رواية الوعد الأبدي الفصل العاشر 10 بقلم أسيل زرارقة
رواية الوعد الأبدي الجزء العاشر
رواية الوعد الأبدي البارت العاشر
رواية الوعد الأبدي الحلقة العاشرة
**أحبت نازلي إياد و أيهم بشدة….. وبعد ساعة كان الأربعة معا يتناولون البيتزا في مطعم ما…… أردفت نازلي بإبتسامة**
نازلي: ايه رايكو في البيتزا؟
إياد بطفولة: عجبتني اوي…..
مراد: وأنت يا أيهم؟
ايهم بإبتسامة: أيوه…. لذيذة اوي…..
**بعد لحظات جاء النادل بعد أن ناداه مراد…….. أعطاه فاتورة الحساب … دفع ثمنها و غادر الأربعة معا…..**
**في الطريق…كان أيهم و إياد منشغلان بتلك اللعبة التي اشتراها لهما مراد قبل قليل… أردف هذا الأخير قائلا لنازلي**
مراد: هنعمل ايه دلوقتي يا نازلي ؟؟ أكيد مش هنسيب الأولاد معانا العمر كله…..
نازلي بإبتسامة: أنا حبيتهم اوي…بس معك حق….. ايه رايك انهم يقعدوا معانا الأسبوع دا…و بعدين نرجعهم لأهلهم….
مراد بصدمة: أسبوع كله؟
نازلي بسخرية: اه…. عشان اعمل تدريب لتعلم تربية الأولاد….لأنه لما نتجوز…. أكيد رح اتعدب معاك و معا ولادك……
مراد بسخرية: اتريقي يا ختي….اتريقي….
نازلي: أنا قلت الي عندي….ومش هسيب الولاد…. و أنت براحتك…عايز تبقى او تروح…مش هجبرك على حاجة……
**تنهد مراد…و أردف بإستسلام**
مراد: ماشي…وأمري لله…..
********************
**في قصر الصاوي….كانت الدنيا مقلوبة….. صاح محمد بغضب…..**
محمد: كنتي فين يا هانم و الولاد اختفوا؟؟
زينب بخوف: والله يا محمد…كانوا يلعبوا قدامي…بعدين كأن الأرض انشقت و بلعتهم…اختفوا…و ملهمش أثر…..
**تدخلت الصغيرة تقى(5 سنين) قائلة ببراءة**
تقى: كنت أنا و ميرا نلعب…و ماما كانت تتكلم بالتيليفون….و اياد و ايهم راحوا….. ثم اكملت بنبرة باكية “هما هيكونوا كويسين يا بابا صح؟”
محمد (بحنية وهو ينزل لمستواها): متقلقيش يا روح بابا….هما كويسين……يلا روحي العبي….
تقى بإبتسامة: حاضر…….
**لتذهب الصغيرة….و أردف يوسف (9 سنوات)قائلا بحزن**
يوسف: أنا السبب…. لو كنت معاهم مكنوش اختفوا….
**ليجهش الطفل بالبكاء… اسرع إليه عمه…و أردف قائلا**
محمد: هيكونوا كويسين يا يوسف…متقلقش…..
يوسف (وهو يمسح دموعه): بجد؟
محمد بإبتسامة: اه….. يلا روح ذاكر دروسك… وأنا هشوف ازاي هنلاقيهم…..
يوسف: لو وصلت لأي معلومة… خبرني يا عمي….بترجاك…دول اخواتي…وامانة ماما و بابا….
**ابتسم محمد لذلك الطفل الكبير…و أردف قائلا**
محمد: بوعدك…اول ما نوصل لمعلومات هخبرك…..**
***********************
**في قصر الشهاوي….. عادت نازلي رفقة خطيبها و طفلين مجهولين….كما كان رأي شقيقيها “محمود” و “ممدوح”…. صرخ بها محمود بحدة**
محمود: ايه العبط دا يا نازلي ؟؟؟ تجيبي ولاد متعرفيهمش….
نازلي برجاء: بس يا أبيه…..دول ولاد صغار…و تايهين عن أهلهم…و كنت عايزة اساعدهم…..
محمود بغضب: تقومي تجيبيهم معاكي للبيت؟؟؟
ممدوح بغضب مماثل: لو كنتي عايزة تساعديهم…كنتي دورتي على أهلهم…و رجعتيهم….. مش تعملي مشكلة أكبر يا هانم…..
**أجهشت نازلي بالبكاء…و أردفت قائلة**
نازلي: انتو أصلا كلكم كده….. الجواز لاء…. صرالنا أنا و مراد 4 سنين مخطوبين…وانتو عمالة تأجلوا الفرح….. الخروج لاء…يا معانا او معا خطيبك…او معا مها هانم او وفاء هانم…..تلاقيهم هما الي يلعبوا بدماغكم……
**قاطعها محمود بغضب**
محمود: كلمة وحدة يا نازلي…و لا أنتي اختي ولا أنا اخوكي….
نازلي بغضب: أنت أصلا عايز دي….صح؟؟؟
**خرجت نازلي من تلك الغرفة سريعا…..و اتجهت نحو غرفتها …..و اخرجت حقيبة ملابسها من خزانتها…و بدأت بجمع اشيائها…لحق بها الجميع….و أردف محمود بخوف**
محمود: أنتي بتعملي ايه ؟
نازلي بحدة: اوضب هدومي…عشان اسيبلك البيت تقعد فيه براحتك أنت و السنيورة الي ممشياك وراها…..
**صفعة قوية من محمود نحو نازلي…. اخرست الجميع**
نازلي بصدمة: وصلت بيك الدرجة انك تمد ايدك عليا يا ابيه؟؟؟ معقول…..
**لتكمل جمع اشيائها….. تحت توسلات ممدوح و مها و وفاء…و الاولاد يبكون…. أردف أدهم(8 سنين) قائلا…ببكاء**
أدهم: أنتي رايحة فين يا عمتو؟
نازلي بإبتسامة: متقلقش يا حبيبي…هجيلك مخصوص عشان ازورك أنت و اخواتك….. بس أنا مبقتش طايقة حالي في البيت دا…..
**لتأخذ معها إياد و أيهم و تغادر المنزل….لم يتمكن محمود و لا ممدوح لا من منعها و لا من ايقافها**
************************
**مر أسبوعين…استأجرت نازلي فيهما بيتا….و اهتمت بالولدين جيدا…مع مساعدة مراد….. حتى جاء ذلك اليوم……**
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوعد الأبدي)