روايات كاملةروايات مجمعةروايات مكتملة

رواية الوريث كاملة مجمعة (جميع فصول الرواية) بقلم داليا السعيد

رواية الوريث كاملة مجمعة (جميع فصول الرواية) بقلم داليا السعيد

الوريث
الوريث

فصول الرواية

الفصل الأول

بنت فقيره اختها تعبانه بمرض القلب لازم لها عمليه علشان متموتش البنت دي اسمها “حور” وهي فعلا حور جميله جدا بتشتغل في مكتبه الصبح وبعد المكتبه في مطعم اهلها متوفيين عايشه هي واختها لوحدهم في عماره بسيطه
…………….
كل حياته شغل شركاته من اكبر شركات العالم
بيكره الستات بيقول عليهم كلهم ابتوع فلوس
عمه الوحيد عاوز يقتله علشان ياخد الاموال والاملاك دي كلها
.*****************.

“المواصفات ”
حور:( البطلة )فتاه في منتصف العقد الثاني من عمرها ذات شعر اسود ناعم كالحرير يصل الي خصرها واعين زرقاء واسعه ورموش كثيفة وبشره بيضاء صافيه كالاطفال وجسم متناسق
………………………………….
جاسر الصياد :(البطل ) شاب في اوائل العقد الثالث من عمره قوي الشخصية جاد في عمله مفتول العضالات ذات جسد رياضي وملامح رجوليه باحته واعين سوداء قاتمه وبشره قمحاويه
………………………………….
سلمى :(أخت حور ) في اوائل العقد الثانى من عمرها ذات شعر بني اللون واعين خضراء قصيرة القامه ونحيفه الجسد من يراها يعتقدها طفله
……………………………………..
ادهم : صديق “جاسر ” منذ الطفوله ويدير اعمال “جاسر” في شركاته طويل القامه مفتول العضلات ذو أعين رمادي وشعر اسود ومرح جدا عكس “جاسر”
………………………………………
مراد الصياد :”عم جاسر ” شخصيه انانيه جشع يحب المال وكل ما يهمه هو الحصول علي اموال ابن اخيه “جاسر”ويتاجر في الاثار والمخدرات
……………………………………….
امجد الصياد :” ابن مراد الصياد ” مثل ابيه في كل شئ يكره “جاسر “

…..*****…..*****…..*****…..*****…..*****

البارت الاول :

في شقه صغيره في عماره في مكان بسيط تستيقط بطلتنا من النوم علي اشعه الشمس تفتح عيونها بلون البحر تقوم من علي السرير وتدخل المرحاض وتتوضي وتصلي وتلبس هدومها وتطلع من الغرفه الي غرفه اخر ودي فيها اخت البطله “سلمي”
حور /سلمي حبيبتي اصحي ياله
سلمي /اممممم حبه بس يا حور
حور/اصحي بقه يلا وصلي لما اجهز الفطار
سلمي /حاضر
………………………………………………………..
في مكان اخر داخل قصر اقل ما يقال عنه انه من افخم القصور في العالم وفي غرفه داخل هذا القصر من افخم الغرف نجد بطلنا نائم عاري الصدر ويستيقظ علي رنين هاتفه
جاسر / ايوه
……/اصحي يلا يا جاسر فيه اجتماع الساعه 9
جاسر /تمام يا ادهم
ادهم /متتأخرش
جاسر قفل السكه في وشه
ادهم /ايه ده ده قبل السكه في وشي
………………………………………….
حور /ياله يا سلمى الفطار
سلمي / حاضر
تخرج سلمي من الغرفه ويجلسون في الصاله لتناول الطعام
بعد انتهاء الطعام
سلمي / روحي انتي يا ” حور” الشغل وانا هشيل الفطار
حور/ لا علشان متتعبيش انا هروح المكتبه وهطلع علي المطعم والغدا عندك في التلاجه هطلعي وتاكلي وتاخدي الدواء ابتاعك يا حبيبتى ماشي
سلمى /حاضر بس انتى بتتعبي اوي في الشغل من المكتبه للمطعم
حور /ولا تعب ولا حاجه انتي اهم مني لازم اجمع الفلوس علشان العمليه ابتاعتك انا مليش غيرك يا بت
تبدأ سلمي في البكاء /انا بحبك اوي ربنا يخليكي ليا
حور /تؤ تؤ العيون الحلوه ده متنفعش تعيط
وتحضن حور سلمي
حور / كده هتأخريني علي الشغل يلا خلي بالك من نفسك ولو احتاجتي اي حاجه رنى عليا باي
……………………………………………………
يخرج جاسر من المرحاض الي غرفه الملابس
ويخرج وهو لابس بدله من اللون الاسود ويلبس ساعه ويرش البرفن ويلبس الشوز ويتجه الي خارج القصر
ويذهب الي سيارته وورائه الحراسه الخاصه به
…………………………………………………
يذهب جاسر الي الشركه والكل يقف خوف منه
في مكتب جاسر
جاسر للسكرتيره / ابعتيلي ادهم
السكرتيره/ تمام يا فندم
وبعد دقيقه يوصل ادهم الي مكتب جاسر
جاسر/ مش تخبط يا حيوان
ادهم / هو انا عمري خبط عليك وانا داخل ليك قبل كده
جاسر /لا
ادهم /خلاص يا برنس
جاسر / برنس فيه واحد زيك كده يقول برنس
ادهم / انا ههههههه
جاسر / بارد روح ياله جهز للاجتماع
ادهم / تمام
……………….
وبعد انتهاء الاجتماع
ادهم / جاسر تعالي تروح مطعم نشرب قهوه
جاسر / تمام يلا
……………………………………………………
حور /كده تمام يا عم ابراهيم الكتب لكلها اترصت اروح انا المطعم بقه عاوز حاجه مني قبل اما امشي
عم ابراهيم / لا يا بنتي خلي بالك من نفسك
حور / سلام
…………………………………………
توصل حور المطعم وعلي وجهها الإرهاق وفي داخل المطبخ
مريم زميله حور في المطعم / مالك يا حور شكلك تعبان
حور / لا انا تمام المشوار بس من المكتبه للمطعم طويل
مريم / طب يلا بسرعه غيري والبسي الزي علشان المدير ميزعقش
حور / تمام خمسه وجايه
……………………………
جاسر وادهم علي تربيزه داخل نفس المطعم
ادهم / هه تشرب ايه
جاسر / قهوه ساده
النادل وصل عند التربيزه
النادل / أوامرك يا فندم
ادهم /٢قهوه ساده
النادل /اي أوامر تانيه
ادهم / لا
ويذهب النادل
…………………………………….
اما عند حور
مصطفي النادل / حور خدي الاتنين القهوه علي تربيزه 4 وخلي بالك ده جاسر بيه الصياد صاحب مجموعات المطاعم دي اي غلطه فيها عمرك تمام ويتركها ويذهب
حور لمريم / مين جاسر ده وليه مصطفي خايف كده
مريم / جاسر بيه ده من اغني رجال الأعمال فيه العالم كله يا ختي روحي بسرعه يلا احنا لسه هنتكلم
حور / حاضر
مريم / حور خلي بالك
حور / هو انا اول مره أقدم حاجه اوعي بقه علشان اخلص
وتذهب في اتجاه تربيزه جاسر
………………………………..
ادهم / هتعمل ايه يا جاسر في عمك مراد وابنه ده
ملامح وجه جاسر تتغير ويظهر عليها الغضب
جاسر / متقلش عمي ده مش عمي الي عاوز يقتلني علشان يورثني بس انا مش هسيبه
ادهم / هتعمل ايه يا جاسر
جاسر بغموض / لازم يبقي عندي وريث
ادهم بدهشة/ بتقول ايه وريث ازاي
جاسر بهدوء / اخلف الوريث وبعد كده اتصرف في مراد الصياد ده بنفسي بس بعد مشوف الصدمه علي وشه وهو وابنه
ادهم / انا مش فاهم حاجه خالص
جاسر / طب كويس انت من امتا بتفهم ايه بقوله انا مش عارف انا سيبك معايه ليه
ادهم / هذا هو الحب يا ساده هههههههههه
جاسر / اخرس
ادهم / حاضر
…………………………..

يتبع…

الفصل الثاني

تصل حور عند جاسر بالقهوه وهي ماشيه القهوه هتقع علي جاسر
جاسر بغضب /ايه الغباء ده
حور بتوتر /غصب عني انا اسفه يافندم
جاسر بعصبيه /اعمل ايه بأسفك ده دلوقتى
ادهم يحاول يهدي الموقف /خلاص يا جاسر حصل خير
جاسر وعنيه بطلع شرار / تعرف تخليك في حالك دلوقتى
حور /يا فندم مره تانيه اسفه ممكن جاكت البدله حضرتك هنضفهالك وخمس دقائق هتبقه عندك
جاسر / جاكت البدله ايه انتي كمان انتي غبيه توقعي القهوه فوقي وتقولي اسفه
حور / اعمل ايه لحضرتك قلت اسفه هو فيه حاجه تانيه اعملها يعني وانا مش غبيه اتكلم كويس لو سمحت
ادهم في نفسه /العب اصل هي كملت
جاسر بدهشه /نعم انتي قلتي ايه
حور /الي سمعته
جاسر بغموض /صدقيني مكنتش احب اعمل فيكى الي هعمله
ويترك المكان ويرحل
ادهم يوجه كلامه لحور /كان لازم يعني تردي البسي بقه
حور بخوف / هو هيعمل ايه
ادهم /ربنا معاكي يا بنتي واللهي يا خساره الحلاوه دي
ويرحل ادهم للحاق بجاسر
حور في نفسها / هيعمل ايه يعنى هه لا لا انا خايفه ليه كده
……………………………….
ادهم بهدوء مستفز وضحك /يا جاسر اهدي مش كده يعنى هي اه اول واحده ترد عليك وقلنا ماشي وتعمل كل ده فيك في مطعمك وقلنا ماشي لا وكمان قدام كل الموظفين وقلنا ماشي لكن تعصب نفسك كده لا والف لا صحتك يا حبيبي
جاسر بذهول وغضب من كلام ادهم /ادهم إمشي من قدامي دلوقتى اصل مفيش دكتور هيعرف يعالجك
ادهم ببرود / لا ومعجبيني اوديهم فين بس
جاسر بعصبيه / اااامشييييييي
ويخرج ادهم جري من امام جاسر
جاسر يعمل مكالمة / الو كل المعلومات عن البت دي تكون عندي بليل فهمت
………………………………….
اما عند حور في مكتب المدير / يا فندم انا معملتش حاجه غلط
المدير / معملتيش حاجه غلط كل ده ومفيش حاجه غلط ادعي لربنا ان يسيبك في حالك

يتبع….

الفصل الثالث

وفي الليل في مكتب جاسر
الحارس /اتفضل يا فندم دي كل المعلومات
جاسر / تمام روح انت
ويقوم جاسر بفتح الملف/ههههههه جميل جدا حظك بقه يا حور جيتى في الوقت المناسب
…………………………….
اما في حديقه القصر يجلس ادهم وهو يحاكي ذاته مثل مجنون عفوا انه كذلك
ادهم /عاااايم ف بحر الغدر شط النداله مليان بقلوب مليها الشر والبر ماله امااان انا مش عارف ليه انا حاسس اني لاقيط الا م حد اطمن عليا آاااه حسره عليا
جاسر وهو يجلس بجانبه / انت لسه هنا
ادهم / يعني امشي ولا اعمل ايه علشان ترتاح
جاسر/ بنى آدم تافه قوم نام ياله علشان الشغل مترواحش نام هنا
ادهم بصوت ستات ودلع / خايف عليا يا جسورتى
نظر له جاسر شرزا / اطلع نام يا حيوان يا خساره الرجاله
خرج ادهم سريعا وهو يكتم ضحكاته
وبقي جاسر يفكر في حور
……………………………..
اما في مكان اخر
عم “جاسر “مراد بخوف / جاسر عرف ان احنا عاوزين نتخلص منه هنعمل ايه
امجد ابنه / اكيد جاسر مش هيعدي الموضوع ده بس ممكن يعمل فينا ايه
مراد بتوتر / لا جاسر يعمل كتير وابسط حاجه رصاصتين ويخلص مننا
امجد / ايه الي يخلي جاسر ساكت علينا بعد اما عرف ان احنا عاوزين نتخلص منه
مراد / مش عارف بس جاسر مش سهل المهم البضاعه ابتاعت المخدرات عليها حراسه كويسه في المخزن دي بملايين
امجد / عليها حراسه ومأمنين المكان متقلقش
………………………….
في صباح يوم جديد في منزل “حور ”
حور / متنسيش تاخدي علاجك يا سلمى
سلمى/ حاضر يا حور خلي بالك من نفسك
حور/ يلا سلام انا راحه المكتبه
………………………………..
دخلت حور المكتبه
حور بهدوء / صباح الخير يا عم ابراهيم
ابراهيم بتوتر /ص صباح ااالخير
حور / مالك يا عم ابراهيم شكلك متغير
ابراهيم باندفاع / بصى يا بنتي انا عندي عيال عاوز اربيهم ف مش هقدر اخليكى تشتغلي هنا
حور بغير فهم / مش فاهمه حاجه انا عملت ايه
ابراهيم / الظاهر كده ان انتى متوصي عليكى من حد كبير وانا مش عاوز مشاكل ف شوفي شغلانه تانيه
حور /ليه
ابراهيم / بصراحه فيه ناس جت هنا وهددتتني امشيكى من هنا وانا مقدرش عليكم انا اسف يا بنتى
حور بدموع / طب مين دول وعاوزين منى ايه
ابراهيم / مش عارف بس باين عليكم انهم ناس اغنيه اوي
خرجت “حور” وذهبت الي المنزل
……………………..
………/كله تمام يا باشا هي خرجت دلوقتى وراحت علي بيتها
جاسر / هه تمام خلي عنيك عليها كويس وقفل التليفون
جاسر في نفسه / انتي لسه شوفتى جاحه يا حور
……………………..
اما في منزل” حور ”
سلمي / انتي جيتى بدري ليه انتي لسه نازله دلوقتى
حور / مفيش يا سلمى المكتبه فاقله النهاره بس انا هخش استريح في الاوضه شويه علي معاد المطعم
……………..
في غرفه حور تبكي / مين ده وعاوز مني ايه انا عمري م عملت في حد جاحه اعمل ايه بس يا ربي لازم الاقي شغل غير ده علشان المصاريف وعلاج سلمى

يتبع….

الفصل الرابع

حور/ سلمى انا راحة المطعم
سلمى / تمام متتأخريش هستناكى
حور / تمام يا حبيبتي
…………..
ذهبت حور الي المطعم
حور / ازيك يا مريم ثانيه واحده بس هلبس الزي وجايه علي طول
مريم / لا روحي للمدير عايزك في مكتبه
حور بدهشه / ليه فيه حاجه انا جايه في المعاد
مريم / مش عارفه بس شكله فيه حاجه
حور بتوتر / ربنا يستر انا راحه
……………………….
في مكتب المدير
حور بغضب / يعني ايه حضرتك
المدير / زي مسمعتي انتي مرفوده
حور بعصبيه / وانا عملت ايه علشان اترفد
المدير ببرود / اتكلمى كويس بس الظاهر مش فاكره عملتى ايه في “جاسر” باشا
“فلاش باك “.
تصل حور عند جاسر بالقهوه وهي ماشيه القهوه هتقع علي جاسر
جاسر بغضب /ايه الغباء ده
حور بتوتر /غصب عني انا اسفه يافندم
جاسر بعصبيه /اعمل ايه بأسفك ده دلوقتى
ادهم يحاول يهدي الموقف /خلاص يا جاسر حصل خير
جاسر وعنيه بطلع شرار / تعرف تخليك في حالك دلوقتى
حور /يا فندم مره تانيه اسفه ممكن جاكت البدله حضرتك هنضفهالك وخمس دقائق هتبقه عندك
جاسر / جاكت البدله ايه انتي كمان انتي غبيه توقعي القهوه فوقي وتقولي اسفه
حور / اعمل ايه لحضرتك قلت اسفه هو فيه حاجه تانيه اعملها يعني وانا مش غبيه اتكلم كويس لو سمحت
ادهم في نفسه /العب اصل هي كملت
جاسر بدهشه /نعم انتي قلتي ايه
حور /الي سمعته
جاسر بغموض /صدقيني مكنتش احب اعمل فيكى الي هعمله
ويترك المكان ويرحل
ادهم يوجه كلامه لحور /كان لازم يعني تردي البسي بقه
حور بخوف / هو هيعمل ايه
ادهم /ربنا معاكي يا بنتي واللهي يا خساره الحلاوه دي
ويرحل ادهم للحاق بجاسر
اما عند حور في مكتب المدير / يا فندم انا معملتش حاجه غلط
المدير / معملتيش حاجه غلط كل ده ومفيش حاجه غلط ادعي لربنا ان يسيبك في حالك
“باك”.
وفجأة يفتح باب المكتب ويدخل منه جاسر
حور بدهشه / انت
تركها جاسر متحركا بخطوات متمهلة متجها للمكتب فقام المدير علي الفور فجلس “جاسر “علي المقعد
جاسر للمدير ببرود /اخرج براا
اما عن حور فهي في حاله متعجبه عما يدور حولها منذ ان قابلت هذا “الجاسر” ونبضاتها التى تتخبط خوفا من صمته
ليردف بجديه/ اسمعي يا حور بإختصار كده انتي دلوقتي معندكيش شغل هعمل معاكي اتفاق ولو رفضتى مش هلاقي شغل ولا هنا ولا في اي مكان تاني وانتي عارفه اختك محتاجه عمليه وانتي مش معاكى فلوس تعملي ليها العمليه تخيلي كده بقه من غير شغل خالص هتعملي ايه في علاجها والمصاريف والخ….
كأن دلو ماء انسكب فوق رأس حور من معرفته بأمر اختها /اانتت عارف
قاطعها ليشير بسبابته نحوها بعصبيه / انا لما اتكلم تبقي تسمعي
جاسر بهدوء / زي ما قولتلك هعمل معاكى اتفاق عمليه اختك انا المسؤول عنها وهيبقه ليكي حساب في البنك تقعدي عمرك تصرفي فيه مش هيخلص وشقه في افخم مكان
حور بإستغراب / كل ده ليه
جاسر بهدوء / انا عاوز وريث

يتبع….

الفصل الخامس

جاسر بهدوء / انا عاوز وريث
حور بعدم استيعاب / نعم وريث ايه انا مش فاهمه
جاسر / بإختصار هتجوزك وعاوز اجيب الوريث الي هيورث كل املاكي وهتعملي تنازل عن البيبي بعدها هطلقك وتاخدي الفلوس
حور بدهشه وعدم استيعاب / ايه انت اتجننت ازاي عاوز تعمل كده انت واحد قليل الذوق
جاسر وهو يخبط ايده علي المكتب/ اخرسي ان سمعت صوتك مش هتعرفي ايه الي هيحصلك
ابتلعت حور ريقها من الخوف / انا عمري مهعمل الي انت بتقول عليه ده انت الظاهر عليك مجنون
جاسر / صدقينى انتي الي هتقولي موافقة وتتمني اقولك ماشي
حور/بتحلم
جاسر / اطلعي براا
…………………..
خرجت حور والدموع في عينها وتندب حظها وخرجت من المطعم
وصلت حور الي شقتها ثم دخلت اتسعت عيناها من هذا المنظر
حور/ س سلمي ي ي
…….ٌ……………………………ٌ..
خرج “جاسر”من المطعم وركب سيارته وورائه الحراسه الخاصة به الي مقر شركته
في مكتب جاسر يدخل ادهم
ادهم / اول مره تتأخر علي الشركه حاجه غريبه
جاسر ببرود /كنت في المطعم
ادهم / بتعمل ايه انت مش بتروح هناك يعني كتير فيه حاجه
“حكي له جاسر ما حدث معه وما قاله لحور ”
ادهم بعصبيه / ايه الي بتعمله ده للدرجه دي معتش عندك قلب
جاسر بغضب / ادهم اتكلم كويس يا تخرج بره
ادهم / بتعمل كده ليه علشان اول واحده تقف قصادك قلت تعمل فيها كده تنتقم منها بجواز غصب وتاخد ابنها الي هتخلفه
جاسر ببرود / روح علي مكتبك يا ادهم
خرج ادهم سريعا ليكي لا يشتبك معه
بينما القي جاسر جسده علي اريكه المكتب بإهمال وهو يتمتم / اووووووف هلقيها من ادهم ولا من الهانم حور هتيجي برجليها لعندي
…………………………………
حور / س سلمي ي ي
نظرت حور وجدت اختها سلمى واقعه علي الارض
حور بدموع/ سلمي فوقي علشان خاطري متسبنيش ونبي انا مليش غيرك سلمى حبيبتى
اتصلت حور على الاسعاف وذهبت الي المشفي
حور لموظفه الاستقبال / لو سمحتي دكتور بسرعة
موظفة الاستقبال / تمام اسم حضرتك والمريضه لو سمحتى
حور بدموع / اسمي حور والمريضه اسمها سلمى بسرعة
الموظفة ظهر على ملامحها التوتر / آآمفيش غرف فاضيه يافندم
حور بعصبيه / ازاي يعنى مفيش دي مستشفي دي ولا ايه اختي بتموت اخلصي
فجأه التليفون رن ابتاع الاستقبال
الموظفة / تمام يا فندم
الموظفة لحور تليفون علشانك اتفضلي
حور باستغراب / علشاني
الموظفة / ايوه اتفضلي
حور بتوتر / الو
………../ ممكن اختك تعمل العمليه دلوقتى حالا القرار في ايدك يا مفيش مستشفي هتقبلها
حور بدهشه / انت
جاسر ببرود / ايوه ها قلتى ايه انا مش فاضي ليكى
حور بدموع / كفايه بقه ارحمنى اختي مالها خلي المستشفي تقبلها
جاسر / حياة اختك بين ايدك قرري الوقت مش في صالحك
حور بدموع وسرعه / موافقة موافقة

يتبع….

الفصل السادس

حور بدموع وسرعه / موافقة موافقة
جاسر بإبتسامه / ههههه مش قولتلك هتقولي موافقة
حور بدموع / اختي بتموت ارجوك خليهم يدخلوها
جاسر بهدوء /ادي التليفون للموظفه الي قدامك
الموظفة / تحت امرك يا فندم
جاسر / دخليهم
……………….
حور واقفه امام غرفه العمليات
جاسر / يلا
حور بدموع ودهشة / نعم يلا ايه وايه الي جابك هنا
جاسر/ مبحبش اعيد كلامي مرتين
مسك جاسر معصم حور الي خارج المشفي
حور بترجي / انت واخدني علي فين لو سمحت كفايه بقه مقدرش اسيب اختي في العمليات
ثم اكملت بغضب / انت ايه معندكش قلب حرام عليك
التهبت عين جاسر بقوه وخرجت نبرته مرعبه / اياكي تتكلمي كده تاني حسابنا لسه مخلصش
ثم دفعها داخل السيارة بقوه وركب بجانبها
جاسر الي السائق / اطلع
بعد قليل من الوقت وقفت السيارة امام مكتب مأذون
جاسر لحور / يلا
حور بهدوء / قبل ما اخرج معاك للمأذون عاوزه بعد كتب الكتاب ارجع تاني المستشفي لسلمى
جاسر / محدش يقدر يأمر غيري انا فأنا هعتبر ان ده طلب عروسه وانا مش عاوز حاجه تزعلك ولا ايه
قال اخر كلمه بغمزه
حور بخوف /تمام
وبعد فتره تم كتب الكتاب
جاسر / امضي علي الورقه دي
حور بإستغراب / ورقه ايه احنا كتبنا الكتاب خلاص
جاسر ببرود /ده تنازل عن البيبي الي هيجي ان شاء الله ولا نسيتى الاتفاق انا عاوز وريث فهمتي
حور بدموع /لا بجد كده كتير مش هقدر
جاسر بهدوء مستفز / يلا بس علشان الوقت وتشوفي اختك ده انتي حتى سيباها لوحدها ولا عاوزه حد يعمل فيها حاجة
قال جملته بتهديد
حور بدموع وقهر / لا
جاسر بغضب عارم / هو ايه الي لا هو انا متجوزك علشان جمال عيونك انا متجوزك علشان البيبي خلصي يلا يا مش هتشوفي اختك
حور بخوف ودموع / ح حاضررر
جاسر بهدوء /تمام كده تعجبينى كان لازم يعني اعلي صوتى
حور / انت مش طبيعي ابدا
جاسر / انجزي
وبعد فتره من الزمن
وصلت سياره جاسر امام المشفي
لينزل جاسر من السياره وينزل حور من السياره جاذبا اياها من ذراعيها لتصرخ حور بألم من قبضته الحديديه اخذت تبكي بحرقه واصابعه تكاد تخترق لحمها لتتحول الانظار نحو الفتاه ذات الجمال الملائكي
جاذبا اياها جاسر وسط مجادلاتها للافلات من قبضته
حور بدموع ووجع/ ايدي انت ايه مش بتحس ابعد عني
جاسر بعيون تتحول الي اللون الاحمر لشده غضبه / لا كده كتير قولتلك حسابنا لسه مخلصش
لم تتحمل حور الاهانه اكتر من ذلك ورفعت يدها لتصفعه وهي تحمل ما بقلبها من الآلم والاوجاع
وقبل ان تهوى الصفعه علي وجهه جذبها بقوه من خصلات شعرها الحريري لتصرخ هي من الالم والخوف
جاسر وامتلكه الغضب / محدش فكر يعمل الي حاولتى تعمليه ده
جاذبا اياها الي غرفه فارغه في المشفي
شهقت بعنف من زجه المفاجئ لها بجسده نحو الحائط حتى التصقت بالحائط خلفها ارتجف جسدها رغما عنها
جاسر بحده / الي هعمله ده صفر من الي هيحصل فيكي
ثم رفع وجهها نحوه بعنف ونظر لشفتيها برغبه ولثمها بعنف ظل يقبل بشده وقسوه ولا يبالي بشهقاتها ودموعها الي ان شعر بطعم الدماء ودموعها تركها بعنف
جاسر / دي مش حاجه من الي هعمله فيكي وفري دموعك لبعدين اخرجي يلا شوفي اختك يلا قال كلمته الاخيره بأمر
وقفت حور امام غرفه العمليات بدموع ووجع وقهر وخرج جاسر من الغرفه ووقف بجانبها تحت نظراته لها
وبعد فتره خرج الدكتور من غرفة العمليات
جريت عليه حور بدموع / طمنى يا دكتور اختي كويسه صح
الدكتور /………………
حور بانهيار / لا لا مستحيل

يتبع…

الفصل السابع

وبعد فتره خرج الدكتور من غرفة العمليات
جريت عليه حور بدموع / طمني يا دكتور اختي بقت كويسه صح
الدكتور باسف / العمليه نجحت بس المريضه دخلت في غيبوبة
حور بانهيار /لا لا مستحيل هتفوف امتا
الدكتور / اسبوع شهر او سنه العلم لله
جاسر متدخلا في الحوار / محتاجه تسافر بره
الدكتور / هنا او برا كلها واحد حضرتك العمليه نجحت بس الغيبوبة ان شاء الله تفوق منها وهنتابع هنا واي تطورات هنبلغ حضرتك بعد إزنك
جاسر لحور / يلا يا حور
حور بانهيار /لا مش همشي الي لما سلمي تفوق
جاسر بنفاذ صبر / هتعملي ايه يعني اخلصي وهخليكي تيجي تشوفيها
حور بدموع علي وشك النزول / بجد
جاسر وقد رق قلبه لدموعها وضعفها / بجد
بعد قليل من الوقت وصلت سياره جاسر الي القصر لتنزل حور من السياره لتنبهر بهذا القصر
داخل القصر
جاسر للخادمه / طلعي الهانم للاوضه ابتاعتها
الخادمة لحور /اتفضلي يا هانم
تصعد حور مع الخادمه الي غرفتها فتنظر حور الي الغرفه وتنبهر بجمال هذه الغرفه
الخادمة / دي اوضه حضرتك
حور بهدوء/ تمام
……………….
بعد خروج الخادمه تجلس حور علي السرير وتبكى / انا بحصل معايا ايه كل ده في يوم واحد كتير عليا اوي انا حاسه اني بموت يااااارب وتبكى وشهقتها تعلو
يدخل عليها جاسر الغرفه بدون طرق علي الباب
تقف حور تجفف دموعها وتقول بانزعاج / مش المفروض تخبط علي الباب الاول
يقترب منها جاسر / المفروض ان ده قصري ودي اوضه في قصري وداخل علي مراتي
شردت حور في كلمة مراتي
جاسر بصوت مرتفع/ حور حور حوووور
حور بخضه / ن ن نعم
جاسر بهدوء /مالك
حور بدموع وسرعه / انت عاوز مني ايه بجد انا تعبت لو بتنتقم مني من الي حصل في المطعم ف انا اسفه ثم اكملت بانهيار /انا انا خايفه ثم بكت بقوه
جاسر بشفقه علي حالها /متخفيش مش هعمل فيكي حاجه طول ما انتي بتسمعي الكلام انا مسافر اسبوع والاسبوع ده هسيبك تهدي فيه براحتك بس مفيش خروج من القصر

يتبع…

الفصل الثامن

جاسر/انا مسافر اسبوع والاسبوع ده هسيبك تهدي فيه براحتك بس مفيش خروج من القصر
حور / بس انت قولت هتخلينى تشوف سلمى في المستشفى
جاسر/ لما ابقي موجود غير كده لا مش هتخرجي بره القصر طول م انا مش هنا
حور / طب انا مش عاوزه يحصل بينا حاجه لو سمحت مش هقدر
جاسر بسخريه / مش عاوزه يحصل بينا حاجه طب انا هجيب البيبي ازاي
ثم اردف بجديه / هو اسبوع تكونى جاهزه علشان مش هستنا اكتر من كده واكمل بتزكير / آه لو عوزتي حاجه الخدم تحت ومتطلعيش بره في الجنينه الي لما يكون لبسك كويس وواسع وشعرك ده تلميه مش عاوز اشوفه مفرود بره الاوضه ابتاعتك فاهمه
ويخرج من الغرفه ويترك حور في حاله استغراب وخوف من كلامه
……………….
يدخل جاسر غرفته التى بجانب غرفه حور يتجه الي المرحاض وبعد فتره يخرج وعلي خصره منشفه وعلي رقبته منشفه آخرى ويتجه الي غرفه الملابس وبعد فتره يخرج من غرفته في كامل اناقته وينزل الي الاسفل ثم الي سيارته
جاسر “لرئيس الحرس الخاص به” / هنتحرك من هنا للشركه وتجهز طياره خاصه علشان هسافر اسبوع عاوز الحرس يأمنوا القصر كويس لو حصل حاجه في غيابى موتكم كلكم علي ايدي مفهوم
رئيس الحرس بخوف / م مفهوم يا فندم اتفضل
ويفتح له باب السياره
……………………
وبعد فتره داخل الشركه خارج مكتب جاسر
ادهم للسكرتيره / جاسر موجود
السكرتيرة / ايوه يا فندم لسه واصل
يتركها ادهم ويدخل الي مكتب جاسر
جاسر وهو ينظر الي الورق امامه/ مفيش فايده فيك يابنى فيه باب تخبط عليه
ادهم وهو يجلس / قلت انا مش بخبط
جاسر بهدوء وتنهيده / جيت تاني يعنى مش كنت زعلان
ادهم بصوت مرتفع / مهو انت غلطان بس مش عارف اسيبك انت اخويا احنا صحاب من صغرنا هسيبك وامشي دلوقتى مستحيل
جاسر بإبتسامه /بعيدا عن صوتك العالي ده بس انت اخويا وصاحبي الي عمري انا مسيبه
ثم اردف بجديه / المهم انا مسافر اسبوع فرنسا علشان الشركه الي هناك خد بالك من الشركه هنا وفي المستشفي ابتاعتي الغرفه رقم(……….)فيه بنت هناك في غيبوبة حط عليها حراسه وخلي بالك منها
ادهم بمكر / هي دي اخت حور
جاسر بغضب /اسمها مدام حور مش حور تمام
ادهم بإبتسامه مسليه/ وده من امتا ولا الهوا رماك
جاسر بشيء من التوتر / اخرس يا ادهم مفهوم الي قلته
ادهم / تمام
جاسر ببرود / عاوز مخرن مراد الصياد الي في(………) يبقه علي الارض ده الي فيه المخدرات وبكده تبقه ضربه تمام له
ادهم بزهول / عرف مكان المخرن منين يا كبير
جاسر بنظره ثاقبه باتجاه ادهم / وهو ده صعب علي جاسر الصياد
ادهم بضحك/ لا شئ مش جديد المهم تمام اعتبره حصل
جاسر بهدوء وهو يقوم من المكتب / تمام كده انا مسافر دلوقتى خلي بالك
وخرج جاسر وبقي ادهم يحدث نفسه / كان نفسي اسؤله هيعمل ايه مع حور غبي اووي الواد ده حد يبقه معاه الملاك ده ويزعله بس قالها بنبره مضحكه ثم اردف بخوف / وهو انا كنت عاوز اسؤله ده انا شكلي اتجننت خالص انا مش عاوز اموت دلوق قاطعه كلامه الشيق بالنسبه له دلوف السكرتيرة عليه / فيه حاجه يا فندم يتكلم نفسك ليه
ادهم باستعجال / انتي مالك اوعي بقه معطلاني عن شغلى
وخرج الي مكتبه
السكرتيرة بتعجب / هو اتجننت ولا ايه لا لا هو كده علي طول 🤔
“وبعد مرور اسبوع “.
يخرج جاسر من المطار الي سيارته وخلفه الحراسه
جاسر للسائق/ اطلع علي الشركه
في مكتب جاسر بعد موصل الي الشركه
جاسر / عملت ايه يا ادهم
ادهم بجديه / كله تمام المخزن ابتاع مراد الصياد بقه كوم تراب اما في المستشفى كله تمام في حرس قدام الغرفه والشركه ماشيه كويس وكسبنا الصفقه الاخيره
جاسر باطمئنان وهدوء / تمام انا في القصر لو فيه حاجه كلمنى سلام
………………………….
في القصر جاسر للخادمه / مدام حور فين
الخادمه / في اوضتها يا فندم
جاسر / حصل ايه في غيابي
الخادمه / مدام حور مش بتخرج من غرفتها الي علي معاد الطعام يا فندم ومخرجتش بره القصر ولا الجنينه
اومئ لها جاسر بهدوء / تمام اتفضلي انتي
الخادمه بطاعه / بعد إزنك
………………….
بينما يذهب جاسر الي غرفه حور يدخل جاسر الغرفه ويقف يتأملها وهي في شرود امام المرآه تصفف شعرها الاسود الحريري
تنتبه له حور / اانت جيت
جاسر بهدوء عكس ما بداخله / مش عاوزاني اجي ولا ايه
حور بخوف تحاول الا يظهر له / ل لا م مش قصدي
وتفتكر حور كلامه معها قبل سفره
“فلاش باك “.
حور / طب انا مش عاوزه يحصل بينا حاجه لو سمحت مش هقدر
جاسر بسخريه / مش عاوزه يحصل بينا حاجه طب انا هجيب البيبي ازاي
ثم اردف بجديه / هو اسبوع تكونى جاهزه علشان مش هستنا اكتر من كده
“باك”.
جاسر / اظن اني اديتك اسبوع تهدي فيه ودلوقتى خلاص
ثم يقترب منها وهي ترجع الي الوراء بخوف

يتبع….

الفصل التاسع

جاسر / اظن اني اديتك اسبوع تهدي فيه ودلوقتى خلاص
ثم يقترب منها وهي ترجع الي الوراء بخوف الي ان قبض “جاسر”علي معصمها وشدها لحضنه اخذت هي تعافر معه لكي يتركها
حور وهي تبكى / لا لا يا جاسر متعملش كده
جاسر بنفاذ صبر وهو يلقيها علي الفراش / ده اتفاق والي بعمله ده حقي يا مدام والاهم انتي هنا علشان البيبي فهمتى
قال كلامه وهو غاضب نظر لها وجدها تبكي بعنف وخوف
جاسر وهو يحاول ان يهدء / اوعدك اول ما تبقي حامل مش هقربلك
شعرت به يدفن وجهه بين رقبتها وخصلات شعرها الحريري توترت واخذت تبكى بعنف وزع قبلاته علي رقبتها حتي وصل الي شفتيها قبلها ببطء ليطمنها ،شعرت بيده تعبث علي جسدها بحريه
اخذت تبكي واستسلمت لمصيرها المحتوم.
…………………………..
في مكان اخر
مراد الصياد بعد استعاب / إزاي ده يحصل وفين الحراس الي كانوا واقفين علي المخزن
امجد الصياد / مش عارف كل حاجه تمام
مراد بغضب / وانت كنت فين يا استاذ مش انا قولتلك تخلي بالك وتأمن المكان كويس
امجد بتوتر / اااه كنت موجود هكون فين يعني
مراد بسخريه /اكيد كنت مع الستات بتوعك مش عارف هتفلح امتا
امجد بغضب / انا حاسس ان “جاسر”الي عملها لما عرف ان احنا عاوزين نتخلص منه
مراد بخوف ظاهر عليه / معقول جاسر ليه لا محدش يقدر الي هو
امجد بشر وخبث / انا بقه الي هخلص عليه
………………..
زاد صوت شهقاتها فقام جلس بجانبها
جاسر بهدوء / ده كان هيحصل دلوقتي ولا بعدين ولما تبقي حامل مش هاجي جمبك
ازداد هبوط دموعها وبداخلها تريد ان تصرخ به
( كيف تتكلم بهذا الهدوء لا تعلم كميه الوجع والقهر الذي اشعر به)
لكنها لا تستطيع من الالم الذي يفتك بها فتآوهت ،علم “جاسر” انها تشعر بالالم فقام بحملها حاولت دفعه لابتعاد وهي تنظر له بخوف ودموع
جاسر / متخافيش يا حور انا هوديكى الحمام
حور بصوت متقطع / ب ب بكررههك ( بكرهك )
نظر “جاسر ” لها بوجع واسف ولكنه اخفاها سريعا
واتجه بها الي المرحاض وهو يقول / وانا مطلبتش منك تحبيني
…………………
تتساقط المياه فوق جسدها لتختلط بدموعها وهي تقوم بمسح جسدها بعنف وبكاء بعد الانتهاء ارتدت الملابس المعلقة التى اتي بها اليها وخرجت

وجدت “جاسر “جالسا علي الاريكه في الغرفه بعد ان ذهب الي مرحاض غرفته وابدل ثيابه

وجدها جاسر تخرج من المرحاض وعلي وجهها علامات الخوف
جاسر بحنو / تعالي يا حور عاوز اتكلم معاكى
استغربت من نبرة الحنان في صوته وتقدمت منه بخوف وتوتر / ن ن نعمم
اجلسها بجانبه / حور انا فعلا مكنتش حابب اعمل فيكي كده بس كان هيحصل انتي مراتي
حور بضعف / مراتك بالغصب
جاسر بغضب حاول ان يجعل صوته طبيعيا / لا يا حور انتي قلتي موافقه انا عملت كل ده علشان البيبي ومكنتش مستعد اتراجع ابدا انا بس فعلا شيلت فكره الانتقام منك انا عاوزك علشان الطفل بس
حور بصوت مرتفع /ليه بتعمل كل ده عاوز طفل ليه عاوز طفل تحرمه من امه وتحرم ام من طفلها بدال عاوز كده متجيب واحده من الاشكال الي ماعندهاش قلب المهم عندهم الفلوس انا مش هقدر اخلف علشان اسيب ابني ده مستحيل اسيب حته مني بلاش حرام عليك
قالت كلامها وانهارت في البكاء
جاذبا جاسر اياها في حضنه وقال بصوت ضعيف لا تسمعه / انا كمان شكلي مش هقدر

يتبع…

الفصل العاشر

جاذبا جاسر اياها في حضنه وقال بصوت ضعيف لا تسمعه / انا كمان شكلي مش هقدر
احست حور بشعور بالأمان بخضنه لكنها ابتعدت عنه ثم نظرت اليه بتوتر ثم اخفضت بصرها عنه
قال جاسر / لكي يخفف من حزنها / تحبي تشوفي سلمى اختك
حور بفرح / بجد
جاسر بإبتسامه / ايوه يلا غيري هدومك بسرعه
ذهبت حور تغير ملابسها
“في المشفي ”
تجلس حور علي مقعد امام فراش سلمي
حور بحزن ودموع تترقرق في عينها / سلمى حبيبتى فوقي بقه انتي وحشتيني
جاسر بحزن علي حال حور قرر ان يتركها بمفردها مع اختها
جاسر / حور
تنتبه له حور / نعم
جاسر / احم انا هسيبك مع اختك الوقت الي تحبيه انا هروح الشركه وفيه بره حرس معاكي وسواق الوقت الي عاوزه ترجعي القصر هما تحت امرك
حور بفرح / شكرا
جاسر بهدوء / خدي راحتك
..ذهب جاسر الي مقر شركته ثم دخل المكتب الخاص به ظل يعمل لوقت متأخر الي ان دخل اليه ادهم
ادهم بتعجب / جاسر انت لسه هنا
اعتدل في جلسته ثم قال بإرهاق / كان فيه شغل عاوز اخلصه
ادهم بإهتمام / مالك يا جاسر
جاسر بتنهيده / حاسس اني حياتى متلخبطه امجد الصياد بيحوم ورايه عاوزه يعملي اي مشكله وحور في القصر مش عارف اعمل معاها ايه ومراد الصياد عاوز اعمله حاجه كويسه كده يحلف بيها الباقي من عمره
ادهم بتعجب / انت ليه مش عاوز تعمل اي حاجه مع امجد مع انه سهل اوي تخلص منه مش حاجه كبيره
ادهم بجديه /لا امجد مش كده ابوه الي مالي دماغه وامجد ماشي وراه
ادهم / انا بجد مش فهمك ثم اكمل بعتاب انت ليه بتعمل في نفسك كده
نظر له جاسر بإستفسار / ازاي يعني
ادهم بغموض /جاسر بصراحة كده انت اتجوزت حور ليه
جاسر بتوتر / ااعلشان الوريث عاوز طفل ياخد ثروتي
ادهم بمكر /يعني مش علشان حور عجبتك ثم اكمل بإستغراب / جاسر انت عارف حور قبل…
قاطعه جاسر / خلاص يا ادهم
ادهم بغضب / لا يا جاسر انت الي بتعمل في نفسك كده
انتفض ناهضا باعين زائغه يكاد راسه ينفجر / انا ماشي
خرج جاسر من الشركه الي القصر
“في صباح يوم جديد ”
في قصر جاسر علي مائده الطعام يجلس جاسر وحور يتناولون الطعام
تحدثت حور قائله / جاسر
انتبه لها / أمممم
حور بارتباك / اا انا عاوزه اشتغل
جاسر محاولا السيطره علي نفسه / نعم مسمعتش
حور بشجاعه مزيفه / انا عاوزه اشتغل انا مش هقعد كده مش بعمل حاجه
جاسر غامزا / طب ما تيجي نعمل
نظرت له بخجل وقالت محاوله تغيير الموضوع / انا بتكلم بجد
جاسر بهدوء / حور مفيش شغل القصر قدامك اعملي الي عاوزه تعمليه فيه بس مفيش خروج من القصر
نهضا جاسر من المائده وهو ينادي علي الخادمه
جاسر للخادمه / اعمليلي قهوه وابعتيها لغرفه المكتب
ثم ترك حور وذهب
حور مع نفسها بصوت منخفض / ايه ده هو الكلام معاه بالنظام ده
قاطع حوارها مع نفسها / طبعا ده انا بتعب معاه واللهي
حور بخضه / انت
ادهم بإبتسامه / انا ادهم صاحب الواد جاسر
حور بزهول /واد
ادهم برعب / هو جاسر باشا فين
حور بضحك / في المكتب
ادهم بارتياح وهو يجلس علي المائده ويأكل الطعام / طب كويس اعرفك بيا انا ادهم جاسر ده مش بعرف يمشي من غيري كل حاجه ادهم ادهم
حور تنظر وراء ادهم بارتباك / احم
وادهم يكمل كلامه / مش بيعرف يتصرف من غيري
حور / احممم
ادهم / كل شويه فين الباشا ادهم يا ولاد
حور بصوت مرتفع / ااا حححممم
ادهم بتعجب / مالك
حور بصوت منخفض / وراك
ادهم بإبتسامة خوف / جاسر باشا ده حبيبي
ثم قام سريعا وهو يقول / واللهي معملت حاجه ده انا بهزر انت مبتهزرش يا رمضان
جاسر بحده /لا بهزر يا روح امك
ادهم يقول كلامه سريعا / دي الملفات اللي عاوزها اطير انا بقه وهويهرول الي الخارج
حور وهي تضحك / مش معقول ادهم ده
جاسر وعينه حمراء من الغضب / نعم بتقولى ايه
حور مسرعه / لا مش بقول انا راحه اوضتي عاوز حاجه لا اكيد مش عاوز حاجه سلام
نظر لها جاسر وهي تهرول الي الاعلي بصدمه ودهشة /ايه ده دي اتعادت من ادهم

يتبع….

الفصل الحادي عشر

رحم الله نفسا كانت تتحمل لأجل بقاء الود ”
بعد مرور شهر
حور للخادمه / ممكن تبعتي حد من الحرس يجيب الطلب ده من الصيدلية
الخادمه بإحترام / حاضر يا مدام
بعد قليل كانت تجلس حور في غرفتها تبكي
……………………..
اما في مكتب جاسر في الشركه
جاسر يتحدث في التليفون / ايوه طب تمام
ترك جاسر المكتبه واتجه خارج الشركه وركب سيارته قائلا للسائق / علي القصر
………………….
في غرفه حور تبكى وتشهق بعنف / لا لا مستحيل ده يحصل
دخل عليها جاسر الغرفة وهي تبكي اتجه ناحيتها وقال بقلق/ مالك يا حور انتي تعبانه
رفعت حور عيناها الممتلئة بالدموع ثم قالت بإنكسار / أأنا حامل الي انت عاوزه هيحصل وهتاخد ابني مني
ثم انهارت في البكاء
نظر لها بدهشه غير مستوعب / ايه بجد ثم اكمل بفرحه وهو يأخذها بخضنه / انا مش مصدق هيبقه اطفالي منك اخيرا
قطع كلامه فجأه غير مستوعب ما تحدث به للتو
اما حور رفعت رأسها غير مصدقه ما قاله
قالت بصدمه / ايه
……………………..
في المشفي يجري الأطباء داخل غرفه سلمى
……………………..
قالت بصدمه / ايه
جاسر بتوتر / أأ
انقذ جاسر من هذا الموقف رنين هاتفه
جاسر / تمام
جاسر لحور /اختك
حور بقلق / ملها
جاسر بإبتسامه / فاقت
وفي لحظه تجري عليه تقبله في وجنتيه وتحضنه وهي تقول / يلا بسرعه نروح لها
وقف جاسر مكانه لا يقوي علي الحراك من هذا الموقف المفاجئ
كانت حور داخل غرفه الملابس بعدما فعلت هذا
خرجت من غرفه الملابس مرتبكه عما فعلته وحمدت ربنا ان جاسر خرج من الغرفه وليس موجود
يدق الباب في غرفه حور
حور / ادخل
الخادمه / جاسر بيه مستنيكي تحت يا فندم
حور / نازله
خرجت حور من الغرفه الي جاسر
حور وهي منخفضه الرأس / انا جاهزه
جاسر بإبتسامه مسليه عما هي عليه من توتر / تمام يلا
…………………
وصلت حور وجاسر الي المشفي اخذت تسرع الي غرفه سلمى
دخلت حور الغرفه مسرعه ونظرت الي سلمي وهي نائمه اقتربت منها حور والدموع تترقرق في عينها ،فتحت سلمي عينها وقالت بدهشه /ح حور
حور بحنان / سلمى
سلمى بدموع /كنتي فين
حور بتماسك / انا جمبك يا حبيبتي مش هسيبك
سلمى بإنتباه لجاسر الواقف عند باب الغرفه /مين ده يا حور
حور بارتباك / أأ
قاطعها بالإقتراب من سلمي / انا جوز حور
(الدهشه ، الدهشه هي التي كانت مسيطره علي سلمي وحور)
سلمى بدهشه وعدم تصديق / ازاي انتي اتجوزتي يا حور
حور غير منتبه مع كلام سلمي لكن تركيزها فيما مضي في حياتها في هذه الفتره
جاسر / انا وحور اتجوزنا لما كنتي في الغيبوبة احنا كنا بنحب بعض وعجلت في الجواز علشان حور متقعدش لوحدها في الشقة قالها وهو يضم حور
دهشة اخره بالنسبه لحور من جرائته في الحديث بهذا الشكل المقنع
سلمى / بجد طب مقلتيش ليه يا حور ان انتي بتحبي حد ده معجزه ههههههه
حور بإبتسامه مصطنعه / المهم انتي دلوقتى عامله ايه يا حبيبتى
سلمى / انا كويسه لما شوفتك
يقطع هذا الحديث دخول الطبيب
جاسر بدهشه / انت
……….بإستغراب / جاسر

يتبع….

الفصل الثاني عشر

جاسر بدهشه / انت
امجد بإستغراب / جاسر
جاسر بحده / بتعمل ايه هنا يا امجد
امجد بمكر / ايه هو انا مش كنت دكتور هنا ولا ايه
جاسر بغضب / اهو انت قولت كنت كنت يا يا دكتور ويا تري لسه فاكر الطب يا امجد ولا السهرات ابتاعتك نستك
امجد بعصبيه /انت مالك يا جاسر خليك في حالك
جاسر بعصبيه مفرطه / ما انا في حالي هو انا الي بلف وراك
امجد / بدال انت في حالك عرفت منين اني بيسهر ولا لا يا جاسر
جاسر بنفاذ صبر /علشان انت غبي ماشي مع ابوك وخلاص علشان تنتقم مني كل ده علشان عرفتك الحقيقه وعارف انك بتسهر كل يوم فين وهخلي عينى عليك دايما فاهم لحد مترجع لطبيعتك تاني يا امجد
امجد بغضب /لا يا جاسر دي كانت كويسه كانت بتحبني ماتت بسببك انت
جاسر بغضب اكثر / انت بجد غبي شوف ابوك بعمل فيك ايه وارجع شوف الحقيقه مين السبب في موتها
قال جاسر هذا الكلام وابعد امجد من طريقه لكي يخرج من الغرفه
اما عن حاله حور فهي لاول مره ترا جاسر بهذا الغضب من قبل
“واخذت تسأل عن سبب هذا الكلام من ماتت ومن السبب وما علاقه جاسر بهذا الطبيب المجهول بالنسبه لها ومن ومن ومن لغز نعم هذا الجاسر هو لغز محير ”
خرجت حور وراء جاسر وجدته جالس بإهمال علي مقعد امام الغرفه جلست بجانبه
حور بعطف علي ما هو عليه / مالك
إلتفت لها جاسر ثم تلاقت اعينهم وقال بضعف / تعبان بجد.
…………………..
اما في غرفه سلمى
امجد بحزن يداربه وراء شخصيته المزيفه / تمام هتفضلي هنا في المستشفي يومين تحت المتابعه وتقدري تخرجي بعد كده ثم قال / بعد ازنك
سلمى بطيبه / ليه
التفت لها امجد بتعجب وقال / نعم هو ايه الي ليه
سلمى بتساؤل / ليه بتحاول تداري حنيتك وحبك له
امجد / لمين
سلمي / لجاسر
امجد بإستغراب /انا مش فاهمك ايه الي عاوزه توصليلوا
سلمي برفع كتفيها لفوق وبرائه / ولا حاجه انت طيب ليه بتحاول تبقه شرير
امجد لم يحاول منع ضحكاته من الظهور / طيب وشرير هو انتى بتتفرجي علي كرتون كتير
سلمي ببرائه / اه كتير اوي ليه
امجد بإبتسامه /لا مفيش ارتاحي دلوقتى
سلمي بتساؤل / هتيجي تاني
امجد بإبتسامه /هاجي
…………………………
يجلس امجد في مكتبه في المشفي وهو يتزكر الماضي
“فلاش باك “.
امجد بغضب /انت كذاب يا جاسر
جاسر بنفاذ صبر /يا ابنى افهم البت دي مش كويسه دي زباله ابعد عنها
امجد / ابعد انت عني
جاسر وهو يمسح علي شعره بغضب / انت غبي البت دي بتلعب عليك يا حيوان
امجد بعصبيه /انت عاوز توصل لايه يا جاسر ولا علشان رفضتك عاوز تخلينى ابعد عنها
جاسر بصدمه / رفضتني وعاوزك تبعد عنها ، انا غلطان اني عاوز اعرفك حقيقه الواطيه الي معاك الي مخدوع فيها
“بااااك”.
تنهد امجد ثم رجع الي شروده مره آخره
“فلاش بااااك “.
يتكلم امجد في الهاتف بحنو / اهدي يا سالي انا جيلك
سالي ببكاء / لا يا امجد انت اكيد مصدق جاسر وهو عاوز مني ايه عاوزك تبعد عني ليه انا خلاص هموت نفسي علشان يرتاح بقه
امجد بجنون وغضب / لااا يا سالي لا يا حبيبتي ملكيش دعوه بيه انا عمري ما سيبك
سالي / خلاص يا امجد بس خليك معايه علي التليفون اخر حاجه عاوزه اسمعها صوتك
امجد ببكاء وجنون وهو يسرع الي سيارته للحاق بها / سالي اهدي انا جايلك
سالي / خلاص يا امجد آآآه
امجد بصوت مرتفع وهو يوقف سيارته مما ادي الي صرير مرتفع / ساااالي
“باك”.
……………………………
جاسر / تعبان بجد
حور بشفقه علي حاله وحزن / من ايه ومين امجد ده
جاسر / بعدين يا حور بعدين كل حاجه هتتعرف بس قريب خلاص
ثم التفت لها /روحي يا حور لسلمي اقعدي معاها يلا
تركت جاسر وذهبت الي اختها
ينتبه جاسر لرنين هاتفه يجيب قائلا بحب / مليكه
مليكه بسعاده / جاسر انا راجعه خلاص هقعد معاك في القصر
جاسر / بجد ثم إعتدل في جلسته
مليكه / ايوه انا خلاص هرجع من امريكا بكره
جاسر / هبعتلك السواق يخدك من المطار هستناكي يا حبيبتي

يتبع…

الفصل الثالث عشر

في قصر جاسر في الصالون يجلس جاسر وحور
حور بغضب / بس انا كنت عاوزه اقعد مع سلمى في المستشفي
جاسر ببرود / تقعدي فين هما كمان يومين وتخرج انتي ناسيه انك حامل ولا ايه
نظرت له حور بدموع /لا فاكره ودي حاجه تتنسي جاسر انا مش عاوزه اسيب ابني وابعد عنه طب خليني هنا معاه واعمل اي حاجه
قالت هذا وانهارت في البكاء
…………………….
“في مكان اخر ”
في ڤيلا مراد الصياد
يجلس مراد في مكتبه داخل الڤيلا وهو يقول للخادمه /لما امجد يوصل بلغيه ان انا عاوزه
الخادمه / حاضر ثم خرجت
بعد قليل يأتى امجد والخادمه تبلغه ما قاله مراد
في المكتب يتحدث مراد / عرفت انك رجعت المستشفي تاني يا امجد
امجد بلا مبالاه / عادي رجعت هو انا مش دكتور ولا ايه يا مراد باشا
مراد بصوت مرتفع / هو ايه الي رجعت تاني مش انت كنت بتشتغل معايا ودكتور ايه الي بتتكلم عنه ده سيب المستشفى وارجع يا امجد معايا
امجد بغضب /لا مش راجع خلاص كفايه بقه انا مش عارف انا مين انا عاوز أعيش حياة طبيعيه بقه انا بستغرب انا كنت بعمل كده ازاي في الناس وانت خليتني تاجر مخدرات واثار وخليتني شبهك مش فارق معايه غير نفسي
مراد بصدمه / وايه الي فوقك يا دكتور امجد
“يتذكر امجد منذ يومين ”
كان امجد يجلس علي الشاطئ ليجد شاب يجلس بجانبه ويتحدث بسعاده قائلا
الشاب / انا مش مصدق نفسي دكتور امجد انا فرحان اني شوفتك
امجد باستغراب /انت تعرفني
الشاب / طبعا انت مش فاكر انت الي عملت لامي عمليه من اربع سنين لما مكنش معايه فلوس العمليه وامي كانت تعبانه وانت عملت العمليه من معاك لنا وفضلت متابع مع امي في المستشفى ولما عرفت ان انا بشرب مخدرات وكنت باخد الفلوس الي امي سيباها للعمليه يومها قلتلي كلام علي طول فكره وهو الي غير حياتى قولت “شوف انت كنت هتبقي السبب في موت مامتك لو مكنتش عملت العملية وكنت هتفضل طول عمرك شايل الذنب وربنا مكنش هيسامحك لانك كده قاتل لما سرقت فلوس العمليه الي هى السبب في النجاه بعد الله ”
ثم اكمل الشاب بفرحه / انا بطلت المخدرات وامي سامحتني وكملت الكليه وكمان بشتغل كل ده بفضلك بعد الله لما اتكلمت معايا شكرا يا دكتور امجد
ثم سلم الشاب علي امجد ورحل
كانت الصدمه والحزن علي وجه امجد وهو يحادث نفسه
“انا بقيت ايه انا دلوقتى الي بقتل الناس بالمخدرات هي دي بقت حياتى الانتقام غيرنى لا مستحيل افضل كده يمكن ربنا بعتلي الشاب ده علشان يقولي ارجع ،يارب سامحنى ”
“باااااااااك “.
……………………………..
حور ببكاء /جاسر انا مش عاوزه اسيب ابني وابعد عنه طب خليني هنا معاه واعمل اي حاجه
قالت هذا وانهارت في البكاء
جاسر بغموض /لا انا عمري ما هسيبك انتي ملكي
قامت حور من مقعدها وقالت بصدمه / انت بتقول ايه
جاسر ببرود / روحي نامي يا حور اكيد انتي تعبانة
حور بصراخ / لا انت مش طبيعي انا مش همشي من هنا يا جاسر غير لما اعرف كل حاجه انت عاوز منى ايه انا هنا ليه ولما عرفت ان انا حامل فرحت وقولت انا مش مصدق ان اطفالي هيبقي منك اخيرا ده معناه ايه يا جاسر
قام جاسر من مقعده هو الاخر ثم اقترب منها يجزبها اليه حتي التصقت به وهو يقول / عاوزة تعرفي كل حاجه تمام
قال بصوت مرتفع / انا بحبك انا اعرفك قبل ما اشوفك في المطعم كنت كل يوم براقبك وانتي راحه المكتبه وانتي في المكتبه وانتي في المطعم انا اعرف عنك كل حاجه علشان بحبك افهي بقه انا مش عاوز وريث ولا حاجه انا عاوزك انتي انا عملت حكايه الوريث علشان تبقي معايا انا مش عاوز اي طفل انا عاوز طفل منك انتي انتي ملكي ملكي فهمتي

يتبع….

الفصل الرابع عشر

“عيش الحياه بإجتهاد ،وقم بفك شفرة الملحمة الخاصه بك ”
الان حور في موقف لا تحسد عليه “اين عرفها اول مره متى احبها لماذا اجبرها علي الجواز به لماذا لم يعترف بحبه لها منذ البداية ”
حور بصدمه / أأن
قاطعها جاسر / متتكلميش يا حور انا مش عاوز منك اجابه دلوقتى انا هعرف ان انتي مستعده تشركيني الحب ده والحياه تبقه طبيعيه بينا لما تتنقلي لأوضتى في اليوم الي هتبقي موجودة فيها هيبقي ده اول الحياة الزوجية الطبيعيه
ثم تركها وغادر خرج من القصر وذهب ليركب سيارته
قائلا للحراسه / مش عاوز حد معايه
ركب سيارته وانطلق بسرعة رهيبه لعلها تطفئ نار قلبه
……………
وبعد وقت طويل جدا عاد جاسر الي قصره وذهب الي غرفته ليرتاح من هذا اليوم المتعب
” في يوم جديد ”
في المشفي في غرفه سلمي كانت نائمه بملل
يدخل عليها امجد بعدما دق علي باب الغرفه
امجد / صباح الخير عامله ايه النهارده
سلمي بفرح لقدومه / انا كويسه بس حاسه بملل فظيع
امجد بابتسامه / هههههههه اول حاجه الحمد لله انك كويسه تاني حاجه طب نعمل ايه في الملل ده
سلمي بحيره / مش عارفه ثم اكملت وهي تجلس / ممكن تقعد معايا لما حور تيجي
امجد / بس انا عندي لسه مرضي اكشف عليهم هو مفيش في المستشفي غير انتي
سلمي تدايقت من كلامه والدموع تترقرق في عينها / خلاص شكرا انا كويسه
لاحظ امجد الدموع في عينها / انا اسف مش قصدي حاجه
ثم اكمل بمرح غير معتاد عليه وهو يجذب المقعد ليجلس عليه امامها / خلاص يا ستي بلا مستشفي بلا ابتاع قوليلي بقه

مين حور دي
سلمى بمرح وفرح / هههههه حور دي اختي مرات جاسر الي انت كنت بتتشاكل معاه
امجد بصدمه / ايه جاسر اتجوز
سلمى ببرائه / ايوه متجوزين وانا في الغيبوبه
ومر فتره وهم يمزحون وكان امجد يشعر بشعور غريب من تجاوبه مع سلمى في الحديث والمرح
………………………………….
اما في قصر جاسر ”
يخرج جاسر من غرفته وهو يرتدي ملابسه للذهاب الي الشركه بينما حور جالسه علي مائده الطعام شاردة
يدخل عليها جاسر في غرفه الطعام وهو يقول
/ صباح الخير
تفوق حور من شرودها / صباح النور
جاسر / حور جهزي نفسك علشان بعد ما اجي من الشركه هنروح المستشفي لاختك سلمى كمان نروح لدكتوره ليكي
حور بإستغراب / دكتورة ليا ليه
جاسر بصدمه / حور انتي حامل ولا نسيتى هنروح نطمن علي البيبي
حور بتذكر ولم تمنع ضحكاتها من الظهور
/ انا كنت ناسيه هههههههه
بينما جاسر ينظر لها وجمالها وضحكاتها
فاقت حور وتوترت من نظرات جاسر لها واخذت ترجع خصلاتها خلف اذنها
جاسر بإبستامه / تحبي تيجي معايا الشركه النهارده
حور بفرح ودهشه / انت بتتكلم جد اكيد طبعا
جاسر بفرح لانها هتبقي معاه وقت زيادة / تمام غيري هدومك
حور بإستعجال / إعتبر ان انا جهزت اصلا
“بعد قليل من الوقت ”
حور / يلا انا جهزت
لف جاسر لينظر لها ثم قال بصدمه / ايه الي انتي لبساه دة
حور بتعجب وهي تتحدث ببرائه / ده فستان
جاسر بغضب / عارف ان هو زفت روحي غيري الفستان ده يلا
حور بعند / لا حلو عجبني
جاسر بنفاذ صبر / حور متخلنيش اتعصب عليكي غيري هدومك لو عاوزه تيجي معايه ولا اقولك تعالي لما البسك انا
حور بخجل وصدمه من جرائته / انت انت قليل الأدب
ثم ذهبت سريعا لتغير ملابسها
اما عن جاسر تعالي ضحكاته منها
وبعد مده خرجت حور من الغرفه
حور بنفاذ صبر / كده تمام بقه جاسر بنظره متفحصه لها / تمام يلا
………………………………..
بينما امجد وسلمي قطع رنين تليفون امجد
امجد / ثانيه يا سلمى ها رد علي التليفون
سلمي بابتسامه / تمام
امجد / الو
/ ايه بجد هتنزلي
/ ليه مش في هتيجي علي الڤيلا
/ تمام روحي هناك احسن
/ هتيجي امتا
/ تمام
/ لا مش هعرف اجي اشوفك هناك هنبقه نتقابل في الشقه ابتاعتى انا خلاص هقعد فيها مش رايح الڤيلا تانى
/ تمام مع السلامه يا حبيبتي
ثم اغلق الهاتف
سلمى بغير / هي دي حبيبتك
امجد باستغراب من كلامها وتقلب مزاجها
امجد / لا دي أأ.

يتبع…

الفصل الخامس عشر

امجد / لا دي أأ
قاطع حديثه دلوف الممرضه الي الغرفه تطلب منه معاينه حاله في استقبال المشفي
قام امجد واستأذن من سلمى وخرج من الغرفه الي الاستقبال
بينما اخذت سلمى تفكر من هي البنت الي اتكلمت في التليفون معاه ولماذا هي احست بشعور غريب وليه غارت
…………………………….
في الشركه في مكتب جاسر كانت تجلس حور علي الاريكه وجاسر يجلس امام المكتب يعمل في الملفات
حور بملل / أوووووف ايه الملل ده
نظر لها جاسر وقال ببروده المعتاد / عاوزه ايه يا حور
حور بزهق / انا زهقت مفيش حاجه اعملها انت حتى مش راضي اخرج اتفرج علي الشركه
قام جاسر من مقعده وجلس بجانبها ثم اقترب منها ونظر الي شفتيها اقترب ببطئ ثم قبلها بهدوء
وفجأه فتح الباب ودخل منه ادهم كان جاسر ترك حور لسماع صوت فتح الباب
كانت حور مرتبكة جدا وخجله للغايه وكان جاسر غاضب من ادهم
ادهم / ايه ده حور هنا وانا اقول الشركه منوره ليه
جاسر بغضب / عاوز ايه يا زفت الطين انت
ادهم / مفيش واحشني قلت اشوفك
جاسر / اللهم يطولك يا روح هتنطق ولا اقوم لك اخلص عليك
ادهم / يخربيت افشتك دي

جاسر بعصبيه / اااااااادهممممممم
ادهم بخوف / خلاص خلاص عاوز ملف شركه(………)
جاسر بإنجاز / عندك علي المكتب وامشي يلا
اخذ ادهم الملف وخرج سريعا
حور بارتباك / انا عاوزه اروح لسلمي اتأخرت عليها
جاسر في سره / ربنا يخدك يا ادهم
جاسر / تمام يلا
…………………………………..
وصلت حور وجاسر المشفي
حور / عامله ايه دلوقتى يا سلمى
سلمى / كويسه يا حور
حور / مالك يا سلمى
سلمى / مفيش بس انا هطلع من هنا امتا
حور / مش عارفه هسأل الدكتور
سلمى / حور
حور لاحظت دموع في اعين سلمي فجلست بجانبها / مالك فيكي ايه متخوفنيش عليكى
سلمى / هو انتي كده خلاص مش هنعيش مع بعض تاني انا انا مليش غيرك انتي عارفه اني بخاف اقعد لوحدي
قالت هذا الكلام وانهارت في البكاء هي وحور
كان هذا الكلام وجاسر داخل الغرفه بعد ما اطمئن من طبيب متي سوف تخرج سلمي وسمع هذا الكلام
قال جاسر وهو يدخل / لا طبعا مينفعش تعيشي لوحد انا لا يمكن اسيبك في الشقه اني زي اختي الصغيرة انتي متجهز ليكي غرفه في القصر من ساعة متجوزت حور
اندهشت حور من كلامه
جاسر / انا سألت دكتور هتخرجي امتا قالي لما الدكتور الي متبعك يشوفك ويكتبلك خروج
ثم وجه كلامه لحور / يلا يا حور علشان الدكتورة مستنياكي
سلمى بتعجب / انتي تعبانه يا حور
حور / هههه لا حاجه بسيطه كده حامل بس
سلمي / ااه تماا اييييبه
حور بضحك / مالك
سلمي باعين مفتوحه وبلاهه / انا هبقه خالتووو
جاسر بضحك / آه
سلمى / روحي يا حور بسرعه شوفي النونو بسرعه يلا
حور بإبتسامه علي فرح اختها / حاضر يا ستى راحه
……………………………..
كانت حور نائمه والطبيبه بتكشف عليها وجاسر واقف جانبها
الطبيبه بإبتسامه / تمام يا مدام حور البيبي كويس بس محتاجه تتغذي كويس
جاسر بلهفه / هي تعبانه او فيها حاجه
نظرت حور لجاسر ولهفته عليها
الطبيبه / لا هي كويسه طبيعي تتغذي كويس علشان البيبي هى دلوقتى اتنين
جاسر بهدوء / تمام يا دكتورة
الطبيبه / هي في اول الشهر الثاني اتفضلي يا مدام اعدلي هدومك
خرج جاسر وحور من عند الطبيبه
جاسر / يلا نشوف الدكتور هيقول ايه لسلمى علي الخروج
وقفت حور وسألت جاسر / انت ليه قلت كده عند سلمى
جاسر ببرود / قلت ايه
حور / جاسر انت بتتكلم كده ليه ببرود كده
جاسر بغضب / حورر مش علشان ساكت يبقه تقولى اي حاجه حاسبي علي كلامك فاهمه
واكمل هي هدوء / انا فعلا عامل لسلمى غرفه ليها في القصر لما اتجوزتك علشان تقعد فيها مش معقول تقعد في الشقه لوحدها يلا نروح لها

………………………………
اما عند سلمى كان هناك امجد لاخذ ادويتها
سلمى / هو انا هخرج امتا
امجد / هو انتي لحقتى تزهقي مننا ولا ايه
سلمي / عمري
امجد باستغراب / قلتي ايه
سلمي بتوتر / لا مقلتش ه‍.ه‍و انا هخرج النهارده
امجد / لا انتي لسه طالعه من عمليه وغيبوبه هتقعدي اسبوع ان شاء الله
سلمي بسعاده / بجد
امجد بتعجب / هو انتي فرحانه ان هتقعدي هنا
سلمى ببرائه / لا عادي خااالص خااالص
…………………………………..
دخل جاسر مع حور لسلمي وجدوا امجد مع سلمى
جاسر بجديه / هي هتخرج امتا
امجد بهدوء / كمان اسبوع ونشوف بعدها
جاسر ببروده المعتاد / تمام اتفضل
امجد وهو يخرج من الغرفه وكان يمر بجانب جاسر قال له بصوت لا يسمعه الي جاسر / بارد
وخرج امجد من الغرفه وابتسم جاسر بهدوء
……………………………………
وبعد وقت خرجوا من المشفي للذهاب الي القصر
وعندما دخلوا الي القصر فجأهم صوت يقول
/ انااااا جيت
جاسر بإبتسامه / مليكه

يتبع…

الفصل السادس عشر

الحب مش بالشهور ولا بالسنين لا ده ممكن يجي بنظره واحده ”
/ انااااا جيت
جاسر بإبتسامه / مليكه
حور لجاسر / مين دي
مليكه باستغراب / مين دي يا جاسر
جاسر لحور / حور دي مليكه بنت عمي
جاسر لمليكه / مليكه دي حور مراتي
مليكه بدهشه / انت اتجوزت يا جاسر
حور بحده / ايوه متجوز فيها حاجه ولا ايه مش فاهمه يعني
مليكه باستغراب لجاسر / هو فيه ايه هو انا قلت حاجه غلط
حور بغضب / ليه هو انتى عاوزه تقولي حاجه غلط
ثم قالت لجاسر / عاوزاك ثانيه يلا
وجذبته من معصمه للمكتب
حور بغضب / عاوزه اعرف كل حاجه عن البت دي جايه تعمل ايه عندك يا استاذ هو ده الي انت بتحبنى هه ان
قاطعها جاسر جاذبا اياها من معصمها الي صدره وسط نظراتها المرتبكه وهو يرجع شعرها خلف اذنها
جاسر / هوووووش اهدي
حور بعصبيه / هو انا مجنونه وابعد عني بقه
جاسر بتسليه وخبث / حاسس ان فيه حد غيران هنا
حور بارتباك / اااه لا مش غيرانه واغير من ايه يعني.
جلس جاسر علي الاريكه في مكتبه وجذب حور الي حضنه وهو يلعب في شعرها
جاسر بهدوء / دي مليكه بنت عمي واختي في الرضاعه
حور / بس دي اصغر منك يا جاسر انت بتضحك عليا صح
جاسر / هههههههه فعلا اصغر مني ، انا واخوها امجد قد بعض وامهم الي رضعتني علشان امي كانت تعبانه
حور بتساؤل / مش امجد ده الدكتور الي في المستشفى
جاسر بهدوء / ايوه
حور / طب ليه كنتم بتزعقوا لبعض
جاسر بتنهيده / بعدين يا حور
حور / ونبي يا جاسر قولي ليه زعلانين من بعض
جاسر بزفره قويه / هحكيلك لانى محتاج اتكلم
انا وامجد كنا اكتر من الاخوات كان امجد ماسك المستشفي الي فيها سلمي لانه شريك معانا انا وادهم ايوه فيه بعض الاعمال انا وادهم شركاء فيها ادهم مش مجرد صديق وبس ولا مدير اعمال وبيدير الشركه وهو ليه فيها اسهم
المهم كان فيه بنت كانت عاوزه تلعب عليا وانا صدتها راحت لعبت علي امجد بس امجد فعلا حبها وانا حظرت امجد منها وقلتله انها مش كويسه بس هو مصدقنيش وفضل معاها والبنت عملت لعبه عليه لما حست ان امجد بدء يفكر في كلامي وقالت له انها هتنتحر علشان امجد يبطل تفكير من الموضوع ويصدق ان هيا بريئه وانا الي بوقع بينهم وغيران ان البنت دي مع امجد لان كنت عاوزها ليا انا هي فهمته كده ان انا رحت لها وقولت لو مبقتيش ليا هوقع بينك انتى وامجد
بس امجد نسي ان انا اخوه وصديقه وعمري ما أعمل كده
المهم امجد اتجنن لما قالت له ان هي هتنتحر وفعلا راح لها لقاها ماتت وحمل الذنب عليا ان انا الي وصلتها الانتحار
حور بدهشه وصدمه / كل ده
جاسر / ايوه بس البنت دي اتقتلت مش انتحرت
نظرت له حور بدهشه / ازاي
جاسر بسخريه / عمي الي امجد بيقه ابنه صلت عليا البنت دي علشان تخلينى احبها وهى تمضيني علي تنازل عن املاكى مش غير معرف بس انا ما سمحتلهاش فهي قالت تلعب علي حد تاني راحت لامجد ولما عمي عرف قتلها وامجد مفكر ان هي انتحرت
حور / بس هي قالت له انها هتنتحر
جاسر / عمي هددها تقول كده لامجد
وبكده عمي استفاد ان يبعد امجد عنى ويشتغل معاه
حور / وليه مليكه تقعد هنا
جاسر بضحك / لانها عارفه الحقيقه ومش عاوزه تقعد معاه وهي بتخاف منه
حور / اها
قام جاسر وقال لها / يلا بقه نروح لها هي زمنها قعده لوحدها دي لسه جايه ولا نكمل هنا وغمز لها بخبث
حور بخجل / لا لازم نروح لها
واسرعت من امامه وظل هو يضحك عليها
…………………………………………….
خرج جاسر لهم في جنينه القصر وجلس معهم وبعد قليل وجدوا ادهم يأتى لهم وهو يقول بإستعجال
/ جاسر امضي علي الورق ده بسرعه علشان حضرتك مشيت من غير ماتقول وانا الف وراك يلا علشان راجع الشركه تانى
ثم انتبه لمليكه الجالسه بجانب حور
ادهم ببلاها وطريقه مضحكه / مين البت الحلوه دي ما اتجوزها دي خدودها مبقلظه شفايفها مقلبظه وهروح اجيب الدبلتين وهيبقي فيه زغاريط كتير
قاطعه جاسر وهو يسحبه خلفه الي المكتب
ادهم برجاء لجاسر / سيبنى يا جاسر ولا علشان انت متجوز يعنى يا عم سيبنى بقه عاوز اتجوز انا كمان
اما عند حور ومليكه انفجرت حور ضاحكه علي منظر مليكه المتعجبه من هذا الرجل وخجله ايضا
حور ضاحكه / لا خدي علي كده كتير
مليكه بارتباك / بس بقه الله
………………………………………..
امجد وهو يدخل الڤيلا لاخذ بقيه اشيائه للذهاب الي شقته وكان يمر بجانب غرفه مكتب والده سمع والده يتحدث في الهاتف وهو يقول
امجد بصدمه احتلت عليه / لا مش معقول لا

يتبع…

الفصل السابع عشر

امجد وهو يدخل الڤيلا لاخذ بقيه اشيائه للذهاب الي شقته وكان يمر بجانب غرفه مكتب والده سمع والده يتحدث في الهاتف وهو يقول
مراد بغضب / لا امجد مشي من الڤيلا راح شقته مش عارف ايه الي غيره ده انا قولت خلاص هيفضل يشتغل معانا ده مخه حلو وكان ومطلعنا فوق
/ لا لا لازم اشوف حاجه تانيه اخليه يرجع تاني وما هو انا مش اعمل كل ده ويمشي ده انا وقعته في جاسر لما صلت البت سالي علي جاسر والغبيه معرفتش تعمل حاجه بس هي طمعت وقالت هتطلع من المولد بلا حمص لا راحت لفت علي امجد ولما عرفت خليتها تكلمه وتقول له انها هتنتحر الغبيه كانت فاكره ان انا لسه هشغلها معايا تاني هههههه هي قالت له انها هتنتحر انا بقه قتلتها وامجد فكر ان هي انتحرت بسبب جاسر هههههههه مع ان جاسر وامجد كانوا اكتر من الاخوات بس امجد مصدقوش لما حظروا
امجد بصدمه احتلت عليه / لا مش معقول لا
خرج امجد من الڤيلا سريعا واخذ يمشى بالسياره بلا هدف
………………………………………….
ويعدي اسبوع
امجد لا يذهب الي المشفي ويجلس في شقه لا يريد الخروج بعد معرفه الحقيقه
…………….
اما عن سلمي في هذا الاسبوع حزينه جدا لعدم رأيتها لامجد
……………..
وحور بدأت تشعر بشعور غريب بإتجاه جاسر هل هذا بدايه حب او اعجاب او او
…………….
اما عن جاسر يذهب لشركته ويأتي ليجلس مع حور اطول وقت ممكن
…………..
ادهم يأتى لقصر جاسر كل يوم لرأية مليكه ومشاكستها
…………
ومليكه بين خجل وقلق خجل من ادهم لمشاكستها وقلق علي امجد لعدم رده علي رنين هاتفه ولا تنكر اعجابها لادهم في هذا الوقت القصير
…………
ومراد الصياد يخطط لارجاع امجد اليه ومازال يفكر في الخلاص من جاسر
…………………
في يوم جديد
مليكه بخوف / جاسر انا عاوزه اشوف امجد مش بيرد علي التليفون من اسبوع انا عاوزه اعرف هو فين
ثم انهارت في البكاء
جاسر بحيره / وكمان مش بيروح المستشفي
مليكه قومي البسي و تعالي معايا يلا
مليكه / هنروح لامجد
جاسر بابتسامه / اه انا عارف هيبقي فين
مليكه بقلق / طب انت وامجد ه‍. هتروح ازاي
تدخلت حور مؤيده مليكه / بلاش يا جاسر متروحش
جاسر / امجد عمره ما هيعمل حاجه يلا يا مليكه
حور / جاسر عاوزه اجي معاك
جاسر / حور خليكى علشان ما متتعبيش انا مش هتأخر
اقترب منها و قبل جبينها ورحل
…………………………..
كان جالس في شقته علي الاريكه بإهمال ويفكر ” انا ازاي انخدع في البنت الي حبيتها مكنتش حاسس بأي حاجه وازاي اصدق علي جاسر كده ده اخويا وصحبي لا هعمل ايه لو روحت لجاسر هيقبل يسامحني وابويا ازاي يعمل كده ”
فاق علي دق الباب تنهد ولم يتقدم لفتحه فجأه انفتح الباب
قام امجد سريعا ليري من فتح الباب
/ فاكر لما تقفل علي نفسك مش هعرف اوصلك ولا افتح الباب تعالي يا حيوان شوف اختك الي مرعوبه عليك
امجد بدموع /جاسر
ثم ارتمي في احضانه واخذ يبكي / انا اسف انا مش عارف صدقتهم ازاي
فجأه شهقت مليكه برعب وهي تشاهد جاسر يبعد امجد من احضانه ويلكمه بقوه في وجهه جعلته يترنح وهو يقع ارضا ووجهه وانفه ينزفان الدماء

الفصل الثامن عشر

الفرق الوحيد بين النصر والهزيمة يكمن في…عدم الاستسلام ”
فجأه شهقت مليكه برعب وهي تشاهد جاسر يبعد امجد من احضانه ويلكمه بقوه في وجهه جعلته يترنح وهو يقع ارضا ووجهه وانفه ينزفان الدماء
امجد وهو يتوجع من اللكمه / انت غبي دايما بقولك الي الوش
جاسر / علشان تتعلم الادب يا حيوان
امجد وهو يقوم / جاسر لم نفسك بقه
جاسر / هتعمل ايه ياله
امجد / ولا اي حاجه هو انا اتكلمت
جاسر بابتسامه / واحشنى ياض
امجد بخوف مصتنع / طب احضن ولا هتعمل حاجه
جاسر بضحك / لا تعالي
وقاموا باحتضان بعضهم
مليكه بزعل / طب وانا
قاموا باحتضانها معهم ثم ضحكم
…………………………..
بعد وقت يدخل جاسر الي القصر ومعه مليكه وامجد
جاسر للخادمه / مدام حور فين
الخادمه / في اوضتها يافندم
جاسر. / تمام
ثم وجه كلامه لامجد ومليكه / هطلع لحور اشوفها واجي
………………………..
في غرفه حور كانت نائمه علي السرير
يدخل عليها جاسر ويجلس بجانبها
جاسر بحنان / حور
حور تنتبه وتنظر باتجاهه / انت جيت امتا
جاسر / لسه واصل مالك
حور تعتدل علي الفراش / مفيش حاجه بس
جاسر / بس ايه عاوزه تقولي ايه يا حور
حور بدموع / انا سلمى وحشتني الدكتور امجد قال اسبوع والاسبوع فات وانا كل يوم بروح لها ونفسي تخرج بقه وتقعد معايا انا حاسه ان فيها حاجه
جاسر بتساؤل / حاجه ايه يا حور
حور / مش عارفه بس علي طول زعلانه مش عارفه من ايه
جاسر / تمام يا حور اجهزي وهنروح نخرجها من المستشفي وامجد موجود تحت هيجي معانا ونطمن عليها وتخرج
حور بدهشه / امجد تحت ازاي
جاسر بابتسامه / خلاص كل حاجه بقت تمام وهو عرف كل حاجه يلا اجهزي انا تحت وآآه متلبسيش حاجه قصيره ولا ضيقه فهمتي
حور بابتسامه / حاضر
………………………..
جاسر لامجد بعدما ترك حور / اعمل حسابك انك هتفضل هنا مش رايح الشقه تاني الاوضه ابتاعتك لسه زي ما هي
امجد بخزي / لا يا جاسر انا حابب افضل في الشقه
جاسر بنفاذ صبر / انت شكلك نسيت ضرب زمان عاوز تجرب
امجد وهو يتحسس وجهه / لا لسه فاكره يا خويا
جاسر / كويس اه يلا علشان تجي معانا انا وحور المستشفى علشان سلمى اخت حور تطمن عليها ولو محتاجه اي اجهزه او حاجه نعملها هنا انا خلاص هطلعها من المستشفي تقعد هنا افضل
امجد / تمام
………………………
في المشفي ذهبوا كل من جاسر وحور وامجد ومعهم مليكه للتعرف على سلمى
يدخلون جميعا لسلمى
تتفجأه سلمى بدخولهم ونظرت الي امجد فقد اشتاقت اليه
حور لسلمى / سلمي حبيبتى عامله ايه النهارده
سلمى / كويسه جدا يا حور
جاسر بخث / تمام كده اتفضل يا دكتور امجد ممكن حضرتك تقول ممكن تخرج امتا مش دي المريضه ابتاعتك
نظر امجد لجاسر بتوعد / تمام
ثم كشف علي سلمى وقال / تمام ممكن تخرج النهارده مش محتاجه تقعد في المستشفي
جاسر بمكر / تمام وانت بردك موجود في القصر يعنى لو سلمى تعبت ولا جاحه وهو انت متعرفش ان سلمى هتعيش معانا ولا ايه
ثم وجه كلامه لسلمى/ اهو يا ستى حبتلك الدكتور يعيش معانا في القصر اصل امجد اخويا وهو ليه جناح في القصر يعنى هيتبعك علي طول ولا ايه يا امجد
امجد / ايوه
امجد لجاسر / ممكن ثانيه يا جاسر بره لو سمحت
قال هذا وهو ينظر له بغضب
جاسر بابتسامه مستفزه / اها طبعا اتفضل
…………………………
اما عند حور وسلمي ومليكه
حور لسلمى/ دي يا سلمى مليكه اخت جاسر وامجد
مليكه بمرح / انا يا ستى مليكه اخت الاشخاص الي بره دول انا مبسوطه انك هتعيشى معانا وهنهزر ونسهر مع بعض
سلمى بابتسامه / وانا كمان
واخذوا يتحدثون ويضحكون
…………………….
اما خارج الغرفه
امجد لجاسر بغضب / انت عاوز توصل لايه يا جاسر فهمنى

يتبع…

لقراءة الفصل التاسع عشر

امجد لجاسر بغضب / انت عاوز توصل لايه يا جاسر فهمنى
جاسر ببرائه متصنعه / انا عملت ايه بس
امجد بغضب / جاسر انت فاهمني انت عاوزاني اقرب من سلمي ليه
جاسر بسخريه / وهو انت هتفضل كده يعني
امجد / دي حياتى انا مش عاوز احب تاني كفايه بقه
جاسر بسخريه / علي فكره انت طلعت ضعيف اوي وهو انت بتحسب سالي دي حب ههههههههههه
امجد بنفاذ صبر وهو يترك جاسر ويذهب / انا رايح اشم هوا
…………………
في القصر في الغرفه المجهزه لسلمي
حور بفرح / هنفضل مع بعض علي طول
مليكه بضحك /يعنى مش هتتجوز مثلا يعنى في يوم انتي فظيعه يا حور
حور / بس يا بت لا مش هتتجوز هتقعد معايا علي طول صح يا سلمى
سلمى بابتسامه / اكيد طبعا لا لازم اتجوز يعنى
مليكه / ههههههههههه
حور / يا جذمه
مليكه / يلا يا حور نسيب مليكه ترتاح شويه بقه
……………………..
في صالون القصر يجلس كل من حور ومليكه
حور بخبث / مش عارفه ادهم مجاش النهارده ليه
مليكه بارتباك / أأ احم وانتي بتسألينى ليه يا حور
حور بمكر وهي تعتدل في جلستها / يعنى بصراحه مش معجبه بيه كده والحب ولع في الدره يا مليكه ههههههههههه
مليكه بخجل /علي فكره انتي رخمه
حور / مش مهم هه يلا بقه
مليكه بكسوف / يعنى
حور بتعجل / يعنى ايه بقه اخلصي
مليكه بغضب متصنع وباندفاع / اه يا ست حور معجبه بيه استريحتي كده
فجأه يصل صوت لهم وهو يقول بفرح / انا الي استريحت اوي كده
مليكه بصدمه وخجل / ادهم
ادهم بتسبيل / آه
حور باستعباط / آه ايه يا ادهم فيه حاجه بتوجعك
انتبه لها ادهم وقال / روحي يا شطره نادي جاسر يلا طرقينا
حور ببرود / انا مش ماشيه هه بقه
ادهم بصوت عالي / جاااااااسررر ياااا جاااااسر
جاء له جاسر بتعحب / انت بتعمل ايه هنا يا زفت وبتعلي صوتك ليه
ادهم / انا عاوز اتجوز
جاسر بمكر / وانا مالي
ادهم بغضب / جاسر انجز موافق ولا موافق
جاسر / موافق ولا موافق انت اهبل
ادهم بنفاذ صبر / لا بستهبل خلص يا اهرب بيها
يأتى صوت من خلفه / تهرب مع مين يا روح امك
ادهم بصدمه /انت هنا
امجد بإبتسامه /لا هناك
ادهم بتعجب / انا مش فاهم حاجه
امجد لجاسر / هو كان بفهم وانا مش هنا
جاسر بضحك / لا هو كده من ساعة مستلمته ههههه
ادهم بضيق / عاوز افهم ولا اقول لكم مش مهم دلوقتى انااااا عاوز اتجوز مليكه
امجد / لا انا مش موافق
………………………………
في مكان اخر
عند مراد يجلس مع المساعد ابتاعه آمن كل اسراره
…../ هنعمل ايه يا باشا
مراد بغضب / مش عارف بس هستنا بعد الشحنه الجايه يا مسعد وهتصرف بعدها
مسعد / بس الشحنه يا باشا بعد ٧شهور
امجد / مش هعرف اعمل حاجه غير بعد الشحنه دي لازم اركز لها بس دي واخده كل ثروتي كل ما أملك

يتبع…

الفصل العشرون

ادهم بضيق / عاوز افهم ولا اقول لكم مش مهم دلوقتى انااااا عاوز اتجوز مليكه
امجد / لا انا مش موافق
وقف الكل بصدمه
قال ادهم بحزن وصدمه / ليه يا امجد
امجد بلا مبالاه / انت قولت عاوز تتجوز وانا مينفعش معايه جواز الاول كده عاوز اقعد مع اختي شويه يا جدع فيه خطوبه تمشي ولا
ادهم بغضب / اه با ابن ل
امجد بتحزير / ها كمل علشان ولا جواز ولا خطوبه
ادهم / لا ده انا بحبك اووي اووي
يقول هذا وهو ينظر الي مليكه
جاسر / اتلم يا زباله
ادهم / الخطوبه كمان يومين هه مش عاوز اعتراض فهمين ولا اعيد كلامي
امجد وجاسر ينظرون له بصدمه
جاسر / انا بتأمر واحنا واقفين
ادهم بفزع / لا لا ابدا هه يلا بقه يا جاسر باشا وافق
جاسر / مش لما اخد راي العروسه ولا ايه
ادهم بتسرع / هي موافقه يا اختى خلص بقه
جاسر لمليكه / ايه ميكا ساكته يعني ولا الاعجاب راح قال هذا وهو يغمز لها بمكر
مليكه بخجل / هه
جاسر بابتسامه /هه طب يا ادهم الخطوبه بعد يومين
………………………
“بعد يومين ”
كان كل شئ جاهز من فساتين لمليكه وحور وسلمى وكذلك ايضا البدل الشباب
كان يلبس ادهم
وجاسر
وامجد
مليكه
حور
سلم
كان حفل الخطوبه يتم بحديقه قصر جاسر
تنزل مليكه بجانب جاسر وامجد من أعلي السلم
ويقف في الاسفل ادهم ليستقبلها
وصلت مليكه الي ادهم ، اخذها منهم وهمس في اذنها بحب / مبروك عليا
مليكه بخجل / الله يبارك فيك
وصل بيها للمكان المخصص لجلوسهم
بينما ذهب جاسر لحور وقال بحب / ايه الجمال ده
حور بارتباك / آآ عادي يعني
جاسر بمكر / يعنى الجمال ده العادي
حور بخجل / بس بقه
………………………………
اما في مكان اخر
يذهب امجد باتجاه سلمي وهي تجلس علي طرابيزه في الحديقه
امجد بضيق / ايه الي لبساه ده
سلمى باستغراب / ماله مش فاهمه
امجد بغضب / يعني عريان
سلمي / أأ لا مش عريان عاجبني فيه مانع
امجد بغضب وعيون حمراء / لا مفيش
ويتركها ويرحل
………………………….
وحان وقت تلبيس الدبل
كان ادهم يقوم بي تلبيس مليكه الدبله يوفقه صوت يقول
/ اقف عندك بتعمل ايه

يتبع….

الفصل الحادي والعشرون

لا تتخلي عن هدفك الذي عزمت علي تحقيقه ولو لثانيه واحده ”
وحان وقت تلبيس الدبل
كان ادهم يقوم بي تلبيس مليكه الدبله يوفقه صوت يقول
/ اقف عندك بتعمل ايه
مليكه بصدمه / بابا
ادهم بهدوء / اهدى يا مليكه
جاسر ببرود وهو يوجه كلامه لمراد الصياد / ايه الي جابك هنا
مراد بسخريه / ايه جاي لخطوبه بنتي الي مش هتكمل ان شاء الله
امجد بحده / انت عاوز ايه
مراد / اتكلم كويس انت الظاهر نسيت ان انا ابوك ولا ايه
امجد بسخريه /الظاهر ان انت الي كنت ناسي ان انا ابنك سيبنا في حالنا بقه خلينا نشوف حياتنا
مراد بغضب / همشي بس راجع تاني بعدين
جاسر لادهم / خلص لبس عروستك الشبكه ولا هتفضل كده
ادهم بحنان / يلا يا مليكه
مليكه بدموع / ماشي
………………………..
” وبعد انتهاء حفلة الخطوبه ”
كان يجلس ادهم مع مليكه في الحديقه
ادهم / خلاص بقه يا مليكه انتي لسه مضيقه
مليكه بدموع / انا مش عارفه هو عاوز ايه هو اكيد بيخطط لحاجه
ادهم بغزل / سيبك بقه وركزي معايه
مليكه بارتباك /آآ انا
ادهم بضحك / مكسوفه
مليكه بغضب مصتنع / بس بقه
………………………….
وبعد مرور شهر وسط انشغال جاسر في شركته وامجد في المشفي وادهم مع جاسر في الشركه ولا يخلو الاجواء من مرح ادهم
وفي القصر كانت حور وسلمي ومليكه يتحدثون ويمرحون وبعض الاوقات كانت تخرج مليكه مع ادهم
………………………….
وصل امجد من المشفي في وقت باكر الي القصر وجد سلمي تجلس في حديقه القصر قرر الجلوس معها قليلا
امجد / بتعملي ايه
انتبهت له سلمي / عادي يعنى
اخذت تنظر له وقالت / هو انت بتحب او يعنى
قاطعها امجد وهو ينظر لها ببرود
امجد / لا
سلمي بفرح / بجد
امجد ببرود / سلمى انا عارف بتفكري في ايه شيلي الموضوع ده من دماغك فاهمه
قال كلامه بحده لسملي ثم اكمل / ابعدي عني علشان مزعلكيش احنا دلوقتي عايشين في مكان واحد حاولي تبعدي عني بقدر الامكان فاهمه
نظرت له سلمى بإنكسار ودموع / فاهمه صدقنى مش هتشوفتى ولو شفتنى هيبقى ولا كأنك موجود
تركته سلمى وذهبت الي القصر سريعا
اما هو جلس يقول في نفسه /كان لازم اعمل كده مراد الصياد مش هيسبها في حالها لازم ابعد عنها
………………………………..
وبعد قليل يأتي جاسر الي القصر
جاسر للخادمه / مدام حور فين
الخادمه / في اوضتها يا فندم هي والانسه مليكه
جاسر وهو يذهب الي المكتب الخاص به
/ تمام
……………………
تنزل حور من الغرفه بعدما تركتها مليكه
حور للخادمه / هو جاسر جه
الخادمه / ايوه يا مدام في المكتب
تذهب حور الي المكتب وتطرق علي باب المكتب
جاسر بهدوء / اتفضل
حور / اتأخرت في الشركه النهارده
جاسر بابتسامه وهو ينهض من علي كرسيه ويذهب اليها
/تعالي يا حور عامله ايه النهارده
حور / انا تمام وانت..ايه ده يا جاسر
جاسر باستغراب / فيه ايه
حور بغضب / ايه الروج الي علي القميص بتاعك ده
جاسر بمكر / ليه انتي غيرانه
حور بعصبيه / جاسر انا بتكلم جد ايه ده هو ده الي بحبك ده بحبك ليا الخيانه
جاسر بغضب / حووور اتكلمي كويس فاهمه وبعدين بتحسبينى علي ايه يعني هاه انا بحبك انتي عملتيلي ايه فهميني
حور بصوت مرتفع / م انا بحبك
صدمه في الوقت الحالي صدمه بالنسبه لجاسر من كلام حور وبالنسبه لحور من تسرعها في الكلام

يتبع…

الفصل الثاني والعشرون

حور بصوت مرتفع / م انا بحبك

صدمه في الوقت الحالي صدمه بالنسبه لجاسر من كلام حور وبالنسبه لحور من تسرعها في الكلام

جاسر بصدمه /انتي قلتي ايه
حور بارتباك / آآ انا م.مقلتش حاجه
قالت هذا الكلام وتحركت سريعا لتخرج غرفه المكتب
لكن امسكها جاسر من معصمها
وقال / كنتي بتقولى ايه عاوز اسمعها تاني
حور بارتباك وخجل / آآ بس بقه انت سمعت آآ
جاسر بضحك / سمعت ،يعني خلاص هتتنقلي الاوضه ابتعتي وبدال متبقي ابتاعتي تبقه ابتعيتنا
حور بخجل / اها
ثم ابدلت الحديث بفرح / انا عاوزه اكل ايس كريم وفراوله وشوكلاته وآآ
قاطعها جاسر بتعجب وصدمه / ايه ده انتي قلبتى الكلام كله روحي يا حور الاوضه ابتاعتك خلاص ايه الرومانسيه دي يا ربي
نظرت له حور بخجل
جاسر / بحبك علي فكره
…………………………………..
كانت سلمي في غرفتها تبكي لتدخل عليها مليكه
مليكه بصدمه /مالك يا سلمى بتعيطي ليه
سلمى ببكاء / انا كويسه سبيني لوحدي يا مليكه لو سمحتى
مليكه بحنان وهى تجلس بجانبها / لا مش هسيبك مالك انا عارفه ان امجد الي مزعلك
سلمى بدهشه والدموع في عينها / عرفتي ازاي
مليكه / انا عارفه انك بتحبي امجد باين عليكى اصلا وعرفت ان امجد الي مزعلك ازاي يا ستى شفتك من بلكونه الاوضه ابتاعتى وانتى داخله القصر بعد ما كنتي قاعده مع امجد
سلمى ببكاء / هو مش طايقنى مش عاوز يشوفنى خالص
مليكه بتفهم / انا عارفه الي امجد هيعمله
سلمى بدهشه / ازاي يعنى
مليكه / سلمى امجد مش عاوز يأذيكى
سلمى بغضب / مليكه متتكلميش معايا بالالغاز ماشي وبعدين خلاص انا هنساه ومش هفكر فيه
مليكه / واللهي انتم قصر اهبل انا راحه اوضتى قبل ما اتجنن
…………………………
في القصر علي مائده الصعاد مان يجلس جاسر وحور وامجد ومليكه
جاسر / فين سلمى منزلتش ليه
حور / مش عارفه في الاوضه مش راضيه تنزل منها بتقول تعبانه شويه وعاوزه تستريح
جاسر وهو ينظر لامجد / تمام

فجأه يقتحم عليهم هذا المجلس ادهم
جاسر بنفاذ صبر / نعم عاوز ايه مش لسه سيبك في الشركه
ادهم وهو يقول / اصلك وحشتني قلت اجي اشوفك
جاسر / انا الي وحشتك
ادهم وهو ينظر الي مليكه / اكيد طبعا يا امجد دي فيها كلام
جاسر بنفاز صبر من هذا الاحمق / انا الي بكلمك يا اهبل
ادهم بلا مبالاه / مش مشكله
جاسر / اتنيل اقعد
ادهم وهو يجلس / انا اصلا قاعد
امجد / الصبر يا رب

ضحكت حور فنظر لها جاسر نظره اخرستها
حور بصوت منخفض وصل مسامع جاسر
/ اوووف ايه ده يا ربي حتي الضحك
جاسر / حووور
حور / اتخرست خلاص
……………………………..
حل المساء عليهم وهم يجلسون استأذن كل منهم للذهاب الي غرفتهم
………….
في غرفه جاسر ذهبت حور معه بعدما انتقلت الي هناك

كانت حور نائمه علي الفراش اقترب جاسر منها ضمها لحضنه بقوه وبعد مده من الزمن نامت حور بين احضانه

بعد فتره استيقظت حور
حور / جاسر جاسررر
جاسر / اممممم
حور /جاسر قوم
اعتدل جاسر في الفراش / نعم يا حور صاحيه دلوقتى ليه احنا الساعه 3 نامي يا حبيبتى نامي هه
حور / جاسر انا جعانه قوم
جاسر بنفاذ صبر / اقوم اعمل ايه يا حور الخدم نايمين دلوقتى الصبح يا حور الصبح نامى
قال هذا وعاود النوم
حور بصوت مرتفع /جاااااسررررر
قام جاسر وهو يقول / عاوزه ايه من زفت
حور ببرائه / متقلش علي نفسك كده تعالي معايه المطبخ جهزلي أكل
جاسر بزهول / انا جاسر الصياد اخش المطبخ اجهز اكل لا انتي شكلك اتجننتي
…………………..
بعد وقت قصير كانت حور تجلس علي رخامة المطبخ تأكل نوتيلا وجاسر يقوم بإعداد الطعام
حور / ههههههههه شكلك امور اوي وانت بالمريله
جاسر بغضب / اخرسي يا حور مانشوف اخرتها

يأتى لهم صوت بقول بصدمه
/ جاسر

يتبع…

الفصل الثالث والعشرون

ما اجمل الذكريات ، فقط حين لا تضر للتعامل مع الماضي ”
بعد وقت قصير كانت حور تجلس علي رخامة المطبخ تأكل نوتيلا وجاسر يقوم بإعداد الطعام
حور / ههههههههه شكلك امور اوي وانت بالمريله
جاسر بغضب / اخرسي يا حور مانشوف اخرتها
يأتى لهم صوت بقول بصدمه
/ جاسر
جاسر بارتباك /امجد انت بتعمل ايه دلوقتى
امجد بضحك يحاول ان لا يظهر / لا عادي حبيت اشوفك بس بالمريله
جاسر بنرفزه / امشي من قدامي اصل هي ناقصه
ثم وجه كلامه لحور / عجبك كده
حور بضحك / هههههههه اه
…………………………..
في صباح اليوم التالي
يأتى ادهم الي جاسر في القصر
ادهم للخادمه /جاسر موجود
الخادمه / ثواني يا فندم ابلغه
……………….
ينزل امجد من غرفته الي الاسفل
امجد بتعجب / ادهم بتعمل ايه هنا من بدري كده
ادهم / اقعد لما جاسر يجي وانت تعرف
فيأتى جاسر في هذه اللحظه
جاسر / فيه ايه يا ادهم
ادهم / انا جاي اتجوز مليكه
امجد بدهشة/ نعم
جاسر / عاوز تتجوز ليه يا ادهم دلوقتى
ادهم بجديه / جاسر انت عارف ان انا بحب مليكه جدا انا عاوزها علي طول معايا
وأثناء الحديت كانت تنزل مليكه بجانب حور و سلمى من اعلي الدرج
مليكه / لا
ادهم بتعجب / لا ايه يا سلمى
سلمي بخجل / انا مش عاوزه اتجوز عاوزه اقعد مع جاسر وامجد هه
ادهم / هههههه
جاسر بإبتسامه / ادهم عنده ڤيلا جنب القصر مجهزها علي الجواز علشان متبعديش وعلي طول تفضلي جمبنا
بينما تركتها حور وسلمى وجلسوا
واقترب منها ادهم وهو يغني لها
“جري ايه يا ملخبطني.
ومجنني
وتاعبنى سنين ، معقول كده يعنى
ماتسمعني وحن ولين.
جري ايه يا ملخبطني
وتاعبنى سنين ، معقول كده يعنى
ماتسمعنى وحن ولين
يلا استهدي بالله واهدي
واقرب تعالي ❤.
خلينا نتجوز بقه😂. ”
اخذت مليكه تنظر له بخجل
وسلمي تنظر الي امجد بدموع وامجد يتحاشي النظر لها
بينما نظرت حور لجاسر وهي تقول بصوت منخفض
/ شوفت الرومانسيه
ادهم / هه نتجوز بقه
امجد نظر الي جاسر وقال/ انت ايه رايك يا جاسر
جاسر بهدوء / تمام الشهر الجاي
ادهم سريعا / ولا والنبي يا جاسر هو اسبوع اصلا كل حاجه جاهزه يلا بقه
جاسر بابتسامه /خلاص اسبوع
اخذ ادهم يغني بمرح
” شقلطوني في بحر بيره
دغري سكه انتي الاميرة
في الجمال حلوه وخطيره
مش بشوف زيك با بطه
بحر عشق وموج محبه
انتي ساكنه الروح يا شابة
قشطه عسليه ومربه
مفيش منك في اي حته ”
…………………………..
بعد اسبوع في يوم الفرح
وفي غرفه في افخم فندق كانت مجهزه لتلبيس العروس
حور لمليكه / يلا مليكه ادهم بره هو وجاسر وامجد
اخذ جاسر وامجد مليكه لادهم
اخذها منهم بكل حب
وبعد فتره قصيره تم كتب الكتاب
وبدء الاحتفال بالعروسين
وكان امجد من وقت لاخر ينظر الي سلمي التي يظهر عليها الحزن
…………………………….
وبعد خمس شهور
كانت حياة البعض سعيده
جاسر وحور في فرح دائم وجاسر دائما ينفذ متطلبات حور الجنونيه
حور باستفسار لجاسر المتغير من شهر تقريبا
/ مالك يا جاسر علي طول في الشركه ومش بتقعد معايا خالص هو انا عملت حاجه
جاسر بنفاذ صبر / مفيش حاجه يا حور لو سمحتى سبينى في حالي دلوقتى تمام
……………
اما امجد كان يحاول يقترب من سلمى في الخمس شهور لكنها دائما لا تعيره اهتمام بسبب اجراحه لها
امجد بنرفزه / كام مره اقولك متلبسيش اللبس ده انتي ايه عاوزه تعصبينى وخلاص
سلمى ببرود / لا ولا اعصبك ولا حاجه انت اصلا ملكش دعوه بيا
قبض امجد علي معصمها وهو يقول / اتكلمى كويس يا سلمى احسن ليكى
سلمى وهي تحاول افلات يدها / انت طلبت كده عاوز منى ايه تانى سيبنى في حالي انا مش لعبه في ايدك
تركها امجد وذهب في هدوء واخذت سلمى تبكى
………………………….
اما ادهم ومليكه كانوا يعيشون في سعاده
ادهم / ميكا فين الفطار يا حبيبتى
مليكه / ثانيه يا ادهم
يذهب لها ادهم في المطبخ وهو يحاوط خصرها
ادهم بهدوء / انا قلت اجيب خدامه تساعدك انتي مش راضيه ليه
مليكه بحب / انا بحب اعملك كل حاجه
ثم قالت بتساول / ادهم
ادهم / اممم
مليكه / هو جاسر ماله بقالوا شهر متغير خالص وحور زعلانه خالص مش عارفه تعملو ايه وهو مش عاوز منها حاجه خالص ومش مهتم بيها زي الاول
ادهم بارتباك / آآه وانا اعرف منين بس يا روحي انا هشوف جاسر ماله
…………………………..
وفي الليل كانت حور تعبانه جدا اخذت تصحي جاسر النائم بجانبها
حور بالم / جاسرر آه
اعتدل جاسر بقلق / حور مالك
حور بدموع ووجع / اه انا بولد
…………………..
في المشفي في الغرفه المتخصص لحور بعد الولاده
حور تفوق من اثر المخدر
سلمى / حور
تنظر في الغرفه تبحث عن جاسر وكان الكل موجود ماعدا جاسر
حور بتعب / جاسر فين
فجأه يدخل جاسر وهو يقول / ممكن لحظه انا وحور لوحدنا
الكل ينظر لهم بحزن
حور بتعجب / كما مالهم
جاسر بهدوء / حور انا عاوزك تسمعيني
قاطعته حور متسأله عن البيبي / جاسر البيبي فين هو ولد ولا بنت انا عاوزه اشوفه
جاسر / حور البيبي مات وانتي بتولدي واتفضلي ده كل الورق و الحاجه الي اتفقنا عليها
اخذت تنظر له حور بصدمه وعدم فهم
قال جاسر مكملنا / ده ورق الشقه في افخم مكان في القاهره وده حساب في البنك هتقدري تصرفي منه طول حياتك مش هيخلص انا كنت عاوزك علشان البيبي مش حب ولا كلام من ده وقلت كل ده علشان متأذيش البيبي وانتي مش عوزاني لكن دلوقتي خلاص
قال كلامه ثم رحل لتبقي حور غير مستوعبه ما قاله
حور / آااااااااااااااااااااااااااااااه

يتبع…

الفصل الرابع والعشرون

بعد يومين خرجت حور من المشفي بعد ان تعافت من الا”لام الجسد’يه وليست النفسيه وذهبت هي واختها سلمي الي شقتهما الاولي بعد ان تركت أوراق الشقه وحساب البنك الي ادهم لكي يأخذهم الي جاسر فهي لا تريد شئ بعد فقدان ابنها وخد”اع ز’وجها
………………………….
جاسر في الهاتف بغموض / خليك مراقبه كويس اي خطوه تقولي فاهم

يدخل عليه في هذه اللحظه ادهم وهو يقول بغضب
ادهم بغضب / الي بتعمله ده غلط انت عاوز توصل لايه انت ممكن تخلص علي طول بس ليه الجر’ح ده محدش هيسامح علي بتعمله فاهم اتفضل دي اوراق الشقه والحساب الي في البنك حور مخدتهمش

قال هذا الكلام وترك جاسر
ليرن هاتف جاسر ويقوم بالرد عليه
جاسر / تمام خلي بالك منهم وانا هكلمك
ازاي مش عارف تتصرف يا امجد
تمام تمام هبعتلك واحدة تخلي بالها منهم.

…………………………….

سلمى بحزن علي حال حور
سلمي / حور اهدي مش كده
حور ببكاء / اهدي انا ليه بحصلي كده
سلمي بغير فهم / انا مش فاهمه حاجه ليه خرجتي من المستشفي علي هنا وفين جاسر ايه الي بيحصل
حور / مفيش حاجه يا سلمي اسكتي بقه
سلمي بصوت مرتفع / لا مش هسكت فيه ايه ليه الالغاز دي
حور ببكاء ونرفزه / عاوزه تعرفي ايه ها عاوزه تعرفي ان انا اتغصبت علي الجواز منه علشان يعمل العمليه ابتاعتك وعلشان الباشا جاسر الصياد عاوز وريث وكنت عايشه معاه غصب عنى ولما لقيت نفسي حبيته وفيه شعور جديد وقلت خلاص هعيش بقيت حياتى سعيده مع الشخص الي بحبه لقيته خد”عنى يعنى كل ده كذب كذب فهمتي بقه
سلمي بصدمه احتلت عليها / انتي بتقولي ايه كل ده حصل ازاي يعنى انا السبب في كل ده
حور بدموع / لا ده قدري وكان لازم اعيشه
……………………………………..
جاسر كان يتكلم في الهاتف
جاسر / تمام كده جدا بلغ اللواء ابراهيم العاصي في انتظار تليفون منك لما كل حاجه تبقه تمام

يدخل عليه امجد ليقول جاسر في غضب
/ ايه الي جابك مش قولتلك تخليك معاهم
امجد / انا مش عارف اعمل معاهم ايه
جاسر / صعب اوي تخلي بالك منهم
امجد / روح انت يا خويا وانت تشوف
جاسر / امجد انا كلمت اللواء ابراهيم العاصي

فيظهر علي وجه امجد الحزن / تمام
جاسر / امجد انت عارف ان انا مكنتش عاوز اعمل بس
قاطعه امجد / حقق يا جاسر

…………………………………………

مسعد مساعد مراد الصياد / يا باشا البضاعه في المخزن
مراد / تمام كده آ.آ
في هذا الوقت تدخل الشرطه
الضابط / سلم نفسك يا مراد انت المساعد بتاعك اخيرا وقعتم
مراد / انت ازاي تدخل علينا كده
الظابط / بس انا هوفر عليك الكلام البضاعه ابتعتك خلاص بح اتقبض عليها في المخزن مش هي دي الشحنه الي فيها كل فلوسك بردك يا مراد
فلاش باااك.

مراد يجلس مع المساعد ابتاعه آمن كل اسراره
…../ هنعمل ايه يا باشا
مراد بغضب / مش عارف بس هستنا بعد الشحنه الجايه يا مسعد وهتصرف بعدها
مسعد / بس الشحنه يا باشا بعد ٧شهور
امجد / مش هعرف اعمل حاجه غير بعد الشحنه دي لازم اركز لها بس دي واخده كل ثروتي كل ما أملك.

بااااك.
…………………………………….
يتم ح’بس مراد الصياد ومسعد ويتحكم عليهم بالسج’ن المؤ”بد
……………………………………
في شفة حور وسلمى يرن جرس الباب تقوم حور لتفتح
تفتح حور باب المنزل لترى جاسر يقف امامها ويحمل طفلين صغيرين علي زراعيه
البارت الخامس والعشرون
في شفة حور وسلمى يرن جرس الباب تقوم حور لتفتح
تفتح حور باب المنزل لترى جاسر يقف امامها ويحمل طفلين صغيرين علي زراعيه

يتبع….

الفصل الخامس والعشرون

مراد يجلس مع المساعد ابتاعه آمن كل اسراره
…../ هنعمل ايه يا باشا
مراد بغضب / مش عارف بس هستنا بعد الشحنه الجايه يا مسعد وهتصرف بعدها
مسعد / بس الشحنه يا باشا بعد ٧شهور
امجد / مش هعرف اعمل حاجه غير بعد الشحنه دي لازم اركز لها بس دي واخده كل ثروتي كل ما أملك.

بااااك.
…………………………………….
يتم ح’بس مراد الصياد ومسعد ويتحكم عليهم بالسج’ن المؤ”بد
……………………………………
في شفة حور وسلمى يرن جرس الباب تقوم حور لتفتح
تفتح حور باب المنزل لترى جاسر يقف امامها ويحمل طفلين صغيرين علي زراعيه
البارت الخامس والعشرون
في شفة حور وسلمى يرن جرس الباب تقوم حور لتفتح
تفتح حور باب المنزل لترى جاسر يقف امامها ويحمل طفلين صغيرين علي زراعيه

تنظر له حور بصدمه / د.ده ايه ومين دول
جاسر / ولادك
حور بضحك وسط دموعها / لا انت جاي تهزر صح ليه بتحاول بكل الطرق تجرحني كفايه بقه امشي يا جاسر امشي
جاسر بحزن ينهش في قلبه علي حالها
/ ده بجد دول اولادنا هما كويسين انا عملت كده علشان احميهم
حور ببكاء / يل’عن ابو الحمايه دي يا شيخ الي تفرق ام عن عيالها وهما لسه مولدين وتجر”ح قلب غيرك
جاسر / حور
حور بمقاطعه / دول فعلا ولادي
جاسر / ايوه حتي شفيهم ولد وبنت تؤام شبهك و لون عنيكى
اخذتهم حور وظلت تنظر لهم بحب وفرح
حور بفرح / ده بجد انا حاسه بيهم

اقترب منها جاسر وهو يقول / يعنى كده خلاص سمحتينى حور انا عملت كل ده علشانكم

ابتعدت عنه حور / لا يا جاسر مش هسامحك
جاسر بصدمه /ايه

نخذت تنظر له حور في تحدي وقالت
/ عايزنى أسامحك

نظر لها جاسر لتكمل كلامها

حور / تسيب الاولاد معايه ولو عاوز تشفهم تعالي شفهم بس انا وانت خلاص مش هرجع تاني

جاسر / ههههههههههه
حور باستغراب / انت بتضحك علي ايه
جاسر / هو انتي فاكره ان انا ممكن اسيبك ولا اسيب الولاد
حور / اه هاتسيبهم
جاسر بسخريه / لا واللهي ده بجد حور اعقلي اقل حاجه اعملها اني اطلع التنازل فكراه ولا مع انتي اعرف التصرف في التفاهه دي

“فلاش باك”.

.جاسر / امضي علي الورقه دي
حور بإستغراب / ورقه ايه احنا كتبنا الكتاب خلاص
جاسر ببرود /ده تنازل عن البيبي الي هيجي ان شاء الله ولا نسيتى الاتفاق انا عاوز وريث فهمتي
حور بدموع /لا بجد كده كتير مش هقدر
جاسر بهدوء مستفز / يلا بس علشان الوقت وتشوفي اختك ده انتي حتى سيباها لوحدها ولا عاوزه حد يعمل فيها حاجة
قال جملته بتهديد
حور بدموع وقهر / لا

جاسر بغضب عارم / هو ايه الي لا هو انا متجوزك علشان جمال عيونك انا متجوزك علشان البيبي خلصي يلا يا مش هتشوفي اختك
حور بخوف ودموع / ح.حاضرررر
“بااااك”.

حور ببكاء / لا انت بتهزر انت مش هعمل كده

جاسر بحب / عمري مقدرش اصلا ازعلك حور انا عملت كل ده علشانك انا كنت خايف عليكي

حور / ازاي

جاسر بتنهيده / الشهر الي كنت متغير فيه ده كان مراد الصياد اتصل عليا و

“فلاش باك “.
جاسر / الو
مراد / اهلا يا جاسر
جاسر بغضب / عاوز ايه يا مراد
مراد بسخريه /عيب كده ده انا عمك بردك
جاسر بعصبيه / عمي ها عمي الي عاوز يقت” لني علشان ياخد فلوسي واملاكي يا اخي ار”حم حتي عيالك الي بتستغلهم بقه
مراد بلا مبالاه / اسمع من الاخر كده لو مبعتش عن طريقي هقت”ل حور مراتك فاهم
جاسر بصوت مرتفع / اياك تنطق اسمها علي لسانك فاهم
مراد بتسليه / لا ومش كده وبس وهق”تل إبنك الي منتظره فكر يا جاسر ودي مش حاجه صعبه عليا فاهم
“بااااك “.

جاسر / هو ده الي حصل كان لازم اعمل كده وامجد عرف وقف معايا وبعد ما الاولاد اتولدوا هو خدهم مكان محدش يعرفه وخلي باله منهم وانا كنت بروح لهم
وكمان كنت مع اتصال مع لواء في الداخليه علشان يقبض علي مراد الصياد والحمد لله حصل

حور / بس ليه كنت بتعملني كده في الشهر ده

جاسر بابتسامه / مراد كان حاطط جا*سوس في القصر وكنت لازم اتعامل معاكي كده علشان يحس انك مش مهتمه عندي فيطلعك من دماغه وميعملش فيكي حاجه

حور ببكاء / كل ده بس انت هتاخد مني ولادي

جاسر بنفاذ صبر / انتي غبيه يا حور يعني بعد كل كده واعمل كده انا اصلا قطعت الورقه دي علي طول بس كان لازم اعمل كده علشان تفضلي معايا
حور / انا كده ممكن مدلكش الاولاد ما خلاص مفيش حاجه تمسكها عليا

جاسر وهو يقترب منها ويأخذها في احضانه ويقول
/ وانا مقدرش ابعد عنك خلاص بقه
حور / لا بردك ابعد عني هه
جاسر / بحبك ويارب امو” ت لو فضلتي زعلانه مني
حور بسرعه / بعد الشر عليك متقلش كده خلاص مش زعلانه بس عارف لو خبيت عليا حاجه تانيه
قاطعها جاسر / ابدا اخر مره يا فندم ههههههههه
بحبك
حور / وانا كمان

………………………………………..

مليكه بغضب / يعني كنت عارف ومخبي عليا يا ادهم
ادهم / يا مليكه مقدرش اقول حياة حور والاولاد كانت في خطر
مليكه / ماشي يا ادهم ماشي
يقترب منها / طب انا مالي
مليكه / ابعد عني بقولك اهو

ادهم وهو يشيل مليكه / ابعد عنك بس ايه فكك بقه من جاسر وبتاع الله يحر”قك يا جاسر زعلت حبيبتي مني كده

مليكه / نزلني يا ادهم بقلك
ادهم وهو يذهب الي غرفتهم / قال انزلك قال

……………………………
بينما كانت سلمي في السوبر ماركت تأتي بأشياء الي المنزل وانتهت وكانت تمشي الي ان وصلت اما العماره الساكنه فيها فشاهدت شئ جعلها تقف منصدمه

سلمي بصدمه محتله عليها / ا.ا.ايه د.ده

يتبع….

الفصل السادس والعشرون

بينما كانت سلمي في السوبر ماركت تأتي بأشياء الي المنزل وانتهت وكانت تمشي الي ان وصلت اما العماره الساكنه فيها فشاهدت شئ جعلها تقف منصدمه
سلمي بصدمه محتله عليها / ا.ا.ايه د.ده
كان يقف امجد امام العمارة بجانب سيارته وبيده بلانين وورود
اخد يقترب منها وهو يقول / اسف انا بحبك وحشتيني
كانت تقف سلمى في حاله زهول غير قادره علي الكلام
امجد بابتسامه / مالك يا سلمي
سلمي بذهول / ايه انت قلت ايه ده بجد
ثم قالت بحزن / لا انا مش هكلمك انا ماشيه اصلا ابعد
امجد بضحك / استني بس
سلمي / لا انت هتجرحني تاني
امجد بحزن / انا اسف كان لازم اعمل كده
سلمي / ليه
امجد / لو مكنتش عملت كده وقربت منك كان ابويا ازاكى
سلمى / وهو كان هيعمل كده ليه
امجد / مش عاوزني ابعد عنه عاوزني اشتغل معاه
سلمي / لا انت هتعمل فيه زي جاسر ما بعمل في حور
امجد / جاسر بعمل كل ده علشان سلامة حور والاولاد
سلمى بدهشه / الاولاد اولاد مين
امجد ببرائه / اولاد حور وجاسر
سلمى / امجد انت كويس ابن حور مات
امجد/ ههههههه لا ما انتى متعرفيش هما عايشين وتؤام كمان
سلمي / لا وعايزني اسامحك واتجوزك لا ده انتم مجانين

تركته سلمي وذهبت في اتجاه العماره وامجد خلفها وهو يقول / سلمي يا سوسة يا سوسو
توقفت سلمي بعصبيه وهي تقول / ايه سوسة دي
امجد / طب اتجوزينى بقه
سلمي بعند / لا
امجد / طب اروح بقه للبنات الي هتتجنن عليا
سلمي بعصبيه / نعم يا روح امك
امجد / بس يا بيئه يلا بقه علشان نروح نشتري الفستان
سلمى / فستان ايه
امجد / فستان الفرح يا روحي
………………………………………
وبعد شهر تم تجهير حفل زفاف سلمي وامجد
…………………………………….
جاسر / يلا يا حور كل ده بتلبسي ده النهارده فرح اختك يعني
حور / انا كنت بلبس آدم و تيا وانا خلصت اهو
……………………
مليكه / يا ادهم يلا انا اول مره اشوف وحده بتخلص قبل جوزها اللبس ايه ده
ادهم / خلصت يا ميكا بس ايه رايك حلو صح
مليكه / هههههههه يلا يا ادهم يا حبيبي
ادهم / بس ايه الجمال ده
مليكه / ادهم يلا عاوزين نمشي
ادهم / يلا يلا يا هادمه اللحظات الرومانسيه
…………………….
وصل الكل الي الفندق المقام فيه الاحتفال وكان اسعد ايام سلمي بالفوز بحبها
وامجد الذي صار يعشقها
…………………..
جاسر يتحدث في الهاتف / ايو
/ ايه حصل امتا طب تمام
تاتي له حور
حور / مالك يا جاسر
جاسر / مراد الصياد مات
حور / ايه ازاي
جاسر / مات في السجن بسكته قلبيه
حور / احنا لازم نبلغ امجد
جاسر../ لا امجد مسافر هو وسلمى شهر العسل مينفعش خليه يفرح شويه في حياته
……………………………………..

وهنا عاش الجميع في سعاده بدون شر او خبث
عند ابطالنا حور وجاسر فالحياه بينهم اجمل ما يكون في وسط اطفالهم وكل يوم يزداد حب جاسر و حور
………………………….
واما ادهم ومليكه فقد رزقهما الله بمولدة غايه في الجمال ولا يزال ادهم المرح ومليكه الخجله دوما
………………………..
وامجد وسلمى يعيشان في سعاده وسط طفوليه سلمى
واصبحت سلمي حاملا وتدلل علي امجد
وامجد يحب دلالها وطفوليتها
………………………..
وهنا بدايه الحياه

يتبع…

الفصل السابع والعشرون والأخير

الخاتمه
بعد مرور خمس سنوات
“في قصر جاسر ”
في غرفه نوم حور وجاسر
حور / جاسر هو مليكه وادهم جايين امتا
جاسر / علي وصول يا حور
حور / وانت لسه نايم علي السرير قوم يلا بقي ايه ده
جاسر / طب ماتيجي ما اقولك
حور / يلا قوم يا جاسر علشان الاولاد انجز
جاسر / بطلي فصلان وتعالي
حور / يا جاسر بس
جاسر / تعالي بس
كان علي وشك ان يقبلها ولكن دخل ادم وتيا وبصوت واحد
ادم.تيا / مامي
ابتعد جاسر بعصبيه
جاسر/ آه يا ولاد الكلب هو انتم حد مسلطكم عليا
ادم ببرود وهو يتجه الي حور / مامي عاوز البرفن ابتاع بابي
جاسر بذهول / يا ابني ده ابتاعي روح خد من ابتاعك
ادم ببرود وهو ينظر له / عارف جيب ليك واحده تانيه انا عاوز ده
واخد البرفن من حور وخرج من الغرفه
نظر جاسر الي حور وهو يقول
جاسر / كنا بنقول ايه بقه قبل ما ال.ا
تيا باستفزاز / بابي انا لسه هنا
جاسر وهو يجز علي اسنانه / عاوزه ايه يا زفته هانم
حور وهي تحاول عدم اظهار ضحكتها / نعم يا تيا
تيا / فين الفستان الي هلبسه
حور / موجود علي السرير ابتاعك يا حبيبتى
تيا / طيب
جاسر / يلا يا حور خلينا ننزل اصل هو يوم باين
حور / ههههههههههه
……………………………………………..

“في فيلا ادهم ”
ملاك ابنة ادهم ومليكه
/ بابي
ادهم / نعم يا ست ملاك
ملاك / ادهم
ادهم / نعم يا زفته
مليكه / ادهم اتكلم كويس قدام البنت مش كده
ادهم / حاضر يا ست مليكه
ملاك / ادهم
ادهم / نعم يا بت اتهدي بقه مش عارف اعمل شعري منك
ملاك / ادهم اعملي شعري الاول
ادهم / انا ابوكي ابوكي ده المفروض مامي الي بتعمله يا روحي اجري لمامي يلا
قالها وهو يخرج من الغرفه
ملاك لمليكه /شوفي جوزك ده علشان هتعصب عليه
مليكه بذهول / نعم انتي قلتي ايه
ملاك بلا مبالاه / انتي سمعتي روحي بقه جيبي ادهم علشان يعملي شعري
مليكه بدهشه وصوت مرتفع / ادهههههههم
ادهم وهو يسرع لها / فيه ايه البت دي عملت ايه
ملاك / خلصت كلام يلا بقه اعملي شعري
ادهم بذهول / ايه البت دي
مليكه / اتصرف معاها بقه
ادهم / تعالي يا ملاك هانم اعملك شعرك اصل انا الي جبته لنفسي
ملاك / يلا علشان هتأخر علي ادم
ادهم / مين يا عنيا
ملاك / ادم يلا بقه علشان واحشني
مليكه تنظر الي ادهم / اتفضل تربيتك
ادهم لملاك / شوفي حبتي لنا الكلام ازاي
………………………………………………………
“في فيلا امجد ”
امجد / سولي حبيبتى
سلمي / نعم
امجد / كريم خلص لبس
سلمي / ايوه وانت خلص بقه
امجد بغمزه / ماتيجي منروحش ونبعت كريم لوحده بقه
كريم ابن امجد وسلمى وهو يدخل الغرفه / يلا يا مامي علشان نروح عند ادم وتيا
سلمى بضحك /حاضر يا قلب مامي
ثم وجهت كلامها الي امجد / يلا يا امجد ولا ايه ههههههههه
امجد بغيظ / يلا يا اختي انتي وابنك
……………………………………….
في قصر جاسر في الحديقه كانوا يجلسون جميعا يضحكون ويتسامرون فوجدوا ادم وهو يسحب ملاك ويقول بغضب
ادم لملاك / انا قلت قبل كده متلبسيش قصير صح ولا
ملاك ببرائه / حاضر يا ادم
ادهم بتعجب / هي دي ملاك بنتي دي قالت حاضر ازاي
جاسر بضحك / هو الي همك انها قالت حاضر بس
امجد بذهول / ادهم بنتك مشقوطه يلا
ادهم بلا مبالاه / لا عادي دي طالعه لابوها وحش
مليكه / نعم بتقول ايه يا ادهم
ادهم بفزع / لا مقلتش حاجه في حد سمع حاجه
الكل بضحك / لا ابدا
……………………………………..
وهذه هي النهاية
“بقلم داليا السعيد “

نتمنى لكم قراءة ممتعة زوار مدونة كامو الأعزاء
ولطلب اي رواية من اختياركم راسلونا على قناة التليجرام من هنا —-> مدونة كامو للقصص والروايات

أو على رسائل الصفحة الخاصة بالموقع على الفيس بوك من هنا —-> كامو للراوايات والقصص

وللمزيد من الروايات الرائعة يمكنكم تصفح الموقع والبحث عن أي رواية ترغبون بقراءتها من هنا —-> مدونة كامو

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى