رواية الوعد الفصل السابع 7 بقلم سلمى ابراهيم
رواية الوعد الجزء السابع
رواية الوعد البارت السابع
رواية الوعد الحلقة السابعة
*انا….احم موافقه اننا نتجوز….
_اتصدم في الاول لكن حاول يهدي..بعد اي بقي خلاص…..
اتخضت جدا مليكا وحست ان الامل اللي هينقذها من عمها وظلمه راح منها تاني ودمعت عيونها واتعصبت…..
مليكا..نت بني آدم معندكش د”م ولا احساس…يعني تشوفني في موقف زي اللي انا فيه وفي عز كسر”تي توهمني وبعدها تطلع بتضحك عليا…
عمر بنرفزه..وطي صوتك ونتي بتتكلمي ..نتي فاكرة نفسك مين….
مليكا عيطت اكتر..ايوه نا عارغه اني مجيش حاجه جنبك..ومطلبتش منك اي حاجه انت اللي عرضت عليا الجواز وكنت برد عليك بس طلعت مش راجل اصلا….
عمر فقد اعصابو..نعممم نتي بتكلميني انا كدا يبت انتي….
مليكا خافت جدا يئاذيها لكن تماسكت وظهرت قوتها بردو..اه..انت مش راجل الراجل لما بيقول حاجه بيتربط من لسانو ..انت كدا محصلتش واحده صحبتي بجد….
عمر..طب بصي بقا..انتي ونتي جاية تشتغلي عندي نا خليتك تكتبي وصل امانه فاكراه
اترعبت مليكا هتجيب الفلوس منين..ايوه فاكراه
عمر..بكرا تبقي جايبه معاكي ال٥ مليون جنيه….وكدا كدا انتي ماضيه انك معايا فالشركه لمدة ٦ شهور يعني هتفضلي تحت رحمتي
مليكا قفلت التليفون وعيطت اوي ..هعمل اي..ازاي هجيب الفلوس دي كلها ..ازاي هشتغل معاه في مكان واحد ..ازااي…قررت متقولش حاجه لامها واختها دلوقتي لحد ما تتصرف
قفل عمر التليفون وهو متعصب جدا..هو مكانش عاوز يقولها كدا هو بس كان بيلعب باعصابها فالأول وبيهزر معاها بس هي ردها عصبو جدا..
خبط زياد عليه الباب..متقوم يبني الاكل تحت هيبرد……
عمر..مليش نفس خلاص….دخل زياد قعد جنبو…
زياد..مالك يسطا اي بس مدايقك……
عمر………………………….
كانت قاعده مليكا بتعيط اوي في المخدة وكاتمه صوتها بالعافيه عشان امها واختها ميسمعوش كسر”تها..مليكا هي رب البيت لو انكسر”ت اختها وامها هينكسرو من بعدها..فلازم تبان قويه ادامهم……..مسكت تليفونها رنت ع شغف اقرب حد ليها…….
كانت شغف قاعده تذاكر ومركزه اوي…رن فونها بصت عليه لقتها مليكا سابت كل اللي في ايديها وردت….
شغف..اي يحبيبي عامله اي…..
مليكا متكلمتش لكن صوت عياطها وشهقاتها ظهر وبقتش عارفه تتكلم…….
شغف بقلق شديد..مليكا..مالك يبنتي ردي عليا…….
مليكا اتكلمت وصوتها مقطع..ع…م..ر …….
شغف..بتقولي اي..عمر،….امسكي نفسك بس وفهميني………
مليكا حاولت تتماسك وبدأت تحكيلها كل اللي حصل وسط عياطها…………..
زياد..لا يعكر نت غلطت اوي اي اللي بتقولهولها دا….
عمر بنورفزه..يعني انا اللي غلطان..دي بتقولي انت مش راجل ومش عارف اي…..
زياد..يعم البنات كدا…عادي عديها يعم..وبعدين نت بتقولي ظروفها صعبة يعني هي اكيد مش عارفه هي بتقول اي…كبرت الحوار يعمر…
عمر اتنهد..هفففف..مش عارف بقي..اعمل اي يعني……..
زياد..انا هقولك تعمل اي بس تنفذو بالحرف……
عمر..هنسمع كلام العيال كمان اتفضل….
زياد..طب مش قايل….
عمر بضحكه..خلاص يعم قول بهزر…..
زياد..بص احنا بالظبط اقل من نص ساعه وهتلاقي شغف جاية دلوقتي تمسك في زمارة رقبتك..انت بقا هتعمل اي**********..
شغف بعصبيه وصدمه..نهارو اسود..بقا عمر عمل كل دا…..
مليكا بتعيط..هجيبلو فلوس منين يا شغف……دول ٥ مليون جنيه…
شغف..٥ مليون عفاريت ينططوه…اهدي بس وربنا انا ما هسيبو..اقفلي يا بت انتي اقفلي…..
خرجت شغف من الاوضه في منتهي العصبيه وكانت الساعه ١٢ بالليل…….
مروه واحمد كانو نامو….هديت شغف كدا وفتحت الباب بهدوء عشان محدش يصحي…وخرجت وراحت خبطت الباب فتحتلها نور اخت عمر وزياد
نور باستغراب..بت انتي كويسه..الساعه ١٢
شغف بعصبيه..فين اخوكي الجزمه دا…….
نور بضحكه..زياد…جوه…مالك مش طايقاه لي
شغف..لا مش دااااااا…الكبير اللي مش محترم دا…….
كان عمر وزياد فالاوضه سمعوها…..
عمر بنرفزه..انا مش محترم وجزمه…..
زياد بضحكه..مش قولتلك..انا حافظ شغف…….
عمر..وربنا لاطلع اطلع عينها….
زياد قلب وشو ع عمر واتعصب..طب ابقي علي صوتك بس عليها كدا يا عمر..وربنا هيبقي فيها حوار دي
عمر بغمزه..وفالآخر تقولي احنا اصحاب..اه يا كداب…….
شغف بصوت عالي..انت فييين..خايف مني ولا اي..اطلع مش هضر”بك متخافش
عمر..اهو شايف قلة ادبها…..
زياد.. متحترم نفسك يا عمر…اعمل بقا اللي قولتلك عليه…….
خرج عمر من الاوضه وقالب وشو ..خافت اوي شغف شكلو واخد الموضوع بجد………
عمر..نعم يا شغف..عمالة تقلي في ادبك لي مش فاهم…….
شغف..نت لي عملت كدا في بنت خالتي يعمر…لي جرحتها كدا
عمر..عشان مبتعرفش تكلم بني آدمين وفاكرة نفسها حاجه….
اتصدمت شغف في عمر..نت بتقولي اي يا عمر…دي بنت خالتي……..
قعد عمر عالكرسي ادامها وحطط رجل ع رجل وولع سيجاره هو اصلا بيشرب سجاير.بصي يا شغف انا بحترم اي حد محترم…بنت خالتك دي متربتش اصلا..ولازم تتعاقب
شغف عيطت لا اراديا وقلب زياد وجعو عليها مش بيقدر يشوفها كدا..لا يعمر..انت مش كدا…متعملش كدا ونبي
عمر..بنت خالتك تيجي بكرا معاها ال٥ مليون جنيه وتيجي الشغل كمان…..
شغف عيطت اوي وقربت من زياد اللي خلاص ضعف جدا ادامها.هو اخوك بيتكلم بجد يزياد.هو هيعمل كدا في بنت خالتي..ونبي قولو انكو بتهزرو
زياد بحنيه..اهدي يشغف اهدي يا حبيبتي….
شغف بعياط اكتر ..هي مش هتقدر يا عمر معاش فلوس ..انت اصلا …..انت بتعمل كدا لييي…قولو يا زياد ونبي….
زياد بحنيه..اهدي يحبيبتي اهدي…….
شغف محستش بنفسها وعيطت اوي اوي واترمت في حضن زياد بعياط شديد……..
زياد اول ما حضنته حس انو في دنيا تانيه..شغف بتحضني…..شغف حاسه بالأمان جنبي عشان كدا اترمت في حضني…وعدتط زمان يا شغف وهوفي بوعدي ليكي يا حبيبتي بس في وقتو……..
الكل استغرب حتي زياد نفسو وعمر غمزلو كدا ونور كمان بقت مستغربه جدا…..شغف بعد دقيقه بعدت عنو وهي منهارة….
شغف..ماشي يعمر …شكرا جدا…..وع فكرة هي عندها حق..انت فعلا مش راجل…….وسابتهم وخرجت…….
نور..هو في اي يجماعه ومين مليكا دي
اتنهد وعمر وزياد كان عمال يفكر فيها وبس……….
عدي اليوم وصحيت مليكا من النوم شايله هموم الدنيا ومبينتش اي حاجه لامها ولا اختها وخرجت وصلت لحد الشركه…..
هيام..هو نتي صحيح روحتي امبارح مع مستر عمر……
مليكا بملل..لو سحتي انا دماغي مش فيا خليكي فحالك ونا فحالي
هيام..طب يختي..بس عارفه لو عملتي الحركات بتاعتك دي حولين مستر عمر انا هقت”لك…ابعدي عنو فاهمه
مليكا بصتلها بقرف وقعدت شايله الهم اوي…….وصل عمر ولقاها قاعده عدي من ادامها بدون اهتمام وصل لحد باب مكتبه وبعدها بصلها شاورلها ودخل …قامت هي من مكانها وشها باين عليه الارهاق والتعب الشديد وتحت عيونها ازرق من كتر التفمير…..
عمر..جبتي الفلوس…….
مليكا..لا…..مجيبتش حاجه…مش معايا اصلا فلوس
عمر..طيب….نا كدا مضطر ابلغ البوليس………
مليكا اتصدمت وحست انها دايخه اوي ورجليها مش شايلاها مش فاهمه هو بيعمل كدا لي….حطت ايديها ع رجليها كدا وعيطت اوي بصوت عالي
عمر قام من مكانو بقلق عليها..مليكا اهدي….والله بهزر معاكي انا مش اكيد مش هعمل كدا…اهدي…….
مليكا عيطت اوي وعمر قرب لها اوي بابتسامه حنيه…اهدي بس والله بهزر …….كل دا مقلب والله……..
مليكا ابتسمت وسط ودموعها ورفعت ايديها حضنتو اوي وحاوطط رقبتو كدا ..حست انها عاوزه تحضنو مش عارفه لي….
عمر في نفسه..هو اي حوار الاحضان في العيله دي……..بس مرضيش يرفع ايده يحضنها عشان ميحرجهاش هي اكيد مش حاسه بنفسها
بعدها بعدت وادركت الامر..انا آسفه اندفعت……
ابتسم عمر ومحبش يكسفها..فرحنا الاسبوع الجاي…..
مليكا..نعمم…احنا هنتجوز بجد…انا اصلا مش طايقاك………
عمر.هنقل ادبنا تاني اهو…الفرح الاسبوع الجاي…اجهزي………
استغربت جدا مليكا ومعرفتش ترد عليه لكن هو دا اللي هي كانت عاوزاه اصلا……..
بتحكي مليكا لشغف..انا بردو كنت عارفه ان عمر ميعملش كدا
مليكا..دا عاوزنا نتجوز الاسبوع الجاي……..
شغف بضحكه..مش مهم اهو اي فرح وخلاص……….
عدت الايام وجهه يوم الفرح……وكان فرح كبير اوي الكل كان فرحان فيه…..
زياد واقف جنب شغف..اخويا عمر اخيرا اتجوز يا شغف….
شغف بصتلو بحب..عقبالك……..
زباد بصلها بحب..قريب…قريب اوي با شغفي……
شغف بصدمة فرحه..شغفك……
زياد ابتسم وبص ادامه..تيجي نرق”ص
شغف..والله نفسي بس اخويا واقف هناك اهو..ولولا نور واقفه جنبي كان زمانه قت”لني اصلا
في واحده جات قربت من زياد شويه..اي دا..انت زياد اللي بيلعب في الاهلي الفريق بتاع الشباب
زياد فرح انو بدا يكون مشهور..اه انا
لميا..انا بجد من اشد المعجبين بيك…..ممكن نتصور
زياد طبعا….اتفضلي
بصتلو شغف كدا بغيرة شديده وحزن وسابته ومشيت…..زياد ساب كل الناس وراح وراها…..
زياد بينده عليها وهي ماشيه وسابتو مسك ايدها لفتلو…..
شغف..نعم……
زياد..مالك في اي……
شغف..روح لمعجبتك يا زيا زياد……
زياد..شغف متزعليش انا…….شافت شغف اخوها احمد بلصلها من بعيد سابت زياد وجريت….وهو فهم ورجع لاخوه تاني…..
عدي الفرح ووصلت مليكا و عمر البيت بتاعهم وهو في نفس العمارة بتاع عمر….
كانت مليكا قاعده عالسرير بفستانها خايفه منو…يتري هعيمل اي….هو قالي لو عاوزانا اخوات هنبقي و…بتبص ادامها اتصدمت…
مليكا بخضه شديده وكسوف..نت بتعمل اي……
عمر………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوعد)