رواية الوسيم والخجولة الفصل التاسع 9 بقلم اياد حلمي
رواية الوسيم والخجولة الجزء التاسع
رواية الوسيم والخجولة البارت التاسع
رواية الوسيم والخجولة الحلقة التاسعة
تبقي ياسمين بين اح””ضان وسيم فاقده الوعي.. من صدمتها لي رأيت وسيم امامها… وفي نفس الحظه يخرج ابوها من غرفته بعد ما صلي الضحي لي يصعق عندما يري هذا المشهد وقبل ان يتقدم خطوه وهو في قمه الغض”ب يسمع صوت عدنان ابن اخوه واخوه حسان قادمين من جنوب الصعيد…
عدنان بصدمه:انت مين وازاي ياسمين بين احضان وقعتك سوده…وجذبه من ياقه قميصه…
وسيم ببروده المعتاد يبعده ويحمل ياسمين لي الداخل دون ان ينطق حرف….. يتعصب عدنان…. ويسود وجه وتظلم عينها وهو وابوه حسان….. ام ابوها شاهين لا يعرف ماذا يفعل في هذا الموقف المهين فأخيه حسان وابنه لا يعرفوا التفاهم في مثل تلك الامور الا بلسلا”ح……
يهرول عدنان لي الداخل ويجذب وسيم من يده…
عدنان:انت ازاي تتجرا وتلمس بنت عمي وقعتك سوده…
ملاحظه
عدنان حصل علي الدكتوره في الجراحه العامه من لندن ويجيد التحدث بخمس لغات وايضا يتحدث بلهجه العاميه دون الصعديه هو وابوه لانهم سافرو لي الخارج كثيرا….. وعدنان عمره ٣١سنه…..
هنا بدأ وسيم يفقد اعصابه وجذب يد عدنان بعيد عنه وكاد ان يتحدث فيلحقه شاهين ويقول….
شاهين:فيه ايه يا جماعه حصل خير… ده مش غريب ده خطيب ياسمين واستاذها في الكليه وكان جاي عشان ياخدها لي الكليه…..
عدنان بشك في كلام عمه…
عدنان بسخريه:والله ده من امتي ما اما سبق وطلبتها منك يا عمي فقولتي مش هتتجوز دلوقتي عشان لسه ورها تعليم…..
ينظر شاهين بعتاب لي ياسمين الا فاقت علي صوت الصراخ…..
ياسمين:ايه الموقف الزفت ده بس يارب….. اه يا قلبي ده كان حديثها لي نفسها…..
وسيم في نفسه:ايه الناس المجانين دول هو انا عملت ايه يعني ده جزاتي كنت سبتها تقع ودماغها تنك’سر ….
عدنان:ما ترد يا عمي….
شاهين بتوتر:خلص كل حاجه قسمه ونصيب وبعدين ياسمين عوزه وده المهم….
عدنان بضيق:طيب يا عمي بس خليك فاكر ان ياسمين دي بتاعتي انا…… وتركه وغادر بسرعه…..
حسان:مكنش العشم يا ولد ابوي…انك تفضل الغريب علي ابني…. كده القطيعه استنه يا ولدي……
في قصر العاصي…..
عاصي بنفاذ صبر:عنبر متعصبنيش خليني ادهن لكي المرهم بدل ما الورم بيزيد وبيشو’هك اكتر ما انتي……
تنهار عنبر في البكاء وتصرخ فيه
عنبر:حرام عليك هو انت كل شويه هتسم”م بدني بكلامك الدبشه ده طلقني وريحني وارتاح مني وروح شوف وحده تنفعك انا بكر”هك….
لم يتحمل عاصي كلامها وصريخها فيه واقترب منها وجذ”بها من يدها بقسوه….فتأوهت عنبر والدموع تسيل منها….
عاصي:انتي مفروضه عليه انل معاكي غصب عني يبقي انتي خدامه هنا مشمعش صوتك كفايه سحنتك الا تسد النفس وانا غلطان اني بأخد رايك وبتساهل معاكي تعالي هنا وجذبها اليه بلقوه ونزع عنها ثيابها بجاف وعنبر تصرخ الما وعاصي غير مهتم بالمها وبكها… وقربها منه واصبح خلفها وبدأ في دهن المرهم علي انحاء جسدها المتفرق وبعد هذا البسها من جديد ودهن المرهم علي وجهها وغير علي جرحها……. تبكي عاصي وتنكمش في نفسها وهي تبكي وتخبئ وجهها تحت الغطاء…التي سحبته عليها وظلت تبكي في صمت بكها اثر في قلب عاصي لكنه تجاهل هذا الشعور… وادعي القسوه…. والبرود
عاصي:بصي هنا انتي كلها كم يوم وترجعي تخدمي في القصر من جديد والطفل الا في بطنك ده هينزل خلص الكلام…..ورجعت تاني وقال بمك”ر
عاصي:وعلي فكره انا عوزه انفذ معاكي حقي الشرعي….. من غير ولا كلمه فحضري نفسك بليل انا نازل ….. واياك تخرجي من الجناح ولا تكلمي وسيم…..هيبقي عقابك سواد….. وتركها وخرج واغلق الباب خلفه بغض”ب
تبكي عنبر بقهر:يارب انا عملت ايه عشان اتعاقب كده ده وح”ش ملوش قلب يارب ساعدني ونجيني منه…….
عند وسيم….
وسيم:بس كده انا ذنبي ايه البس في المجنونه دي….
تنظر اليه ياسمين من فوق لي تحت بغيظ وضيق….
ياسمين:هي مين دي يا اخ المجنونه ايه الا حصل هخطبك شهر واسيبك متخفش انا مش همو”ت علي حضرتك…..بس بابا لو عرف باي حرف من الاتفاق ده هوريك الجنان علي اصوله
يبتسم وسيم ببرود:وعلي ايه بس انا مش بتهدد يا حلوه…. تحبي تشوفي…..
ياسمين بتحدي:وريني كده ….هتعمل ايه….
يقترب منها وسيم ويقبلها فجأه فتصعق ياسمين….وتتجمده مكانها فيهمس لها وسيم ساخرا
وسيم:فين الشجاعه دلوقتي بقيتي كتكوت….بلاش تلعبي معاي عشان هتندمي ويلا بقي عشان عنبر عوزاكي…..وقص عليها ما حدث…
تتفزع ياسمين:يا لاهواااي وهي ازيها دلوقتي…..
قبل ان يرد وسيم يدخل شاهين عليهم….
شاهين:يعني انت كده هتتجوز ياسمين…..
وسيم:اه مطره… عشان اصلح الا حصل….؟
شاهين:تمام يبقي كتب الكتاب بعد الامتحانات….
يمر اسبوع والحال صعب بل مرير….وسيم دائم الشجار مع ياسمين وعاصي يسئ معامله عنبر وكل حين يهددها بأنه سوف يأخذ منها حقه الشرعي ويقول لها كلامه المعهود عن شكلها….. حالتها النفسيه اصبحت سيئه ولونها شحب وذبلت من كثرت البكاء….
ووسيم يخفف عنها….. لحد ما في احد الليالي حدث ما غير الاحداث….وجعلها تشتع”ل….
ياسمين كانت بيته عند عنبر بعد ما توسلت لها عنبر…..لان عاصي لا سافر حتي يرفه عن نفسه…. وقتها عدنان كان يخطط لي خطف ياسمين….فتسلل احد رجاله لي القصر وداخل غرفه عنبر كان يعتقد انها ياسمين وخط’فها…. فراه وسيم واشتبك معه ولكن تلاقي وسيم طع”نه في بطنه من ذاك الملثم… ورأته ياسمين
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوسيم والخجولة)