روايات

رواية اليتيمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الجزء التاسع عشر

رواية اليتيمة البارت التاسع عشر

اليتيمة
اليتيمة

رواية اليتيمة الحلقة التاسعة عشر

لاإله إلاّ الله محمد رسول الله صلى الله عليه وسلّم
بسم الله الرحمن الرحيم
الله أكبر الله أكبر
بسمة: بسم الله الرحمن الرحيم الله أكبر الله أكبر
هاا 🥱اما اقوم اصلي
قامت اتوضت
بسمة: اممم اروح اصحي محمد ولا اعمل ايه
لسه رايحه هوب فتح الباب
بسمة: بسم الله في ايه
محمد: ايه مالك انا بفتح الباب عادي لقيتك في وشي 😂
بسمة: طيب انا كنت جايا عشان اصحيك تصلي بعد اذنك
مشيت بسمة وراحت تصلي
يارب ارحم والداي وأكرمها كما ربياني صغيرا يارر كن معي وعوضني خيراً ارض عني وارضني أنا وأحبتي
يارب اتخرج بامتياز
خلصت دعاء وقعدت شوية للشروق تسبح وبعدين صليت ركعتين ونامت
اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد🌺
جميلة: خدي يا روح السندوتشات دي ليك انت وبسمة
روح: يا ماما هو احنا صغيرين ما هاكل هنا وخلاص
ابو روح تدخل روح اسمعي كلام ماما يا حبيبتي وانت يا ست ام روح مش عملتي حسابي ولا ايه
جميلة: ودي تجي بردو لأ طبعاً عملالك طلبك المخصوص
روح: 😂😂😂عسل يا ماما طيب هاتي السندوتشات دي ولو سمحت يا بابا يلا عشان متأخرش
جميلة: بقا هو الي هيأخرك 😂
يلاا يا حبايبي في حفظ الله ورعايته
ابو روح: حبيبة بابا عايزه حاجة
روح: سلامتك يا حبيبي مع السلامه 😍
ركبت الميكروباص وكلمت بسمة وعرفت انها ركبت هي كمان
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم
محمد: حضرتك طلبتني يا فندم
المدير: ايوا اتفضل يا بني
الحقيقة انا مبسوط منك انت مخلص في عملك جدا وتستحق التقديى وعسان كدا ان شاء الله في زياده حلوة في مرتبك وشوية باذن الله ترقية
محمد: متشكر جداً دا واجبي
كان وقتها في راجل قاعد فسأل محمد عن اسمه
حمدي: أنت من هنا يا محمد من (القاهره) يعني
محمد: لأ يا فندم بس انا هنا قاعد عند خالي
حمدي: اممم أهلا بيك يا بني
محمد: اهلا بحضرتك تشرفت بيك
حمدي: الله يحفظك اسم والدك مش غريب عني معلش هو أنت خالك اسمه ايه
محمد: أحمد…..
حمدي: ايه بجد دا يبقى خالك دا كان من أعز اصحابي هو وخالك الله يرحمه عبدالكريم يااااه فكرتني زمان صحيح هو عامل ايه دلوقتي والكتكوتة الصغننة
محمد: الحمدلله بخير بس مين هي الكتكوتة دي؟؟
المدير: اكيد بنت خالك عبد الكريم
محمد: اه الحمدلله تمام كبرت بقا 😂😂
حمدي: الله يبارك فيها كمت سايبها لسه صغيرة هي الي استلمت الشغل مكان والدها الله يرحمه
محمد: لأ خالي احمد وبعدين سكت وقال بس بسمة تمسكه ليه هي ليها نصيب في الشركة؟
حمدي: طبعاً مش الشركة ملك لوالدها
محمد: طب ازاي كل الي اعرفه انها دلوقتي ملك لخالي احمد طب ممكن تفهمني
حمدي:اصل وحكاله انها ملك لعبد الكريم ويدوب احمد كان له نصيب منها صغير بيشتغل معاه بس يعني عشان الاخوه عبدالكريم كان مشغله معاه وممسكه منصب كويس دا غير الفيلا بردو ملك لعبد الكريم كلها
محمد: افهم من كدا دا كله المفروض يروح لبسمة ويتوزغ حسب الشرع وانه مش ملك لخالي احمد
لا إله إلاّ الله انا في علم ولا حلم ومسك دماغه
حمدي: مالك يا ابني انت لدرجة دي مكنش عندك اي فكرة دا انا بنفسي كنت معاهم وقت توقيع العقود
محمد: الحمدلله جزاك الله خيراً انا مش عارف اقول ايه بعد اذنكم
لا إله إلاّ أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
راح صلى العصر ورجع للبيت واتصل على والدته كان عايز يعرف هي كانت عارفة ولا لأ
رقية: ايه الي بتقوله دا طب ليه ليه اح يعمل كدا وفي مين بنت اخوه الي مكنش بيحوش عنه حاجه انا جاية لازم افهم ووقفه عند حده
اتجمع الكل ما عدا هالة وبسمة
احمد: جيبتو الكلام دا منين وقام وقف دا دا تخاريف
وانت يا سي محمد لو كان الي بيقول صاحبي دا شاف العقود خلي يثبت ثحة كلامه هو هتلاقي بس تشابه اسماء مش اكتر
رقيه: يا سلام هو هيتبلى عليك ليه دا راجل وواضح من كلام محمد انه له مركزها غير فعلاً اخوك كان عنده فعلاً فلوس وكان دائما يساعد الناس والي اعرفه بقا ان البيت دا ملكه هاا ملكه
سوزان : وببتكلمي بثقة كدا ليه
رقية: عشان دا الحق يا ست سوزان وبصت لاحمد وقالت عبد الكريم اما قالي انه هيشتري فيلا قالي هتبقى ليك وله ويقسمها وتقعدوا مع بعض فيها
اناقولته استخير ربنا والي يريحك دا اخوك بردو ولانك كنت الصغير كنا دائما نديك وماكناش بناخد منك ولاننا كنا عارفين ظروفك انا مش بمن عليك بء حبيت اعرفك وافكرك احمد…انا
رقيه:بفكرك لو كنت ناسي وطالما جيت اوووي كدا على بنت اخوك يبقى لازم اوقفك عند حدك ياخي كنت فاكرة فعلاً ان الشركة بتاعتك مع اني مكنتيش مقتنعه والفيلا وقولت متحريجهوش يابت وخليه يقعد فيها زي ماقال اخوك الله يرحمه انت مش استكفيت باخدك لممتلاكات اخوك وبس لأ عملت بنته بمنهى القسوة والغل انت ومراتك وبنتك مع انها هي وابوها وحتى امها عمرهم ما اذوكم بالعكس بيحبوكم اوي وبيدعو لكم دا جزاتهم كل دا والكل في حالة صمت وكل ما احمد يحاول يدافع عن نفسه او سوزان تتكلم تمنعهم وتتكلم
فين الورق
احمد: ورق ايه
رقية: العقود ووصية اخوك
صحيح هي فين هااا متتكلم
احمد: معرفش وكفاية لحد كدا
عبدالحميد: اعذروني لو تداخلت بس ليه يا احمد تعمل كدا وعشان ايه على العموم لسه قدامك فرصة عشان تصحح من الي فات والي جاي بردو ان شاء الله توب عن الي بتعمله دا مهما كانت بنت اخوك
سوزان: اه ما انت جوزها ولازم تتطبل لها
رقية: احترمي نفسك سامعاني
سوزان: مش تحترموا نفسكو الاول
دا البيت بتاعنا والشركة كمان ايه التخاريف الي انتم قولتوها دي
رقية بصت لاحمد يعني مجبتش حاجة تمام انا هجيبهم
بسمة كانت مصدومة
وبتدمع بس وطلعت لاوضتها
عمتها طلعت لها وهديتها
بسمة: صحيح يا عكتو الي سمعته دا انا حاسه اني بحلم ليه عمي يعمل كدا ما خفش من ربنا
رقية: واحد مش بيصلي مستنية منه ايه ومراته الي قلبها..
بسمة قطعتها لا يا عمتو مش هنتكلم عنهم ربنا يهديهم وحسبنا الله ونعم الوكيل
تسريع الاحداث
رقيه شافت احمد بيدخل اوضه دخلت وراه لقيته ماسك ورق وبسرعة خطفته منه جيب احمد ياخده صوتت وكان محمد راجع من الشغل سمعها جه علطول
بسمة: في ايه
رقيه: خدي يا بسمة بسرعة اخفي الورق دا بسرعة كان محمد جه وبيحاول يبعد خاله اما بسمة فجريت علطول خبيته
رقؤة: خلاص يا احمد انتهت اللعبة ليه كدا اتقي الله في الي باقي من عمرك
ومشيت ومشي معاها محمد خبط احمد المكتب ووقع الي عليه وكان متعصب ومسك دماغه وقعد على الكرسي
اما الكل حضر عرف الحقيقة
هالة اتأكدت ان كلام عمتها صح وفادي سابها لما عرف انها متمليكيش حاجة
رودينا: للأسف دي الحقيقه يا هالة فادي بتاع مصلحته لاكي بنت ناس اكابر حب يلعب عليك وياخد الي عايزه والدليل اما افتقرتي رواحت ضحكت ها سابك
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم
عدا شهور
عمها ساب الفيلا هو وسوزان وهاله
ورقية حبت تخطب بسمة لمحمد وقالت لبسمة
لا اله الا الله
روح: بقولك يا ماما هو لو واحدة كدا قمراية وعسولة وجه اتقدملها شاب ما شاء الله محترم وابن ناس ومتعلم ومثقف وايه كمان مهندس كدا وعليه القيمة دي لو رفضته نعمل فؤها ايه
جميلة: نضربها بالقبقاب 😂😂
روح: اهو سمعتي
جميلة: ايه دا هو انت الي عايزه تضربي بالقبقاب اخص عليك يا بسمة حد يتبتر على النعمة كدا تزول يبنتي
بسمة: مش بتبتر بس خايفة
روح: طب بذمة دا يتخاف منه 😂
بسمة: الصراحة لأ دا اللهم بارك حاجة كدا… وبصت لروح
بت يا روح بتجرجارني في الكلام ماشي 😂
اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد
عبدالحميد: للاسف يا بسمة معرفتيش مكان عمك
رقية: خلاص يا بسمة هو اكيد ندم ومش عايز حد يشوف وشه بعد الي عمله عارفة كان نفسك يبقى حاضر رغم كل الي عمله فيك قلبك ابيض بس نعمل ايه الحمدلله
سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله والله اكبر
رددوا
روح: لولولولوي
احمد: مبارك عليك يا بسمة
كان جايب لها ورد أبيض في احمر
انا استاهل انا ربني عاقبني كنت وحش مش بفكر غير في الفلوس ونسيت اني هتحاسب واقف قدام ربنا نسيت ان الحق مش بيضيع وبيظهر نسيت نعم ربنا عليا ومن احلها اخويا الله يرحمه كان بيعاملني حلو وانا بالمقابل عملت بنته اسوء معامله سوزان اختارت الطلاق بعد اما افتقرت واخدت هاله تربيتها بنتي 😭😭😭سامحني يارب سامحني يا بسمة
حضنته وقالت مسمحاك رلنا بيسامح انا يا عبده مش هسامح جه من وراها محمد عشان قلبك ابيض وعارفه انك بتتعاملي بابطريقة الي ترضي ربنا عزوجل وترضيك
احمد: وانت كمان يا محمد سامحني سامحنوني كلكم
محمد: عايزني اسمحك قول لبسمة توافق ان يكون كتب الكتاب النهارده
بسمة: بصت ايه
ا
محمد: والمأذون اهو
احمد: على بركة الله
بسمة 😂😂😂😂😂😂

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى