رواية اليتيمة الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية مصطفى
رواية اليتيمة الجزء الثالث عشر
رواية اليتيمة البارت الثالث عشر
رواية اليتيمة الحلقة الثالثة عشر
اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
احمد:مين الي إن شاء الله هتتجوزه بسمه
سوزان: ابن إيناس متهيألي انت عارفه اسمه كريم الشامي
احمد:أه طب عائلته كويسه
سوزان: مادياً طبعاً كويسه جداً امال انا كان نفسي هاله هي الي تجوزه ليه
احمد:اممم مقولتيليش ليه مكنش في بالي هو اتقدم لها
سوزان:لأ بس كان كلام واتفأجات بإيناس بتقولي انها عايزه بسمه لإبنها طبعاً انا زعلت بس مردتش قلتلها هي لسه بتدرس
احمد: على العموم سواء هاله ولا بسمه المهم العيله هتفيدنا احنا متنسيش مكانتها بردو
سوزان:ايوا طب اعمل ايه
احمد:نشوف بسمه الأول
سوزان:بسمه ايه الي تشوف رأيها انت عمها يعني الرأي رأيك وبعدين انت مش لسه بتقول انها هتفيدك الجوازه دي
احمد: طبعا خصوصاً إن هناسب عيله المنشاوي كمان
يااااه دي احلوت اوييي
سوزان:امممم يعني هبقى الكل في الكل عربيات بقا وفساتين ومكياج اكتر ووو
احمد:على أساس أن مش عندك الحاجات دي
سوزان:عندي بس هتزيد ومكانتي هتكبر وهبقى آحلى وأحسن رجل اعمال
احمد:تقصدي امرأه اعمال 😅😅😅
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
بسمه نزلت كانت لبسه عشان تخرج ل روح
بسمه:عمي أنا رايحه عند روح
سوزان:ايه حكايه روح دي
مش وراكي غيرها
بسمه:بعتبرها اختي اعمل اي هي الوحيده الي بتسأل عليا وبصت لعمها
احمد:طيب بس متتأخريش
بسمه :إن شاء الله مشيت بسمه عشان تروح تزور روح صحبتها
محمد كان راجع من الشغل
رنت عليه رقيه
رقيه: السلام عليكم ازيك يا حبيبي
محمد: الحمد لله يا امي حضرتك صحتك كويسه وأبي
رقيه: الحمد لله بخير طمني عليك انت وبسمه انت رجعت البيت
محمد:لأ لسه في الطريق
الحمدلله بسمه مش بشوفها كتير عند ضغط شغل وهي ربنا يعينها على الي هي فيه
رقيه:مالها بسمه
سكت محمد
رقيه:محمد في ايه قلقتيني
محمد:لا يا ست الكل مفيش حاجه
رقيه:بسمه مالها يعني تعبانه ولا تقصد على سوزان
مش سايبها في حالها بردو
محمد سكت
رقيه:طيب أما أشوفها المهم هي بخير ابقي طمني عليها وخليها تكلمني
محمد: حاضر بإذن الله
رقيه:يلاا السلام عليكم في حفظ يا حبيبي
محمد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مع السلامه يا أمي
رجع محمد البيت وبسمه قعدت شويه مع روح وبعدين رجعت للفيلا
كانت سوزان خرجت
أحمد كان قاعد معاه صحابه
بسمه دخلت وطلعت علطول على أوضتها وطمنت روح أنها وصلت للفيلا
محمد راح لها خبط على الباب ففتحت بسمه
محمد: السلام عليكم ازيك يا بسمه ماما كانت عايزه تطمن عليكي
بسمه : وعليكم السلام الحمد لله هي فين بتكلمك فون
محمد:لأ كانت كلمتني وعايزه تطمن عليكي هرن وتكلميها
رن على رقيه وكلمت بسمه
رقيه:يا بت يعني محدش مزعلك
بسمه:يا عمت. متقلقيش عليا عادي ما فيش حاجه
رقيه:ربنا يحفظك يا حبيبتي لو عوزتي اي حاجه قوليلي متتكسفيش
بسمه:حاضر يا حبيبتي ربنا ما يحرمني منك
رقيه:يارب ولا منك يا حبيبتي عمك عبد الحميد بيسلم عليكي
بسمه:الله يسلمك ويسلمه يارب
رقيه:مع الف سلامه يا روحي
قفلت رقيه مع بسمه ونادت على محمد عشان كان مشي
بسمه:معلش ممكن اخد الرقم بتاع عمتي
محمد:اه طبعاً اتفضلي
سجلت رقم عمتها لأن الارقام كلها كانت اتمسحت من عندها بس رقم روح معاها
بسمه: شكراً هو حضرتك أكلت
محمد:لأ لسه انا يدوب لسه جاي
بسمه:طب تمام هروح أعمل أكل
محمد:لأ متتعبيش نفسك انا بمشي حالي
بسمه:ما فيش تغب ولا حاجه انا هعمل علطول بتحب المكرونه بالفراخ طبعاً
محمد:ايوا
نزلت بسمه عشان تروح للمطبخ
لقيت الداده
اعملك حاجه يا بسمه
بسمه:لأ شكرا انا هعمل مكرونه تحبي تأكلي معايا
الداده سكتت وابتسمت لها
لو مش يضايقك
بسمه:أبدا هضايق ليه
عملت بسمه وطلعت لمحمد واديته الأكل شكرها ومشيت بسمه عشان تأكل مع الداده وخرجت عشان تقعد في الجنينه بعد انا صحاب عمها مشيوا
احمد :سمع صوتها
بسمه بتعملي ايه هنا
بسمه:بسقي الورد محتاج حاجه
احمد: لأ هو انت أما دخلت متكلمتيش ليه
بسمه:تقصد حضرتك أما جيت من برا
اصل انا لقيت ناس غريبه فطلعت علطول
احمد:طيب كنت قولي سلام عليكم حتى احرجتني
بسمه:ما فيهاش احراج هما بالنسبه ليا أجانب ومينفعش اسلم عليهم ولا أقول سلام عليكم إلا لو جل كبير في السن مثلا ما فيش فتنه ماشي ثم انتم اساسا كنتم بتتكلموا
احمد:على العموم دا مش موضوعنا
في عريس كويس اوي متقدم لك
بسمه:سكتت وبصت في الأرض
احمد:ايه موافقه
بسمه:لأ أنا مش عايزه اتجوز دلوقتي
احمد:ليه كلها ثلاث سنوات وتخلصي
بسمه:ايوا إن شاء الله بس انا مش حمل حاجه دلوقتي انا عايزه اركز في دراستي عشان بإذن الله اجيب تقدير كويس
احمد:بس دا ما يمنعش إنك تتجوزي
هو جاي النهارده
بسمه:ايه النهارده طب طب المفروض اعمل ايه
احمد: توافقي
بسمه:يا عمي مقولت لحضرتك
هاله: امم في ايه يا بابا
احمد: بص وراه لقى هاله
مافيش يا حبيبي دي بسمه جالها عريس لقطه
هاله:اه بسمه طب ماشي أنا طالعه
بسمه: طيب يا عمي بعد اذنك
احمد:متنسيش تلبسي حاجه كويسه
بسمه:بصت لعمها وقالت ربنا يسهل يا عمي
طلعت وقعدت تدعي ربنا
يارب طب انا مش عايزه دلوقتي اتجوز اعمل ايه هفضل ثلاث سنوات مخطوبه وداخل وخارج وكمان دراستي تقيله وانا مش عارفاه لسه معرفش إذا كان هيدعمني ولا لأ
طب المفروض اقول لعمتي ولا اقول لمحمد وخلاص اكيد عمي قاله فضلت تتكلم مع نفسها
وبعدين فتحت المصحف قرأت وردها
ونامت
صحيت كان المغرب أذن صليته وكلمت روح وعرفتها
روح: انا من رأيي تقعدي معاه لو مناسب تمام غير كدا خلاص وبعدين ليك كمان مره إنك تقعدي معاه
مع اني افضل تركزي في دراستك بس يمكن يطلع كويس ويتقي ربنا فيكي وتبعدي عن عمك ومراته
بسمه:يعني دا رأيك طب اعرف عمتي
روح:مش عارفه بالصراحة اصل عمك هو في البيت حاليا ودي تعارف بس
بسمه:لأ شكلها مش كدا خالص حسه اني عمي عايزني اتجوزه أصله لقطه
روح:لقطه ازاي يعني طب عرفي عمتك عشان تبقى عارفه على الأقل عشان متزعلش منك لو الموضوع تم
بسمه:طب ماشي هكلمها أن شاء الله
قفلت مع روح وكلمت عمتها طبعاً عمتها كانت زعلانه لأنها كانت عايزها لمحمد بس مبينتش وقالت جايز يكون احسن لها من محمد
شويه وجيت الداده طلعت نادت لها
لبست وخرجت قعدت معاه
تسريع الأحداث
بسمه:أنا مش مرتاحه معاه
احمد:هو انتي لحقتي
سوزان: بقولك ايه بلاش كلام فاضي هو كنت تحلمي به أصلا
احمد: ها اكلمه نحدد ميعاد للخطوبه
بسمه بصت في الأرض
الي تشوفوه بعد اذنكم
محمد قابلها
بسمه هو كان في حد هنا
بسمه: ايوا بس مشيوا من شويه
محمد:طب ما لك
بسمه: مافيش حاجه أنا رايحه اوضتي
العشاء أذنت
لا حول ولا قوه الا بالله عدد ما كان وعدد ما يكون وعدد الحركات والسكون
صليت العشاء وفضلت تستغفر ورنت عليها عمتها
كلمتها وقالت إن عمها هيحدد معاد الخطوبه وطبعاً رقيه متعرفش انها مش موافقه
باركت لها
بعد كذا يوم الدراسه بدأت وبسمه شارده
روح:ما لك يا بسمه
بسمه:مش عارفه يا روح
روح:طب احكيلي جائز اعرف بإذن الله أساعدك
بسمه: مش عارفه بس مش مستريحه لكريم دا هو اه كويس إلى حد ما بس تفكيره غير تفكيري من الي سمعته من مامته وشوفته مش في باله حاجه او بمعنى اصح مروق دماغه
روح:ايوا وانتي شايله فوق دماغك🤭😅😅😅
بسمه:اه يا ختي😅😅😅 الحمدلله
روح:انت قعدتي معاه تاني
بسمه:لأ بس شوفته تاني كان مع بنت خالته ومامته
روح:ان شاء الله خير استخيري انت بس ربنا سبحانه وتعالى
بسمه:إن شاء الله
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
جه تاني عشان يتفقوا على ميعاد للخطوبه
بسنت :بنت خالته
ايه دا هاله !؟
اخبارك ايه مجتيش ليه النهارده مش شوفتك يعني
هو انت تقربي لبسمه
هاله اتوترت هااا اه ايوا انا بنت عمها
بسنت:اه طب مجتيش ليه النهارده
بسمه كانت واقفه وسمعت
هاله بتهرب لأ أبدا اصل زي ما انتي عارفه لازم اكون مع بسمه بقا
بسمه استغربت هاله مش ساعدتها ولا حاجه ولا حتى اتكلمت معاها
بسمه:هو انت في كليه الصيدله بردو
بسنت:اي ا مع هاله
بسمه:اه اخر سنه بقا سدي حيلك ربنا يوفقك
بسنت:يارب تسلمي بس هي مش اخر سنه ولا حاجه
سوزان:ازاي بقا مش انتي من سن هاله بنتي يبقى اخر سنه
بسنت :لأ أنا…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)