رواية الوجه الفصل الرابع 4 بقلم ندى شريف
رواية الوجه الجزء الرابع
رواية الوجه البارت الرابع
رواية الوجه الحلقة الرابعة
ذهبت فيروز الي غرفتها لكي استلقى على السرير…فوجدت محمود يتجه نحوه….
فيروز : انت هتنام على السرير؟؟
محمود : ايوه….ليه في ايه؟؟
فيروز : لا طبعا مش موافقه
محمود : خلاص خلاص متعصبيش نفسك…..ادي يا ستي المخده اهي….فاصل ما بيني و ما بينك
فيروز : لا برضو
محمود : يعني انتي عايزاني انام على الكنبه صح؟؟
فيروز : لا خليك أنت على سريرك و أنا على الكنبه…و بعدين ده احنا في قصر كبير عريض يعني مفيش اوضه تانيه؟؟
محمود : انا مش هقدر ابعد عنك حتى لو للحظه واحده
فيروز و هي مغيره الموضوع : هتنام فين… خلصني انا عايزه انام
محمود : خلاص هنام على الكنبه….تصبحي على خير
فيروز : و انت من اهله
ثم خلدت للنوم….
في الحلم..
بغضب : متحاوليش تتقربي منه لإما هتشوفي الوش التاني…..روحي المستشفى و رجعيلي وشي
★★★★★★★★★★★★★
ثم استيقظت من نومها على صوت محمود و هو يقول : صباح القمر
فيروز و هي مبتسمه : صباح النور
محمود : انا عايزك تلبسي بسرعه عشان النهارده عندنا مشاوير كتير اوي….ده انا هوديكي اول مكان اتقابلنا فيه
ف تذكرت انها يجب أن تذهب للمستشفى…
محمود بتعجب : مش شايفك متحمسه يعني!!
فيروز : لا طبعاً ازاي…..بس انا زعلانه عشان مش فاكره المكان
محمود : لا انا عايزك النهارده متفكريش في اي حاجه….يلا قومي البسي بسرعه عشان منتأخرش
فيروز بتردد : حاضر
★★★★★★★★★★★★
عندما وصلوا للمكان….وضع محمود يده على عين فيروز (ملك)…
محمود : واحد….اتنين….تلاته….تراااااا
فتحت فيروز عيناها : هو ده المكان؟؟
محمود : ايون
فيروز : اتقابلنا في كافيه؟؟!
محمود : ايوه شاطره…..هااا كملي
فيروز و هي متعجبه : اكمل اقول ايه؟؟!
محمود : طب استني تعالي معايا افكرك
ثم دخلوا المكان و طلب محمود قهوه…
و عندما جاءت القهوه قال لها : القهوه دي مش بتفكرك في حاجه
فيروز : لأ
محمود : و لا اي حاجه خالص
فيروز : نهائي
فقام محمود بسكب القهوه عليه و قال : طب و كده؟؟؟
فيروز : ايه اللي انت عملته ده؟؟….هتمشي ازاي كده؟؟
محمود : زي ما مشيت يوم ما قابلتك….المهم افتكرتي حاجه؟؟؟
فيروز : لأ برضو
محمود : المفروض تفتكري انك دلقتي القهوه عليا و قعدتي تقاوحي معايا ……
ثم قطع حديثه و قال : بصي حصل خير
فيروز : انا خيبت أملك صح؟؟
محمود : مش مهم لسه في مشاوير كتيره
فيروز متعجبه : بالقهوه المدلوقه؟؟!
محمود : عامل حسابي في قميص تاني متقلقيش….يلا بينا نروح المكان التاني
فيروز : طب ثانيه اشرب مايه
محمود : خدي وقتك
فأمسكت فيروز بكأس الماء و لكن انعكاس الضوء على الماء أظهر ملك التي لا تملك وجه تقول لها : هق**تلك
ف وقع الكأس من يد فيروز..
محمود : عادي و لا يهمك….حصل خير
فيروز و هي مصدومه : روحني
محمود : ايه؟؟!
فيروز : بقولك روحني
محمود : بس احنا لسه قدامنا مشاوير تانيه
فيروز : انا كل اللي انا عايزاه اروح البيت و بس
محمود و هو في قمة السعاده : يبقى افتكرتي….تمام يلا بينا
★★★★★★★★★★★★★
عندما عادوا للمنزل…
مروه : كنتوا فين؟؟….ده انا دورت عليكوا في القصر كله….ده انا حتى افتكرت انكم توهتوا جواه
و ظلت تضحك…
محمود : مش حلوه على فكره
فيروز : انا هطلع الاوضه
محمود : تمام و أنا جاي وراكي
ف صعدت للغرفه…
و نظرت للمرآه…و وجدتها..
_ مروحتيش المستشفى ليه؟؟
فيروز : معرفتش اقول لجوزك ايه
_ خلال ساعتين لو مروحتيش المستشفى و اديتيني وشي….انا هق**تلك….دي فرصتك الأخيرة
ثم اختفت..
فيروز : استني طب…
محمود دخل الغرفه..
محمود : انتي كويسه؟؟
فيروز : انا هروح مشوار
محمود : تمام يلا بينا
فيروز بتوتر : لا انا عايزه اروحه لوحدي
محمود : اشمعنا؟؟
فيروز بتردد : اصل….اصل انا افتكرت كل حاجه و عايزه اعمل مفاجأه للكل….فأنا هنزل اشتري الحاجات اللي هم بيحبوها
محمود بسعاده : انتي بتتكلمي بجد؟؟
فيروز : صدقني
محمود : يعني أنتي خلاص افتكرتي كل حاجه
فيروز : ايوه….بس اهم حاجه متقولش لحد…عايزه اعملها مفاجأه
محمود : تمام….خدي السواق معاكي
فيروز بتوتر : ماشي
★★★★★★★★★★★★★★★
كانت فيروز تفكر في طريقه ل تضلل السائق…..فطلبت منه أن ينتظرها في مكان قريب من المستشفى. قالت له : انا ممكن اتأخر شويه
ثم تركته و ذهبت للمستشفى..
عندما ذهبت هناك….كانت تريد أن تعرف مكان ملك….فتسللت للمشرحه لتتأكد….
كانت خائفه و لكنها مضطره….أخذت تبحث عن اسم ملك و لكنها انجذبت ل جثه كان مكتوب عليها اسم “فيروز”….فقامت بإزاحة الغطاء و تفاجئت بوجهها مُخَ**يَّط على هذه الجث**ه….ثم…
_ فيروز؟!!….انتي ايه اللي جابك هنا….و ازاي قدرتي تدخلي هنا؟؟؟
فيروز و هي مرعوبه : خضتني……كويس انك جيت….انا عايزاك تعملي عمليه تاني
_ يعني ايه مش فاهم؟؟
فيروز : تديني وشي الاصلي و تديها هي وشها
_ أنا آسف….مش هقدر…..أنا مش عايز اتحبس…..ربنا سترها اول مره….و لو عملت العمليه دي تاني و حد شم خبر انا هتحبس ده لو مفيهاش اعدام….انا مش مستعد اعمل العمليه دي تاني
فيروز و هي تبكي : ارجوك….ساعدني
_ مش هينفع…..انتي لازم تخرجي دلوقتي من المكان ده….اتفضلي
فيروز : انا بترجاك
_ اتفضلي اخرجي
فخرجت فيروز من المشفى و هي متبقي لها ساعه فقط..
ذهبت لمكان السياره…
فيروز : وديني البيت
فنظر لها نظرة تعجب…
فيروز : البيت؟؟؟
_ حاضر
★★★★★★★★★★★★★★★
محمود : ايه ده؟؟؟……فين الحاجات اللي انتي قولتي هتجيبيها؟!
فيروز : بصراحه انا عايزه اقولك على حاجه
محمود بتعجب : قولي
فيروز : انا مش ملك….أنا فيروز مرات حسام اللي قت**لته لما قلبت بينا العربيه
محمود : و انتي فكراني مش عارف؟؟!
فيروز بتعجب : ازاي؟؟!
محمود : لإن أنا متأكد ميه في الميه أن ملك ما**تت…..بس انا لما شوفتك…… قولت اتمسك بيكي عشان أوهم و اصبر نفسي….فحاولت اقولك على كل حاجه عشان تندمجي و احس بإنك ملك فعلا
فيروز : انت كنت بتحبها للدرجه دي؟؟
محمود : و مازال….. أرجوكي خليكي معايا….انتي يعتبر الخيط الوحيد اللي انا متمسك بيه و مخليني اعرف اعيش
فيروز : انا اسفه بس مش بإيدي
محمود : أسفه على ايه؟؟؟
فيروز : ملك عايزه تق**تلني
محمود : ملك!!!…..انتي بتشوفيها!!
فيروز : ايوه…و عايزه تنت**قم مني
محمود : ليه…و ازاي؟؟
فقامت ملك بدخول شخصية و روح فيروز…
ملك في جسد فيروز و هي تتحسس وجه محمود : وحشتني اوي
محمود و عيناه مليئه بالدموع : ملك!!!!
ملك : أنا آسفه في اللي هعمله دلوقتي
محمود بتعجب : هتعملي ايه!!!
فقامت ملك بداخل فيروز بإبعاد محمود خارج الغرفه…و اغلقت الباب..
محمود : افتحي الباب يا ملك……بقولك افتحي الباب
فقامت ملك بإحضار سك**ينه من صحن الفاكهه…و قامت بق**طع وجهها..
فيروز و هي تبكي : مش قادره اسيطر عليها…الحقوناااي
مروه : في ايه اللي حصل؟؟
فحاول محمود كسر الباب…
محمود : نادي خالد بسرعه
مروه : حاضر حاضر
محمود : حاولي ارجوكي
فجاء خالد….
و قاما بكسر الباب….. و ركضوا نحوها…
و لكن ملك داخلها كانت مسيطره عليها و جعلتها تق**تل نفسها بالسك**ينه….
محمود و هو يبكي : لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
و توته توته خلصت الحدوته
الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوجه)