روايات

رواية الوحوش وانتقامهم الفصل الأول 1 بقلم جيلان ليل

رواية الوحوش وانتقامهم الفصل الأول 1 بقلم جيلان ليل

رواية الوحوش وانتقامهم البارت الأول

رواية الوحوش وانتقامهم الجزء الأول

الوحوش وانتقامهم
الوحوش وانتقامهم

رواية الوحوش وانتقامهم الحلقة الأولى

…يا شادي انت خايف علي العربية أكتر مني كدا ليه يا بني انا اختك لينا نفس الأم و الأب و تخاف علي العربيه أكتر مني
شادي………ميفرقش دا كله معايا العربية لا
بسخريه………ليه هتقابل بيها
شادي شدها من شعرها و هي أطلقت صرخه وجــ..ـع
بوجع…….ااااااه تنشك في أيدك يا بن أمي، قول امين ، جز علي أسنانه بغيظ
شادي……..أقول آمين علشان انشك في أيدي يا مصــ..ــيبة حياتي
…….كلها شكه يا خويا و بعدين ايه مصــ..ـيبه دي يا شد باشا
شادي ببلاهه……..شد مين
بضحك……….شد باشا ، دلعك
شادي بغيظ……..بقي دلعي بقي شد يا سلة هانم
…….اعذرني لو سمحت سلة مين انا سٌو يا شد
شادي………..ااااه انتي بقي سو اللي حبسوه في اغنيه سوه يا سوه حبيبي حباسوه
………..متهزرش معايا علشان انتي متعرفش انا ممكن اعمل ايه
شادي بسخريه……….هتعملي ايه كلها دمعتين و خلاص
بتحدي……..بقي كدا تمام اوي،،،، يااااااااااسين ياااااااااااسين
جه شاب في مقتبل عمر التلاتين
ياسين……….في إيه مصـــ..ـيبه هانم
……..أنتوا متفقين عليا ولا ايه
بصلها و سكت
…….الواد شادي بيقول انك شبه التـ ـــور في كلامك و تصرفاتك و ان اللي هتتجوزك هتكون أمها داعيه عليها و إنك حـ ــمار من غير وادن بتحفظ ومش بتفهم ولو اتحطينا في موقف وانت اتكلمت هنروح في داهيه وإنك……..
ياسين بغضب…….كملي
ببراءه……..لا علشان مينفعش اقولها
ياسين……..سييييلا
سيلا بخضه……..إنك دنجو** عصرك….امممم اممممم
ياسين عرق برزت و بص لشادي اللي غطي بوق سيلا بسرعة و بص لياسين بخوف و بيهز رأسه بلا
شادي…….والله مقولت حاجة من اللي قالته دا…اااااه يا بنت العضاضه
سيلا……..كـــ ـداب إذا مكنتش مقولتش دا ف ليه جايبني هنا عند عربيتك الجديدة و ليه كنت ناوي تدهالي
ياسين……هااا رد
شادي……..والله محصل
سيلا……….هو جابني هنا لما قولت ليه اني هقولك علي كل اللي قاله لانه كدا غلط في حققك وقتها قالي هديكي هديه حلوه وقالي هديكي العربيه دي لو مقولتش ليك اي حاجة بس علشان انا مرضاش حد يقول عليا كدا مكنش ينفع اني اسكت بعد منقال عليك كدا و نديت عليك علشان اقولك و اعرفك تيجي انت تقول عليا مصــ ـيبه دا جزائي اني كنت عايزه اعرفك باللي حصل ،،،، و بدأت تعيط
شادي بصلها بذهول و صدمه و مبقاش عارف يقول إيه ،ياسين بصلها بحزن و ندم
ياسين…….حقق عليا يا سيلا انا اسف و شكرا لأنك قولتيلي اللي حصل و علشان ارضيكي العربية دي خلاص بقت ملك
شادي…….بس دي بتاعتي
ياسين بغضب…….انت تسكت خالص حسابك معايا بعدين
شادي بعيون علي وشك الدموع……..والله ما عملت حاجة
سيلا بفرحة……..بجد يا ياسين
ياسين بابتسامة……..بجد ، اديها المفاتيح يا شادي
أداها المفاتيح و هو بيبصلها بغيظ و غضب و هي بصت ليه بانتصار و فرحة و طلعت بالعربيه قدامه ، بص وراه بعد ما سيلا مشت خلاص لاقي ياسين بيبصله بغضب
شادي بدموع………دا هيبقي مرار طاف
************
عايشة سيني و بغني و بحب الحياة
تن تن
سيلا…………ألو مين اللي بيتجرأ و يعاكـ ــسني
……..ههههههه انا اللي ضاع من عمري سنين و عشقك و طالب القرب منك
سيلا………سوري قفلنا علي الطلبات
……….يا خسارة طب ينفع القرب بواسطه
سيلا………امممم كام
……….قلبي كله و معاه عقلي اللي مشغول بالتفكير فيكي و روحي اللي بقت تعشقك و عيوني اللي بدور عليكي في كل مكان و أيدي اللي مشتاقه تلمس شعرك الحرير هاا دا كفايه ولا لااه
سيلا…………لا كدا كتير عليا
………بالعكس دول قدامك ولا حاجة تسمحي للعاشق الولهان دا ان يشوفك
سيلا……..بس أنا مخطوبه
…….عادي انا برده مخطوب
سيلا…….بجد ، طب خطيبتك شكلها ايه
…….زي الوردة البيضة وسط ورود كتيرة اتميزت بجمالها الخلاب لدرجة ان الكل أعجب بيها ، زي القمر في ليله ضلمه نوره شديد و جذاب جدا ، زي النجوم اللي لمعتها تشدك و تكتب بيوت شعر ليها ، زي الشمس اللي منقدروش نستغنوا عنها أبدا، زي السحاب اللي مزين السما، زي لحن يخليك تفرح و تنسي همومك لما تسمعه ، زي فراشة جمالها بيزين حديقة مليانه بالورود ، هي نعمه ربنا انعمها عليا و حاسس انها كتيره عليا
سيلا……..أنا غيرت منها شكلك بتحبها كتير
……..تؤ تؤ أنا عديت المرحله دي من زمان انا بقيت اعشقها اعشق رسمت عيونها اعشق رموشها الكثيفة اعشق ضحكتها و برائتها و اعشق شقاوتها اللي تخليك تعيش في عالم تاني كله جمال
سيلا……..للدرجادي فيها ايه مميز عن باقي البنات
……..ياااااه كلها مميزه في وقت الشدة تلاقيها جبل واقف مش بيتحرك مهما كانت العاصفة اللي قدامه ايه ، وفي وقت الفرح و السعادة تلاقيها طفله عمرها خمس سنين بضحكتها البريئة و عيونها الفرحانه، وفي وقت الزعل و الحزن تهون علي الكل و تيجي عند نفسها و تسكت مبتحبش تخلي حد يشوف زعلها أبدا، بتحب العزيزين عليها و بتـــ ـكره اللي بيكـــ ـرها اللي بيا*ذيها بتردله الصاع صاعين واللي بيساعدها ولو بالصدفة يبقي كسب كرت الحظ بتاعه ديما
سيلا…………اسمها ايه المحظوظة دي
………..سيلا،،، سيلا رائد شهاب عز الدين البنت اللي سر*قت قلبي و عقلي مني
سيلا بضحك………خلاص بلغ عنها يا حضرت الرائد
…………أقول ايه سر*قت قلبي مني
سيلا………لا قول حبتني و مجنونه بيا
…….بس مش أكتر من حبي ليها
سيلا……….متقولش كدا
……دي الحقيقة
سيلا……..خلاص خلينا نشوف مين بيحب التاني أكتر انت ولا انا ، انت فين
……….في الشغل
سيلا……..خلينا نتقابل عند ******
……ناوية علي ايه
سيلا…….هثبت ليك ، يلا باي انا سايقة العربية
…….خالي بالك من نفسك علي ما اشوفك في المكان المحدد ، في رعاية الله وحفظه
سيلا………سلام
……..سلام
********************
……يا عم طلما كدا متتجوز و تريحونا بقي أهو بالمرة نكون خلصنا منها دي عامله زن في البيت كان الله في عونك يا اخي
……..لو عليا اكتب الكتاب النهارده بس هي مستنيه التخرج بتاعها وانا عايز أحقق رغبتها
…….والله ما شوفت ولا هشوف واحد زيك كدا يا قصي
قصي………بكره لما تحب و تعشق هتعرف اللي انا فيه
…….لا وعلي ايه انا كدا تمام التمام ، دا أنت حالتك صعبه أوي
قصي……..طب بطل لما*ضة وقولي عملت ايه في المعلومات اللي طلبتها
……….كلها موجوده في الملف اللي قدامك ، ماجد عماد يومين وهيكون مشرف الزنزانة عندنا
قصي………لحد دلوقتي احنا قبضنا علي كل اللي متعاونين معاه وحتي ابنه كمان…….
طق طق
قصي…….اتفضل
……..جات لينا معلومات ان أسر ماجد اتقـــ ـتل
قصي بصدمه……..الزاي ايه التهريج دا يا حامد
حامد…………المعلومات مأكدة بعد ما اتنقل علي الحبس الانفرادي البارح بعد التحقيق معاه اتقــ ـــتل
قصي بغضب……….اللي كانوا واقفين كانوا بيعملوا ايه
حامد………كانوا متخدرين
……….في معلومات عن اللي قتـــ ـلته أو اللي ساعد القا*تل انه يتسلل للزنزانة
حامد………..للأسف لا الكاميرات كلها كانت واقفه
قصي بغضب……….كمان يا حلاوة ايه كمان اجلـــ ـطني أكتر
حامد………احممم وفي رسالة اتسابت جنب الجثة
قصي……هي فين
حامد…..اتفضل
بدأ يقرأها

