رواية الورث الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورا سليمان
رواية الورث البارت الثامن عشر
رواية الورث الجزء الثامن عشر
رواية الورث الحلقة الثامنة عشر
نور:انت بتعمل ايه هنا…..انا مش قولتلك مش عايزه اشوف وشك ولا انت ولا اي حد فيكم تاني
كريم:لما تعرفي انا جيلك في ايه هتغيري رايك اكيد
نور:لا متقلقش……..انا مش هغير رايي حتي لو قولت ايه…….اتفضل يا كريم اطلع برا…….انا لحد دلوقتي بكلمك بذوق وادب…….بس لو ممشيتش دلوقتي حالا
كريم :هتعملي ايه يعني يا نور…….هترفعي عليا سكينه زي المره اللي فاتت ولا هتضربيني بالنار المره دي……..اعملي اللي انتي عايزاه بس ساعتها محدش هيندم غيرك……..علشان انا لو حصلي اي حاجة مش هتشوفي رحومه حبيبه قلبك تاني لانها ساعتها هتكون راحت ومش هترجع تاني
نور:قصدك ايه…….انتو عملتوا في دادة ايه؟!…….دادة لو حصلها حاجة انا مش هرحم ولا واحد فيكم
كريم:متقلقيش……لحد دلوقتي هي كويسه…….بس الصراحه انا مش ضامن هي تفضل عايشه لحد امتي…….بس اوعدك يا نونو لو نفذتي كل اللي انا عايزه هي هتبقي كويسه
اتنهدت…….قعدت علي الكرسي بخوف وقلق عليها……..حاولت تمنع دموعها انها تنزل……فضلت باصه للارض……بدأت تتكلم بصوت واطي
نور:وايه هو اللي انت عايزه
كريم:حلو……شكلنا هنتفق بسرعه
قعد قدامها……حط رجل علي رجل…….اتكلم بثقه
كريم:انا مش طالب منك غير حقي اللي اخذتيه…….نصيبي في الشركه ونصيبي من الفلوس اللي كانت في حساب جدك الله يرحمه وبردو نصيبي من المصنع…….وحق اخويا جمال كمان
نور:بس انتو ملكوش عندي حاجة يا كريم…….جدك كتب كل حاجة ب اسمي و مكنش حاطط شروط لو اتنفذت ارجعلكم فلوسكم
كريم:لا بقولك ايه…….انا ساكت بقالي كتير…..من يوم فتح الوصيه وبعدها شهر وانتي في المستشفى وكنا فكرنا ربنا اخدك بس طلعتي منها……وبقالك شهرين عايشه فيها الدور وبتتحكمي في كل حاجه علي مزاجك وقاعدلنا هنا وماشيه كل حاجه بمزاجك انتي ……حاولت معاكي بالادب والاحترام لكن بردو مفيش فايده…….اسمعي بقي انتي قدامك مهله يومين بالعدد لو اتاخرتي ساعه واحده بعد اليومين دول ابقي تعالي علشان تحضري جنازه حبيبتك…….انا قولت اللي عندي……سلام يا بنت عمي
سابها وخرج من البيت…….فضلت باصه علي الباب بحزن ودموعها بدات تنزل…….سمعت صوته وهو بيتكلم
حازم:انتي كويسه
فضلت باصه عليه…….ورجعت بصيت للارض تاني……اتنهد بتعب…….كان عارف انها مش هتتكلم ولا هتحكيله حاجة……قرب من الباب بحزن وكان هيخرج…….وقف لما سمع صوتها
نور:استني يا حازم
فاقت من سرحانها…….بصيت للقصر وهي قاعده في العربيه……..رجعت راسها ل ورا وهي مش قادره تنزل ولا تدخل المكان دا…….كل اللي بتعمله دا كان علشان حبها ليها وخوفها عليها وبس……..نزلت من العربيه…….مشيت ناحيه القصر…….فتحت باب القصر ودخلت……..قفلت باب القصر جامد…….كل اللي كان قاعد بص ناحيه الباب…….اول ما شافوها وقفوا بصدمه وهما مش مصدقين……فضل قاعد مكانه ومربع ايده ومبتسم…….قربت منها بفرحه وحضنتها
رحمه:حمدلله علي سلامتك يا نور يا بنتي…….القصر نور يا حبيبتي
نور:دا نورك يا دادة
علياء:حمدلله علي سلامتك يا نور…….انا مش مصدقه نفسي انك رجعتي بجد
نور:لا يا علياء صدقي…….انا رجعت للقصر بتاعي اللي المفروض اكون انا فيه
زياد:بس ايه المفاجاة اللي مكنتش متوقعه ابدا دي يا نور……بس الواضح انك كنتي مبلغه كريم بالزيارة دي…….اصل شكله مش مستغرب خالص
نور:وهو دا يهمك في ايه يا زياد……انتو مش كل اللي همكم فلوسكم ترجعلكم…….من امتي كنت فارقه معاكم اصلا
فايز:في ايه يا نور…….مالك جايه مش طايقه حد فينا ليه كده…….دا انا افتكرت لما تقعدي مع نفسك وتهدي هتسامحينا وتبداي معانا صفحة جديده
نور:لا يا فايز……..انا لا سامحتكم ولا هسامح حد فيكم……..وحق جدو انا هرجعه من اللي عملوه فيه كده بس مش دا وقته
رحمه:خلاص يا نور…….الكلام دا مش وقته يا حبيبتي…….اطلعي اوضتك وارتاحي وبعدين تقعدوا مع بعض وتتكلموا
نور:لا يا دادة…….مفيش بعدين……الموضوع دا لازم يخلص انهارده وكل واحد ياخد حقه…….انا كلمت الاستاذ صبري المحامي علشان يجي بليل وكل واحد ياخد حقه……وبعدها مش عايزه اشوف وش واحد فيكم في البيت دا ثانيه بعد كده
سابتهم وطلعت اوضتها…….مهتمش لوجودها ودخلت علي اوضتها وقفلت الباب جامد…….كانت واقفه باصه عليهم من فوق…….مبتسمه…….حطيت ايديها علي بطنها ب انتصار……دخلت اوضتها وقفلت الباب عليها
داليدا:اتفضل يا فارس…….دي تسجيل الكاميرات اللي بياكد كلامي وان اللي ورا قتل فرح مراتك هو حاتم مش انا
فارس:هو انتي بجد غبيه اوي ازاي يا داليدا…….هو انتي فاكره اني هصدق كلامك دا واصدق ان حاتم ليه ايد في موت فرح……..اكيد انا مش غبي للدرجة دي يا داليدا…….انا كل دا واخدك علي قد عقلك لحد ما اشوف اخرك ايه……..بس انتي مش هتقدري تضحكي عليا يا دودو
داليدا:يعني ايه يا فارس
فارس:يعني اخوكي سمعني تسجيل ليكي وانتي بتعترفي بنفسك انك انتي اللي قتلتي فرح …….مش هحتاج دليل اكتر من كده……ودلوقتي بقي يا داليدا جاه معاد الحساب
رفع المسدس ووجهه علي راسها…….جسمها بدا يترعش……بدات تعيط ومش قادره تتحرك من مكانها……بدا يشيل ايده بالراحه من علي الزينات بعد ما داس عليه
كانت قاعده في اوضتها……..بتكلمه في التلفون وهي قاعده علي السرير وبتضحك
شيماء:خلاص يا طارق كلها كام ساعه واخد حق خالد من الورث ونبدا نعيش حياتنا انا وانت
طارق:طيب خلي بالك علشان متحصلش مصيبه وتروحي في داهيه
شيماء:هو انت مبتعرفش تفرح ابدا……..كل ما تلاقيني مبسوطه تنكد عليا كده
طارق:علشان عارف اخره اللي بتعملي دا ايه……..نور مش سهله يا شيماء ولو عرفت اللي انتي عملتيه دا نهايتك هتكون علي ايديها صدقيني
الباب خبط
شيماء:طارق بقولك ايه اقفل دلوقتي علشان الباب بيخبط هكلمك بعد شويه……سلام
قفلت معاه وراحت علشان تفتح الباب…….لقيتها واقفه قدامها
نور:ازيك يا شيماء……فاضيه نتكلم مع بعض شويه
شيماء:اه طبعا يا نور…….اتفضلي
دخلت……قفلت باب الاوضه وراحت قعدت قدامها…….بدات تتكلم وهي علي وشها ابتسامه
شيماء:انتي مش عارفه انا فرحانه ازاي علشان انتي رجعتي لبيتك تاني يا نور…….وكمان فرحت اوي انك هتدي كل واحد حقه وتخلصي من شرهم دا
نور:متقلقيش يا شيماء…….كل واحد هياخد حقه اللي يستحقه…….بس قوليلي يا شيماء……هو اللي في بطنك دا ابن مين و عايزه تكدبي علينا وتقولي انه ابن خالد الله يرحمه…….اصل اللي انا اعرفه ان خالد الله يرحمه مكنش بيخلف ومكنش في امل من انه يخلف نهائي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الورث)