رواية الوعد الأبدي الفصل السادس عشر 16 بقلم أسيل زرارقة
رواية الوعد الأبدي الجزء السادس عشر
رواية الوعد الأبدي البارت السادس عشر
رواية الوعد الأبدي الحلقة السادسة عشر
**كانت ليل واقفة متجمدة في مكانها مذهولة بعد حديث أسد و اعترافه لها بحبه…. استفاقت من شرودها و أردفت قائلة بإبتسامةو خجل….**
ليل: ممكن تسيبني أفكر….
أسد بحب: زي ما انتي عايزة…. يلا بينا نرجع السرايا….
ليل: حاضر…. تعالي يا سجدة….
سجدة بتردد: بس أنا يا ليل….. لازم اروح القسم… عشان ثريا….
ليل (وهي تجذبها من يدها): تولع ثريا…المهم اتمسكت…سيبي التحقيق لبكره… وبعدين مش أنتي الضابطة الوحيدة…في كتير…سيبيهم هوما يحققوا معاها……
سجدة بإستسلام: حاضر… وأمري لله….
**************************
**في سرايا العزايزي…. وصلت عائلة الشهاوي إليهم…. أردف محمود بصراخ….. وغضب…**
محمود: فايز…فايز…اطلع من عندك ….اعطيني بنتي……
**تجمع الناس و الحراس على عائلة الشهاوي…..اثر صوت صراخ محمود العالي…خرج فايز قائلا بغضب**
فايز: عايز ايه مننا يا محمود؟؟
محمود بغضب: سيب بنتي فحالها …هي ملهاش ذنب في الي بيحصل بيناتنا…..
فايز بسخرية: أصل بنتك الفاجرة هربت منينا يا محمود….
محمود و الكل بصدمة: اييييه؟؟؟ هربت؟
فايز: اه…هربت…. بس لما ترجع هموتها بإيدي….مش عروس عيلة العزايزي الي تتسبب بفضيحة زي دي…..
**هجم مالك عليه…ولكمه لكمة قوية اوقعته أرضا**
مالك بغضب: أنت ازاي تتجرأ و تتكلم على اختي كده؟؟ أنا هوريك….
**كان مالك يكيل له اللكمات…بعنف… و البقية يحاولون ايقافه…حتى سمعوا صوت ليل العالي…وهي تصرخ بأعلى صوتها**
ليل ببكاء: سيبه يا مالك…سيبه….
**توقف مالك…و صدم الجميع من قدوم ليل….في حين اخرج فايز سلاحه و وجهه نحو ليل و أردف بشر**
فايز: كويس انك اجيتي للموت برجليكي….
**قاطعه وقوف أسد و سجدة أمام ليل… وأردف أسد ببرود**
أسد: الآنسة ليل خط أحمر يا عمي… أنا مش هسمحلك أنك تقتلها…دي أشرف من الشرف….
فايز بصدمة: أسد!؟ أنت ازاي تدافع عن الفاجرة دي ؟ سيبني اقتلها و اغسل عارنا…..
ادهم بغضب: اخرس….
**توجه إليه ادهم و بدأ يلكمه بقوة هو الآخر…و أردف بغضب…**
ادهم: كلمة زيادة و اخلص عليك…..
**قاطعهم مجيئ الشرطة…وهي ممسكة بثريا…وهذه الأخيرة تصرخ و تنتحب**
ثريا: فايز… فايز…. خلصني من المجرمين دول….
فايز بصدمة: ثريا… أنتي بتعملي ايه هنا؟
ليل بسخرية: أنا هجاوبك…..دي هي المجرم الحقيقي يا عم فايز…..
فايز بصدمة: أنتي بتقولي ايه ؟
محمود بخوف: ليل ….بنتي….. أنتي ؟؟
ليل بإبتسامة: اه يا بابا… أنا عرفت الحقيقة….سيبني اثبت برائة جدي لو سمحت….
نازلي بخوف: ليل…. انتي عرفتي ازاي ؟
ليل (وهي تنظر لحسنية بإمتنان): طنط حسنية هي الي خبرتني…..
ثريا بغضب: حسنية ؟
ليل بسخرية: اه… حسنية… الي أنتي وصفتيهل بالخدامة….شافتك و أنتي بتقتلي ابوكي بلا رحمة ولا شفقة….بس سكتت عشان مفيش حد هيصدقها……
فايز بغضب: أنتي بتخرفي ايه ؟؟؟
**وجه فايز سلاحه نحو ليل….في حين قاطعه أسد قائلا بغضب**
أسد: عمييي….ليل معاها حق ….. عمتي هي الي قتلت جدي….و هي اعترفت…..
**في تلك اللحظة…اصيبت ثريا بالجنون…و أردفت قائلة ببكاء و ضحك كشخص فقد عقله**
ثريا: أنا حبيته…..اه…حبيته….بس هو معبرنيش…و لا اداني اهتمام….و بابا كان عايز يجوزني لحلمي بيه…بس أنا قتلته…ايوه… أنا قتلته….و انتقمت من ناجي….و لبسته التهمة….و عاش هارب طول حياته… أنا مجنونة…لا… أنا مش مجنونة….
**كان الجميع ينظر لها بصدمة…و حزن…و شفقة…. امسكتها الشرطة…و اخذتها معه….و تزامن ذلك مع وصول المأذون….**
فايز بصدمة و حزن: ازاي عملت كل ده؟؟ ازاي كانت بالجبروت ده؟؟؟ الله ينتقم منها….
**اقتربت منه حسنية…و أردفت قائلة بحزن**
حسنية: متزعلش يا فايز…دي ارادة ربنا….
**نظر لها فايز… وأردف قائلا بحزن**
فايز: أنا آسف يا حسنية…كنت بعاملك وحش…و كنت قاسي عليكي اوي… سامحيني….
حسنية بإبتسامة: أنت جوزي و سندي… وأنا مسامحاك….
**نهض فايز من على الأرض…و أردف قائلا موجها كلامه لمحمود و البقية**
فايز بخجل: أنل معرفش هوري وشي ليكو ازاي …بس أنا آسف بالنيابة عن أختي…..
محمود بإبتسامة: متقلقش يا فايز….. أنا مسامحك…..
نازلي بإبتسامة: واحنا كمان…….مش كده يا ممدوح ؟
ممدوح بإبتسامة: نعم…..
**كان الجميع ينظر لهم بسعادة…في حين ياسر ابن فايز…..الذي ذهب لاحضار المأذون و الذي لم يفهم شيئا مما يحدث**
ياسر بذهول و مرح: هو أنتو مش هتتجوزوا ولا ايه ؟
**انتبه الجميع له….و أردف فايز قائلا**
فايز بإبتسامة: ليل يا بنتي… أنتي عايزة تتجوزي الواد ده ولا لاء؟
**نظر الجميع إلى ليل…..التي احمر وجهها من الخجل و ياسين ينظر لها بحزن شديد و هو يترجاها بعينيه أن لا توافق …. أردفت قائلة بخجل**
ليل: محتاجة أفكر يا عمي……
فايز: براحتك يا بنتي….. بس أنتو ضيوفي الليلة….
محمود بتردد: يا فايز….
فايز : مفيش اعتراض… أنتو أكيد تعبانين من السفر….ابقو عندنا الليلة دي …بس…..
**نظر الجميع إلى بعضهم…حتى أردف محمود قائلا بإستسلام**
محمود: حاضر……
**قاطعهم مجيئ الشرطة…. أردف الضابط قائلا بجدية**
الضابط: محمود الشهاوي…..
محمود باستغراب: اه… أنا…..
الضابط: أنت مطلوب معنا للقسم….بتهمة الشروع بقتل الآنسة “ساندي كريم”…..
**ذهل الجميع…..و أردف ادهم قائلا بغل….**
ادهم: يا سيادة الضابط… أنا عارف مين قتل ساندي….
الضابط: تقدروا تقدموا اقوالكم في القسم…يلا اتفضل معنا لو سمحت……
***********************
**في منزل والد همس….. كان ماهر يجلس وحيدا حزينا في غرفته…حتى رن هاتفه**
ماهر بلهفة: عرفت مكانها يا جميل؟
جميل: أيوه … أنا عرفت مكان همس يا ماهر…
ماهر بفرحة: بجد؟
جميل: اه…هي في الصعيد دلوقتي….
ماهر بصدمة: الصعيد؟؟ بتعمل ايه هناك ؟؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوعد الأبدي)