هدية ماجد عماد بمناسبة عيد ميلاده ”
قصي…….إيه دا …… لا بجد ايه دا قا*تل قـــ ـتل سجين عندنا تحت انظارنا هنا لا و ساب رسالة كمان حد يفهمني ايه دااااااااا
……….قصي اهد المهم دلوقتي نعرف مين اللي ساعد المجر*م انه يخش لأسر و إذا كان في خا*ين واحد بس ولا أكتر من كدا
حامد……….صح آدم بيتكلم صح
قصي………..و دا الزاي بقي لا كاميرات لقطت حاجة
آدم………مش متعود منك انك تقول كدا يا قصي
قصي قعد علي مكتبه و حط راسه بين كفوف إيده و فضل علي الحال دا شويه و آدم و حامد بيراقبوه
قصي………..حامد دي هتكون مهمتك ان تكتشف الخا*ين كل اللي كانوا مسئولين عن مراقبه أسر و اللي كانوا بيحطوا ليه الاكل اللي كانوا بيواده غرفة الاستجواب الكل بلا استثناء حقق معاهم واللي مشتبه فيه من غير ما يحس حطه تحت مراقبه صارمه بيكلم مين بيبعت رسايل لمين فاهم
حامد…….تمام هبدأ حالا عن اذنكوا
قصي………آدم المعلومات اللي جبتها هدرسها و انت
آدم……..بااااس عرفت هتحطني في وش المد*فع هبلغ اللواء عدنان باللي حصل صح
قصي……..صاحبي و عارف دماغي
آدم………انسي هو ابوك و انت ابنه روح بلغه انت
قصي………بس أنا لسه قدامي شغل كتير
آدم………اخلصهم ليك أنا يا حبيبي دا الصحاب سند لبعضيهم اوعي تاكل هم حاجة روح انت بس و بلغ
قصي……….ند*ل طول عمرك يا صاحبي
آدم…………من لما كنت لسه بيبي صغير
قصي ضحك و قام علشان يمشي
آدم……….متنشاس تقول الشهادة قبل ما تخش و انا هدعي انك تطلع بصوبع سليم
قصي ضحك و مشي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوحوش وانتقامهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى