوز مين
سوزان:…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى