رواية الوعد الأبدي الفصل الخامس 5 بقلم أسيل زرارقة
رواية الوعد الأبدي الجزء الخامس
رواية الوعد الأبدي البارت الخامس
رواية الوعد الأبدي الحلقة الخامسة
**كان مالك يقود سيارته بسرعة عالية…وغضب شديد…وهو يتخيل موقف شقيقته و هم كلهم ضدها….. صرخ بغضب……**
مالك: هدفعكوا التمن غالي…هتدفعوا التمن غالي اوي……
**تذكر ابن عمه ياسين و أنه تزوج ساندي امام ناظري اخته…و رمى الدبلة في وجهها…….. فقرر الانتقام و حرق قلوبهم مثلما احترق قلب اخته….. خطرت بباله فكرة ما…وعزم على تنفيذها….. ابتسم بخبث….و ركن سيارته…على حافة الطريق السيار….و امسك هاتفه..اتصل على أحد ما …..**
مالك بجدية: أحمد…عايزك تجبلي كل المعلومات عن وحدة اسمها “ساندي العامري”…. عايز المعلومات في أقل من 24 ساعة….
أحمد: اطمن يا مالك بيه…كام ساعة و تكون المعلومات عندك….
مالك بخبث: يا ريت……
**أغلق الهاتف….و عاد للمنزل…**
**ما إن لمحته والدته…حتى أسرعت إليه لكي تعانقه…. ابعدها عنه و صاح قائلا**
مالك: ماما… ابعدي عني…. أنا مش طايق نفسي…عايز افضل وحدي……
**شعرت مها بالإحباط…من طريقة كلام ابنها معها**
**صعد مالك إلى غرفته…و بدأ يكسر الأشياء من حوله…..حتى أصبحت الغرفة في حالة فوضى عارمة**
نازلي بسخرية: شوف لفين وصلنا يا ابيه محمود….
**نظر إليها محمود بحزن ولم يجب….. فهي معها حق….**
***********************
**في منزل نازلي….كانت كل من ليل و همس…تجلسان…كل واحدة منهما غارقة في ذكرياتها و عالمها الخاص……. حتى قطعت ليل الصمت قائلة بإبتسامة مصطنعة**
ليل: أنتي دارسة ايه؟؟ شكلك أكبر مني….
همس : أنا خريجة كلية ادارة اعمال… وأنتي ؟
ليل: أنا كلية فنون…قسم الرسم و الموسيقى…..
همس: ربنا يوفقك…
ليل بسخرية: ما اتوقعش اني أدرس تاني…
همس: ليه؟
ليل: شوفي حالتنا عاملة ازاي بس…..
همس: لازم نتفائل بالخير… أكيد ربنا ليه حكمة في كل الي بيحصلنا……
**لم تفهم ليل كلامها….لأنها من عائلة منفتحة…… أما همس فهي من عائلة محافظة…**
*********************
**في قصر الصاوي….. كان الجميع يجلس بحزن….فرأفت الصاوي قد فقد قطعة من روحه…و ابنته المدللة ” مريم الصاوي”….. تاركة خلفها فتاة…..
**أردف الابن الاصغر محمد قائلا..بحزن..**
محمد: البنت لسه صغيرة على كل الي بيحصلها ده….
رأفت : بس احنا مش هنسيبها يا محمد…
محمد: استغفر الله يا بابا… أنا مقلتش كده..
أحمد بقوة: ياسمين في الحفظ و الصون….. بس لازم نساعدها عشان تخرج من حالتها دي….
رأفت: معك حق…..
**تدخلت عالية قائلة..بحزن…**
عالية: البنت مش راضية تاكل ولا تشرب…معرفتش اعمل معاها ايه…
**اجابها يوسف قائلا بحزن**
يوسف : هي خسرت أمها و أبوها….. مش سهلة ومش أي حد يقدر يتحملها….
ندى بحزن: الله يكون في عونها….
ايهم: لازمها علاج نفسي مكثف….
رأفت بحزن: شوفلها دكتور يا أيهم….مش هسيب حفيدتي تضيع مني….
أيهم: متقلقش يا جدي…..
**شرد كل واحد منهم يفكر كيف يساعد ياسمين في التخلص من حالتها النفسية الصعبة….**
**********************
**في فيلا الشهاوي…. تجاوزت الساعة منتصف الليل…. كل واحد في زاوية….يفكر كيف يبحث عن ليل…. أردفت نازلي قائلة بتوتر….**
نازلي بتوتر: أنا لازم اروح دلوقتي……
محمود بصدمة: تروحي فين؟
نازلي بتوتر: ما هو … أصل…. أصل….شمس هتيجي…ولازم اروح انتظرها في المطار….
**أيقن ممدوح أن اخته تخفي أمرا ما…. اذا أردف قائلا**
ممدوح: سيبي أدهم … أو أي حد يروح….يجيبها….
**ادركت نازلي أن شقيقها يختبرها…..فاجابته قائلة**
نازلي بسخرية: اخاف على بنتي….ليضيعوها ولادك وولاد أخوك… أصل معدش فيهم أمان بالمرة…..
**فقدت وفاء أعصابها….و صاحت قائلة بغضب**
وفاء: اييه…كفاية بقى يا نازلي… أنتي صارلك ساعات و أنتي تسمعي ابني كلام….و أنا ساكتة….ابني مغلطش…ولو كان أيهم أو اياد كانوا عملوا نفس الشي….
نازلي بسخرية: أنا مش زيك يا وفاء…. أنا ربيت ولادي كويس…. انهم لازم تكون ثقة اذا كانت في علاقة…. و مع الأسف أنتي مزرعتيش في ابنك ده….يلا سلام…. اروح قبل ما ارتكب فحد منكو جريمة…..
محمود برجاء: نازلي…لو سمحتي…..
**نظرت إليه نازلي بحزن…. و أردفت قائلة**
نازلي: آسفة يا محمود…لازم اجيب شمس….. و بوعدك هرجع بكره الصبح…..
محمود بإستسلام: تمام…..
**لتتركهم و تذهب….تحت نظرات الغضب من وفاء و مها…و الحزن من محمود و الشك من ممدوح**
********************
**في مطار القاهرة الدولي…نزلت تلك الفاتنة من الطائرة…..و أردفت بحماس…… و سعادة**
شمس: أخيرا.. أخيرا…هشوف ليل و البقية.. بصراحة عايزة اشوف شكل ليل عامل ازاي و هي عروسة…. أكيد بقى تحفة….. يلا….
**حملت حقائبها الخمسة…. و اخرجت هاتفها… فتحته…و اتصلت بوالدتها**
شمس: ماما..فينك… أنا في المطار…..
نازلي: أنا في الطريق يا شمس..نص ساعة و أكون عندك….. استني في المطار….
شمس: تمام…..
**أغلقت الهاتف….و بدات تتمشى قليلاً..حتى اصطدمت بأحد ما…..**
شمس بغضب: أنتا يا بتاع مش بتشوف قدامك….
إياد بصدمة: أنا بتاع؟؟
شمس بغضب: اه…. أنت اعمى و لا ايه ؟
اياد بغضب: احترمي حالك يا بنت… أنتي متعرفيش أنا مين….
شمس بغضب مماثل: وأنت مين؟؟؟
اياد بغضب: أنا.. اياد….
**قطع كلامه قدوم نازلي راكضة….. وهي تقول بغضب**
نازلي: شمسسسسس…..
شمس بخوف: ماما…..
نازلي بغضب: ايه دا الي شفته؟
شمس بغضب: يا ماما..هي الي بدأ….
نازلي بإبتسامة: حقك عليا يا ابني…اعذرها….
اياد باستفزاز: مش مشكلة يا طنط…حصل خير… أصل المواشي في كل مكان….
**غلت الدماء في عروق شمس و أردفت قائلة بغضب**
شمس: نعم يا اخويا….قلت ايه ؟
نازلي: شمسسس…. اخرسييييي….
**صمتت شمس على مضض**
نازلي بإبتسامة: سامحنا يا ابني….
**لم يجبها إياد…وانما أطال النظر إليها…و صاح قائلا بسعادة**
إياد: طنط نازلي….
نازلي باستغراب: أيوه… أنا.. أنت مين يا ابني ؟
اياد بسعادة: أنا اياد…. فاكرة اياد و أيهم….
نازلي باستغراب: هم ولادي… أنتا مين ؟
اياد: أنا اياد الصاوي…. أنا و اخويا ضعنا… وأنتي اخدتينا معك…و قلتي أنك لو جبتي ولاد هتسميهم على اسمائنا….
**تذكرت نازلي…. تلك الحادثة قبل 20 عاما….و أردفت بسعادة**
نازلي: انتا اياد ولا ايهم؟
إياد: أنا إياد….
**احتضنت نازلي اياد و أردفت قائلة**
نازلي: كنت فاكرة أني مش هشوفكو تاني….. يلا معايا…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوعد الأبدي)